Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Maga az ötlet jó, legfeljebb nem ezzel a hajóval kell megvalósítani. :-)
Van rengeteg olyan ami engedély nélkül vezethető, vérmérséklet szerint lehet választani túrásabbat/sportosabbat/egy/többszemélyest, ha a holland hajót odakint eladod, annak az árából kivitelezhető az ötleted megvalósítása.
Köszönöm a felvilágosítást .Szerintem elengedem ezt a dolgot. Csak gondoltam jó lett volna néha levinni a tóra, beleülni és kikapcsolódni amikor otthon vagyok.
A hajódra sztem ha szerkesztesz háromszínű topfényt/körkörös fehér fényt, azzal maximálisan túlteljesíted a csónakokra vonatkozó előírást. Ami még érdekes lehet az egy megvilágított széljelző éjszakai hajózáshoz.
A közel 12nm a hivatalos vitorlafelület, de ki fogom háromszögelni, mert gyanús hogy ebben benne van az első él görbülete és a denevér is (meg lehet a jövő hetet is beleszámolták). :-)
A GIS-emen van hely és ki van alakítva minden kötelező felszerelésnek a helye, de a Laser2-mön a cockpit egyrészt kicsi,másrészt lapos mint a fene (magic carpet ride fíling), nincs rakodófedél sehol, a kötelező felszerelések könnyű, nem túl terjedelmes darabjainak (lámpa, elsősegélydoboz) még csak-csak tudnék helyet szorítani, a szapolynak kb semmi értelme mert önürítős a cockpit, a test pedig teljesen zárt de éppen az is elfér. Amit nem tudnék biztonságosan elhelyezni az a horgony, egyszerűen annyira vékony a test hogy ha felborul a hajó, félő hogy az elmozduló horgony lukat üt az oldalán...
Mellényt minden esetben viszek, ha alig van szél ráülni, ha meg annyira már fúj hogy ki kell ülni a deckre, inkább felveszem. Sose tudni elég egy megforgó szél, egy hirtelen lökés, egy nagyobb pöff aztán a bányató most már nem annyira barátságos hőmérsékletű mint a Balaton. :-)
Gondolkodtam belinkeljem-e, de végül miért ne? Biztos nem hibátlan a kivitelezés, de ez van, ennyire futotta. :-)
Július közepe óta van meg ez a hajó, van mit tanulni és gyakorolni, összesen nekem is olyan 30-40 óra lehet az idő amit eltöltöttem vele. A GIS-em teljesen más viselkedésű más vitorlázatú hajó, így az azon szerzett tapasztalatok ezen a hajón annyira nem értek sokat.
Nem csináltam még ilyent, de sokszor hallottam, hogy nagy szívás itthon regisztráltatni olyan hajót, amelynek külföldön nem volt hajólevele. Nem tudom, most mi a helyzet, de esetleg érdemes rékérdezni a hatóságnál az eljárásra.
Kell. Hajólevél ill. neked kedvtelési célú vitorlás kishajóvezetői engedély. Plusz a HSZ szerinti kötelező felszerelés, viszont mivel így nem vitorlás csónak, kint lehet II.fokban is szerintem. Más kérdés, hogy okos dolog-e...
A katamarán a hallgatólagosan (ill. egy vízirendészeti állásfoglalás alapján) vitorlás vízi sporteszköznek minősül, mint a szörf és ennek megfelelően a szélerősségtől függően lehet kint (6Bft-g parttól 1500m, 6-8 Bft közt 200m, afölött nem), tehát ebből a szempontból nem releváns.
Ez egy felhúzható tőkesúlyos lapos jolle, viszont nem 12 hanem kb 21 négyzetméterről van szó az alapvitorlázatnál. Az öreg a tengeren használta Hollandia partjainál mindenféle papír nélkül. Ezért kérdem, hogy itt kell-e hozzá valami, mert hajólevele az nincs. És ha itt nem lehet használni engedély nélkül, akkor nem vesződöm a szállításával inkább eladatom a kinti rokonokkal ott.
Azt tudtam, hogy 10nm a megengedett, csak találtam egy cikket amiben Alsóörsön lehet ugyan ilyet bérelni engedély nélkül és ez összezavart. Egyébként méregeti ezt a hatóság a vízen egyáltalán? Vagy vagy belekötnek vagy nem?
