Két metró szerelvényének csúcsforgalomban történt ütközése Pekingben 102 ember csonttörését okozta jelentette a kínai állami média.
Több mint 500 embert szállítottak kórházba az incidens után, amely helyi idő szerint csütörtökön 11:00 óra körül történt.
A vonatok összeütköztek erős havazás közben, miközben lefelé haladtak a Changping metróvonalon.
Péntek reggelig 423 embert engedtek ki a kórházból.
Bár az ilyen balesetek nem gyakoriak a kínai főváros közlekedési hálózatán, a hírek szerint a hóviharok csúszós nyomokat eredményeztek.
Ez aztán "jelromlást" okozott, ami az első szerelvény hirtelen lefékezéséhez vezetett - írja a China Daily a pekingi közlekedési hatóságokra hivatkozva.
A következő vonat nem tudott időben lefékezni, miközben lejött a jeges síneken, ami miatt az első szerelvény hátuljának csapódott.
Az ütközés következtében az egyik vonat utolsó két kocsija levált. Nem világos, hogy melyik vonatot választották le.
Az interneten közzétett képeken és felvételeken kocsikban zsúfolt ingázók láthatók, akik áramszünet miatt sötétben maradtak. Néhányan vészkalapácsot használtak, hogy kitörjék az ablakokat egy kis friss levegőért.
A kínai Weibo közösségi hálózaton közzétett klipben egy elájult nőt látnak több vonatülésen fekve.
A jelentések szerint 67 embert továbbra is kórházban ápolnak, 25-en pedig "megfigyelés alatt állnak". Nem volt haláleset.
Az eset dühös kommenteket váltott ki a kínai netezők részéről. Volt, akit megdöbbentett a sérültek száma, mások az ütközés okozta kellemetlenségek miatt panaszkodtak.
"A pekingi metrónak nincs karbantartó személyzete? Nincs rutinellenőrzés?... Túl könnyedén vesszük több száz ember életét" - írta egy Weibo-felhasználó. Az önkormányzat tulajdonában lévő Beijing Subway üzemelteti a városon áthaladó 27 metró- és vasútvonalat.
A pekingi metró elnézést kért az esetért, hozzátéve, hogy a cég fedezi a sérültek egészségügyi számláit.
A jelenlegi "extrém időjárásra" való tekintettel az üzemeltető azt is elrendelte, hogy a föld felett közlekedő vonatokat kézi üzemmódban vezessék, és a vonatok közötti intervallumokat növeljék. A metró incidenssel érintett - három állomáson átívelő - szakaszát pénteken lezárták.
A közúti, vasúti és légi közlekedést egyaránt megzavarta a havazás Pekingben.
A hőmérséklet a következő napokban várhatóan zuhanni fog Kína északi részén.
A meteorológiai hatóságok arra figyelmeztetnek, hogy csütörtöktől vasárnapig az ország nagy részén 8-12 fokig csökken a hőmérséklet. Ez azt jelenti, hogy Pekingben a hőmérséklet -20 fok alá süllyedhet a hétvégén.
Néhány városban a hatóságok bezárták az iskolákat és felfüggesztették a vonatközlekedést.
Nem a pályaállapotok miatt lettünk "belassítva", hanem energiahatékonysági/-takarékossági intézkedés(ek) részeként; bár jómagam nem igazán értem ennek a logikáját (igaz, nem is a munkaköri leírásom része hogy ezen elmélkedjek...)
Lehet, de a mostani szánalmas, mindennapos késéseket okozó vánszorgásnál még az is jobb. Ezt a gyökkettőzést el kéne végre felejteni, nem azért lett felújítva a vonal, hogy aztán csak ugyanolyan utazósebességekre/menetidőkre legyen szabad felgyorsítani, mint amikor a felújítás előtt tele volt lassújelekkel a vonal.
A PA üzem ezen formája/állapota jelen pillanatban nem igazán tökéletes a vonattovábbításra. Az egész vonalon újra kéne programozni, számolni a sebességeket, a jelenlegi járműtípus menetdinamikájához, hogy valóban gyorsvasút legyen.
Az a baj, hogy amióta ez a csökkentett üzem van érvényben, látványosan elkezdtek késni a vonatok a menetrendben szereplő értékekhez képest. Már csak ezért is kéne újra elindítani a PA üzemet, a tavaszi előszezonig úgysem lenne szükség a rekuperációra, elég lenne majd akkor visszahozni a kötelező rekuperációs megoldást és azt az őszi utószezon végéig tartani, utána ismét PA-val zárva az évet. Már csak azért is lenne ez a legmegfelelőbb, mivel a PA ugyanolyan utazósebességekre finomabban, takarékosabban gyorsít fel, mint a CMC, ahol ha jól hallottam, az a gond, hogy ha egyszer már kitoltad 100%-ra a gyorsítóerőt, onnantól kezdve nem lehet már azon enyhíteni, amíg teljesen X-be nem teszed a menetkart, míg a PA gyorsítás közben is vissza tudja venni a gyorsítóerőt.
Az iromány nem nagyon merül bele a műszaki részletekbe, inkább megelégszik egy működő példa bemutatásával. De az AVR-t pl. írja (bár attól pont jobb lenne úgy cuzammen megszabadulni), meg azt is, hogy vegyes közlekedést képzel el a régi és az új szerelvényekkel. A dolognak szerintem csak úgy lehet bármi értelme, ha teljesértékű metrószerelvényekről van szó, amelyek amelyek ezen felül ki tudnak merészkedni a felszínre is (tehát nyilván kell nekik felső áramszedő meg valószínűleg sínfék...)
Úgy rémlik hogy Két Barbi kocsi van a M4 telepén, de már nem is tudom hány éve állnak ott; pár éve én is láttam az egyiknek az ablakában a 'Bontani tilos' feliratot, nem tudom azóta van -e ez ügyben bármi fejlemény; de Lipooth topictárs szerintem meg tudja válaszolni :)
Jelenleg is kötelező a rekuperáció használata valamint az ellenőrzött kézi vezetés (CMC) is az egész vonalon; PA üzemmódot alkalmazni nem szabad. Illetve most a gyorsvasúti "jelleg" is fel lett függesztve, jó pár állomásközben valamelyest kevesebb sebességértéket kell alkalmazni.