Motorral már bejártam, nagyon fain kis út :) Megéri üldögélni egy kicsit, megnézni pár gépet amint leszáll. Btw, Egyszer kifogtam (igaz, autóval a másik úton) egy bazi nagyot, CARGOLUX volt ráírva..iszonyat nagy volt...
Az albumban a még működő Széchenyi-aknai vonal alatti átjáró található. Ez a 40-es autóbusszal közelíthető meg a Főpályaudvarról, rögtön a vasúti töltés melletti első megállónál kell leszállni. Innen nem messze volt egy kiágazás András-akna felé, amely egy felüljárón vezetett át az út felett. Ez már nincs meg, de a Czerék-völgy felé vezető úton található a másik alagút, ami a fotón szerepel. A fotón szereplő hídmaradvány pedig a György-aknai vonalé volt, ez a Budai állomástól gyalog néhány perc. Ha belefér a pécsi kirándulásodba, érdemes kinézni.
Szeva!
Veszprémben a régi vasútállomás most is megvan, ez volt az almádi vonal vége.A buszpályaudvartól Budapest felé az Aral kút háta mögött van.Elég leromlott állapotban, de ott van.
Most kaptam infót sínbohóctól, hogy a 320-as szelvénynél tényleg elveszett az egyik sínszál.:-) Ha legközelebb megyünk, lapát is kell, egy 10 cm-es földréteg takarja a sínt.
Akkor ez megérne egyszer egy kerékpáros túrát Hirdtől Bonyhádig, igaz?
Bár a Hird és Pécsvárad közötti rész nem különösebben izgalmas, jártunk arra kocsival többször is! Talán Mecseknádasd és Bonyhád közti is ilyen lehet...
Végül is járható Mecseknádasdig, de Apátvarasd után már keservesen. Azért a mai viadukt alá még érdemes lemenni, a régi 6-os nagyon szép környezetben halad. A vadászok még gyakran használják.
Ez volt a legeslegelső, ugyanis 1969-ben több vonal nem szűnt meg!
Aztán a követező évben (1970) már három vonal esett a koncepció áldozatául: a 11km-es Veresegyház-Gödöllő, a 9km-es Sellye-Drávasztára-Zaláta és a 7km-es Kerekegyháza-Elek vonal.
Valamikor, kb. az 1880-as években épült a Szfehérvár-Celldömölk vasútvonal... Veszprémnek nem volt állomása - a mai állomás akkor "Jutasi puszta" vagy valami hasonló nevet viselt... Később ezt átkeresztelték "Veszprém-külső"-nek. Aztán 1908-1909 körül megépült a Győr(szabadhegy)-Veszprém-külső vonal; ezt építették tovább Balatonalmádi felé - Veszprémet keleti irányból kerülve meg...a város szélén két állomása is volt(nem 3 km-re központtól, jóval közelebb). Aztán az 1968-as, rossz emlékű "közlekedéspolitikai koncepció" első áldazatai közé került a vonal, két részletben (1969-ben és 1971-ben). Hatvanas évekbeli V. várostérképeken látható a nyomvonal.
A 11km-es Veszprém külső - Alsóörs vonal 1969-ben szűnt meg.
A nyomvonal egy részén idén felavatott kerékpárút fut, a másik része is jól járható, többféle emlék megvan még a vasútról, pl. a régi felvételi épületek és talpfák is. Ezt egy balatonalmádiban élő ember mondta nekem!
" a csömöri hévnek ugyebár Csömörön van a végállomása, de tudtommal, egy sínpár megy tovább és mintha valahol Kistarcsa környékén belecsatlakozik a Gödöllői HÉV vonalába "
Engedjetek meg egy kis pontosítást!
A vágány Kavicsbánya Forgalmi kitérőnél csatlakozik vissza a gödöllői vonalba. Ez Ilonatelep után kb. 1km-re van. A temetővel szemben, a betápláló villamos alállomás mellett. Sajnos csak ritkán,teher szállításra használják, amikor anyagvonatok közlekednek pályakarbantartások idején, mint pl. az elmúlt hetekben is. A vonal 40km/h engedélyezett sebességű, 2 híd alatt halad el, elég szép helyeken, A vágány egyik oldalán a házak, a másikon tisztás és erdő terül el. Jó fotó téma a néha előforduló vonat. Még a tanfolyam alatt volt szerencsém végigmenni rajta, akkor még megvolt a felsővezeték is.
