Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Kb. 1960-1964-ig teljesen bevett ipari (vagy házi) javítási szokás volt, nem csak más típusú hanem még más gyártmányú autók alkatrészeit felhasználni, a teherautók, személyautók, ritkábban buszok javításakor.
Megengedett volt, eltűrt volt, nem számított átalakításnak.
KPM engedély nélkül is megtehető volt.
Számtalan Csepel autó futott MÁVAG vagy ZISZ karosszéria elemekkel, mert az volt kéznél.
Fordítva is.
A KPM Autóközlekedési Főosztálya kb. 1964-től kezdett Európai (nyugat-európai) nívóra átállni.
Nem ment azonnal.
Számtalan történet van ezekről az időkről:
- Legyen e mindenkinek jogsija aki gépjárművet vezet ?
- Kell e menetlevelet vezetni ?
- Legyen e a járműveknek műszaki vizsgája és ha igen milyen sűrűn?
- Kötelezzük e a járművezetőket orvosi (pályaalkalmassági) vizsgálatokra ?
- stb.
Egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy a Nyugat-Európai irányvonal fog nyerni.
Nem tudom, de gyanítom, hogy a háború alatt több gyár is készíthette ezeket némileg egymástól eltérő kivitelben. Másik feltételezésem az, hogy a centrumhétfőn felvásárolt amerikai autókat idehaza szükség és lehetőség szerint alakítgatták.
Igen. Hasonló a vipponhoz, a libakergetőhöz, a nejlonhoz, a faroshoz, a bubufékhez, vagy a panorámáshoz. Amelyek használata elfogadható a kocsmai élőbeszédben, de nem leírva egy szaklapban.
Köszönöm. Ön a nyerő. Sajnos a szaklap szakújságírói szakszerűtlenül fejezték ki magukat.
Jutalomként az 1951-es újságból kimásoltam a korabeli üzem- és kenőanyagnormákat. Majd a későbbi javításokat átvezettem és hozzáillesztettem a szintén későbbi kiegészítéseket. (A normaszerkesztők munkáját minősíti, hogy mennyi utólagos kiegészítésre lett szükség.)
Természetesen nem gondolom, hogy a normák különösebben érdekesek lennének, de a járműtípusok néhány alapadata talán igen.
Ha netán valakit zavarna, akkor ne nézze meg őket!
"Az utolsó, kék/ezüst festésű 180-asokat 1980-ban vonta ki a BKV a forgalomból, és csak a szerencsének köszönhető, hogy egyetlen példány megmaradt az utókornak. A GA-96-00 rendszámú, 1970-es üzembe helyezésű, mindvégig a Fürst garázshoz tartozó kocsit nyolc év után selejtezték, de nem bontották el, mert a KISZ tartott rá igényt, és mozgó lőpavilonná alakították át. 1990-ben a budapesti autóbusz-közlekedés 75. évfordulója alkalmából a kőbányai autóbusz-javító főműhely ezt a buszt újította fel, a lehetőségekhez mérten korabeli állapotának megfelelően."
Rosszul emlékszem arra, hogy korábban a Récseiben álldogált volna egy részben befalazott ablakú Ikarus 180-as lőpavilon felirattal? Vagy az valami kiállítás volt?
Szerintem kicsit nehézkes a kezelés. "A kezelő-panel" a kép alsó részét eléggé eltakarja, néha pont a kép azon részét amit - esetleg - elsősorban látni szeretnél, pl. rendszám vagy egyéb adat. Sokszor nálam "nem is akar eltűnni" a képről.
Inkább a képen kívül kellene megjelenni.
Amúgy nagyon jó, sokszor felkeresem én is. Gondolom változik még sokat, türelemmel kell lenni.
Ami itt elől van, az szerintem nem a GM-931 jobb oldalija (szerintem az nem látszik), hanem a mellette állónak (aminek éppen csak a lökhárító csücske látszik) a bal oldalija.
Meg nagy segítség lehetett az ablaktörlőmotor km-óra spirállal és a szocialista összeköttetés a műhelyi vezetőkkel, akik az elvégzett javításokat másik kocsira írták.
OFF Ennek az autó-motor címlapnak a szövege is érdekes: "200 ezer km orosz személygépkocsival" vagy vmi hasonló. '54-es vagy '55-ös címlapfotó - feltételezem, ez abban az időben ezzel a technikával, azokkal a kenőanyagokkal, azokon az utakon igen nagy dolog lehetett. ON
Ennyi elölnyíló ajtajú ukot találtam. Csak erre eddig én sem figyeltem. Átnéztem a Nysakat is, de azok között a legrégebbieknek is hátulnyílóak az ajtajaik.
Ezen én is elakadtam,azt hittem,hogy a pompakocsi átalakitásnál "forditották át" az ajtókat valamiért,de utána néztem,-gugli a barátom- és a legelső Zukkok tényleg öngyilkos ajtósak voltak. Az mondjuk fura,hogy ilyen korai szériás autó jutott hozzánk.
A sötét Lada ZG 52-24 és ezzel Mester megint találtál egy talányfotót, amiről sosem fogjuk megtudni, hogy korai egyéni import, kasznicsere, vagy átépítés...
Köszönöm szépen , azaz ! Cserébe egy másik szálló ,méghozzá a balatonöszödi Sirály egy korabeli képeslapon . Előtérben egy Gaz 12 még miniszteri kocsiként az ötvenes évekből :
Ez a hatósági fogalomzavar főleg a trolibusszal és azok vezetőivel kapcsolatban érhető tetten. Még a mai napig is vasúti járműként igyekeznek kezelni. Csakhogy mióta felsővezeték nélkül is tudnak közlekedni miért is kötöttpályások? De enyhe kárörömmel gondolok azokra a hivatalnokokra, akik a vízen úszó autóbusszal kapcsolatban ostobáztak. Nevetséges, hogy autóbuszként magyar rendszáma, hajóként pedig eleinte máltai, most pedig bolgár lajstromszáma van.
A hullás autó nem közforgalmú de közszolgáltatású.
Ezért volt az, hogy a legelső pár példány (mint a képen) fekete alapon fehérként lett kiadva.
Ezt hamar korrigálták.
Azaz az 1958-1990 közötti időszakból csak első két-három (?) évben adták ki fekete alapon.
Az újabb "U-rendszámosok (halottasok, utcaseprők, mérőkocsik, stb.) már fehér alapon fekete rendszámmal jöttek ki.
Azt viszont nem tudom, hogy azt a pár db-t melyet fekete alapon fehér rendszámmal adtak ki (mint a képen lévőt) hagyták selejtezésükig úgy, vagy átrendszámozták később őket ?
Egyedül a hullaszállítók UH-rendszáma volt fekete. Kicsit morbid, de logikus, mert kereskedelmi szállítást végez, nem a temetkezési vállalat saját áruját, vagy személyzetét fuvarozza.
Ennél az U rendszámnál hogyan volt? Arra emlékszem hogy írtátok ez a különleges gépjárműveké volt. De mi döntötte el hogy fekete,vagy fehér alapos rendszámtáblát kap? Ez itt egy hullaszállító azt látom.
Üdv! Lehet csemegézni. Egy pár hétig elérhető és ingyenesen letölthető a korai Volán újság pár évfolyama. Ami lapszámonként 800-1500 Ft-ért kapható,ha valaki megunja. Legalábbis ami nálam van kettő ennyibe fájt.
