Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
Táborfalván a KÖÁR az 5-ös úttól jobbra van, kb. 2 km-re.
Úgy jobbra, hogyha Kecskemét felé mégy.
Nincs saját vágánya, csak a KÖÁR előtt, a kapun kívül, az út túlpldalán húzódik egy iparvágány.
Azon a vágányon nem hiszem, hogy vmit tárolnának mert azon van forgalom évente párszor, hisz a különböző gyakorlatokra a gyakorló tér táborába érkezőket azon a vágányon húzzák be.
Azért érdekelne Táborfalva, mert bizonyos infó szerint régebben ott volt 4 kocsi a volt NDK-ás kórházvonatokból (60 55 99-29 003, 008, 012 és 013)), többek között mind a 3 konyhakocsi (a 012-es műtős kocsi volt). Az érdekelne, hogy ez igaz-e, ott vannak-e még ill. mi lett velük. Na meg hogy ezeken kívül van-e más ilyen kocsi is ott?
2./ Már nincs bejárásom. A KÖÁR-ban volt egy mozdony, talán 375-ös ?
L.Gy.-nak anno menéztem a mozdony pályaszámát és alvázszámát is.
3./ A többi közlekedési szakanyag nem vasúti témájú. Pontosabban volt ott egy "térkép" kint a "B" területen.
Ez a térkép bár rendkívül látványos, vasútmániásoknak talán érdekes is, megmosolytatóan gyermeteg, de az igaz, hogy koriózum.
Arról van szó, hogy építettek egy 30x10 méteres fém házat. A házon belül mint a színházban, de itt két hosszú oldalon három-három sorban egymás mögött, emelkedően széksorok.
A terem közepén pedig Magyarország térképe elkészítve kb. 20x5 méteres ? nagyságban szivacsból !
A szivacs kb. 30-50 cm vastag volt, domborzat helyesen.
Az egész szépen kifestve, hegyek, vízek, városok, stb.
Ezen a szivacs térképen csak a vasútvonalak voltak rajta + vasúti csomópontok.
A terem + a szivacstérkép + az egyéb ott elhelyezett hirközlő és egyéb eszközök Mo. katonai vasúti irányítását szolgálták volna, adott esetben.
Egyszer a B. Lacival vittem kétgépes vonatot Dombóvárra, én voltam vonó. Egy csomó ócskavasas kocsi volt besorozva, csak azok fékeztek a vonatban. Vmax.40 km/h, gondolom nagyot durrant volna:-) Gyászos menet volt, nem lehetett lapítani, mert nehéz volt és nekem is húzni kellett!
"Egyik legsűrűbben utazott útvonaluk a Kom-Bóly volt. Komárom-Magyarbóly, Budapestet nem érintve.
Az Irak-Iráni háború idején rengeteg harckocsi és egyéb harceszköz ment Irakba Csehszlovákiából az említett viszonylaton."
Emlékszel? sokszor kettő Szergejjel vittük Sv-Sd-n át Dombóvárig,utáltam is nagyon mert ha vhol megálltunk úgy őrizték,mint az aranyvonatot és jötték a géphez nagyképűen,hogy mért állunk,mikor megyünk stb.
A Ztz-k 973-ig voltak számozva, 950 fölött már rövidebb kéttengelyes kocsik.
Ez a cím Lovász Gyurit takarja? Vele rendszeresen levelezek, néha telefonon beszélünk, q***va ritkán személyesen találkozunk. Ezzel most nem zavarnám, mert más témában vagyunk benne nyakig, ha viszont a Ztz-kre kerül sor, akkor úgyis kiderül (majdnem) minden...
Ha viszont már Táborfalva szóba került: vannak infóid, esetleg bejárásod? Lenne kérdésem, de ez itt már nagyon OFF. Áttérnék magánba, de nem publikus a címed. Röppentenél egy mélt?
Kikerics sárga lettem! Ha egyszer beszkenneled szívesen megismernék egy pár "megabájttot" belőle. Dédapám a Tiszavidéki Vasút-nál e-félékből tanulta a korabeli vasutas tudományt.
Megnéztem az 1928-as kiadású 1906. október 1-től érvényes Jelzési Utasítást.
Eszerint "Helyi érdekű vasutakon sötétben a vonat elejét a mozdony homlokán egy fehér világú lámpás jelzi". A lámpa az utasításban levő fényképen középen, a felső lámpatartóban van.
Van még ilyen pl. a mozdonymenetre:
"Kölön közlekedő mozdonyokon nappal hátul, sötétben pedig a mozdony elején és a hátulján csak egy jelzőlámpást kell alkalmazni" ... "Egy fehér világú jelzőlámpás a mozdony homlokán és egy vörös világú jelzőlámpás a mozdony hátulján középen." Itt is a lámpa a felső lámpatartóban van.
"46. Jelző a tolató mozdonyokon.
Nappal.
Semmi különös ismertető jel.
Sötétben.
Egy-egy kék világú jelzőlámpás a mozdony homlokán és hátulján középen."
Itt is a lámpa a felső lámpatartóban van.
Tehát ahhoz, hogy meg tudjanak felelni az előírásoknak szükség volt a felső lámpatartóra, 1928-tól mindenképpen, de lehet, hogy már 1906-tól így volt érvényben.
Példaként fel tudom hozni a 342-eseket, ezekre raktak gyárilag majdnem mindre a csúcsfénynek is tartót, bár később leszedték. A 342,006-on is volt valószínűleg, mert ugyan nincs meg a lámpatarója, de a csavarok meg vannak a helyén. Mondjuk lehet, hogy ez az egy mozdonysorozat ilyen, a többiről nem sokat tudok.
Én arra gondolok, hogy akkoriban petróleumos lámpákkal világították ki a vonatok elejét, végét. Ezeket a lámpákat a tartó szerkezetükről leemelve gondozták, a lámpatámra csak mindig a szükséges darabokat rakták fel. Mivel a kivilágítási előírások nem voltak azonosak minden vasúttársaságnál, talán egyszerűbb volt így gyártani a mozdonyokat, aztán mindenki oda rakta a pilácsot ahová kellett! Persze egy akkori "F1" -s érdekes lenne és érdekes dolgokat találnánk benne!