Hali Malwin! Ez marha jó, az MHE megszerezhetné, kiglancolhatná és kiállíthatná valahol (esetleg a Kassán, egy üres gépalap úgyis van a gépházban). Üdv: rs.
Szegeden, a házgyárban találtam.Van ott még egy-két érdekes, pl. V-16-os Jendró is, emögött meg egy másik ugyanilyen, felújítva, festve, csinos kis tolóbakkal az orrán.Miniboxer, hehe.
Nem vagyok szakértője, de szvsz nem volt vitorlás, nézd meg a kocsiját, az spec erre készült, és a hajótest sem olyan.Egy db Csepel gép van benne, egyebet nem sikerült megtudni, mert mindkét hajó időközben eltűnt onnan.
Szasz Malwin! Köszi az infot, tehát AN2-ben D-613.9 Csepzon 2 X 95 LE.
Közben megnéztem a könyvben (Bak-Csonkaréti-Lévay-Sárhidai: Hadihajók. Típuskönyv. Zrínyi Katonai Kiadó, Bp., 1984) az AN2-es sorozat előzményét a szintén alumíniumból készült AN1-et is:
Épült: MHD, Balatonfüred (1950)
Vízkiszorítás: 10,3 t
Hosszúság: 13,4 m
Szélesség: 3,4 m
Merülés: 0,6 m
Üzemanyag: gázolaj 0,7 t
Hatótáv: 340 km
Személyzet: 7 fő
Hajtómű: 2 db Skoda 6S 110 Diesel-motor
Teljesítmény: 180 LE (132 kW) (most látom, hogy nem kétszeresen van megadva a gépteljesítmény tehát egy gép teljesítménye 90 LE, hmm és az AN2 nél is az összteljesítmény volt megadva, tehát akkor valóban én kalapáltam el, mert a megadott adat AN2-nél 170 LE, azaz 2 X 85LE. Így már reális.)
Sebesség 21 km/h (11,3 cs) állóvízben
Az utolsó AN1-et 1976-ban selejtezték.
Erről a típusról nincs képem mert 1976-ban még nem állt módomban fényképeket készíteni. Üdv: rs.
Azért az sem akármilyen feeling, ha az anyóst lehet leugatni, hogy: Mondom: HÁTRA az Istenit, mikor jön már meg az a hátra, hova tette a kezit, hogy nem tanálja az irányváltó karját, szedje má'ki az ólmot a seggéből, mama, még a végén lebontjuk itten a Várhegyet!:-))))
Hát igen klassz az AN2-sel hajózni, ez már hajó és nem motorcsónak! Azért egyedül is lehet manőverezni a hajóval, csak ki kell tapasztalni a viselkedését és gyakorolni kell vele egy kicsit, ugyanúgy, ahogy egy kalózzal (vagy más vitorlással) is lehet egyedül vitorlázni csak rutint kell szerezni a kezelésében. A legnagyobb előnye a 60 centis merülés, így szinte bárhová be lehet hajózni vele és bárhol partot lehet tűzni. Véleményem szerint egy ilyen méretű hajót, ennyiért máshol nem lehetett volna beszerezni és még akkor is megérte, ha kell még rá költeni egy kicsit. Persze nekem (nekünk) az is hozzátartozik a feelinghez, hogy megy a hajón a molyolás, szerelés, javítgatás, stb. Szerintem szép megfontolva haladva a belső terek felújítása és a feltétlenül szükséges gépészeti átalakítások 3 éven belül elvégezhetőek és akkor egész komfortos hajó válik belőle. Hajózni addig is lehet vele, csak kicsit szerényebb körülmények között. A Csepeleket szerintem sem érdemes kidobni, mert alig van bennük üzemóra, strapabíró gépek és az alkatrészellátás is viszonylag megoldott. Viszont aki még nem helyeztette üzembe a hajót, az 2005. január 1.-ig tegye meg, mert utána ez már csak az uniós előírásoknak megfelelő Euro 3-as motorral lehetséges. A motorcsere pedig mégegyszer a hajó ára (legalább). Üdv: rs.
Nem sok választott el tőle, megmásztam néhányat Újpesten. Csak összeszámoltam az árát, a felújítási költséget meg belenéztem a pénztárcámba és rájöttem, hogy vannak ennél fontosabb költenivalóim is. Pedig szép lett volna...
Van még néhány meglepetés, ami az AN2-t "különlegessé" teszi: pl a két csiga egyirányba forog. Az irányváltó és a gázkar külön van, azaz "négykezes", ráadásul a gázkart minél jobban felhúzod annál alcsonyabb a fordulatszám, a végén nullára jár! A mi gyakorlatunk szerint (ezt Tayfun találta ki) kikötőben, partfalnál csak gépekkel szabad manőverezni, ilyenkor kormány középen! A másik meglepi, hogy a kormányállásból alig lehet kilátni, olyan, mintha egy Bavaria44-est a térképasztaltól kikucskálva szeretnél a mólóhoz tenni.
