Keresés

Részletes keresés

jogértelmező Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1077

"ahogy bedugom a konnektorba ... folyamatosan világít a sütőtér lámpája,"

 

Ezt hibás félvezető is okozhatja - amely hiába kap zárófeszültséget,"nem zár le".

Vagy nem az a hibás,  hanem másvalami, ami nem ad zárófeszültséget.

 

Meg lehet próbálni eljuttatni a panelt a gyártóhoz - ha európai, és még létezik ...

Előzmény: inoxjewels (1071)
inoxjewels Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1076

Köszönöm a tanácsot.
Biztosan a kávé befolyása után keletkezett a hiba, azonnal.
Ezen a panelon folyt végig, illetve a mellette lévő mikrokapcsolók is kaphattak még belőle, ott is látszik kávényom, csatolom a képet arról is.
Felül van egy behúzómágnes, aminek az ajtónyitáshoz van köze.
Alatta 3 db, szemre kb egyforma mikrokapcsoló, amik közül valamelyik akár a lámpát is kapcsolhatja.
Elég nagy hely van belül, a közelében nincs más belső alkatrész ami szóbajöhetne és az égett szagot is a panel meg mikrokapcsolók környékéről érzem. Beázott kapcsoló is csinálhat ilyesmit? Esetleg mossam ki féktisztítóval, vagy valami mással őket?

Előzmény: construct (1072)
mmormota Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1075

Ahogy construct írta, a képeken látható sötét foltok nem tűnnek égésnyomoknak. Hacsak kivételes szerencsével nem találsz valami nyilvánvaló, jól látható hibát, sajnos elég reménytelen a dolog. A régi idők tv-rádió szerelői eltűntek, nem véletlenül. Ma már csak márkaszervizekben, jó dokumentáció birtokában, komplett egységek cseréjével javítanak készülékeket. Ismeretlen kütyükben hibára vadászni legfeljebb hobbyból szoktak, nem éri meg. Én fejlesztő mérnök vagyok, értek a hibakereséshez, de a saját bedöglött mikrómat egy perc gondolkodás nélkül kidobtam. 

Előzmény: inoxjewels (1074)
inoxjewels Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1074

Köszönöm szépen, hogy válaszoltál!
A folyásnyomokat én sem látom rajta, de megégett alkatrészeket igen, illetve ezen a panelon, a megégett alkatrészek után lekövetve úgy látom, hogy mindkét égett rész kimeneti csatlakozóhoz vezet. Ezért gyanakodtam arra, hogy itt lehet a bibi, de én tényleg teljesen hülye vagyok az áramhoz, áramkörökhöz sajnos. 
Van egyben egy komplett vezérlődoboz, amiben két kb egyforma méretű panel áll párhuzamosan. Ez az egyik panel, a másikon még ennyi égésnyom sincsen. A komplett vezérlőegység könnyen szállítható, bárhová el tudom vinni, ha egy profi rászán annyi időt, hogy ránézzen. 

Előzmény: mmormota (1073)
mmormota Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1073

A kávé nyoma sem látszik ezeken a paneleken, lehet hogy nem ezekre folyt rá?

Előzmény: inoxjewels (1071)
construct Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1072

A FET1, R8, és az R15 helyén lévő csupasz drót körüli feketedés nem égésnyom, hanem ott nagyobb feszültségek lehetnek, és ezek évek alatt elektrosztatikusan maguk köré gyűjtik a port. Ezeken a paneleken én nem látok semmi égésnyomot. Az enyhe szag valószínűleg valahonnan máshonnan érkezik. Próbálj utánakeresni. Ránézésre ezekről a panelekről nem lehet megállapítani semmi hibahelyet.

Sok türelmet kívánok a kereséshez. De könnyen lehet, hogy ilyen módon nem fog sikerülni a javítás.