Szívem szerint elhoznám mert újszerű állapotban van és van hozzá rendszámos tréler is, de ha itt necces a használata akkor inkább nem erőltetem.
12m2-es kérdés: ugye hivatalosan nem, gyakorlati tapasztalatom a mindössze 1 éves keleti medencés tapasztalatom alapján
- engem soha nem ellenőriztek, eddig tippre olyan 30-40 órát töltöttem a keleti medence vízén, de biztos szoktak arra járni mert büntettek meg csúnyán ugyan abbaól a kikötőből induló vitorlás csónakot (erősebb északi szélben elsodródtak és nem tudtak hazamenni, nem tudom kértek segítséget, vagy a rendőrök keresték meg őket, de biztos ők húzták őket vissza)
- ismerek olyan strandi catamarán kölcsönzőt, ami évek óta egy 14m2-es katamarán ad oda bárkinek és üzemel
- többször is belelógtam a 2. fokba, de soha nem piszkáltak, de valahol ez életszerű is, ha keleties szélben szárszónál kialakul egy zivatarfelhő, biztos felnyomják a 2. fokot, de ettől még józan paraszti ésszel a parthoz közel világosnál hajókázhatsz komolyabb kockázat nélkül
- én úgy érzem, ha megvan minden kötelező felszerelésed, mellényben ülsz a hajóban (ilyet szinte sosem látok a balcsin), inteligens és együttműködő vagy, nem viselsz értelmetlen kockázatot, tehát nem akkor hajókázol mikor már kézzelfogható közelségben a zivatar, akkor szerintem simán elcsúszik a 12m2
ezek tökös legényeknek tűnnek, de nem az én ligámban játszanak, sem emberi sem technikai fronton
gondolom 20szor tapasztaltabbak mint én, olyan szavakat használnak a cikkben, amit nem is értek, én meg csak idén kezdtem
a technikájuk meg összehasonlíthatatlan akár a konstrukció korát akár a vitorlafelületet nézem. pl az én 60-70es évekbeli hajóm nem is merem úgy vinni mint amit még én bírnák, mert félek, hogy összetörik alattam, mikor pl az irányhoz képest nagyon szembe jönnek a hullámok én inkább a nagyobb hullámoknál módosítok az irányon, hogy ne pattogjak, hanem átcsússzak rajtuk, mert a sok csapodástól előbb utóbb a kötelező horgonyom kiesne alul vagy letörne az orra, vagy csak simán megint árbóctalanítanám magam stb
A hossza és a szélessége nem lenne baj, de a vitorlafelület mérete mindenképp engedélykötelessé teszi. 13,9+7,2nm-t ír a Wikipedia, így tuti hogy az elméleti a 10nm-t jóval meghaladja. Kisebb hajóknál előfordulhat hogy az elméleti 10nm alatti míg a gyakorlati felette van (egy jó nagy denevér(?)+genua), de az elméleti számít.
Lenne egy kérdésem a Balatoni jollézásban jártas emberekhez. A sors úgy hozta, hogy távolba szakadt Holland rokonaimtól örököltem egy Seahorse (sailhorse) jollét ami kb 6 méter hosszú és 2 méter széles.
Ez a típus használható engedély nélkül Magyarországon? Konkrétan a Balatonon?
Gratula és egyben #sargairigyseg. :-) Nem semmi lehet egy takkon haladni órákig. Nekem max 10 perc ha kicsit jobban fúj az északi szél a tó (jól vitorlázható részén) egyik sarkából a másikig.
Jövőre szeretnék eljutni a Svert Kupára, az idén nem úgy jött ki és egy majdnem ismeretlen hajóval azért mégse indultam volna neki.
Ha összejön, akkor már ha ott lennék jó lenne hajózgatni is egy pöttyet. nagy kérdés a közel 12nm-hez mit szólnak odalent az illetékesek? Mivel sem a csónak, sem a kishajókra érvényes műszaki követelményeket nem teljesíti a hajótest (szabadoldal-magasság, világítás, ilyen apró-cseprő dolgok) ellenben mint vitorlás sporteszközt menet közben viselt mellénnyel elfogadják?