Megszüntetni, szvsz, nem fogják, mert a tehervonatok nem közlekedhetnek Ilonatelep felé a kb. 35 ezrelékes (egyesek szerint van az több is) emelkedő miatt.
Érdekesség még az is, hogy Csömörnek nincs átmenő fővágánya, mert a Cinkota felőli vonalról a II. vágányra, a Kavicsbánya felőli vonalról a III. vágányra lehet egyenesbe bejárni.
jópár éve állítólag még létezett közvetlen vasúti összeköttetés Veszprém, és Balatonalmádi között, veszprém felé állítólag néhol az utasoknak is be le kellett szállni, és besegíteni a gőzösnek egy kis tolással...+a veszprémi vasútállomás sem a jelenlegi helyén volt, hanem valahol a belváros körül...nincsen erről valami régi vasúti térkép?
Középrigóc az egy közigazgatásilag Barcshoz tartozó, külteröületi lakott hely. A "Középrigóc" nevű területen a KSH legfrissebb adatai szerint 24-en élnek.
Jelentősebb állomás mivel a 62-es (Barcs-Villány) vonal itt ágazik el a 60-as (Pécs-Nagykanizsa) vonalból.
Az előző renszerben a "közlekedéspolitikai koncepció" keretein belül megszűntették a Középrigóc-Kaposmérő vonalat, tehát előtte még fontosabb volt...
Az a HÉV vágány még megvan, bár a felsővezetéket már rég ellopták. Dízelmozdonnyal néha van arrafelé üzemi szállítás.
Hamár HÉV, érdekes megemlíteni a Rákosszentmihányi HÉV-et is, a kiágazásnál még meg van a deltavágány, évente 2x ott szokták fordítani a szerelvényeket, színtén dízelmozdonnyal, mert itt is ellopták a felsővezetéket.
mint laikusnak engedjetek meg egy két belekotyogást , kérdést:
a csömöri hévnek ugyebár Csömörön van a végállomása, de tudtommal, egy sínpár megy tovább és mintha valahol Kistarcsa környékén belecsatlakozik a Gödöllői HÉV vonalába, régi gyerekkori elméként merült fel, mintha anno végig is követtük volna egy részét, vajon még megvan mi lett vele? (habár itt az iroda falán van egy igencsak régi vasúti hálozat térkép és a "Budapesti Pályaudvarok elhyezkedése I" részleten nincs ábrázolva a hév további vonala)
más
Középrigóc az település vagy valamiféle állomás, rendező pályaduvar település nélkül? (Gyékényes és Szentlőrinc közt félúton)
amúgy Stephensonnak köszönöm a linkelt képeket :))
Még ha fel is épülne egyszer ez a Szeged-Kelebia szakasz (amire persze semmi esélyt nem látok), akkor sem lenne teljesen megoldva a dolog, hiszen a 64-es vonal (Bátaszék-Pécs) használhatatlansága miatt a Szegedről Pécsre vonaton utazni kívánó (van ilyen?) további hatalmas kerülöre kényszerül Dombóvár alsó - Sásd - Szentlőrinc felé. Így előáll az a morbid helyzet, hogy az ember nyugat felől közelíti meg Pécset, holott Szeged attól pont az ellentétes irányban van...
A 60km-es szakasz megépítése helyett inkább azt kéne megoldani, hogy a Szerbia-Montenegró területén meglévő déli vasúton átroboghassanak a magyar gyorsvonatok (mindkét állam EU csatlakozása után talán megoldható lenne). Ehhez a Szeged-Szabadka vonal adott (hogy mekkora megengedett sebességgel, azt nem tudom...), ezután csak a rövidke Szabadka-Állmhatár ill. a Bácsalmás-Csikéria vonalat kellene felújítani (inkább újjáépíteni).
Ez utóbbi (Bácsalmás-Csikéria) érdekessége, hogy a legtöbb vasúti térkép szerint erre különvonat rendelhető. Nos, aki már látta a pálya állapotát, az tudja, hogy ez lehetetlen...
Egyszer ide is érdemes lenne egy szervezett túrát indítani! Nem túl hosszú a szakasz és a sinek is végig megvannak... Megvannak? :-)