Előzmény: inoxjewels (1071)
inoxjewels Creative Commons License 2018.02.04 0 0 1071

Sziasztok!
Elektronikai műszerész segítségét szeretném kérni.
A képen egy mikrosütő vezérlőpanele látható. A sütő tetejére sikerült egy pohár kávét úgy rátenni, hogy az felborult és "természetesen" az előlap burkolata mögött lapuló panelen is végigcsorgott belőle egy kevés.
Azóta ahogy bedugom a konnektorba, állandó enyhe égett szaga van és folyamatosan világít a sütőtér lámpája, illetve ha melegítek vele, akkor a lámpa változó intenzitással, huny
orogva világít, egyébként működik minden funkciója.

 

A három képen először egyben az egész panel, másik kettőn meg két olyan részlet szerepel, ahol kisebb égésnyomok is láthatók. 
Maga a sütő bazinehéz (30 kg), amit a tisztelt futár úr annakidején a házhozszállításkor (Jófogáson vettem) már elejtette, tehát a burkolata sérült. A feladó egy vékony kartondobozban küldte el, amin kívülről egyáltalán nem látszott, hogy amit átveszek, azt előtte összetörték. A GLS természetesen hárított, hiszen átvettem, a feladó meg leszarja.
Szóval ilyen előzmények után az elejtés ellenére tökéletesen működött vagy két hónapig, amikor ezt a balfaszságot a kávéval sikerült elkövetnem. 
A nagy súly és a törött burkolat miatt - ha nem muszáj - nem szállítanám az egész sütőt.

Elképzelhető az, hogy a képek alapján megállapítható, mit kellene a panelen cserélni, vagy javítani?
Nem vagyok gazdag ember (ezért vettem használtat) nagyon szeretném megmenteni, ha lehet. 
Budapesttől 25 km-re élek, hetente kb kétszer a munkám miatt bemegyek a városba is, a panelt tudom hozni-vinni.
Teljesen laikus vagyok, előre is köszönöm, ha segít valaki!

 

 

Az öreg hal Creative Commons License 2018.01.08 0 0 1070

'ssza meg! 3 a magyar igazság! (ez már kivágás/beillesztés)

 

 

https://youtu.be/TZ0TthOwjbE

 

Az öreg hal Creative Commons License 2018.01.08 0 0 1069

Na már megint!

Kimaradt a kettőspont. Helyesen:

https://youtu.be/TZ0TthOwjbE

Az öreg hal Creative Commons License 2018.01.08 0 0 1068

Üdv Mindenkinek!

 

Újra itt vagyok, de most nem kérdezek. Az előző néhány hozzászólás folytatásaként bemutatom az új, más elven működő kütyümet.

 

https//youtu.be/TZ0TthOwjbE

 

Aki megnézte a videót (remélem elérhető), annak egy kis magyarázat: Nem olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. A jól bevált FET kapcsolgatja a tekercset, de van egy kis trükközés. Az valószínűleg egyértelmű, hogy a tekercs bekapcsolásakor taszító hatás keletkezik az ingán levő kis állandó mágnessel.

A trükk: az S-G lábak közötti ellenállással (a feszültségosztó "alsó" eleme), egy kondenzátor van párhuzamosan kapcsolva. Ennek hatására az érintkező nyitása után egy rövid ideig még fennáll a taszító hatás. (Amíg ki nem sül a kondi az ellenálláson keresztül.) A kondenzátor töltődési ideje viszont késlelteti a FET bekapcsolását, illetve a mágneses tér kialakulását. Feltételezésem szerint az előzőek eredményeként a taszítás akkor alakul ki, amikor az inga már elindul visszafelé, de ebbe még az érintkező rugalmassága is belesegít. Amikor a mágnes közelít a tekercshez, akkor meg a vasmaghoz történő vonzóerő segít az érintkezővel szemben. Az érintkező a feszültségosztót kapcsolgatja.