...ha jól emlékszem van itt valaki a forumon, aki almádi környékén vitorlát varr, ki lenne az?
Hát, mákod van, mert pont én foglalkozok vitorlajavítással már nagyon sok éve - ráadásul pont Almádiban.
Az idén már nem "rendelek" - de ha tavasszal - konkrétan május 1.-től kezdve - idehozod a vásznakat, én rendbe teszem neked azokat, bármi bajuk is legyen.
ja, szerencsés volt az időpont választás is és az a vicc, ha akkar indulok mikor terveztem és nem 3,5 óra késéssel, akkor lehet 8,5 óra alatt körbeérek, ami meg 7,5-s átlag, Így az utolsó két óra naplementés ringatózás volt az utolsó 300 méter meg evezés, annyira meghalt a szél.
Na azzal az eredménnyel már lehetett volna csajozni is!
de nem is ez a lényeg, hanem hogy bátorítsak mindenkit, aki még nem ment jolle-val hosszabb túrára, hogy tegye meg, biztosan nem fogja megbánni!
több hónapos lelkes programot adott nekem, mind fejben , mind gyakorlatban
pl csak azon napokat filóztam, hogy pontosan milyen, szélelőrejelzés esetén induljak el és hogy a szélelőrejelzés függvényében óramutató járásával megegyezően vagy ellentétesen kell menni. Miután megvolt a kívánt széltípus, ugyan olyan napokon próbálgattam erre-arra is az indulást pár órás hajózásokkal.
(na jó, nem akarom túlmisztifikálni ezt a dolgot, mert én idén kezdtem tök egyedül, biztos aki gyakorlottabb annak nem akkora truváj mint nekem)
más téma:
áldozatai is voltak a túrának, pl a felső latni zsebem,
ha jól emlékszem van itt valaki a forumon, aki almádi környékén vitorlát varr, ki lenne az? beszélnem kéne vele, mert szerintem lenne ez-az javítanivaló a pár 10 éves vitorláimon, illetve gondolkodom egy genue-n a mostani fockom helyett
4,10-es jolle, 65 km , 10 óra, (volt benne 5:20-as km és 25 perces is)
mindenkinek nagyon-nagyon javaslom, hogy vágjon bele valami hasonló túrába! irdatlan nagy kaland, nekem idén ez volt talán a legjobb élményem
néha úgy éreztem magam mint egy goldenglobe versenyző, néha kicsit elkaminyos, de a legvégén 'bevezetés a fakir lét rejtelmeibe' érzések jöttek
a jollesok sokszor mindig csak ugyan ott poroszkálnak, de egy tura alatt egy csomó olyan helyre eljutsz, ahol mást látsz mint szoktátl, stb stb stb
1 teljes nap a vízen, hihetetlen sokféle élménnyel, kalanddal, ennyi még pont belefér egy napba, de nem 100% hogy visszaérsz
talán ez benne a legszebb, hogy ha már egyszer rendesen nekiindultál, nincs visszaút, csak előre és verseny az idővel, különben jöhet az éjszakai vitorlázás
illetve a rákészülés: mit pakoljak, ami kell, de tényleg fontos? mi lesz ha a tavon éjszakázom a hajóba, ahhoz mi kell? stb stb stb
aki megüti az időt, azt meghívom egy üveg pezsgőre ;-)
Valahogy a tavalyi eset után nincs kedvem kísérletezni, úton van egy Amazfit Stratos, azzal tökéletesen lehet útvonalat trackelni és ha kell egy mozdulattal előszedhető iránytű a képernyőre. 50m-ig vízálló és bírja is az úszást, nem csak IP minősítése van. A Laser2 még nem borult így nincs referenciám a felállítási procedúra hosszáról (árboc tetején ott figyel az 5 literes Szentkirályis ballon), a GIS tavaly egymás után kétszer is fürdőkádnak képzelte magát. Ugyanis jó tulajdonsága hogy jóóóóó magas oldalfalai vannak, deckje semmi így a svertszekrény tetejéig szedi magát vízzel ha felborul. Na azt a durván 300 liter vizet mire kimericskéled az is idő. Plusz az enyémnek én varrtam vitorlát (kihívás) és az anyaga ha megszívja magát vízzel ami néhány másodperc akkor először a vitorlát kell a hajótestbe összeszedni és csak utána tudom felállítani, hiába állok a mázsámmal a svert végére. Úgyhogy uszikálni kell elég sokat, azt meg nem akarom tudni mit szól hozzá a telefon a tokban. Olcsóbb egy óra mint egy másik telefon. :-)
Ezt a pár fokkal a maximális kiélesedés alatt hajózást én is olvastam és igaz is, kipróbáltam. Na és nem utolsó sorban sokkal kevesebb koncentrálással és apró folyamatos iránykorrekció nélkül kivitelezhető és a sebesség is nagyobb. Csak meg kell találni az optimális mértékét. :-)
