Tutira építész tervezte, mert saját képére formálta a teret, a vonalak párhuzamosságával az utasok sokaságának együttélését szimbolizálja, a gerendákon átsüvítő szél pedig az 1990-ben végre ránk köszöntött szabadságot, miközben a rajta átsütő napfény a várakozó utasok megfelelő D-vitamin termelését segíti elő, imígyen bio-installációvá változtatva a villamosmegállót....
A múlt héten voltam Katowicében/Sziléziában egy kicsit körülnézni. Bár 10 éve voltam ott NZA-val, de már semmire nem emlékeztem, így Hamster beszámolóiból készültem. Mutatok néhány képet, hogy néz ki most a katowicei Rynek.
Középen éppen egy streetfodd fesztivál van, büfékocsik állják közrbe a teret.
Az egész tér sétálóutca egyébként, és a gyalogosoknak a földbe épített ledes fénysávok tájékoztatják a villamosok mozgásáról, alapban zöldek, és ha jön a villamos akkor piros. Nagyon modernek tűnik így, de igazából semmire se jó, mert ha valaki akkor lép ki a sínek közül, ha pirosat lát, már késő, ha a villamos 20-nál gyorsabban jön. Amúgy meg sokszor láttam, hogy nem is működik helyesen, pl. ha két villamos jött és az egyik kanyarodott, a másik meg egyenesen ment.
Ilyen monumentális villamosmegállóka építettek, ez lehet a divat, mint nálunk az 1-esen. Nem tudom mire jó ez a vaskeret, a megállók üvegteteje meg nem sokat ér. Azelőtt ilyen volt: http://hampage.hu/kozlekedes/szilezia/img_7204.jpg
És még két kép a Bytomi villamoscsomópontról:
A legújabb PESA villamos és
egy együttállás két felújított Konstal és egy alacsonypadlós Alstom(Konstal).
A 38-as villamos pedig változatlanul jár az öreg kocsikkal.
A mostani őrült hőségben jó volt elképzelni, hogy a készítéskor "majd lefagyott a kezed..." :)))))
("Hűsítő jégkocka...":)))))
Na persze, ez Neked akkor, ott nem lehetett kellemes...
Mindig is "megsüvegeltem magamban", hogy az elinduló szerelvényeket más felvételi helyen - költséget nem kímélva - beelőzöd autóval, hogy aztán ott is lekaphasd - de számomra a legemlékezetesebb egy korábbi "villamosos napod", amikor hol utaztál a döcögényen, hol kívülről, hol belülről vetted fel.
(Azt hiszem az 1-es villamos Budára meghosszabbított vonaláról szólt...)
Nagyon tetszenek a videok aljára írt magyarázó szövegek - esetenként némi humorral.
Favázas forma villamos nekem már csak azt hiszem, hogy rémlik, mintha a Váci útnál láttam volna, és ha igen, akkor 1700-as ikret. Amikor 2000 körül felfedeztem az akkor még másutt működő villamosok.hu-t, nagyon ismerős volt ez a típus a képről, úgy, hogy se nosztalgia iker, se 611-es formájában nem láttam. Aztán persze lehet, hogy az Utánam srácokból diffundált át valahogy annak az öreg villamosnak (ami persze nem 1700-as volt) a képe az agyamba :)
Nemcsak az utazás (lehetett rajta) élvezet - de a képek és video is az ! Köszönjük !
(Magam 6-tól kb. 16 éves koromig Pesten Budán mindig az 59-es villamos vezetője mögött álltam - legtöbbször a 1077-es pályaszámún - figyeltem, mit csinál a vezető, hogy esetleges rosszulléte esetén magam álljak a helyére, és VEZETHESSEM A VILLAMOST ! :)))))) - kifejezetten az 59-est - "Moszkva tér-Farkasrét"....
Bár azok már fémvázasak voltak, de előtte voltak favázasak is - ezt tartottam a legszebbnek... :))))
Hányféle "kinézetű" mozdony ill. vonat ! Az az "Elefánt", Gorilla, Laminátka ,Taurusok...
(Ízlésekés pofonok...- nekem még mindig az ÖBB 1144 tetszik legjobban... Mondjuk az osztrák és a cseh Railjet festése szép, de a Taurus mozdonynál szvsz akkor is szebbek a régi ÖBB villanygépek...)
Ami újdonság volt számomra : a több áramnemű Taurusok - esetenként egy "sereg" áramszedővel, illetve az egyenáramú mozdony. (Tudtam, hogy vannak ilyenek, de képen / videon - "működésben" még nem láttam...)
Garamszentbenedeket - hajóval Esztergom felé - sokszor megcsodáltam sóvárogva...
Némi kajánsággal látom, hogy kopott, piszkos mozdonyok külföldön is vannak - és nemcsak Szlovákiában, de még Ausztriában is - hogy arról már ne is szóljak, hogy tán parlagfű terem a sógoréknál is... :)))))
229-cel mentünk a leggyorsabb részen a kilométeróra szerint. A pálya nincs elkülönítve, látszik is, hogy tehervonat jön szembe, meg Desirót előzünk, de Linzig mindenütt van még legalább két másik vágány, sőt, St. Pöltennél négy másik, amin a helyi vagy lassabb forgalom zajlik.
Természetesen MINDEN feltett munkádért tisztelet és köszönet illet - de valahogy a két acélcsík (sín) között nyikorgó /cammogó /csühögő / vágtató szerkentyűk engem speciál sokkal jobban elvarázsolnak, mint a gumikerekes csodák... :)))))