A feszültségosztó másik ellenállásával van párhuzamosan a led (előtét ellenálláson keresztül), ez a kondi töltődése alatt világít. Először egy papírlapon forrasztottam össze a kapcsolást, hogy kísérletezni tudjak. A tekercs helyén egy izzó volt, és a kondenzátor cserélgetésével próbálkoztam. Néhány 100 mikrós kondinál több másodperces késleltetés is kialakult. Persze ekkor a led is érzékelhetően hosszabban villant fel. (Az ellenállások: felül ~3 K, alul 10 K)

 

Nem mondom 100 % biztosra a fenti okfejtést, de szerintem közel járok az igazsághoz. Mindenesetre működik. :)

 

Az öreg hal Creative Commons License 2017.11.21 0 0 1067

Köszönöm a figyelmeztetést.

 

Nem vagyok egy youtube guru, feltöltöttem, de nem tettem közzé. Én láttam a videót, és megnyugodtam, hogy OK.

 

Az új link: https://youtu.be/sH674rPlKyE

 

Üdv mindenkinek!

Előzmény: Mungo (1066)
Mungo Creative Commons License 2017.11.20 0 0 1066

A youtube-ról már nem elérhető... :o((

Örülök, hogy segíthettem.

Előzmény: Az öreg hal (1065)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.11.20 0 0 1065

Kedves Mungo, Mmormota, Láló, és Mindenki!

 

Segítségetekkel sikerült megcsinálni ami nekem fontos volt, amúgy nem igazán nagy jelentőségű dolog. De én jól elvoltam vele. Teljesen jól működik a "kütyü", a videóját feltettem a youtube-re, itt meg lehet nézni:

https://www.youtube.com/watch?v=ZqdNgelXaLM&feature=youtu.be

 

Egyébként van egy honlapom is, ahová más ketyerék videóját is feltettem, ha valakit érdekel itt lehet rálinkelni:

http://szjlapja.5mp.eu/web.php?a=szjlapja

 

Üdv mindenkinek: Az Öreg Hal

 

 

 

Az öreg hal Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1064

Köszönet a hozzászólóknak!!!

mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1063

Egyetértek, nekem 1k jutott eszembe, és még nem láttam a rajzodat mikor írtam. Szóval nem az 1k nagyszerűségét hirdettem a 2k-val szemben... :-)

Előzmény: Mungo (1062)
Mungo Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1062

A gate-source közé végül is ebben az esetben 1k és 20k között bármi megteszi. A gate-source kapacitás kb 1nF ezt 20k-val is 40 µs körül kikapcsolja, ezt meg ez az alkalmazás észre sem veszi.

Előzmény: mmormota (1061)
mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1061

Ha a teljes tápfeszültség csak 16V, akkor elég az induktív terheléssel párhuzamos dióda, meg egy 1kOhm a Gate-Source közé, nem kell ennél bonyolultabb Gate védelem. (mert az IRFZ44 Gate_Source maximális megengedett feszültsége 20V, ami nagyobb mint a táp)

Mungo Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1060

Előzmény: Mungo (1057)
mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1059

A Gate-Source közé pedig egy ellenállás, hogy ne lebegjen ha semmit se kötsz rá. pl 1kOhm.

Előzmény: mmormota (1058)
mmormota Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1058

 A jelenség az, hogy a FET nulla G-S feszültség esetén is átereszt. Mi történt?? Valami önindukciós rúgás, vagy mi?

 

Gyanítom, hogy két hibát is elkövettél. Egyik, hogy a Gate-Source vezérlő feszültséget egyszerűen úgy oldottad meg, hogy mikor be akartad kapcsolni, akkor rákötöttél egy feszültséget a Gate-re, mikor kikapcsoltad, akkor elvetted és a Gate szabadon maradt. Ez az első hiba. A második, hogy az induktív terhelés kikapcsolásnál jelentkező önindukciós feszültségét nem korlátoztad egy diódával. Ennek következtében kikapcsolásnál a Drain feszültség hirtelen nagyon magassá válik, sokkal magasabbá mint a tápfeszültség. Ez a feszültség ugrás a Drain-Gate kapacitáson keresztül (ez a Fet belső tulajdonsága) megnöveli a Gate feszültséget, különösen ha a Gate szabadon marad. Olyan nagyra növelheti, hogy a Gate szigetelés átüt, és a Fet tönkremegy.

