Behívtam a loksound dekódert. Kimásoltam az alap CV listát. Ezt betettem egy excel táblába (2130 sor!!!).
Beállítottam az új kéréseket a programban (ez volt összesen 2 perc - teljesen grafikus az egész, teljesen érthető), a cv listát kiexportáltam. Mellétettem a másiknak, és egy excel függvénnyel kilistáztam hol az eltérés. 5 CV-t kell átírni, és közben jelzi, hogy eközben melyik CV31, CV32 értéken kell lennie a dekódernek. Tehát kb 10 CV prünytögtetés. Ha sikerült a gyakorlatban is a programozás, akkor arról beszámolok.
Egyetértek, az ESU a leírásban is azt írja valahol, hogy a célszerű használat és a lehetőségek jó kihasználása a dekóderprogramozás magasiskolája... :-)
Viszont: nálam nem volt hangdekóder, és csak a Function Mappig táblázat első 15 sorában volt valami bekódolva, utána nullás sorok következtek. Ettől kellő távolságban kiolvastam pár sort (33-tól), és mivel az azokban hivatkozott minden CV-ben is csak nullák voltak, azokat a sorokat írtam át a saját gondolataim és céljaim szerint. Esetleg Te is próbálkozhatsz hasonló gondolatok alapján a táblázat alja közelében kinézett sorokkal, akkor csak azokat kell visszaolvasni és módosítani a hivatkozott CV-k tartalmát. Sok sikert! Géza
A logikát értem így már. Viszont, hogy melyik CV mit takar csak akkor tudjuk, ha kiolvassuk... Jó lenne, ha egy default lista lenne róla (pdf-ben elfér). Most ha valamit elállítasz -akár vétetlenül is - akkor borul a hozzá illesztett összes többi funkció.
Visszafejtésbe - mozdonyból kiolvasás - nem mennék bele, ez rengeteg idő.
Megpróbálom letölteni az esu programmer programot. Az talán tudja, hogy gyárilag miket kódoltak bele ebbe a rahedli CV-be. Így csak a változást kell átírni - jó lenne.
Ez azért nem az egységsugarú modellező dekódere, az biztos :)))
Hmm, még mindig pontatlan voltam. A második bekezdés helyesebben:
Tehát a lényeg a 74.-75. oldalon lévő "Function mapping" táblázat. Annak bal oldala a CVA-CVJ-ig állapítja meg a feltételeket, amelyek szerint a jobb oldali kimeneteken a CVK--tól CV T-ig el fogja végezni a funkciókat. Az egyes CVA-CVT- knél megjelölt számú CV-ket kiolvassa, és eszerint cselekszik. Az egyes CVA-CVT értékek magyarázatát és beállításait a feltételek esetében a 76-77. oldalon, a kimenetek esetében a 78-80 oldalon adja meg. A dekóder felülről lefelé végigolvassa az összes sort, és elvégzi a feladatokat minden ciklusban.
Bocsánat, két apróság: 1., a "visszafejtést" persze nemcsak a leírás, hanem a dekóderből visszaolvasott kódsorok alapján kell megcsinálni. 2., ha olyasmit írtam, ami triviális volt, akkor elnézést kérek... Géza
Kedves diginewl, az ESU 5 szériája valóban szokatlan módon oldotta meg a kimenetek vezérlését. Viszont elképesztően sok lehetőséget kínál a funkciógombok és menetállapotok kombinálására. Nekem ugyan nem hangos, csak sima 5-ös mozdonydekóderem van, de a "megfejtéssel" eljátszottam jó pár napot... Nem tudom, hogy német vagy angol nyelven olvasod-e a használati utasítását - én németes vagyok, de az angol változatban is ugyanazon az oldalon van minden.
Tehát a lényeg a 74.-75. oldalon lévő "Function mapping" táblázat. Annak bal oldala a CVA-CVJ-ig állapítja meg a feltételeket, amelyek szerint a jobb oldali kimeneteket CVK--tól CV T-ig be fogja állítani. Az egyes CVA-CVT értékek magyarázatát és beállításait a feltételek esetében a 76-77. oldalon, a kimenetek esetében a 78-80 oldalon adja meg. A dekóder felülről lefelé végigolvassa az összes sort, és elvégzi a beállításokat minden ciklusban.
Ha az AUX 1 és F8 kombinációkat nézzük, akkor a CVA-ban lehet beállítani a menetirányt, és a CVC-ben az F8 bekapcsoltságát. Persze az összes többi feltétel blokkot is állítani kell - mégpedig minden elem kikapcsoltságára! Aztán a kimeneteknél a CVK-ban vannak az Aux 1 és 2 is. A többit itt is állítani kell leginkább nullára. (Az aux1-2 két fellépése arra való hogy egy másik CV értékét állítva válaszhatsz a kétféle üzemmód között - sejtésem szerint ez most nem kell).
Mindenképpen azt javaslom, hogy listázd vissza a dekóderben meglévő beállításokat - mert hiszen minden beállítás és hang ami most működik ebbe a táblázatba van leprogramozva! Fejtsd vissza, melyik sor mit jelent, és onnéttól kezdjél rajtuk változtatni, amik sortólely már nincs "értelmes" funkció leprogramozva. Ez a visszafejtés nekem nagyon sokat segített a működés megértéséhez.
