Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.11 0 0 122

Ne már... Mahler Ede hivatkozott arra sírfeliratra, vagy ez megit olyasmi, mint a húsvéti krónikából alkotott napfogyatkozásaid? Ugyan mit keresne Kazachsztánban egy Szeleukida datálású sírfelirat? persze lehet hogy tévedek

Előzmény: Haralamos (121)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 121

Nem én határoltam be, hanem Mahler Ede, hivatkozott cikkében.)

Előzmény: Törölt nick (117)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 120
Előzmény: Haralamos (119)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 119

Jav.: pecázni...

Előzmény: Haralamos (118)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 118

Csak be kell tenni a gugliba oszt előjön a Balhas tó környéke, ahol 100 kilos harcsákra lehet olcsón pecézni; 

 

   

Előzmény: Törölt nick (117)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.11 0 0 117

A történeti kutatásnak alig van ága, melyet oly mostohán és rendszertelenül művelnének, mint a történeti kronológia…

 

ugye a földrajzról már nem is beszélve..

 

Lehet tudni hol került elő az a Szeleukida datálású sírfelirat? ...már csak azért kérdem, mert az általad behatárolt terület Kazachsztán kellős közepe :D

Előzmény: Haralamos (116)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 116

 

 

„A történeti kutatásnak alig van ága, melyet oly mostohán és rendszertelenül művelnének, mint a történeti kronológia…

Hogy mily nagy elővigyázatra van szükség (a nap és holdfogyatkozások azonosításában), bizonyítja a következő példa:

Chwolson ’Syrische Grabinschriften aus Semirjetschie” címen közzétett értekezésében egy sírfeliratot magyaráz, mely szerint így hangzik:   

Das Jahr 1627 [seleucid] (1316) das ist das Jahr der Eclipses, türkisch Luu (Drache)… „

Chwolson szerint a szeleukida datálás szerinti évben 1316 április 22-én valóban volt is napfogyatkozás, az adott környéken. Ezt vonta kétségbe Mahler, mert szerinte  a földrajzi hosszúság 65-80 foka és földrajzi szélesség 40-50 foka mentén egyáltalán nem volt észlelhető a napfogyatkozás.  

Mahler nem ismerhette a seleucid code-ot így még véletlenül sem kereste az igazi napfogyatkozást, 196 évvel korábban 1120 október 2-án… 

Egy újabb koporsószeg a ZAKAMÉDIÁK koporsóján…

http://www.seleucidcode.com  

 

Előzmény: Haralamos (115)
Haralamos Creative Commons License 2013.01.11 0 0 115

Nagyon aktuális cikk 1928-ból, TÖRTÉNELMI  SZEMLE; 

 

Mahler Ede, A kronológiai kutatás tudományos módszereiről 

 

http://www.matarka.hu/cikk_list.php?fusz=11620   

Haralamos Creative Commons License 2012.10.06 0 0 114

A csillagászati idő überalles....

Előzmény: Törölt nick (113)
Törölt nick Creative Commons License 2012.10.06 0 0 113

"Augustus császár akkor élt a nagy csillagászati időtengelyen, amikor március 21-én volt a tavaszi napéjegyenlőség és szeptember 23-án az öszi.

 

Bátran keresheti mindenki ezt az időszakot.

a 2004-es kiadású Hungár naptár 88-89 oldalán lévő táblázatból kiolvasható, hogy i.sz. 188 és 223 között mindig, minden évben, március 21-re esett a tavaszi napéjegyenlőség.) 

Azon a tájon érdemes turkálni..."

 

:-D

na igen, turkálni azt lehet, de esetleg valamilyen következetesebb objektív munkamódszer alkalmazása az, ami érdemes

Előzmény: Haralamos (83)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.27 0 0 112

Hungária kronológiája itt még nem szerepelt, miközben leginkább ide tartozik;

 

http://www.hungariancalendar.eu/Hun_at_01.pdf

 

http://www.hungariancalendar.eu/Hun_at_02.pdf 

Haralamos Creative Commons License 2011.10.07 0 0 111

Ha már szó esett a niceai zsinat pűspökeiről is, miért tekinted Julius Caesar-t

is annak? 

 

 

Ugye egyetértünk abban, hogy a két állítás csak akkor lehet igaz, ha Julius Caesar
a niceai zsinat püspökeinek kortársa lett volna."

Nehezen tudlak követni...

Előzmény: hornhauser (110)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.07 0 0 110

"Ha már szó esett a niceai zsinat pűspökeiről is, miért tekinted Julius Caesar-t

is annak? 

 

Biztos lányos zavaromban írhattam, vagy gondoltad bele valamelyik hozzászólásomba..."

 

 

Nem veled van gondom, hanem az általad (76)-ban citált  könyv tartalmával.
Ellentmondást tartalmaz.