 

Ennek elkerülésére:

1. az induktív terheléssel párhuzamos dióda, ahogy Mungo írta

2. a Gate-et kis impedanciával kell meghajtani akkor is, ha kikapcsolt állapotba vezérled a Fet-et.

Ez egy kicsit bonyolultabb. Ha a tápfeszültség sokkal nagyobb mint a Gate-Source maximális megengedett feszültség, akkor a kikapcsolásnál a Drain-en fellépő, diódás korlátozásnál csak a tápfeszig emelkedő feszültség lépcső is tönkreteheti a Fet-et. Ezért ilyen esetben a Gate feszültséget korlátozó megoldást kell használni. Pl. egy Fet meghajtó IC-t (javasolt), vagy egy kis áramkört Zenerrel és diódával. A Zener egyedül lassú és nem elég biztonságos erre, ezért biztosabb úgy csinálni, hogy ellenállással és Zenerrel fixen létrehozod a korlátozáshoz szükséges feszültséget, ezt egy kondenzátorral hidegíted, majd ehhez csatlakozik a Gate-re menő korlátozó dióda. 

Előzmény: Az öreg hal (1056)
Mungo Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1057

Vettem egy másikat, ennél a G-re kb 10 V-ot adtam egy feszültségosztón keresztül, és a tekeccsel sorba kapcsoltam egy diódát nyitó irányban.

 

A védődiódát a tekerccsel párhuzamosan kell kötni méghozzá úgy, hogy amikor a tranzisztor bekapcsol a dióda záró irányú legyen. Ilyenkor kikapcsoláskor nem rúgja agyon a tranzisztort a tekercs és sok évig fog hibátlanul működni.

Előzmény: Az öreg hal (1056)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.11.02 0 0 1056

Hali a témához szólóknak, meg mindenkinek!

 

SIKER! Igaz másodjára, amit nagyon nem értek. Megpróbálom röviden elmondani.

Néhány FET tipust összeszedtem a neten, amivel elmentem egy elektronikai boltba, ahol végül is IRFZ44N típust tudtak adni. (480 Ft) Ez több 10 ampert is elbir! A múltkor rosszul mértem, nekem kb fél A-t kell kapcsolgatnom, vagyis igazi nagyágyú a verébre. Sorba kötöttem az S-D lábakon át a tekerccsel, és a G lábra a kapcsolón keresztül ráadtam a teljes tápfeszültséget, ami 16 V. Ez több alkalommal indítva, tökéletesen működött, majd talán a 4. kikapcsolás után elszállt. A jelenség az, hogy a FET nulla G-S feszültség esetén is átereszt. Mi történt?? Valami önindukciós rúgás, vagy mi?

 

Vettem egy másikat, ennél a G-re kb 10 V-ot adtam egy feszültségosztón keresztül, és a tekeccsel sorba kapcsoltam egy diódát nyitó irányban. A neten láttam ilyen kapcsolási rajzot. Ez is teljesen jól működik, mint az első verzió, de valaki nyugtasson meg, hogy ez így is marad! Esetleg magyarázza el, mi történhetett !?

Több helyen is olvastam, meg látom is, hogy ezeket az alkatrészeket hűtőbordára szokták szerelni a melegedés miatt. Na, én is ráraktam egy számítógépből kikapott hűtőbordára, ami szintén az ágyú és veréb esete, mert még csak nem is langyosodik. Mindegy, ez így marad. Még zárójelben annyi, hogy nem vagyok teljesen "almafabéka", műszeripari szakközépbe jártam, ahol építettünk egyfokozatú tranzisztoros (sőt csöves!) erősítőket, amit aztán oszcilloszkóppal nézegettünk, méregettünk. De ez olyan régen volt, hogy talán igaz sem volt.

