Csak azt nem tudom, MIT akartál közérthetően leírni. :-))))))))))))))))
Tehát mégegyszer. Azt kérdeztem, a gázolaj kompressziótűrése sokkal nagyobb, mint a benziné .Tehát akkor az lenne az eszményi üzemanyag????
Egyszerűbben. Ki a fenét érdekel a kompressziótűrés egy határon túl, nem attól jó a benzin. A zöld kollégának meg: Van ott még pár különbség, például a drag motor sűrítése 6-7:1, valamint Root fúgóval működő kompresszoros motor, meg még pár más, pl nitro. És nitroval az égéssebesség kurvára nem annyi, mint beszívott, vagy befújt levegővel. Na de a lényeg, hogy az a fránya kompressziótűrés csak addig érdekes, hogy ne legyen öngyulladás. Vagyis a kétütemű cirka 1:10, a négyütemű 13:1 körüli, és a felpiszkált motor 15-16:1 szab határt. De egy hagyományos dieselnél 1:40 nem csoda. Vagyis akkor ha csak ez lenne érdekes, gázolaj kéne a benzinbe, és kész. Persze ez nem így van. Miután az eredeti, nem készített, hanem frakcionált lepárlással készülő benzin oktántartalma azért volt érdekes, mert több oktánnal tovább bírta, ezért az elegy oktántartalmát jelentette az oktánszám. Vagyis a 100% oktán volt a 100-as benzin. Azt meg ugye tudjuk, hogy egy elegy oktántartalma nem lehet 138% . ;-) A versenymotorok reszeléséről meg azt hallottam, hogy az F1 motorok se csillió oktános benyával mennek. Nem az a lényeg, hanem a benzinnek nevezett lé energiatartalma. Könnyedén lehet az égéssebességet növelni pl a 2 gyertyás gyújtással (twin spark), vagy a több lépcsős befecskendezéssel, esetleg több fejes befecskendezéssel.
A benzin öngyulladási hőmérséklete ugyan nagyobb, mint a gázolajé, amiből azt gondolnánk, hogy nagyobb a kompresszió tűrése, de nem, mert lobbanékonyabb, gyúlékonyabb.
Hogy a 138-as oktánszámú benzinnél is van-e azt nem tudom, de egy 95-nél még igen.
Ha egy benzines kanna fedelét kinyitod, meg egy gázolajosét, és ott kell a gyufával játszanod a kannák nyitott szájánál, melyik fog qrva hamar belobbanni?
A gázolajba meg a gyufát akár el is oltod.
Konkrét számokat még a könyveimben sem találtam, hogy kérdésedre pontosan válaszoljak. Majd Zöldember kisegít.
Kicsit más oldalról nézzük. A dragosok nagyöbcentis, nagynyomatékú, viszonylag kis fordulatú motorok. A versenymotorok 12-15 ezer fordulatos kis köbcentis motorok. Hasonlóan a fűrészekhez, kell a gyors égés. 10 ezer fordulat felett a lassú égés határt szab az alkoholnak. Alacsony fordulaton nincs jelentősége. Van egy öreg ssangyog korandóm. Benzin és alkohol üzemű. Át kell kapcsolni, mikor melyik üzemanyaggal használom. Amikor alkoholos akkor az előgyujtást hátrébb viszi 5,5 fokkal. Ennyivel lassabb az alkohol égése.
Hmm. Ezt a hülye amcsik nem tudják, biztos ezért léteznek kifejezetten etanolos üzemű versenyek. Persze biztos így van, egy drag carnál kurvára mindegy a gyorsulás ...
Sajnos nem vagyok vegyész. Gyakorlati tapasztalataim vannak. Alkohol nem lehet versenybenya, annak lassú az égése ahhoz. Tehát az alkohol mint adalék eleve kizárva. Hogy milyen adalékok vannak benne az pedig szerintem titok a gyártók között is. Nem fogják kiírni az internetre. Én dinitrolra tippelek mert a folyadék mindig hidegebb mint a környezete. Tehát ha beleöntjük akkor a tank hideg lesz. A dinitrogén oxid von el hőt a környezetétől és döbbenetes gyors a párolgása. Amíg nem kap levegőt addig stabil. De amikor kinyitod a hordót azonnal lehűl. E tulajdonsága miatt gondoljuk, hogy dinitrol. Nem tudom fűrészbe miként működik. Drága az biztos. Kis vas hordóba lehet rendelni 50 liter, kiszállítva 40 000 ft körül. Vagy irány százhalombatta úgy 20% al olcsóbb. Amit én halottam róla tiszta ásványi olaj származék. De az sincs kizárva, hogy rosszak az információim.
De nem tudjuk mennyivel emelte a cetánt, és már lehet az elvi részen túli lett a gázolaj ! Nem indulási gondja volt, csak az üzeme lett tüsszögős tőle ,ez kétütemű dizel volt !
A nem nagynyomású rendszerek max 15%-ig el is viselik, általában az adagolón fel van tüntetve. ( Boschon biztos)
Ennek ellenére pl az oroszoknál átlépik ezt a határt, ott azért qrva hideg tud lenni. :)
Magasnyomású rendszereknél a porlasztás igen jó minősége miatt nem kell a benya, meg annyira nem is szereti.