A szerző bizonyítékként használja Gergely pápa bulláját és a naptárreformmal
összefüggésben ezt írja (13. oldal):

    "De térjünk vissza a 10 napos reformra, amely helyreállította a
     március 21-i tavaszpontot, amely egyben azt is jelenti,
     hogy valamikor, egész pontosan a Julián naptár bevezetésének
     kezdetekor is ott volt."

A bulla erre vonatkozóan viszont azt állítja (6. és 7. bekezdésben), hogy a
naptárreformmal a tavaszi napéjegyenlőség visszatér a március 21.  
időpontra, amelytől a niceai zsinat óta hozzávetőlegesen már tiz nappal eltért

Ugye egyetértünk abban, hogy a két állítás csak akkor lehet igaz, ha Julius Caesar
a niceai zsinat püspökeinek kortársa lett volna.


Előzmény: Haralamos (108)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.06 0 0 109

De az is lehez, hogy ez az oka; 

 

"Bemutatkozás:mérnök vagyok, itt outsider"

Előzmény: Haralamos (108)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.06 0 0 108

Ha már szó esett a niceai zsinat pűspökeiről is, miért tekinted Julius Caesar-t

is annak? 

 

Biztos lányos zavaromban írhattam, vagy gondoltad bele valamelyik hozzászólásomba...

Előzmény: hornhauser (107)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.06 0 0 107

Hagyjuk Ptolemaioszt vagy az egyiptomi falut, csak jelzőként szerepel írásomban.

Remélem így már el tudod fogadni:

 

Nem a püspökökről, a tudományról írtam. Kicsit részletezve:

Az égitestek mozgásának geocentrikus elmélete másfél évezredes

élettartamú volt. Igy a niceai zsinat idején is ez volt elfogadva.

Az elmélet nem foglalkozott az égitestek fizikájával. A mozgások

okára, hatóerejére, fizikai törvényeire nincs szükség, nem igényel

a kristályszférák örök égi forgása fizikai magyarázatot.

A Föld Nap körüli keringési idejének pontos meghatározása

értelemszerűen heliocentrikus rendszert tételez fel. A világ

középpontját a Földről a Napra a „kopernikuszi fordulat” helyezte

át (Nicolaus Copernicus i. sz. 1473-1543, De Revolutionibus Orbium

Coelestium 1543). Ez a fordulat indította el a fizikában a pontos

csillagászati méréseket (Tycho de Brahe), az ellipszispályák

felfedezését (Kepler), a fizikai értelmezés kidolgozását (Newton).

A naptárreform kidolgozásához Christoph Clavius a kopernikuszi

rendszert használta fel. A Föld pontos keringési idejét használta fel,

nem a pontatlan napéjegyenlőségi megfigyelési adatokat.

 

Ha már szó esett a niceai zsinat pűspökeiről is, miért tekinted Julius Caesar-t

is annak?

Előzmény: Haralamos (105)
endre_d Creative Commons License 2011.10.05 0 0 106

Még mindig ezt a hülyeséget nyomod?

Előzmény: Haralamos (105)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.05 0 0 105

IDOHIDEPITOválasz | megnéz 2003.09.19 13:42:28 © (51)Lassan megvonhatjuk a mérleget.
Ptolemaioszt a 15. században humanisták találták ki, 2. századi tudósnak. (egyiptomi falunév alapján...)
Két monumentális tudáshalmazt beszéltek bele (földrajz és csillagászat), amelynek segítségével félrevezették egészen a huszadik század végéig a két tudományágat, és a történettudományt - mérhetetlen zavarokat okozva.
A mértékadó tudomány röstelli hivatalosan, mindezt bevallani, ezért Ptoli továbbra is nagy hatással van a történettudományra, nyakra főre idézi mindenki Strabón barátjával egyetemben.
E földrajzi tudáson nyugszik a teljes antik történettudomány ma is." 

Előzmény: hornhauser (104)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.04 0 0 104

"A földrajztudós Ptolemaioszra is gondoltál?"

 

Miért kellett volna?

Csak nem volt szkizofrén?

 

Előzmény: Haralamos (103)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.04 0 0 103

A földrajztudós Ptolemaioszra is gondoltál?

 

http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9095165&la=100774164 

Előzmény: hornhauser (102)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.03 0 0 102

..."mint írod nem ismerték a püspökök az égitestek mozgástörvényeit."

 

Nem a püspökökről, a tudományról írtam. Kicsit részletezve:

Az égitestek mozgásának ptolemaioszi, geocentrikus elmélete

(Claudius Ptolemaeus i. sz. 120-160, Almagest) másfél évezredes

élettartamú volt. Igy a niceai zsinat idején is ez volt elfogadva.

Az elmélet nem foglalkozott az égitestek fizikájával. A mozgások

okára, hatóerejére, fizikai törvényeire nincs szükség, nem igényel

a kristályszférák örök égi forgása fizikai magyarázatot.