Az alagút bejárata a hatvanas és a hetvenes években . Az első képen semmi különös , a szokásos hatvanas évekbeli felhozatal , Warszawák , Moszkvics és NSU . Semmi olyan , ami bárkit is lázba hozna, különösen nem pizot ! ;)
Kaptunk egy fotót,és egy rendőrségi Jegyzőkönyvet. 1982 ÉPFU 1
A nevét kitakartam,még egyszer köszönve a hozzájárulását az itteni megosztáshoz. Volt a mondás hajt mint a meszes. Itt most a MAZ 504-es cementes szivaros hajtott úgy.
A Bucea 5 km végett? Per pillanat nem megoldható. A könyvtárban csütörtöktől 30 perc tartózkodás engedélyezett, a gépeiken a Windows olyan 22 perc alatt áll össze. Egyéb emlékhely volt és ez maradt belőle?
Az 1970-es évek elején voltam sorkatona, 26 hónapig.
Pontosabban mint főiskolát végzett = tartalékos parancsnoki hallgató= azaz rigó.
Mint mindenhol nyüzsgő gyerek, mindenben benne voltam, mindenre önként jelentkeztem.
Néha jól jártam ezzel, néha ráfáztam.
De ez a iskolai járőrverseny segítés kimaradt.
Fiataloknak:
Kb. 1960-tól kb. 1985-ig az általános iskolák ritkábban középiskolák, minden évben 1-3 úgynevezett járőrversenyt rendeztek tanulóiknak.
Ez azt jelentette, hogy az adott iskola egyik vasárnap testületileg (600 tanuló + 50 tanár +50 szülő) kivonult egy nagy rétre, közeli erdőbe.
Egy általános iskola I.-II. évfolyamának kb. 2-3 km-es, a VII-VIII. osztálynak úgy 4-6 km-es, a szakmunkásoknak kb. 5-7 km-es körpályát alakítottak ki az erdőben kb. 10-12 állomással.
Minden állomáson más és más fizikai vagy szellemi feladatot kellett megoldani.
A kb. 6-8 fős csapatokat kb. 5 perces időközzel indították, általában 1:25000-es térképpel a kezükben.
Sorban kellett az állomásokat felkeresni.
Mindenhol pontot kaptak.
A végeredményt a pontok száma és a legrövidebb idő határozta meg.
Jó 10-14 órás elfoglaltság volt.
Az iskolák ezt honvédelmi segítség nélkül vagy nem vagy csak nehézségek árán tudták volna teljesíteni.
Ezért minden laktanya létrehozott (kikülönített) egy-egy kb. 20-30 fős "Járőrverseny" csapatot.
Ők tavasztól őszig majdnem minden hétvégén nem haza mentek, hanem Járőrverseny rendezők voltak.
A negyedik után már profik voltak.
Rutinosabb bakák odahívták barátnőjüket a verseny színhelyére és egész nap együtt voltak vele, mondjuk a 6-os verseny állomáson.
Egy-egy verseny állomáson 2 fő katona teljesített szolgálatot.
Börgöndön szolgáltam (Székesfehérvár dél 8 km), ahonnan nem Fejér megyébe jártunk, mert Fehérváron már annyi laktanya/katona volt, hogy a közeli helyeket mind lefoglalták.
Ezeket az "önkéntes segítőket" mindíg az adott város Helyőrség parancsnokságától kérhették az iskolák.
Minket ez ügyben a budapesti Helyőrség parancsnokság alá rendeltek.
Minden hónapban jött a vezénylés, az adott hónap 4 hétvégéjén melyik budapesti iskola, melyik versenyén leszünk rendezők.
Ilyenkor szombaton délután az általunk kiállított kb. 30 katona felmálházta a két Csepelt.
Vasárnap reggel 5,30-kor találkoztak a gjmű telephelyen.
Ők 30-n úgy ismerték a Budai Hegységet és a Pilist, mint a tenyerüket.
Ritkán, híradó autókat is hoztak magukkal.
Na ebből maradtam én ki.
Jó buli volt nekik.
Jó levegőn voltak.
Jó ellátást kaptak.
Nem voltak laktanyában.
Ne b@gatta őket senki.
Az anyukák, tantónénik is megkérhetem Sándor módon szólították meg őket.
Csapták a szelet a bakfis lányoknak.
Mindegyikük a patak felett kötélen átkúszás állomáshoz kérte magát, mert ott szabadon és törvényesen fogdoshatták a bakfis lányok fenekét (segítés címszóval) akik ezen vihogtak.
Nálunk is ilyen volt a vállalati "busz" 1982-ben. De az legalább kirándulásoknál az aszfalton járt. Ha jól emlékszem egy KISZ kirándulásról akkor ettem utoljára a dömösi Szőke Forrás étteremben.
Bár a bakák feszülten figyelnek , a kép jobb szélén lévő hölgy és tiszt már mosolyog , hiszen ők tudják , hogy a parancsnok már látja a szebb jövőt ! :)
Ki és miért csinált annak idején ilyen képeket ? :)
Kora tavasz van , indul a turista szezon , de a kialakult helyzetre való tekintettel sorra halasztják el a nevezetes teljesítmény túrákat : Mátrabérc , Gerecse50 , Kinizsi 100 :/
Ez a kép a hatvanas évek második felében készülhetett ilyen tájt egy népszerű turista útnál , ha valakinek ismerős a helyszín , ne tartsa magában !
Előtérben a CB-48-08 krómbajszát vesztett Skoda Octáviaval , mely közeli rokona a múltkor berakottnak . A sasszeműek ott feljebb a domboldalon egy fekete fecskefarkú Chevyt is láthatnak :
Országút Báródsomos mellett /Románia/ Fp 1434/. Ezt aligha tudnák kiszúrni legtöbben a térképen csak úgy elsőre, én se tudtam, hol van, hanem Báródsomos mellett van a Királyhágó, és ez alighanem az.
A képkeresésre ez jött ki, és a két emlékkövet ábrázolja, a tábla 1957-ben, a kép készültekor még nem volt ott.
Amúgy a motorszám : változó............jó 1980-ig (vagy tovább ??) bevett hivatalos formula volt.
Egyik évfolyamtársam a II. évfolyam munkájában (elő diplomaterv) azt dolgozta fel, hogy a FAÜ-BKV az utóbbi pár évben (1973) hány motort használt fel 1-1 autóbusz teljes élettartamára?
Az Ik-620-nál ez valami 6 vagy 8 motorra jött ki.
Meglepő volt, hogy a FAÜ csuklósok (bár nehezebbek voltak mint az IK-620) a fele annyi motorral elmentek.
Nem a kirabolt ótépés villamosmegállósra gondoltam, hanem egy sarokkal tovább, a Bosnyák felé. Most van ott zebra, régen is lehetett. Itt stimmelne a házvég-zebratábla-villamos felsővezeték pózna látványa a képével.
A háború utáni években igen összefolyt a különböző gyárak termelése (ki, mit tudott, azt gyártotta). Nem volt véletlen az egy ideig létező NIK (Nehézipari Központ). De a gyári tábla mérvadónak tekinthető.
Az első Tr-3,5 1948-ban készült el. Az Ikarus Karosszéria és Járműgyár 1949-ben alakult meg.