A test sikláskor a megnövekedett felhajtóerő miatt áll könnyebben vízszintesbe, lapos aljú hajóknál is észrevehető a mértéke, de igazán V vagy félköríves alakú fenékkel rendelkező hajóknál számottevő. Lásd a repülőgépszárnyak sem vízszintesek hanem felfelé állnak,ezáltal kisebb döntéskor a lefelé dőlő szárnyra nagyobb felhajtóerő hat és ez segít stabilizálni/vízszintesbe állítani a hajót/repülőt, ami jollénál a sebesség záloga, kézenfogva járnak a hajó hosszanti kiegyensúlyozásával a hajófar minél kisebb vonszolását segítendő. :-)
Két dolgot nem ad a youtube ehhez. Merészséget és gyakorlatot. :-) Egyelőre szokjuk egymást a hajóval, kb két hónapja van meg, de a vízen együtt töltött idő nagyjából mostanra elég annyira hogy olyan 10 csomós szélig bezárólag ki merek vele menni és kb eljött az hogy már a combommal ki merek ülni a szélére és a gurtniba akasztott lábbal kifeküdni. Ezt a manővert természetesen nem tudom hosszan kivitelezni, a TV-néző izom helyét át kéne vennie a vitorlázós izomnak. :-D Illetve ahol használom (Nyékládháza, Gólem-tó), a szél eléggé zavart tud lenni a vízközeli építmények, magas partok és növényzet miatt, néha nem győzök ki-beugrálni a hajó peremére/-ről. Ez sem kedvez a trapézra kiállásnak sztem. Ettől persze még tudom hogy ki fogom próbálni. :-)
én dechatlanosos nyakbaakaszthatos tokkal és telefonnal nyomulok és endomondo alkalmazással
eddig a tok mindig megvédte a telefont a felfröccsenő víztől illetve egyszer bele is estem vele és azt a 10 mp-et is kibírta míg kimásztam
endomondo jó:
- átlagsebességet mérni (befejezett km-enként felovassa hangosan a km időt, és mikor 6-7 perccel kezdődik, akkor boldog vagyok, mikor 11+ akkor szomorú)
- kiélesedést mérni (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=148543347&t=1002299); én pl ezek után kezdtem átnézni a vitorlázatom és kicsit közeledtem is a 90 fokhoz, de még nincs meg, (((1szer azt olvastam, hogy nem is legélesebben menni az ideális a végcél felé, hanem attól pár fokkal puhábban))))))
visszatérve a siklásra, most már biztos nem vagyok siklás szűz, mert múltkor összejött úgy egyben 5 km, hogy az átlaga (azaz kiszűrva a telefon pillanatnyi pontatlanságait) kézzelfoghatóan a hajóm testsebessége felett volt és mivel elég hektikusan fújt a szél ezért kizárthogy ne siklott volna-e meg a hajó
most már fel is ismerem a hullámokból
az én hajómnál tényleg nem jár semmiféle lórugás szerű változással
tényleg olyan mintha könnybben vízszintesebbre állna a test
valóban szinte magasabb volt az első hajót követő hullám, mint a far magassága
részemről ennyi volt a siklás hajszolása, bakancslista kipipálva, megyek a napon belüli leghoszabb túra célom felé
Igen azon a videon megsiklott a test. Láthatóan lehagyta a farhullámát. :-) Ha ilyet láttál akkor már nem vagy siklás-szűz. Igazából lehet csak nekem nem számít ez, de valahogy sose izgatott. Max más megoldás híján megpróbáltam megsaccolni a sebességemet. Mivel egy telefon már bánta a sebesség loggolását az elméletileg vízhatlan légszekrényben így amíg nem lesz vízhatlan (úszást üzembiztosan bíró) okosórám, addig marad ez a közelítő megoldás. A sebességemnél jobban szeretném loggolni hogy mennyire bírok kiélesedni. :-) Egyelőre érzésem szerint van még benne tartalék. :-D
Elnézést, némi szabadságolás miatt nem reagáltam, siklattam ahányszor csak lehetett. :-) Olykor hajóhossz közeli távon lehagyva a saját farhullámomat. :-) Lehet volt az több is de olyankor nem hátrafelé sasoltam hanem küzdöttem a fennmaradásért - talán meg kéne tanulni trapézolni single-handed... :-D
Nos valóban vitatható a Froude-féle elmélet és valóban nem lehet vele néhány létező jelenségre magyarázatot adni, de kiindulási alapnak egy sikló hajótest (ha jól képzelem egy felfújható szörf jellegű test ilyen) siklási sebessége megállapítható vele jó közelítéssel és az eredeti felvetés ez volt.