Ennek ellenére már hallottam, hogy tesznek a magasnyomású rendszer gázolajába benzint, de 1:40-be bekeverve 2T Jaso FD olajjal és a 80 L tankhoz 4 litert, ami csak 5%.
Viszont fordítva működik a dolog. Én ebben a hidegben 10% benzint teszek a gázolajhoz, hogy ne dermedjen és a szűrőben feloldja a parafint. Semmi változás ugyan úgy megy mint tiszta gázolajjal.
Na vájár mán ! Aszondod, hogy a csodaszert beleöntve jó, ha meg túlöntöd még az alapot se tudja ???? Ajjaj! Mi lesz így a nagyon hozzáértő oktán mágusokkal ?????
Üdv!Mennyire stabil az a benzin,amit emlitesz?Mert,ha a fűrészgép nem is igényli azt a benzint,viszont igényli a stabil,nem lebomló anyagot.Ha versenybenzin,akkor valószinűleg csak rövid ideig kell tudni,amit tud,hiszen a verseny időszakára való.Ellenben,ha a stabilitása jó,és nincsen benne alkohol,akkor talán a kerti gépekben is jó lehet-nem az ereje,hanem az időállása miatt.
Valamilyen gyanta származékkal ! A spurit is kipróbálhatod az is megnöveli az oktánszámot ,de a cetánszámot is, egyszer véletlenül kétszer öntöttem a trakiba nem is ment tőle csak amíg a szűrőből ette, aztán már csak tüsszögött !! Nem bírta felrobbantani a gázolajat jött belőle órán száján !! Egyből tudtam hogy hülye voltam !!
Szerintem ne keverd a dolgokat. Az oktánszám leírása elég korrekt. A cetánszám meg másik állat. A kérdés teljesen értelmes volt, úgy látom, nem érted. Szerinted mennyi a kompressziótűrése a gázolajnak ??? (aki már próbálta, az tudja, gázolajjal a benyás motor max küszködik, és FÜSTÖL!!! KURVÁRA !!!)
A kútnál kapható benyából már száműzték az ólomtetraetilt mégis van kopressiótűrésük. Azt sajnos nem tudom most mivel növelik meg az oktánszámot. A kútfejre ennyi van ráírva. A kútkezelő szerint ólmozott és nincs benne alkohol. Mi is nikasilos versenymotorokba használjuk. Vékonyabb tömítéssel és átírt gyujtástérképpel. A motor ereje érezhetően nő és csökkennek a kőridők. Egyszerű adalékkal is lehet növelni a kompresszió tűrést, néhány euróért lehet kapni az auner katalógusba benne van, lehet rendelni. Octate a neve. A baj az vele, hogy a nem nikasilos felületeket dugattyú tető, hengerfej, megeszi.
Nem szeretnék vitát generálni, de már a 102 oktán is a való világ megerőszakolása, pont azért, amit írtál. Tudtommal a legnagyobb SZÁMÍTOTT oktán a toluol, cirka 115-tel, ami nem igazán eszményi üzemanyag. Mellesleg valaki sejti, hogy pl a gázolajnak mennyi az "oktánszáma" ????
Valóban alkohol nélküli a versenybenzin, de a 138-as oktánszám volt nekem a gyanus, emiatt gyanakodtam a tiszta alkoholra. Ha jók az emlékeim, akkor az izooktán és a normál heptán keveréke adja, hogy mennyi az oktánszám, viszont az izooktán 100, a normál heptán 0 oktánszámú. Némi adalékkal növelhető az a százas oktánszám, de hogy 138-ra, azt nem gondoltam volna.
Több mint húsz éve tanították, úgyhogy nem vagyok naprakész. Viszont a jó hír, hogy Te igen. :)
A MOL-nál - eddigi keresésem alapján - viszont csak 102-es oktánszámú verseny benya van.
Amikor anno még tanították, akkor az ólom tetraetil, meg az ólom tetrametil volt az oktánszám növelő. Én úgy tudom a versenybenzin inkább alkohol, mint kőolajpárlatú benzin.
A nagyobb sűrítési viszony miatt a versenygépekbe kell a nagy oktánszám, az ok.
A kisgépeket tán 92 vagy 95-ös oktánszámú benzinhez tervezik. A gond az etanollal van, a nikasil azt nem szereti. Ha jól tudom 15% etanol tartalomnál már károsodhat a kisgép. ( jelenleg - tudomásom szerint - unión belül a 7,5% a kötelező)
Hogy az etanol mit csinál pontosan nem tudom, annyit tudok, hogy lassabb égése miatt nyújtott az égés, emiatt tovább nyaldossa a lángcsóva a nikasilt. Egyébként oktánszám növelő az etanol is.
Én is így hallottam, bár nem hivatalos forrásból.Havonta egyszer kimegyek Ausztriába és megveszem azt a mennyiséget, amit kb. el fogok használni a következő egy hónapban.
FŰRÉSZ MÁNIA: A KÉZI LÁNCFŰRÉSZ Az interneten olyan sokszor megosztott kép eleve felkínálta azt,hogy mi magunknak is készítsünk egy ilyet. ;) Hamarosan vágás közben is bemutatjuk....