Ez viszont egy majd' 20 évvel később készült baleseti helyszín képe :
Az első gondolatom az volt , hogy ez a Nagy Lajos király útja , de tévedhetek . A második , hogy nem szívesen lettem volna a sofőr és az esetleges utasok helyében :/ A harmadik , hogy milyen nagy testű ragadozó tehette ezt a rombolást szegény Volga 3102 - es testében . A negyedik , hogy ha nem lett volna egy időben nagy divat ez a műanyag rendszámvédő tok , amit gyorsan be is tiltottak , mert elvileg este visszaverte a traffipax vakuját , és nem lenne a Volgán így összetörve , akkor most el lehetne olvasni a rendszámot :o
Most nézem , hogy ezen a képen a Barkas jobb sarkában egy számsor is látható , ami akár az aznapi dátum is lehet ! Lehet , hogy a korabeli helyszínelők így dátumozták a képet ?
Múltkorában (meg előtte) szó esett a Magyar Néphadsereg financiális téren tanúsított meglehetős erkölcsi gyengeségéről, azonban a terepmotorozási képességeiről ezt nem lehet elmondani. Imperialista titkosszolgálatok egész sora esett a film láttán gondolkodóba...
Nekem a legemlékezetesebb a Szállás utcában dobott hátas volt Kőbányán, úgy sikerült, hogy a bokám is megrándult, aztán, ahogy sántikáltam tovább, a másik is. Azóta imádom a keramitot.
De, amikor még nem voltak annyira szabványosítva a zebrák (kijelölt gyalogátkelőhely) mint most, és volt belőlük normál csíkos, keskeny csikos, nagykocka, kiskocka, akkor volt keramit is, ha jól emlékszem, öt kockából kirakott csíkok cikcakkban egymás után, na, azon is lehetett szépen koreografált figurákat bemutatni, akár az Immelmann-fordulót is.
- Kecskemét, Pajtás áruház, Arany János utca. -Bp., VII. Síp utca 12., a Mazsihisz székház udvara
Igazad van, a Favorit az a csehszlovák vetélytárs volt (az orosz meg a XB3 vagy HVZ Szputnyik). Utánanéztem gyorsan, az enyém egy 10 sebességes Apollo volt kb. a '80-as évek legvégéről.
Kecskemét, Nagykőrösi út. Végig keramit a mai napig is. Megboldogult diák koromban még kerékpárral is sikerült zakóznom rajta. De szerencsére túlélte a Csepel Favorit is.
Nyáron, nagy melegben úgy 1890-kb. 1960-ig elég elterjedt volt, elsősorban közúti villamosok pótkocsiján, itt pedig buszon, hogy teljesen letekerték az üveg ablakot és a napvédő ponyvát (igazi eső ponyva volt) pedig leengedték, hogy az utasokat ne égesse a nap.
1960 után már nem nagyon láttam ilyet városi forgalomban.
Utoljára kb. 2000 (!) környékén láttam még használatban az ÚTTÖRŐVASÚT un. nyári kocsijainál.
100-150 éve még nem létezett. Úgy az 1920-as évek tájékán, mint magyar találmány jelent meg, ekkor sok helyen alaklamazták. Mára gyakorlatilag mindenhol felszámolták ezt az útburkolatot.
Ma Budapesten csak alig pár méternyi maradt belőle. Rákospalotán (Pestújhelyen) egy párszor tíz méternyi a Gergő utcában*, a XIII. kerületben, a Katona József utca egy szakasza, meg a XIX. kerületben a Kossuth Lajos utca a József Attila utca és az Ady Endre út között.
* Ezt - állítólag - a kerület hagyta/hagyatta meg, mert régi filmek forgatásához remek "alapanyag", és jó pénzt hoz az önkormányzatnak...
Szerintem a lovak patkója ragyogóan csúszhatott rajta.
----------------------------------
Zuglóban, a Telepes utcáról járta az a hír, hogy az ott levő keramiton történt balesetek során keletkezett kár árából aranylemezekkel boríthatták volna be az utcát.
----------------------------------
Ez a kép már biztosan volt, most a keramit miatt vettem elő.
Rendkívül kemény volt, szívós, kopásálló - és rendkívül csúszós, még szárazon is. Ha meg víz érte, hát térdre, imához!
A keramit? Az biz' olyan. :-) Kecskeméten valamiért a mai napig van egy keramitos utca (énféle öregek így ismerhetik: Puskin utca), semmi baja a keramitnak magának, "csak" megsüllyedések vannak benne.
Ami meg a csúszósságát illeti: 100-150 éve a lovaskocsiknál biztos nem tűnt csúszosnak a keramit... Nem is létezett ez a fogalom. Mármint a csúszósság. Esetleg gyalog.
A kockakő bazalt alapú volt, létezett belőle nagykockakő, és kiskockakő (=macskakő) burkolat. Mindkettő sötétszürke volt. Utóbbi általában ívesen volt letéve, és a nagykockakő kábé fele volt a kövek mérete. Az Ifjúgárda út keramit volt, sárga, nem négyzetes, mint az előbbiek, hanem téglalap alakú. Nem is igazán volt kő, inkább valamilyen porcelánféle, az előállítását tekintve. Rendkívül kemény volt, szívós, kopásálló - és rendkívül csúszós, még szárazon is. Ha meg víz érte, hát térdre, imához! :-)
Hm. Az autó ránézésre min. 5 évvel öregebb, mint a rendszáma. (Ide nem értve a 353W modellfeliratot). Mikortól vezették be, hogy elvesztéskor újragyártják a régi táblát és nem adnak új kombinációt?
Az Ifjugárda útnak keramit burkolata volt a Pozsony u.-tól Szilas patakig. A baleset ezen a szakaszon történt. (Az utca nevét Trizs véletlenül elírta.)
Köszönöm neked is, meg a betett rajzot és fotót is!
Az itthon gyártott változat mennyiben tér el az Atlas modelltől? A hozzá adott leírás szerint ott a drezdai Schöpfs cég építette át őket egy másik jármű alvázával kiegészítve és négyhengeres motorral (pl. Lada, Moszkvics, Polski Fiat).
Köszönöm Calambo hadnagy,q nagy szerencsém hogy 1992-es történet,már szerintem elévült. Ahogy a Dakota közmondás tartja - Ha volt benne műanyag már az sem nincsen' :) .
Nem,az M 24-re írtam,1985-ben meg volt szerencsém a Latvia 2203-hoz. Ezzel vagy ötször eljutottam Erfurtba. A legnagyobb bánatom az volt hogy a MINOL-os benzinkutas nem adott plusz számlát,aztán bíztam abban hogy az energetikusok nem veszik észre hogy azokon az utakon 10 litert sem evett a Volga motor 100 km-en.
Az M21? Hát ha finom akarok lenni és nőies, akkor úgy mondanám, hogy a hetvenes évekre már enyhén elavult volt. Az M24 nem volt rossz, kicsit több motorerővel, egy szervókormánnyal, meg legalább elől tárcsafékkel jó kis gép lehetett volna. Határőrként hajtottam, kedveltem, pedig lefutott autó volt.
És ezek a hatalmas visszapillantó hogy tetszettek! 87'-ben hozzájutottam kettő darabhoz fel is tettem az Ifám-ra Almásfüzitőn. Aztán öt kilométer után a naszályí úton egy belógó faág el is repesztette. :(
" Tudod, miért van a Volgán szarvas? kérdezte tőlem a protokollosztály mindentudó sofőrje, aki rögtön megadta a választ. Hogy ne kelljen külön odaírni!"