Remélem tudtam segíteni legalább az elinduláshoz. Sok türelmet és sikert! Géza
Még ha nincs is LokProgrammered, szerintem a legegyszerűbb a LokProgramban megnyitni az aktuális projektet, ott a funkcióknál beállítani amit szeretnél. Az egyik menüpontban megmutatja a megváltoztatott CV-k listáját. Utána a lista alapján, POM-ban szépen végig programozod (talán így nem kell játszani a CV31-32 lapozó CV-kel?).
Én úgy kalkuláltam, hogy a dekóder H hídja után 12V legyen. Tehát a 12V-hoz hozzáadtam 1,5V-ot (ennyit szokott esni a feszültség az egyenirányításnál), majd mivel z21-em van még 1 V-ot (ennyivel kevesebb jön ki belőle a betáphoz képest), ez így 14,5V lett illetve mivel nálam van foglaltságérzékelés, még 1V-ot hozzáadtam, így 15,5V-ra állítottam be a bemeneti feszültséget. Tévedés joga fenntartva, de a rendelkezésre álló infókból én ezt a metódust találtam ki.
F0 bekapcs: fehér aktív előre menetben, sárga aktív hátramenetben (ez az alapeset - ez be van állítva gyárilag, ezzel nem kell semmit tenni)
Ami új lenne:
F8 bekapcs: Aux1-(Zöld) aktív előre menetben, Aux2-(Lila) aktív hátramenetben.
Erre van-e ötlet. Azt nem értem, hogy az AUX1/AUX2 kimenetet, hogyan tudom megfeleltetni a mozdony iránynak, és az F8-nak (logikai kapcsolatok). DT-nél ez szépen le van írva, és értem is. Itt vakarózok...
A sínfeszültség beállítás hiányára akkor az a megoldás, hogy kisebb feszültségű tápegységet teszünk rá? Mi lehet a minimum feszültség ami mellett még működőképes? Mekkora feszültség eshet a belső elektronikán?
Mit jelent a külön kapcsolhatóvá tenni? Kérlek írd le a célállapotot amit szeretnél, én sajnos nem értettem, Pl f0: menetirány szerinti világítás és zárfény ki/be, f8: menetirány szerinti ki/be, f9: zárfény ki/be
Segítséget szeretnék kérni ESU Loksound 5-58410 programozásával kapcsolatban.
Első hangos dekóderem... maradtam volna a DT-nél, de kiderült, hogy itt a hangok nem pakolhatók egyik dekóder gyártóról a másikra, sajnos.
Az a nagy kérdésem, hogy az Aux1 (zöld), és az AUX2 (lila) vezeték F8 aktiválása esetén ugyanúgy a világítást szolgálja előre/hátra irányba, mint az F0 (fehér/sárga) vezetéke.
(Külön kapcsolhatóvá szeretném tenni a motorvonat két oldalán a fényeket)
Valami olyan dereng - többszöri átolvasásra - hogy itt a function mapping táblázatból kell kihalászni az átírandó CV-ket.
De a másik amit nem értek:
- a CV31-et 16-ra a CV32-t 0-ra kell előtte állítani, mielőtt nekiállok az átírásoknak?
- az aux1, és aux2 (meg az előre hátra világítás is) kettő helyen van a táblázatokban feltüntetve. Mind a kettő helyen ki kell számolnom az új értéket, és azt kell beírnom?
- ha ez mind megvan akkor a CV31-et és CV32-t visszaírom az eredeti értékre?
Még leírva is bonyolult...
Esetleg, ha valaki már "játszott" ilyen beállításokkal kérem segítsen, hogyan induljak el.
Szépen lehet digizni. Ilyenen mozdonyom van. Elfért benne egy előkészítő panel is, azaz teljesen szabványosan megoldható. DT dekóderrel gyönyörűen megy.
- Túl közel van egymáshoz, és egyforma is a Lenz RS visszajelentő bemenete, és a programozó sín kimenet csatlakozója. Össze lehet téveszteni.
Szoftveresen:
- Elsőre nem települt fel a PC-re a programja, csak másodikra (Win 8.1), de egyébként működik.
- Meg kell adni a Gateway IP címét a Z21 applikációban, különben nem kapcsolódik a mobil eszközhöz, ez kicsit macerás annak, aki nincs otthon az ilyesmiben.
Ezek apróságok. A feszültség beállítás a nagy hátránya. Ha ezt megoldanák úgy, ahogy a nagyok (Lenz, Tran, nanoX-s88), akkor mindenben a z21 fölé nőne. Mert most a tápegységével kell játszani, hogy mondjuk TT-hez, vagy N-hez jó legyen. Sajnos Z-hez nem jó, mert nem lehet sehogyan sem 12V alá vinni DCC kimenetet.
Ezzel már én is szemezgettem, leszámítva a sínfesz állítást így jónak hangzik a központ, eddig találtál még bármi olyat vele amire érdemes figyelni? A zárlatvédelem mennyire érzékeny pl?
