Nekem egy időben módom volt a nevezetes Quad sztatikus hangfalakat hallgatni. kűlönösen a nagyzenekari felvételeknél voltak csodálatosan lenyűgözőek. Fúvós zenék, pl. katonazenekar esetén valóságosan döbbenetes élményt nyujtottak. Olvastam, hogy nagy amerikai hifis cégek nagyon gazdag megrendelőknek, ezekkel a hangfalakkal szállítottak házi hangrendszereket, de kiegészítve egészen nagyméretű mélysugárzó hangfallal, mert a Quad egészen alacsony frekvenciás átvitelét nem tartották kielégítőnek.
Szélessávú dobozokat én is hallottam már, nem igazán voltak meggyőzőek, de a jó ég tudja..... 2 haverom is kísérletezik ilyesmivel, az egyiküknek, saját elmondása szerint ígéretes.
Más. Mi a vélemény az elektrosztatikus hangfalakról? Hallott már valaki ilyet is? Ha jól tudom, ezeknek a mérési eredményei nagyon jók és annak idején a Hifi Magazin is tesztelt egy Magneplanar-párt, jónak is hlalották, de mintha.... igazából nem lenne nagyon menő ez a dolog......
"a hangzás testessége hiányzik az esetek nagy többségében "
Ezek szerint rosszul fogalmaztam. A dinamika hiányt pontosan arra értettem, hogy a legkiválóbb szélessávú hangszóró sem képes azonos hangnyomással lesugározni a legmélyebb és legmagasabb hangokat, igy megváltozik ezeknek a középhangokhoz viszonyított hangerőssége (dinamikája) az eredeti hangzáshoz képest.
Szerintem a szélessávú dobozok legnagyobb problémája nem a dinamika viszonyok hiteltelensége, sőt ilyen szempontból is jobban szerepelhetnek, mint a többutas rendszerek.
Az igazi gond ezeknél sztem inkább a magashangok mennyisége és milyensége (általában kevés és ami van sem igazán szép, selymes) illetve a hangzás testessége hiányzik az esetek nagy többségében és ez bizony tényleg nem tesz jót sem rock-on, sem jazz-en és főleg a nagyzenekari hangzásnál.
"gyakran zeneibben szólhat egy korlátozott átvitelű egyutas szélessávú hangdoboz, mint egy elfuserált váltójú két vagy többutas"
Ez alapjában véve igaz ugyan, de sajnos ebben az esetben viszont felléphet bizonyos zenei műveknél (pl. nagyzenekar vagy jazz) a dinamikai viszonyok hiteltelensége.
Belefutottam már ilyesmi gondokba néhány ST 240 megjavítása kapcsán és itt nemcsak arról beszélek, hogy majd' mindegyiknek a hangolóegységében az összes kerámia trimmerkapac volt rossz - ezeket mindig fóliára cseréltem, hanem pl. a dekóder egyik kapaca (már nem emlékszem, melyik) szintén szörnyű dolgokat csinált. Amúgy az egész tuner eléggé bonyolult (nekem, legalábbis), igazi alkatrész-temető, de a Videotonoknál több klasszissal jobb, ők még azzal a helyi vétel gombbal sem tudtak rendes szelektivitást produkálni a helyi adók esetében, orrukon-szájukon jön a hamisvétel és az érzékenységük sem olyan jó, valamint az AFC szinte hatástalan, sokféle átalakítási módszert próbáltam már, sok tippet is kaptam, de még használható egy se volt. Mára már szerencsésen megváltam minden Videoton-tunertől. A digitális, amelyet legutoljára gyártottak, az jó!
Ezen gondolkodhatott a Magyar Rádió is, mivel rendelt egy mintakészüléket a Revox-tól, OIRT normára készítve! Egy barátomnál volt egy darabig, meg is csodáltam, mert ugye 65-73 mHz-ig volt gyárilag skálázva...:)
Az Orion tunerrel kapcsolatban (bár erről egyszer már hosszan beszéltünk).
A tervezők igyekeztek a számukra elérhető lehetőségek mellett a legjobb minőséget biztosítani. A KF fokozatban az általánosan elterjedt egyszerű (eredetileg Stetner-Murata gy.) keramikus szűrők helyett eléggé drága japán gy. fázistorzítás mentes sávszűrőket alkalmaztak és sztereó dekóderkén az akkor elérhető legjobb minőségű TCA 4500A IC-t használták fel. Ez nagymértékben biztosította a jó hangminőséget. Sajnos ezzel szemben a készűlék frekvencia stabilitása csapnivalóan rossz, ez elsősorban az igen gyenge minőségű (hőérzékeny) kondenzátorok miatt van.