1979-ben amikor Sziklai úr vizsgabiztossá tett (nem annyira önként) akkor egy darabig, talán 1 évig (?) síma személygépkocsi, tehergépkocsi vizsgabiztos voltam.
Valamikor 1981 elején behívatott és kis körbe udvarlás után közölte szeretné ha elvállalnám a D, az F-III, az F-IV, és az F-V. vizsgabiztosi feladatokat.
Mint kiderült akkor (1980 végén) egyszerre ment nyugdíjba kettő olyan budapesti vizsgabiztosa akik ezeket csinálták évtizedekig.
Senki se akarta ezt vállalni, mert bár jobban fizetett mint a személykocsi vizsgabiztosság, havonta nem sok ilyen vizsga volt.
Hálás voltam Sziklainak ezért elvállaltam.
Jól jártam.
Épp felfutóban volt a népgazdaságnak, a termelő üzemek egymás után vették az akkori szóhasználattal "különleges teherkocsinak" nevezett járműveket.
Példa : Azelőtt elképzelhetetlen volt hogy a Köztisztasági vállalaton kívül másnak is legyen, jobb kormányos utcaseprő IFA teherautója.
Akkor meg az országban az ilyen-olyan nagy vállalatok, saját telephelyeik tisztására egyből vettek egy-egy db-t.
Vagy 30-t évente.
Vagy hasonló volt az AVIA vagy LIAZ alvázra épített kosaras emelők története.
S sok más ilyen jött akkoriban.
A volán évente 200-300 db Ik-280 csuklós buszt vett.
A BKV évente min. 100 db-t.
így hát F-V vizsga ért F-V vizsgát.
Meg voltam győződve, hogy a többi vizsgabiztos , látván a felfutást majd rárepül erre a szegmensre.
De nem.
Ebben nem volt vesztegetési pénz, ezért a többséget nem érdekelte.
" Ha emlékem nem csal---F-3: eltérő felépítmény,mint daruskocsi,söprő autó,F-4: Túlsúlyos,túlméretes jármű/ tréler/,F-5 csuklós busz! Csak azért tudom,mert ezekből vizsgáztam! Csak mikor az új jogosítvány bejött,akkor az E kategória vitte ezeket! "
Csak a tisztesség miatt. És köszi Trizs a válaszodat,nekem ezek nem voltak meg,nem kellett a munkáimhoz.
El tudom képzelni azt a jelenetet, hogy a hekusok közúti ellenőrzés címén megállítják a mentőautót és bogarásszák a sofför jogosítványát, meg az elakadásjelző háromszöget. (Trizs írt régebben a disznót szállító mentőautó elfogásáráról)
---------------
Kb. 1968-ban az akkori munkahelyemen beosztottak a GB 05-52 (azóta is remélek róla egy fényképet) frsz.-ú fakaruszra. Én még őszinte gyerek voltam, ordítottam ., nem vállaltam azzal az ócska kifogással, hogy nincs D kategóriám. Mondta diszpancser, hogy az állandó vezetőjének sincs, de ha én olyan majrés vagyok, akkor válasszak helyette egy ponyvás Csepelt. Így is lett. Ma már bánom, hogy elmulasztottam a fakarusz vezetésére előttem megnyílt egyetlen lehetőséget.
Vajon az a történet igaz, hogy az OMSZ-nél sokáig senkinek nem tűnt fel, hogy az újabb Sprinterek jóval 3,5 tonna fölé híztak, de a sofőrök jó része csak B kategóriával rendelkezve hajtotta őket?
Egyébként az is érdekes, hogy ha jól értelmeztem az autósiskolák infóit, akkor a D-hez önmagában elég a II.-es e.ü. kategória, de ezzel csak kvázi üres autóbuszt lehet vezetni.
Öőő, köszi, de nekem nem lesz D-m, bár tetszene, egy most autóbuszvezetői tanfolyamot végző barátommal keressük az igazságot. Ő eddig a D+E-ben hitt (van neki C+E-je) és meglepődött, amikor újságoltam neki, hogy manapság sima D-vel vezetik a budapesti kék csuklósokat. Sőt egy másik barátom vadiúj nullkilométeres D-vel kezdett nemrég az Arrivánál és már a belépésnél megkérdezték tőle, hogy szólózni szeretne, vagy csuklani.
A D+E-nek ehhez semmi köze, a D kategóriával az összes autóbusz vezethető, akár a duplacsuklós is. Viszont egyes cégek köthetik az csuklós autóbusz vezetését valamiféle belső vizsgához.
Ha nagyon szeretnéd a D+E kategóriát a jogosítványodban tudni, ahhoz a C+E-t kell megcsinálni, az az összeshez hozzáírja az E-t, a később szerzett D-hez is. Illetve C+E esetén feloldódik a korlátozás a T kategória mellől is. :)
A 2014 év elejei jogszabály-változás miatt a C, CE életkori követelménye 18-ról 21-re, míg a D kategória 21-ről 24 évre emelkedett.
Az autóbusz vezetéséhez szükség lesz még emellett PÁV2-re, valamint az autóbuszvezetői alapképesítést (GKI) is meg kell szerezni.
Urak, van itt jópár buszos topictárs. Meg tudná valaki mondani, igaz-e, hogy régen D+E kellett a csuklós vezetéséhez, de ma már a sima D törvényesen elég hozzájuk és ha igen, mióta van ez így?
Keresgéltem a neten a témában, de biztosat senki nem írt, van híve mindkét oldalnak. Az autósiskolák oldalán sem találtam erről egzakt infót.
Így van. Most pontosan nem tudom a facelift időpontjait, de ez a kocsi biztos, hogy nem 1983-as. A hátsó spojler és a C oszlop szellőző mind-mind árulkodó elemek.
Amíg azok a kocsik jártak, Farkasréten nem a hurokban fordultak - bár megvolt -, hanem vezetőállást cseréltek. Az én "vezetésem" miatt jártunk akkor körbe.
Köszönöm a segítségeket! Akkor még nem olyan áramszedője volt, mint a most betett 2 felvételen, hanem a hagyományos, áthúzással menetirányba fordítható. (Hiába, a nosztalgia....)
Mivel rendszám ne volt rá, ha ki kellett menni évente 2x, a nagytávolságú távvezetési gyakorlatra akkor mi tettünk rá rendszámot.
Nem az '50-es évek elején hanem a legvégén keveredett vmi vadász ügyben Magyarországra.
Azután nálunk kötött ki.
Mindenki mondott róla egy anekdótát, hogy hogyan került ide, de mivel 1981-ben már csak 2-3 fő szolgált aki az alakulat alapításakor is, így hittem is meg nem is a történetüket.
OFF A jó szeműektől kérdezem, a villamos pályaszámát! Ha ez a kerek 1000-es, akkor 1965-ben a Farkasréten, a visszafordítóban vezethettem. Az unokabátyám felügyelt, ott nem jártak körbe a villamosok, hanem a másik vezetőállással jöttek lefelé. Egy vasárnap este engedte meg, hogy próbálkozzak, de szidott, mert a menetszabályzó kart nem határozottan kezeltem, és az, nagy íveket húzott. ON
De vigyázzunk ezzel, mert előkerül egy precíz és igaza lesz
Ugyanis pár sivatagi hadosztályunknál 1989 után selejteztek olyan eszközöket, melyek már 20-25 éve egy centit se mozdultak egyes "M" zárolt telephelyekről, de papíron még állományban voltak.