Ha vitatni szeretnéd természetesen lehetséges, de azért legalább ilyen részletességgel és szakmai múlttal (az illető egy ausztrál hajótervező és egykori dinghy versenyző).
Nem tudom milyen jolléd van, természetesen nem minden jolle van siklásra kitalálva. Főleg a régebbi tervezésű, nehéz (viszonylag) GRP vagy fa V aljú hajók siklanak meg nehezebben, de a testsebességet átlépve ezek is felülnek a saját orrhullámukra, kiemelkednek a hullámvölgyből, nyilván itt megtartani ahogy észlelted is nem "gazdaságos" a meghajtása itt már akkora többlet erőt igényel. A hajófenékről ilyenkor szépen leszakad a hajó alól előtörő víztömeg, a teljes hajófar kilátszik a vízből, míg előtte típustól/terheléstől függően ez nem feltétlenül igaz és megjelenik a hajó mögött egy kitüremkedés a vízből a kormánylapátnál, aztán a tempó növekedésével ez egyre távolabb kerül. A magassága elméletileg egyezik az orrhullám magasságával és összefüggésben van a hajó által kiszorított víz mennyiségével, nálam egy személlyel észrevehetően alacsonyabb mint kettővel (fránya fizika). Ezért egy extrém könnyű test - felfújható - és nem mázsás lovasa esetén ez annyira elenyésző is lehet hogy nehéz észrevenni. Persze egy siklásra tervezett de viszonylag nehéz hajó esetén már igen jól látszik. Mint ahogy az is mikor siklik a hajó és mikor van vonszolás, mert ez esetben is megjelenik a bugyborgás a farnál.
Az első, a vonszolás, vagy drag. Kisebb sebességnél közvetlenül a hajófar mögött bugyog/örvénylik a víz. Ez a visszafelé örvénylés szívóerőt fejt ki a hajófaron, ami visszatartja a hajót.
A második amit megmutat a klip közepe tájékán (távoli felvétel) hogy megjelenik a második hullám kicsivel a hajófar mögött és megszűnik a bugyborgás. Vagyis a hajócska minden negatív tényező ellenére megsiklik, vagy siklásba kezd kinek hogy tetszik. A lényeg hogy képes rá.
A harmadik pedig hogy a legénység nem tartja vízszintesben a hajótestet (amikor mégis, rögtön meg is siklik) és nem foglalkozik a megfelelő súlyelosztással (a kormányos sokszor túlságosan hátul ül) így az amúgy is túlterhelt kis hajócska (optimális terhelését 100-120kg-ra teszik) nagyon húzza a farát (vonszolás ugye). Nem kell félni egy kis víztől ha a hullámok felcsapnak. :-)
A negyedik pedig hogy ilyen hullámos körülmények között egy félig vízkiszorításos hajótest mennyivel komfortosabb (a sebesség árán) mint egy sikló. Egy Laser csak pattogna mint kecskesz@r a deszkán. :-)