 

Ha olyan állapotba kerül, majd felteszem a youtube-ra.

 

Üdv: Az Öreg Hal

 

Mungo Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1055

Kedves öreg hal!

 

Abszolút laikusként ne fogj hozzá egyedül semmiképpen, mert csak baj lesz belőle. A megoldás amit mmormota ajánlott tényleg pár száz forintból kihozható, de ehhez azért kell némi ismeret, legalább olyan szinten, hogy az adott alkatrésznek melyik lába mivel van kapcsolatban. Régi döglött masinából bányászni szintén igényel annyit, hogy melyik mire való, hogyan lehet a működőképességről meggyőződni, meg ilyenek. Kellene egy elektroműszerész, vagy legalább villanyszerelő ismerősödnek lenni ahhoz, hogy eredményes lehessen a barkácsolás. Ne haragudj, hogy ilyeneket írok, de hidd el érdemes ezen elgondolkozni.

Előzmény: Az öreg hal (1052)
Láló 36 Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1054

És lassú.

Előzmény: mmormota (1053)
mmormota Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1053

Célszerűbb egy pár száz forintos alkatrészt megvenni (ismert adatokkal), mint ismeretlen alkatrészekkel próbálkozni.

A szilárdtest relék egy része triac-kal működik, váltóáramhoz tervezték, egyenáram esetén bekapcsolva marad.

Előzmény: Az öreg hal (1052)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.10.25 0 0 1052

Köszönöm a választ (Hazavágyónak is), körbenéztem FET témában a net-en (nem vagyok nagy elektronikai szakember), valóban egész egyszerűen megoldható. Van otthon döglött TV, számítógép, szerinted ezekben lehet ilyet találni?

A net-en rábukkantam az elektronikus relére is (SSR), ezzel még egyszerűbb lenne, lehet, hogy ez lesz a megoldás. Ez kicsit drágább, 2-3 ezer Ft.

Előzmény: mmormota (1051)
mmormota Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1051

Ha egyenáramot kell kapcsolgatni, a PowerFet a kézenfekvő választás. Kicsi, olcsó, megbízható.

 Pl. a Lomex kínálatából (de van vagy 100 féle náluk ami alkalmas):

IRFB3306PBF (IR) N-POWERFET 60V 160A 230W 0.0033R TO-220AB (TO-220) 

Előzmény: Az öreg hal (1049)
Az öreg hal Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1049

Sziasztok!

 

Kellene egy kis segítség: Van egy elektromechanikus kütyü, amit most nem részletezek. A lényeg, hogy egy érintkező egy tekercset ki-be kapcsolgat, kb másodpercenként 2-szer. Ez jól működik, de x idő múlva az érintkező beég, oxidálódik, stb. Arra gondoltam, hogy tirisztorral (?) vagy tranzisztorral (?) kellene kis áramot kapcsolgatva megoldani. 

Ebben szeretnék hozzáértő embertől tanácsot kérni. Milyen ezközökkel, hogyan? Lehetőleg minél egyszerűbb legyen! A kütyü jellemzői: Most egy szkenner tápegysége működteti, ami a felirata szerint 13 V / 1 A egyenáram. Ezzel szemben műszerrel bekapcsolt állapotban 15 V-ot, és kb 4 ampert mérek. (Lehet ez?)

 

Ha valaki tud segíteni, kérem legyen egy kicsit szájbarágós. (Melyik lábra mit kössek, esetleg rajz.)

 

Köszönettel: Az Öreg Hal

_Pirx64_ Creative Commons License 2017.06.27 0 0 1048

Jellemző! :D Kolumbusz tojása! :D

Előzmény: Mungo (1047)
Mungo Creative Commons License 2017.06.27 0 1 1047
Előzmény: miniator (1041)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!