Például a Miskolc -. Pingyomtetőn álló kb. 300 db T-34-es, vagy az ott tárolt kb. 500 db GAZ-69-es mikor már a későbbi UAZ-469-ből is sok százat selejteztek, ugyanakkor a régebbi GAZ-69 meg rendszerben maradt.
Az 1990-től felálított Selejtezési Bizottságok tagjainak álla bizony néha leesett, egy-gy telephely, laktanya felszámolásakor, hogy miket találtak?
Tehát a T-800-t 1980 után már nem használták.
De hogy valahol lezsírozva maradt e pár példány, az nem tudom.
A második Zapi mögött egy korai-'74 előtti- Polski Fiat áll.A 130-asnak egymással szemben törölnek az ablaktörlői ,nincs baba a lökháritón,viszont a lökháritóba van épitve a helyzetjelző-index páros.
A Veterán Autó és Motor 2016. júniusi számában megjelent cikk szerint a Barkas autómentők Győrben készültek. A cikkíró beszélt 2 emberrel is akik az átalakításokat végezték.
( nem végig ez volt a cég neve, de kb. ugyanazt csinálta)
Ott gépjárműjavító üzemek részére készítettek :
- munkapadokat,
- adagoló beállítókat,
- futómű padokat,
- fékpadokat,
- világítást ellenőrző beállító eszközöket,
- zsírzó- olajozó pumpákat,
- aknaemelőket,
- mindenféle szervíz berendezést.
Ott készítették (építették át) a behozott null kilométeres Barkasokból ezeket a BARKAS autómentőket.
Kapott
- minden megyei Volán 1-1 db-t, = 19 db.
- Autóklub 5-6 db-t,
- Honvédség 2 db-t,
- Közterületfelügyelet, akkor nevén Köztisztasági Hivatal 2 db-t,
- FŐTAXI 2 db,
- POSTA kb. 3-4 db,
- meg aki még venni akart,
A legvadabb helyeken találkozhattál vele.
Egy-egy db nem azonos helyen szolgálta végig életét.
Gyakori volt a tulajdonos váltás.
Például a POSTA először minden területi Posta Igazgatóságra (6 db) akart venni 1-1 db-t, de hamar rájöttek, hogy nem mindenhol lesz számukra munka.
Ezért csak 3 vagy 4 (?) db-t vettek át, melyből igen hamar (2 év) alatt kettőt eladtak és csak a budapesti Központ Gjmű telepen maradt meg vagy 1 vagy 2 db.
Ezekből a Barkas autószállítókból mennyi volt? És csak az Autóklubnak? Az, hogy rá van írva a város, az korszaktól függött? Milyen színűek voltak? Most nincs több kérdésem. :-)
Sajnos fotós adós maradt az utolsó számmal , mi viszont a motoros szekciónak köszönhetően megtudjuk a BMW pontos típusát , és esetleg az oldalkocsiét is :
Köszi valóban félreértettem mert a sárga teherrendszámnál nekünk nem volt ilyen lehetőségünk,pedig ötven alatti volt a fuvarengedélyem száma a megyénkben.
Nem így értette a kolléga, hanem úgy, hogy a sárgarendszám rendszer elején kötelező volt az addigi civil 3 betű három számot EAx-xxx-re cserélni, de a megkapott sárga valóban a tulajdonosé volt és extraköltség nélkül átvihette autócserénél a következő járgányra. Aztán mivel ez túl logikus és olcsó volt,kb három év múlva elvették ezt a lehetőséget, sőt a biztonság kedvéért a kamarában aláírattak mindenkivel egy papírt, hogy lemond a rendszáma tulajdonjogáról.Azóta fogytak nagy ütemben a sárga rendszámok betűmezői egészen mostanáig, mert jelenleg a teljes Exx rendszer megszűnik, illetve ki fogják adni magánautókra is, az eddigi kiemeltek meg a jövőben az addigi sajátjukat sárgítják be.
"miszerint a rendszámkiadással foglalkozó szervek csak egy adott régióban adhattak volna ki, csak az oda tartozó kóddal ellátott rendszámokat. Ehhez képest a gépkocsi átadó telepek 2-3-4 helyen voltak csak az országban,"
Miért ne adhattak volna ki megyére szóló rendszámokat az átadó telepek? Viszont ha gazdát cserélt volna más megyében akkor másik rendszámot kellett volna kiváltania.De ettől még mindig az a rendszer menne,és még mindig élne.
Ez itt ugyan erősen off, de úgy rémlik, mintha az első sárga 3 betű, 3 számos taxi rendszámok nem autóhoz lettek volna rendelve. Értem ezalatt, hogy a kilencvenes évek elején apámnak 2 egymás után következő autóján is biztosan ugyanaz a rendszám volt - aztán a továbbiakon már biztosan másik, de azt már nem követtem, hogy mindegyiken más-e.
A területi kódos '67-es javaslathoz: ha a két azonos rendszám csak a területi kódban különbözött volna, akkor viszonylag egyszerűen lehetett volna hamisítani egy másik megyébe való rendszámot. Ha pedig maradt volna a ma ismert formájú 2 betű 4 szám kiosztás a területi kódoktól függetlenül, akkor a rendszámok ugyanúgy elfogynak a nyolcvanas évek végére.
Felmerül viszont egy másik probléma, miszerint a rendszámkiadással foglalkozó szervek csak egy adott régióban adhattak volna ki, csak az oda tartozó kóddal ellátott rendszámokat. Ehhez képest a gépkocsi átadó telepek 2-3-4 helyen voltak csak az országban, vagyis például amikor nagyapám elment az első autójáért Győrbe, akkor ott kellett volna, hogy egy vas megyei kódos rendszámot adjanak neki, míg pár év múlva, mikor Csepelre jött a következő járgány, akkor ott is. Ez lehet, hogy feleslegesen nagy adminisztrációs terheléssel járt volna.
Látom Komárom megye a 10-es számot kapta volna akkor. A mostani fuvar,busz,taxi engedélyek 11-el kezdődnek.
Mert Budapest a sor elejére ugrott, így lett Békés is 03 helyett 04.
Érdekes, hogy a nyolcvanas évek közepétől ez a sorszám a műszaki vizsga matricákon is megjelent.
És még egy: nagyon úgy fest, hogy '93-ban a taxi, iletve '95-ben a teherautó sárga rendszámokat is ebben a sorrendben, területi alapon kezdték osztani. Így például Budapest EAA-, Békés EAW-, Komárom EBM-, a végén pedig Zala ECD, illetve teherautóknál ugyanezek sorrendben FIA/FIB, FLS/FLT, FRK/FRL, FVL/FVM.
Küldjél nekem is,két hétig nem mutogatom. Vicc volt. Már egy másik rendszámos fb oldalon is fent van.Nem tudom kinek küldted,azt hittem Napocza kolléga fog megdorgálni hogy megint belenyúltam egy fortepan fotóba.
Kedves Trizs Kolléga! (Sajnálom, de így jár az, aki éjjel számítógépezik:)
A típusok felsorolása nyilván több változatban is rendelkezésre állhat (emiatt ne kövess el harakirit!), hiszen ez évről-évre változott abban az időszakban, amikor a 200-asok gyártásának előkészítése folyt.