Ettől függetlenül, nagy élmény ezeket a hajókat vezetni.
Na látos ezért más a hajózás, mint az országúti száguldozás, nem is adnak akárkinek hajóvezetőit, ellenben úrvezető bárki lehet. A naszád majd tíz tonna és több mint tíz méter, fék nincs rajta, és alapjáraton a kormány sem hat! Ha úgy akarod vezetni, mint egy autót akkor hamar átmész tengerelattjárósba. A Navigare azt jelenti szó szerint: eljutni valahonnét valahova. Nem csak nyomni a gázt mint ökör.
Nekem egy kicsit olyan volt, mintha az autóban az anyósülés elé szerelték volna a pedálokat. Persze, lehet dirgálni, hogy gázt, gázt, mondom GÁZT, FÉÉÉÉK!!!
Az AN2-t nem túrahajónak tervezték, alapvetően 3 katona vezette, a parancsnok, kormányos és egy gépkezelő. Hogy miért , azt ne a mai költségérzékeny gondolkodással szemléljétek. Az ötvenes években a minél több harcos annál nagyobbat ütünk a gaz kapitalistákon elv volt a mérvadó. De viccet félretéve a hajó kiválóan alkalmas társasági hajózásra, főleg ha a barátaival megy az ember. Így nemhogy zavaró, de inkább élmény pl éjszakában térképpel hajózni a Dunán, szem a távcsőre tapadva, kéz a kormányon gázkarok economy állásban.... Lakóhajóvá átalakítani nem igen lehet, a gépeket persze ki lehet cserélni, de új motor = új csiga + hajtás ami nem két fillér. A csepelek nem olyan rossz motorok, persze kell hozzá legalább egy tudós (pl Táyfun) aki érti a lélegzetvételüket is. Van megoldás a kormány és gázkarok egyoldalra szerelésére, de akkor is kell még egy hajós, mert pl kikötni sem nagyon lehet egyedül. Szoval ezek a hajók így szépek ahogy vannak, igaz kora hatvanas retro, enek megfeleően kell őket kezelni. Egy biztos minden kikötőben meg fogják nézni a hajót, sőt látogatók is lesznek.
egyedül nehéz vezetni, mert a gázkarok és a kormánykerék ellentétes oldalon vannak
Ezen én is gondolkoztam (akartam venni egyet és megnéztem az árverés előtt). Mi vihette a tervezőt erre a megoldásra? Olyan logikus lenne, hogy a kormány mellett legyen az irányváltó és a gázkar...
Sziasztok! Én az adatokat egy 80-as évekbeli típus könyvből írtam, így valószínű, hogy az ellenség megtévesztése miatt túlozták el a gépteljesítményt. Mindenestere a 014-esben és tudtommal a többi naszádban is sima szívó motor van, nem turbo és siklásba sem tud átmenni a hajó. A gép biztosan D-613, de hogy annak melyik verziója arról pontos adatokkal TAYFUN topictárs tudna szolgálni. Az AN2 típusmegjelölés, elődje az AN1 hasonló felépítésű hajó volt, ha jól emlékszem Skoda motorokkal. Nagy hendikeppje volt, hogy a kormányállásba oldalról nem lehetett bemenni ajtó hiányában, csak hátulról. Azt hiszem abból a sorozatból már egy egység sem maradt. Az AN2 egyébként kiváló túrahajónak, 6 embernek kényelmes fekvőhely biztosítható, szükség esetén nyolcnak is. Az árverezett hajók egyébként üzemképesek, de mind gépészetileg, mind a belső terek állapota miatt felújításra szorulnak. Nehézségek az üzemeltetés során: Magas fogyasztás, fél erő alatt kormányképesség drasztikusan lecsökken, ebben az esetben már inkább csak a két géppel kormány nélkül lehet manőverezni, egyedül nehéz vezetni, mert a gázkarok és a kormánykerék ellentétes oldalon vannak, az alumínium test miatt a hajó könnyű, de sérülés esetén nehezebb vele dolgozni, ugyanez vonatkozik az esetleges szerkezeti átalakításra is. Üdv: rs.
Üdv köszönöm a pontosítást! A különbség az 1es és kettes között szemmel látható vagy csak belső műszaki eltérés? A motorok csak addik kell, hogy mennyenek amíg az alapvető munkálatok folynak rajta mert mindenképpen hasonlófelépítésű és súlyú de modern motorok kerülnének bele. Az alább említett hajó szerencsétlen módon 1 nappal korábban kelt el mint, hogy megtaláltuk a hirdetést :) medig több hónapja fel volt adva. Ha bárkinek volna eladó kérem jelezze mert (tudtommal)"közvetlenül" vásárlás előtt állunk! Köszönöm!