Amint korábban már említettem, a magyar URH adó hálózetban, a kisugárzott műsor ellenőrzésére - jobb híjján - ezeket a tunereket használtuk, az állomásra történő pontos visszahangolás állandó problémát jelentett. A német Posta hasonló célra a Revox A 76 tunereket alkalmazta bámulatos frekvencia stabilitásuk és ugyancsak egyedi megoldású KF és sztereó dekóder konstrukciójából eredő kiváló hangminőségük miatt.
"hallani" akkor is hallja az agy, még ha konkrét ingerület nem is keletkezett."
Igen, ez paradoxonnak tűnik, de így van, éppen azért, mert a zenei hallás (nem a "hallásra" mint képességre, hanem a zene értelmezésére gondolok) is tanult tulajdonság. Sőt, a zene értéséhez élvezetéhez nem létfontosságú a teljes hallható sáv kitöltése, egy zsebrádióban hallott koncertről is megmondható, hogy pocsékul vagy kiválóan játszanak a zenészek. A zenei történés lényege, a ritmika, a belépések, kiállások, tempóváltások, a dallam, stb. a középsávra korlátozva is megítélhető, értelmezhető. Ebben a sávban ne legyenek durva fázishibák, mert azok viszont belezavarhatnak a zenei lényeg közvetítésébe is. Ezért gyakran zeneibben szólhat egy korlátozott átvitelű egyutas szélessávú hangdoboz, mint egy elfuserált váltójú két vagy többutas.
Egy kilencven éves klarinétossal beszélgettem Berlinben, őt tartják a világ első komolyzene klarinétosának, és igen nagy biztonsággal meghall mindent, szerintem a hallás is tanulható és a sok zenehallgatás (főleg koncert), mint a sport karbantartja a hallást.
Csak pontosításképp - persze jó az ha minél magasabb frekvenciákat meghall az ember, de a zenehallgatásnál ez azért nem létkérdés. Ha a zenei hangképben megjeleneik olyan frekvencia, amelyet egyébként a fül az öregedés okán már visz át, "hallani" akkor is hallja az agy, még ha konkrét ingerület nem is keletkezett. Nem a denevérek a legjobb audiofilek!:))))) Ráadásul a zenét meg egyáltalán nem értik!:))))
"És végül..... nem érdektelen leírni a tervezőmérnökök nevét, akik s Hi-Fi-torony kifejlesztésében aktívan tevékenykedő team-et alkottak:
Pethes István okl. villamosmérnök, Lelelkács Sándor okl. villamosmérnök, Pádár György okl. villamosmérnök és Kecskés Ferenc okl. villamosmérnök."
Gondolom, ők a főnökök voltak, mert azt tudom, hogy mások is részt vettek a fejlesztésben. Szerintem a tuner sikerült a legjobban, szerintem verte az ár-mezőny legnagyobb részét és ma is kifogástalan, csak mára már elég sok javításra szorul. (Nekem nagy Orion hifi-tornyom van, mindent megjavítottam rajta, ezek még könnyedén javíthatók, az összes IC és egyéb dolog, mind kapható, egyet kivéve: a TCA 530, amely az AFC része, eredetileg nem is AFC-be, hanem cirkó-vezérléshez fejlesztették ki........) Az erősítő is nagyon jó, illetve, a nullszéria utáni darabok, ahol az előfok már nem 37, hanem 15 V-ot kap és kiszajú tranzisztorokat tartalmaz. Nekem a magnója is tetszik, nem kötelező egyetérteni, de lényegesen jobb hangú, mint a korabeli Hifi Magazin által favorizált Aiwa AD-F220.
Igen, teljesen OK, ez nekem is dilemma volt, de mivel jól kihajtottam, zongorával és orgonával is, ahol a torzítások feltűntek volna, a közepen semmilyen torzítást nem hallottam, ezért gondoltam, hogy mehet direktbe. Illetve, nagyon nagy hangerőn már hallottam, de az a mélyekből jött, ezért nem is forszíroztam tovább, nehogy azokat szétlőjem. Valamint azt láttam, de lehet, hogy ez dilettáns megközelítés, hogy ezeknek a közepeknek jó nagy mágnesük van, ezért arra is következtettem, hogy jó nagy lehet a tekercs is, ami nagy induktivitást feltételez, tehát ráereszthető a mély, valamint ez a beállítás az impedancia-menetbe sem zavar be. Ha mégis valami gond lenne, akkor egy 22 uF mehetne eléje, azzal is próbáltam, de mivel pont ez a közép-mély tartomány amúgy is gyenge a doboz miatt (nem úgy, mint a HS 40-esek esetén), hangilag ez a legkézenfekvőbb megoldás........