A 208-asnak pl. a számáról is látszik, hogy ez egy utólag betoldott változat: helyi-helyközi közlekedésre kialakított változata a 210-esnek. (Prospektusára emlékszem.) Aztán széria meg nem lett egyikből sem. Lett viszont a 211-es IFA motorosból, a lebutított változatból, amit TSZ-ek és kisebb cégek előszeretettel vásároltak. Ez ugyanaz a sztori, mint a 252 helyett 255. Aztán ahogy a 255-öst egy jobb minőségű 256 követte, úgy a 211 mellé is bejött a 212, egy igényesebb változat, de ebből már tudtommal nem készült sorozat.
A 262-re viszont én nem emlékeztem, de most, hogy írod a 282-est is, világos, hogy az alaptípus meghosszabbított változatáról van szó. A 282-esből (a prototípust követően) egy 5 db-os kis széria volt a BKV-nál, de nem vált be, túl hosszú volt az utánfutó-rész. Később ezen segítettek és 283-as jelzéssel egy jobb kialakítású hosszú-csuklóst csináltak, a székesfehérvári Volánnál láttam ilyeneket. Az eredetileg tervezett szóló 262-es helyett pedig csinálták a 263-as típusú 12 méterest, ami aztán sokfelé közlekedett, de nem nagy számban.
Végül meg jött a 284-es, alacsonyabb építésű tolócsuklós, a 80-as évek közepén, amelynek üzemelési tapasztalatai az Ik-435-ös kialakítását alapozták meg.
De maradva a 200-asoknál: ez a 284-es, az alacsonyabb kialakításával, épp úgy nézett ki, mintha a 242-esnek (a másfél évtizeddel korábban tervezőasztalon maradt típusnak) a csuklós változatát készítették volna el.
Végül pedig, mivel rendszámos topikban vagyunk, hozzáfűzöm:
honlapomon (http://mihal.fw.hu) elérhető a vb-rszkio1950-82.xls, mely - nem teljes körűen ugyan -, de sok régi buszrendszámot tartalmaz, típusok szerinti bontásban, többek között pl. a fent említett Ik-211, 212, 255, 256, 282-es típusok köréből is.
Ha meglépték volna jelenleg is ezt használnánk,nem fogyott volna el.Mennyivel célszerűbb lett volna a megyei TEFU számaival megegyezően kiadni a számokat. Látom Komárom megye a 10-es számot kapta volna akkor. A mostani fuvar,busz,taxi engedélyek 11-el kezdődnek.
A győri Magyar Autóklub Barkas autómentője a régi AFIT szervíz bejáratával szemben.
( Szolgálati közlemény! A hely mellett most egy Falatozó van,mikor Győrben járok itt kötelező számomra egy adag sült kolbászt enni. Rendben van nagyon!:) )
Ez mikori rendszám lehet kb? Mert nagyon régi háromszög rendszámokon látni ezt az 5 számjegyből álló verziót, a későbbiek 2 betű-4 számból állnak.
Sokáig nem tudtam mi volt a különbség az oldalán álló és a csúcsára állított háromszög rendszám között, de aztán valaki felvilágosított, hogy magánszemélyeké volt az oldalán álló, közületeké (cégeké) pedig a csúcsára állított.
A negyed lakást feltúrtam miattad éjszaka.........................:-(((
Jössz egy sörrel.
Mint a kincset úgy őrzök egy mára már megfakult, besárgult A4-es kartonlapot.
Ez nem más mint az IKARUS által 1967-ben (!) kiadott típuslista.
Ez azért nagy érték mert akkor még csak az IK-250 létezett.
A többi csak tervezet volt.
Tehát a lista :
- IK-210,
- IK-220,
- IK-230,
- IK-240,
- IK-242,
- IK-250,
- Ik-252,
- Ik-260,
- IK-262,
- Ik-280,
- IK-282,
Hasonlísd össze azzal amit délután írtam fejből.
Mindjárt találsz benne több hibát.
Mindjárt az elején, mert délután azzal kezdtem, hogy IK-208, holott az az eredeti listában nem szerepel, és később se készült el belőle egy példány sem.
Van még több hiba is a délutáni (fejből) írásomban.
Ez akkoriban egy belső használatra készült karton lap, amin a főbb műszaki adatok vannak rajta.
És még egy megjegyzés ugyanehhez: az Ik-242 nem szerepelt az eredeti kínálatban?
Ez egy 11m-es városi busz volt, a 260-asnál alacsonyabb építésű.
Akkoriban még nem alakult ki erős igény az alacsony belépésre, ezért a 242-essel szemben a 260-ast preferálták, ami - a 280-as csuklós változatával együtt - olcsóbban karbantartható volt (egységes típus).
Tudtommal ez a 250-eshez hasonló minőségű, de rövidebb, 11 méteres típus volt.
Utána jött helyette az egyszerűbb, olcsóbb változat a 11 méteres távolságira: a 255-ös.
(És annak helyközi változata, a 266-os.)
Elmúlt pár év, nőttek a minőségi igények, csináltak egy "új" 256-os típust, ugyanarra az igényre, amire eredetileg a 252-est csinálták. Én úgy tekintek a 256-osra, mint az eredeti 252-es más típusszámon történt felélesztésére.
Eltelt újabb pár év, megérett az idő a 266-os helyett is egy jobb minőségű típusra a helyközi közlekedésben. Jó ideig nem volt ilyen, kétajtós 260-asokat használtak. Aztán kihozták az Ik-244-es típust, ami ugyanúgy helyközi változata volt a 256-osnak, mint ahogy a korábbi időszakban a 266-os volt a 255-ösnek a helyközi változata.
Csak aztán szériagyártásra nem ilyen számon, hanem 256.44 számon került.
Stb.
Folytathatnám a 246-os és 247-es meséjével, de most nem teszem.
A menetlevelet vezetnünk kellett,mert ez alapján számlázott a megbízó felé a TSZ melléküzletága. Volt egy szerződésünk hogy a TSZ az árbevétel 40 %-át kapta,a maradék 60 %-ból meg mi finanszíroztuk a javítás,alkatrész,és egyéb a fuvarozáshoz kapcsolódó költségeket.Az csak egy szóbeli dolog volt hogy a fuvar megszerzése is a tied volt,és ha jól emlékszem volt egy minimális leadó is,amit akkor is fizetned kellett volna ha éppen nincs munkád. A Tsz a bevétel 40%-ból a béred járulékait fizette. (És hál Isten mindkét kifizető hely ahol ebben a formában dolgoztam megtette.)
Csak egy kiegészítés a korhoz amit akkor sem mindenki ismert,nem válasz a Trizs-hez intézett kérdésedhez.
Valamit nem értek! Ezeknek a kocsiknak is kellett vezetniük menetlevelet. Volt kötelező időszakos KPM beszámoló, ami kocsinként a futott kilométert, üzemanyag felhasználást, áru és raksúlytonna kilométert tartalmazta. Ezeket a tulajdonos cégnek kellett megadni, ez hogy történt, abban az időben? Én állami vállalatnál dolgoztam, ott ezeket kellett megküldenünk.
Én a borsodsziráki TSZ Zsukját vettem ki gebinbe 1987-ben úgy hogy életembe nem jártam ott viszont az Iroda Budakeszin volt,rá egy évre a szállításvezető gondolt egy nagyot és céget váltott. Mentünk vele mi is az adonyi Március 21 TSZ-hez. Ott is egyszer voltam egy orvosi vizsgálaton.