A Föld Nap körüli keringési idejének pontos meghatározása

értelemszerűen heliocentrikus rendszert tételez fel. A világ

középpontját a Földről a Napra a „kopernikuszi fordulat” helyezte

át (Nicolaus Copernicus i. sz. 1473-1543, De Revolutionibus Orbium

Coelestium 1543). Ez a fordulat indította el a fizikában a pontos

csillagászati méréseket (Tycho de Brahe), az ellipszispályák

felfedezését (Kepler), a fizikai értelmezés kidolgozását (Newton).

A naptárreform kidolgozásához Christoph Clavius a kopernikuszi

rendszert használta fel. A Föld pontos keringési idejének ismeretére,

s nem a pontatlan napéjegyenlőségi megfigyelési adatokra volt szüksége.

Előzmény: Haralamos (101)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.03 0 0 101

Valószinű, hogy rájöttek a hibára, csak az akkori tudomány még nem ismerte az

égitestek mozgástörvényeit" 

 

Itt most elakadtam...

Amennyiben i.sz. 322-325 táján volt a zsinat, akkor a március 20-i tavaszpont egy napos hibáját soha senki nem veszi észre. Most sem csak onnan tudjuk, hogy bemondják a rádióban.

Más a helyzet akkor, ha i.sz. 515-ben (Kr.u. 325) volt a zsinat, akkor már a három nap érzékelhető, de mint írod nem ismerték a püspökök az égitestek mozgástörvényeit.

Ezért nem volt naptárreform, meg azért mert a Római Birodalomnak akkor semmi köze nem volt a Húsvét ünnepléséhez.)

Előzmény: hornhauser (100)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.02 0 0 100
 

Sajnos ő sem hivatkozik eredeti okiratra, így vélhetőleg a saját elképzeléseit vetette papírra, ahogyan ma mi is tesszük.

 

Az idézett szöveg a Gergely naptár bevezetését

elrendelő, Inter gravissimas kezdetű pápai dekrétum VI. bekezdésében

olvasható. Azonban a forrásra kérdeztél. Mivel a pápa 1578-ban

Christoph Clavius német jezsuita matematikus- csillagászt

bízta meg az új naptár elkészítésével, szerzőnek ő tekinthető.

Opera Mathematica című öt kötetes hatalmas művében található az

általam jelzett helyen az idézet forrása. Az oldal elején kezdődő szöveg

azonos a dekrétum szövegével.

 

 

...ha rájöttek volna a hiba okára Niceában, azt akkor korrigálták volna a jövőre nézvést is,

s később nem jött volna össze az a bizonyos tíz nap Gergelyig.

 

Valószinű, hogy rájöttek a hibára, csak az akkori tudomány még nem ismerte az

égitestek mozgástörvényeit

 

 

 

Előzmény: xalter (96)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2011.10.02 0 0 99

A NICEAI ZSINAT ZAVARAI

  

A tízig számolni nem tudó olvasóval, hallgatósággal

szemben pompás eszköz a ködösítésre a niceai zsinat

[hagy. i. sz. 325.]. Kezdjük azzal, mit is tudunk

annak számunkra fontos határozatáról, mely szerint:

„Az ünnepet a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni

vasárnapon kell megtartani. Ha ez március 21-re esik, úgy a

következő telihold a húsvéti hold. Ha pedig ez vasárnapra esik,

úgy a következő vasárnap a húsvét napja.”

Ezt a mondatot ugyanúgy tudom értelmezni, mint a szakirodalom

döntő többsége:

„…a zsinat a napéjegyenlőséget március 21-re rögzítette, függetlenül

annak valódi bekövetkeztétől…”

A hagyományos kronológia figyelembevételével a Juliánnaptár

kezdete és a zsinat között 325 + 45 = 370 év telik el,

és amennyiben Caesar és Augustus császár idejében még

 

március 25-én következett volna be a tavaszi napéjegyenlőség,

ez 3 nappal már előbbre esne, március 22-re! De vajon

miért éppen 21-re rögzítették, ha Caesar 25-ét hagyományozott

volna, és fizikailag, csillagászatilag pedig nem volt igaz

az évre a 21-e? Természetesen egy pillanatig se gondolja az

olvasó, hogy a zsinati akták fennmaradtak akár későbbi másolatban

is, hiszen minden tudásunk I. Leó pápának (440-

461) tulajdonított levélből származik: „A niceai zsinat határozatainak

A probléma tényleg az volt, hogy 370 évvel később az fizikailag/

csillagászatilag március 18-ra [21 óra 51 perc] esett a

tavaszi napéjegyenlőség. De nem töröltek el a naptárból

egyetlen napot sem, mert ha ezt teszik, akkor a mai csillagászati

programoknak ezt figyelembe kellene venni a juliáni

napszámításnál, a 10 ténylegesen kiiktatott naphoz hasonlóan.