Köszi szépen a biztatást, bátorítást! :-) Valóban sok energiát, időt fordítottam ezekre a dobozokra, általában estefelé, a szomszédokat is boldogítottam vele......
Igen, a tesztek már csak ilyenek, megpróbáltam mindent leírni, amit hallottunk, éreztünk, még ha némi ellentmondásba is keveredtünk magunkkal, a szubjektumot ilyenkor nem lehet kiiktatni....
39 éves vagyok, de már 20 éve is csak eddig hallottam, mármint 17-18 kHz-ig. Van egy ismerősöm, aki úgy hallja a 19 kHz-et is, mint egy denevér. (Jó neki :-)))))
Így igaz, az eredetire tényleg ez a legtalálóbb megfogalmazás, hogy eltüntetett bizonyos hangszereket..... A Csabai-könyvben (1982) Kecskés Ferenc meg van említve, mint az Orion nagy hifitorony 4-es csapatának a tagja is.
Tartok tőle, hogy teljesen igazad van, mert más hangszórónak egészen más tulajdonságai vannak, igazából nincs infóm arra vonatkozóan, hogy ez az illető mit matathatott még esetleg a váltón, ha úgy hagyta, akkor tényleg gáz.....
Tehát az Eposok előtti motorok miatt nem kellett aggódni.... Ja és a kábelezés sem volt mindennapi, azokra sem emlékszem, de ezekkel a holmikkal egy szinten volt minden..... Ha keresztbe cserélgettük volna, szerintem a lényegen nem változtatott volna.
Korábban ugyan egyszer már írtam. Az ismert Klein + Hummel cég egy igen szép kivitelű 3 utas hangfalát - érthetetlen tervezési hibából kifolyólag - pontosan ugyan ilyen hibával hozta forgalomba. A középsugárzó hangszóró egyáltalán nem volt a mélyfrekvencák felé határolva. Már közepes szobahangerőnél elviselhetetlen torzítás jelentkezett a középsugárzónál. Egy megfelelő kapacitású kondenzátor sorba kötése után a hangfal kifogástalan minőséggel működött a névleges teljesítményen is.
Apropopó! A 1211.-ben ismertetett módosításnál a a középsugárzóra (még az ellenálláson keresztül is) ráengedett teljes mélyhang tartomány, már kissé nagyobb szintnél (hangerőnél) igen kellemetlen következménnyel (torzítás) járhat!
Olvasgatva az általad már hosszabb ideje ismertetett kisérleteidet a HS 40-es hangfal tökéletesebbé tevésére, elismeréresem fejezem ki, de valóban őszintén!
Ennyi időt és energiát csak egy elhívatott "hifis" képes egy témára áldozni. Ez az igen régi alkotmány a maga idejében tényleg egy eléggé jól sikerült darab volt, az általad is elismert hiányosságai (pl. magassugárzó tökéletlensége) ellenére is. Véleményem szerint, ha jó állapotban van még ma is felveheti a versenyt sok jelenleg forgalomba hozott és indokolatlanul túlértékelt hangfallal. Természetesen nem mindegyikkel!
A módosításaidat követő meghallgatások (szeanszok) során szerzett és közölt megfigyeléseid azonban teljesen tipikusan tartalmazzák azokat a szubjektív alapú és sok esetben ellentmondásos véleményeket, amelyek minden ilyen tesztnél és minden alkalommal fellépnek.
Ennek ellenére kérem és javaslom, hogy érdekes kisérletezgetésed ne hagyd abba, mert sok hasznos eredményt is mutat.
u.i.: Nem tudom milyen idős vagy, de a 18 kHz-es halláshatárodhoz gratulálok. sok kisgyerek vagy kissé idősebb denevér is megirígyelné. :-)
Az Orionnál Kecskés László foglalkozott a hangfalak tervezésével, legalábbis a HS 400-asok idején. A HS 40-es valóban viszonylag jólsikerültnek számított a hazai felhozatalban, de enyhén szólva: "eltűntetett" néhány hangszert a zenekarból. Erényei ennek ellenére talán a mélyközépnek köszönhetők, ezek önmagukban szólva is elviselhető hangot adnak ma is (nekem is van:). Azt azonban ne feledjük, hogy mai füllel hallgatva már nem ugyanazt halljuk, mint 30-40 évvel ezelőtt, ennyit változott az auditív ízlés is, nem beszélve a felvétel- és rögzítéstechnikákról.
Ennek fényében egy eredeti HS40 moddolása is ellentmondásosnak tűnik, főleg ha kicserélgetjük a motorokat is.