A Zuk SM-02-64,az adonyi AVIA már volt itt SJ-90-84-re hallgatott.
Ha egy TSz takarító melléküzemágában volt 10 db IFA, és a TSz székhelyétől 40-60 km-re dolgoztak, akkor a TSz-ben csak annyit tudtak róluk, hogy minden hónap másodikáig befizették vagy nem fizették be a TSz-t érintő jutalékot.
Mivel önelszámoló alágazat voltak, csak az év végi kötelező jelentésükben (ami 90%-ban vagy hiányos volt, vagy el se készült)tudták azt meg,:
- hány munkavállalójuk volt az év folyamán?
- mennyit futottak az autóik?
- stb.
Ebből rendkívül sok hatósági és még több munkaügyi, műszaki probléma adódott.
Köszönöm, így már világos. Azt tudtam, hogy a TSZ melléküzemágak voltak, gyakorlatilag kiskapitalistaként működve a nagy cuculizmusban, de nekem inkább a szolgáltatások, vagy a kisszériás ipari gyártás ugrott be róluk, nem a szállítás.
Ha (mit ád Isten) pont egy 10 éves, SF xx-xx rendszámú ZIL-MMZ-555 billencse volt és véletlenül betolatott az udvarára egy HP xx-xx rendszámú gyári új ZIL-55-ös, akkor ha holnaptól az új billencsen volt a régi SF xx-xx rendszám, az egy PACSA nevű faluban, Zala megye, csak a nagyon vájt fülűeknek tűnt volna fel.
Ilyenből meg a hasonló falvakban vajmi kevés volt, vagy nem is volt.
A műszaki vizsgát meg megoldották a környéken egy KTSz-nél okosban.
A régi billencs meg szétbontva, darabolva, eldugva volt még 6 évig a Gépállomás C vágánya mögötti parajosban.
A falu csak annyit tudott, hogy Kispista Jóskának eddig is volt egy kék-fehér ZIL billencse, most is van neki egy kék-fehér ZIL billencse.
Az még egy 'gyönyörű' korszaka volt a világnak. Bemész a műhelybe,nem néznétek meg,ez és ez a baja. Hozd be kettő után. Miért akkor mi lesz? VGMK-ba megnézzük. Délelőtt a fű sem nőt a műhely környékén,vagy max a délutáni műszakhoz szedték össze az alkatrészt a raktárból.
Aztán 1985-ben beleestem egy ilyen VGMK-ás kubikos brigád szállításába. Elvittem őket Dorogra,akkor épült a szemétégető. Mondtam a vezetőnek szombat van,lépek le a barátnőmhöz hányra jöjjek vissza? Hordtam őket két hétig azt kérdi a vezető nincs kedved dolgozni? De van csak kéne tudni mennyit adtok? Egy százast,mondta a művezető. Hát mondom az elég karcsú,mert én 280 órával már 4500-4800 Ft-ot-is megkeresek havonta mondtam neki. Nem,én óránként fizetek ennyit. Nem hittem,de legközelebb lapáttal mentem. Egy fél tömblakás árát megkerestem két év alatt.
Mindketten jót írtatok szerintem, csak hát a maszekvilág az valóban maszek volt, a VGMK meg egy bújtatott fizetéskiegészítés állami kerteken belül. Nálunk legalábbis VGMK-ban ugyanúgy autót javítottunk,csak a hivatalos munkaidő után. Az már a szocializmus bája volt, hogy olykor azért, hogy legyen munka a VGM-re, főmunkaidőben nem csináltunk semmit, vagy előkészítettük a VGM-es melót, a lényeg, hogy a főmunkaidős fizunál kicsit több pénzért tovább bent kellett lenni.
Azé' voltak "vicces" dolgok a nyolcvanas évek elején,mikor a rend őre megállította a maszek Ifát. A szőrös gumikról be tudná mutatni majd a számlát a R.K.-án? Ott az,abban a pillanatban elég vízhajtó hatású lehetett. Nem tudom mi lett a vége. Én később kezdtem.
Kösz skacok! Nekem olyan 83 környékéről rémlik, hogy a műhelyben elindult a VGMK és kb azután nem sokkal kezdtük ipari méretekben fusiban javítani a maszekfuvarozók kiváló lengyel, vagy keletnémet kisteherautóit. :-)
Már akkor is tudták a frankót. Ha ellopsz egy ZIL lámpát akkor elkapnak mert látványosan hiányzik. Na de ha egy egész ZIL-t olyan helyről ahol egyébként is sok a teherautó, a kutya sem fogja keresni...
Gebines kocsik már a hetvenes évek végén voltak. Bár ott a Volán bizonyos lefutott Km után adta a fődarabokat ha kellett,ha nem. Apám is adott el a nyolcvanas évek elején új ROBUR motort maszeknak,mert ő nem hajtotta szét a sajátját,viszont 100 000 Km után adták ha kérted ha nem.
Gyönyörű életkép, kösz! A hivatali része teljesen életszerű, akkoriban mindenki természetben hordta haza a munkahelyéről a fizetéskiegészítést, de 80-ban mit tudtak kezdeni egy új ZIL-lel?
Tévednék, de én pár évvel későbbre datálom azt, hogy magánemberek is üzemben tarthattak haszongépjárműveket?
Persze az étlap sohasem volt titkos, de az igaz, hogy nagy volt a titkolózás a feszültség odabent.
A Magyar Néphadsereg akkor meglévő 8 szárazföldi hadosztálya mindegyikének volt saját szállító zászlóalja.
8x270 teherautó.
Kb. 8x1200 tonna szállító kapacitás.
Ezek függetlenek az alakulatok szállító századaitól, azon felül vannak.
A valóságban 3-4 hadosztálynak tényleg meg volt a többinek vagy csak papíron, vagy mint a Sivatagi Hadosztálynak (ez a nyíregyházi gl.lövész hadosztály gúnyneve) megvolt de Robur Lo 1800-as kisteherautókkal amik annyit értek mint a lófing.
Ezért a 2 meglévő központi szállító zászlóalj, egyik az MN 7980, a másik a Gépkocsiszín békében is fel volt töltve kb. 95%-ra.
Az MN 7980-nál nem voltak (papíron) béke autók, Barkas, ZUK, Nysa, AVIA, ZIL-130, ZIL-MMZ-555,
ZIL konténer szállító, stb.
A valóságban - sajnos - voltak.
Kb. 70 db.
Ezeket békében megoldandó csapatépítkezésekhez és csapatélethez használták.
Az általános az volt, hogy reggel kimentek este hazajöttek.
De mindíg volt vezényelve más alakulathoz 1-4 hónapra valamilyen munkára 1-8 teherautó.
Egyszerre kb. 20-22 teherautó volt kölcsönben, több alakulathoz szétszórva.
Ezeket a vezényléseket, elég szigorú protokoll szerint, úgynevezett TÁVMONDAT-ban rendelték el géptávírón.
A ki- elrendeléseket egy külön könyvben vezették.
- Ki rendelte ?
. Mit rendelt el?
- Milyen rendszámú autó?
- Milyen típusú?
- Mikortól?
- Meddig ?
- Hová?
- Elrendelő fedőneve ?
- Beosztása?