Digikeijs DR5000 központ van nálam éppen. Egészen ügyes, gyakorlatilag mindenféle vezérlővel működik, PC-ről is.
VISZONT! Egy komoly baj az van vele! Idehaza a 18-as verzió van forgalomban, ez azt jelenti, hogy egy 18V-os tápegységet adnak hozzá! A kimenő sínfeszültsége magának a központnak nem beállítható, ezt írja is a használati utasítása! Nem az, amit adnak vele, hanem a netről letölthető! Picit vesződni kell vele, és érdemes a számítógépes programját is telepíteni, vagyis nem éppen egy "plug and play" eszköz, de nem egy elveszett kütyü. Legalábbis elsőre nekem nem az. H0-ban használható a mellékelt tápjával, és a fekete z21-nél sokoldalúbbnak tűnik, viszont annál olcsóbb.
H0-nál kisebb építési nagysághoz a sínfeszültsége viszont túl nagy, érdemes egy beállítható tápegységgel használni. Igazából én H0-nál is ezt javasolnám. Egyébként még így is komoly vetélytársa a fekete z21-nek, és a a z21 app-pal könnyen vezérelhető, gyorsan lehet beállítani hozzá.
"Ami talán látszik a képeken, hogy nem lett valami túl világos a végeredmény, persze az is közrejátszik ebben, hogy az oldalüvegezése a modellnek, elég rendesen sötétítve van." - szerintem tökéletes a fényerő, nekem pl. nagyon nem tetszik amikor úgy világít a beltér, mintha reflektorral lenne megvilágítva.
Végül sikerült megoldani egész elfogadhatóan a belső világítását a Piko ICE 3-nak.
Köszönöm szépen mindenkinek a segítséget!
A megoldás végül az lett, hogy AUX1-re kötöttem az egészet, a gyári áramszedést használtam, egyik irányba hozzá kellett adjak 2 plusz vezetéket az elektromos kupplunghoz, a másik irányba ez se kellett, mert nem volt használva az áramellátáshoz szánt 2 ér (Csak az egyik vezérlőkocsiból szedi az áramot a motorvonat).
Igaza volt annak, aki azt mondta, direktben nem fogja elbírni a dekóder funkciókimenete, teljes fényerővel valóban nem ment csak 2 kocsinyi (kb 30 LED)
Viszont az egy kicsit természetellenesen vakított is.
Egy kis potenciométer lett beiktatva a kimenet és a LED sor közé, amit így már elbírt a dekóder, és működik!
Ami talán látszik a képeken, hogy nem lett valami túl világos a végeredmény, persze az is közrejátszik ebben, hogy az oldalüvegezése a modellnek, elég rendesen sötétítve van.
A CV értékeket jellemzően a PIC belső memóriája tárolja, ami általában EEPROM technológiájú (újabbak lehetnek Flash-ek). Mindkét fajta kb. 100000 újraírási ciklust visel el, így ez nyilván nem a probléma része.
Jó lenne tudni, hogy milyen vezérlővel és hol (programming track vagy program on main - POM) programoztál, milyen dekódert, hagyományosan vagy RailCom-mal (bár gondolom utóbbi), és történt-e valami más is a programozáson kívül. A CV-értékek elveszése általában feszültségtüskékhez, túlfeszültségekhez kötődik, ami lehet véletlen (hálózati probléma), kis ideig tartó rövidzár, vagy akár magának a programozásnak is a következménye, mivel a programozóvágányon a programozás sokszor nagyobb feszültséggel történik, mint a fővágányon, és itt kevesebb is a rendszer ellenállása, így az áramok is nagyobbak lehetnek.
Gyakori tapasztalat, hogy rövidzár hatására a dekóder címe visszaáll az eredeti 3-asra, lehet, hogy ezért nem elérhetőek a CV-adatok?
Sziasztok! Van valakinek műszakilag megalapozott véleménye arra vonatkozólag, hogy egy mozdonydekóder egyazon CV-je hányszor írható, míg a dekóder feladja? (már nem írható vagy már nem olvasgató ki a beírt érték)
Köszi, ezt a megoldast linkeltem az elözö hozzaszolasban.
Közben kiderült, hogy az egyik iranyban 2 polus szabad, mert az aramszedes 2 polusa csak az egyik vezerlökocsibol jön.
Lattam egy talalekony megoldast, a modellezö a "mozdony" reszhez helyezte az aramszedest, igy mindket iranyban felszabadult a 2 polus.
Igaz ö Märklin rendszerben könnyen athelyezte az aramszedö lapkat.
Az en esetemben igy 2 tengelyen tapadogyürüs kerekeken keresztül kellene aramot szedni, ami biztos nem lenne olyan jo, mint a jelenlegi 4 teljes ertekü.
Közben utanajartam, 250mA a max aramerösseg/kimenet a dekoder eseteben (Esu Lokpilot 3), csak elviszi a LEDeket.
Meg azon gondolkodom, hogy kondenzatort hova lenne ertelme elhelyezni az aramkörbe, kellene-e egyaltalan?