(1582. évi reform)

 (223-225 old.)

Előzmény: IDOHIDEPITO (98)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2011.10.02 0 0 98

IDOHIDEPITOválasz | megnéz | könyvjelző 2003.04.03 13:38:48 © (2002)Látom kezd közeledni álláspontunk:
Hungár naptár 62 old, idézve Schalk Gyulát;
"...a zsinat a napéjegyenlőséget március 21-re rögzítette, függetlenül annak valódi bekövetkeztétől..."
Szerintem ezzel éppen egyesült a két ág, de nem akarok vitát nyitni róla. (A zsidó húsvéttól váltak el.)

Előzmény: hornhauser (95)
IDOHIDEPITO Creative Commons License 2011.10.02 0 0 97

Clavius matematikus egyik előkészítője volt a Gergely naptárnak, azaz kortárs.)

Előzmény: xalter (96)
xalter Creative Commons License 2011.10.02 0 0 96

Sajnos ő sem hivatkozik eredeti okiratra, így vélhetőleg a saját elképzeléseit vetette papírra, ahogyan ma mi is tesszük.

De, amint alább írtam, ha rájöttek volna a hiba okára Niceában, azt akkor korrigálták volna a jövőre nézvést is, s később nem jött volna össze az a bizonyos tíz nap Gergelyig. (A Húsvét ugye a legszentebb ünnep, s ha nem idejében tartják meg, az magának az ördögnek a műve.) :-)))

Előzmény: hornhauser (94)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.02 0 0 95

Most akkor hány év alapján korrigált Gergely? 

 

 Nem az évek száma alapján, hanem a tavaszpont naptárbeli mozgásának megállítása 

miatt korrigált Gergely. A Julián naptárban a mozgás átlagsebessége ezer évente 7,81 nap, 

a Gergely naptárban ezer évente 0,31 nap. A hiba az eredetinek közel 4%-ára csökkent! 

Az egyenletes átlagsebesség független attól, hogy 1évre, 1000évre, 1257évre, 1627évre, 

vagy tetszőleges évre vonatkoztatjuk.  

 

 

Milyen naptárat korrigált Gergely?

 

Az időt nagy hibával mérő Julián naptárat. Helyesebb azt mondani, hogy Gergely új 

naptárat vezetett be a pontatlan Julián naptár helyett. 

 

 

Mérte valaki a niceai zsinat idején a tavaszi napéjegyenlőséget?

 

Úgy tudom, de lehet, hogy tévedek, hogy a niceai zsinaton határoztak a húsvét ünnepnapjának

meghatározásáról: napéjegyenlőség utáni holdtöltét követő első vasárnap.

Ebből logikailag következik, hogy akkor napra pontosan meg tudták határozni, hogy mikor van

napéjegyenlőség, holdtölte és vasárnap.

 

 

Vagy csak elfogadták az alexandriai szokást, hogy Jézus keresztrefeszítése idején március 21-én volt a tavaszpont, és ezt a hagyományt őrizgették 300 évig?   

 

Ha a niceai zsinat idején meg tudták állapítani, hogy melyik nap van napéjegyenlőség,

a naptárra pillantva láthatták, hogy akkor a hónap hányadik napja van.

Előzmény: Haralamos (93)
hornhauser Creative Commons License 2011.10.01 0 0 94

Az általad hozott idézetnek mi a forrása?

 

A fordítást (idéző jelek között) megtekintheted az alábbi Fórumhelyen:

KI VOLT SZOSZIGENÉSZ?

Dubois válasz | megnéz 2003.10.11 12:07:31 © (107)

 

Az eredeti latin szöveget Christoph Clavius: Opera Mathematica müvében

megtalálhatod (http://mathematics.library.nd.edu/clavius ; Fift Volume;

Work: Roman Calendar of Gregory XIII; Page: Calendar-Page 13;

az oldal utolsó elötti sorának közepétől)

Előzmény: xalter (89)
Haralamos Creative Commons License 2011.10.01 0 0 93

Gergely 1627 évre vonatkozó 12,7 napot (a Julián naptár pontatlanságát)

"korrigálta" 1000 évenkénti 0,31 nap pontosságú naptárával, a 400 évenkénti

97 szökőnap bevezetésével

 

 

Ez azt jelenti, hogy az elmúlt évek sokasága 1257 év.
 

 

Most akkor hány év alapján korrigált Gergely? 

 Milyen naptárat korrigált Gergely?

Mérte valaki a niceai zsinat idején a tavaszi napéjegyenlőséget?

Vagy csak elfogadták az alexandriai szokást, hogy Jézus keresztrefeszítése idején március 21-én volt a tavaszpont, és ezt a hagyományt őrizgették 300 évig?   

Előzmény: hornhauser (88)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!