- Távmondat száma?
- stb.
Amikor a 22 db gyári új ZIL-MMZ-55 megjött akkor kettő távmondat is érkezett velük kapcsolatban három napon belül.
Az első távmondat arról szólt, hogy a 22 kocsi nem vezényelhető sehová, csak az MN HTP.FCsF. = Magyar Néphadsereg Hadtáp Főcsoport Főnök személyes engedélyével.
Aki akkor Sz.M. vezérőrnagy volt.
A másik távmondat két nappal később jött, s ebben L.M. vezérőrnagy az előbbi helyettese úgy rendelkezett, hogy az egyik új ZIL billencset adják kölcsön (vezényeljék) Nagykanizsára csapatépítési munkára 6 hónapra. a másikat már nem tudom hová.
Ezeket a vezényléseket 90 naponta felül kellett vizsgálni és úgynevezett "megerősítő távmondatot" kérni, hogy a nevezett teherautó még maradjon vagy sem ott ahol van?
Ez az MN 7980 Pk.Technikai Helyettes kötelessége volt.
Nem tette meg.
Sem 1980-ban négyszer, sem 1981-bebn háromszor.
Közben az alakulat tisztikarának 80%-t a Katonai Bíróság 1981 őszén más, súlyos vádak miatt elítélte, s mindenkinek kisebb gondja is nagyobb volt annál, hogy mi lett a két ZIL sorsa?
1981 decemberében új tiszteket hoztak, akik neki álltak a rendcsinálásnak.
1982 tavaszán az első 90 nap letelte után keresni kezdték a zászlóalj gépkocsi rovancs kapcsán a 2 db ZIL billencset.
Az egyik 1982 őszére, sok-sok csatározás és itt OFF kalandos dolgok után előkerült.
A másik nem.
1982 késő őszére- két évvel az eltűnés után az alakulat nyomozó tisztje elkészítette a büntető feljelentést az ügyben.
A parancsnok jóváhagyta, a feljelentés elment a katonai ügyészségre.
Mit ád Isten onnan 1983 közepén visszakerült Feljelentés kiegészítés felszólítással.
A teherautó már közel 3 éve nem volt meg, de csak akta tologatás folyt.
Addig a jó ég tudja hol dolgozott és azt se tudtuk milyen rendszámmal dolgozik.
Nagykanizsán keresték, hisz oda ment, de ott 4 laktanya volt akkoriban (egy határőr) és mind a négy tagadta, hogy hozzá megérkezett volna.
Elővették a régi TÁVMONDATOT, amiről megállapították, hogy valószínűleg hamis.
A MN Katonai Közlekedés 2. embere N. ezredes szignálta L.M. vörgy nevében azt a TÁVMONDAT-t.
Mikor rákérdeztek nála azt válaszolta már nem emlékszik, hisz évente kb. 200 távmondatot ír alá.
Ebben maradt a katonai ügyészség.
Közben eltelt 1-2 év és 1985 legelején Kanizsán bebukott valamilyen helyi alvilági kisfőnök.
Faggatták és Ő énekelt.
Nem tartozott az ügyéhez (más miatt bukott meg) de valahogy kikottyantotta, hogy bandájának köze volt a katonai autó (ZIL) ellopásához.
Ezt meg megtudta a helyi újságíró.
1985 elején a Zala megyei újság (napilap)-nak a hétvégi 4 oldalas mellékleti helyi volt azaz a Nagykanizsán terjesztett példányok nagykanizsai betétlappal, melléklettel jelentek meg.
Ott meg megírták.
A Zalai megyei napilap nem számított országos hírforrásnak, pláne nem a regionális (kanizsai) melléklete de azért pár ezer példányban csak megjelent.
- Mi az ?
- Elloptak egy katonai autót?
- Már évekkel ezelőtt?
- A rendőrség nem találja?
- A hadsereg nem találja ?
A 4 kanizsai laktanyában sok száz civil szolgált polgári alkalmazottként.
Kis túlzással minden kanizsainak volt egy rokona aki valamelyik helyi laktanyában volt büfés, kertész, villanyszerelő, nővérke vagy akármi.
Ment pletyka ezerrel.
A fél város erről beszélt.
A kanizsán szolgáló hivatásosokat a civil szomszédaik cikizték.
Erre már a Katonai elhárítás is felkapta a fejét.
Nem az elveszett teherautót keresték Ők sem, hanem a hír kiszivárogtatóját.
Eredmény semmi.
N ezredes urat 1985-ben nyugdíjazták. Elérte a korhatárt.
N. ezredes úr 1986-ban meghalt.
A gengszterváltáskor nyílt feljelentésre egy civil parlamenti vizsgáló bizottság vizsgálta L.M. vörgy, egykori MN HTP.FCsF-helyettes Zalakarosi nyaraló építésének ügyét.
Állítólak kiskatonákat dolgoztatott a nyaralója építésén?
Úgy tudom bizonyítottság hiányában felmentették.
Ott került szóba még egyszer és utoljára a mi ZIL-MMZ-555-ünk ügye.
Egy beidézett tanu azt mondta, a Honvédségi ZIL-t az a környékbeli építési vállalkozó (bár akkor még nem vállalkozónak hívták) kapta meg a vezérőrnagytól ajándékba aki neki a nyaralóját felépítette.
A vizsgálatot vezető felszólította a tanút bizonyítsa be állítását.
Nem tudta bebizonyítani.
A ZIL-billenős sohasem lett meg.során tünt el a ZIK billenős.
Egyik változat szerint az akkori Néphadsereg Főcsoportfőnök helyettese, és a katonai közlekedés második emberének összjátéka során tünt el a gyári új ZIL billenős.
Ahol 1969-71 között katonáskodtam, volt 3 ilyen. Gyári kék színűek voltak és újszerű állapotúak. Egymás utániak voltak a rendszámaik. De már csak arra emlékszem, hogy nem HT xx-xx volt a rendszámuk. Aztán úgy 73 táján az egyikkel találkoztam Szombathelyen. Egy trélerre volt felrakva és letakarva. Olyasmit mondtak, hogy egy volt katonatársam - már polgári alkalmazottként - törte rommá.
Köszönöm, bár ezeket a szem előtt lévő , ismert filmekben lévő kocsikat már kibeszéltük . De van még jó pár olyan film , ami izgalmas lehet ilyen szempontból , csak sohasem ismétlik , illetve a neten sem található .
Konkrétan engem pl a Fenyő Mikivel 1983 -ban készült: Egy pillanat veled című film érdekelne . Anno láttam a tv- ben , és határozottan emlékszem , hogy az elején egy Felíciával hasit át az Erzsébet hídon Pestről Budára . Ha ez meglenne valakinek akár VHS- en is , érdekelne !
Köszönöm mindenkinek a megfejtést ! Bevallom , én a villamos sínek miatt gondoltam kapásból a Thököly utat , nem tudtam a 25-ös villamosról ! A mi nem csoda , hiszen alig éltem , mikor meg szüntették :
Köszi! Nem komoly dolog egy ilyen megfejtés, inkább csak érdekesség, meg Napocza olvtárs egyébként is centire belőtte a kép helyét.
A fentről.hu légifotóján ugyan a macskakövek nem, de az út közepén levő villamossínek megfigyelhetőek, Hamster Eeveszett sínekkel foglalkozó weboldaláról áthozott fotón viszont mindkettő jól látható.