A Keleti pályaudvaron, az erősáramú osztálymérnökségen dolgozik a MÁV egyetlen üvegművese, Székely András. 31 éve van a vasútnál. Látványos munkája során a neon állomásnév-feliratok javításával foglalkozik, maga készíti a világító betűket. A Fővárosi Neonszövetkezetnél voltam szakmunkástanuló, eredetileg a villanyszerelő szakmát sajátítottam volna el emlékszik vissza a kezdetekre Székely András. Túl fiatal voltam, s egy évet várnom kellett a tanulmányaim megkezdésével. Ezt az évet az üvegtechnikán töltöttem el, oda osztottak be. Annyira megszerettem, hogy azután szeptembertől inkább ezt kezdtem el tanulni. Székely András a kezdetektől tudta, hogy a vasútnál is dolgoznak neonszerelők, s mivel gyakran utazott az ország távoli részére, régi vágya volt a vasúti szabadjegy. Ennek érdekében a sikeres szakmunkásvizsga után megpróbált bekerülni a vasút 4 üvegtechnikus és 10 neonszerelő alkotta csoportjába. Ők járták jellegzetes, zöld vasúti lakókocsikkal a teljes hálózatot, szerelték és karbantartották a neon feliratokat. Az ő művezetőjük előtt kellett vizsgamunkát készítenie. Az öreg szakember azt mondta, üljek le, és mutassam meg, mit tudok. Máig emlékszem, egy Z betűt kellett formálnom. Meghajlítottam az üvegcsövet, ahogy kérte. Úgy ítélte, többet tudok az itt lévő kollégáknál. Felvettek. A vasúti neonfeliratok között az Ö betű a legnehezebb, de bármilyen más betű elkészítése is csak Székely András számára könnyű feladat. Íme az egyszerűbb eljárás: az átlátszó üveget átfújja tisztítóanyaggal, történetesen szesszel. Majd belülről vékonyan bevonja ragasztóanyaggal, s átpörgeti rajta a port. Ekkor következik a legnagyobb kézügyességet követelő munkafázis, amikor gázláng fölött meghajlítja a már beporzott üvegcsövet. S ez még csak az előkészítés. Amikor ez megvan, ráforraszt egy másik csövet, amin keresztül majd az elektromos ív megfelelő utat talál az elektródához. Ezt követi az elektródák beforrasztása, s a csőhossznak megfelelő feszültségre kialakított transzformátor rákötése. Bár a fénycsövekre nincs ráírva, hogy ki készítette, számomra mégis minden egyes betű megmutatja, kinek a munkája. A sarkok hajlítása, az elektróda meghúzása, az úgynevezett csövelő csonk kialakítása magán viseli előállítója kézjegyét. A MÁV-nál nagyon jó minőségű neonbetűket tudunk készíteni. Minap került hozzánk egy még javítható betű, ami 30 évvel ezelőtt itt készült, s mostanáig üzemelt. Hasonló berendezések élettartamára hat évet ígér a gyári katalógus. Régebben egy hosszabb neonfelirat a térvilágítás feladatát is betöltötte az épület környékén, úgy fénylett a sok betű. Most is szépen néznének ki, ha az állomásfőnökök gondolnának arra, hogy a Keleti osztálymérnökség műhelyében javítjuk ezeket. Manapság annyira csökkent az igény, hogy egymagam is el tudom végezni, ki sem tölti a munkaidőmet. Mivel elvégeztem az erősáramú szakközépiskolát, térvilágítási villanyszerelőként is dolgozom, s a képzettségemnek köszönhetően, amikor szükséges, biztonságtechnikai felülvizsgálatokat is végzek.
Eredetileg ott lehetett elhagyni a váltójelzőket, ahol a tili-toli is lezárt vágányúton történt, de manapság már ez nem csak a tolatóvágányutas berendezéseknél van így.
MDmot 3019: Ha valaki ismer egy ilyen neonkarakter hajlítót akkor szívesen venném a segítségét.
A Vasutas Magazin első számainak egyikében volt egy cikk arról, hog yhol készülnek ezek a MÁV-nak, ha más nem találja meg korábban, egy pár napon belül előkerestetem.
Lehet, hogy offtopic a kérdésem, de kérlek benneteket, világosítsatok fel.
Régen (30-40 évvel ezelőtt) a váltók mellett kötelezően ott volt valamilyen, a váltó állását jelző jelző berendezés. Pár éve tűnt fel nekem, hogy KöKi-n a váltócserék után már nem szerelték ezeket vissza, sőt a még meglevőket is eltűntették.
Kérdésem: a mostani előírásoknak megfelelően hol kell, és hol nem ennek a jelző berendezésnek felszerelve lennie? Próbáltam "kifigyelni", hátha megtalálom a szabályt tapasztalati úton, de nem ment.
Mindent értek! Köszönöm a választ. Kicsit csalódott vagyok, hogy még errre sem telik, hogy egy rendes KRESZ könyvet össze lehessen hozni! Én tényleg azt hittem, hogy egy lomtalanításból megmaradt könyvet tartok a kezemben. De akkor már látom, hogy nem. Ez egy érvényes, hatályos F1. Nem semmi!
El is hiszem, hogy időszakonként frissíteni kell a tudást.
Elnézést, hogy levonatvezetőztem a mozdonyvezetőket. Én civil vagyok még szoknom kell a kifejezéseket. Elnézést. Eszembe jutott mikor katona voltam, hogy kilövöm a puskából a golyót kifejezésemért is hogy üvöltöztek velem az elöljáróim, mert ugyanis hivatalosan lőszernek és fegyvernek kell hívni.
Igazad van sok szép kép van benne ami tetszett. Találtam is benne egy olyan jelzőt amit még sehol sem láttam máshol. A múltkor betettem ide is őket.
Biztos régi kiadás lehetett mert nem volt benne olyan oldal ami ne lett volna javítva , áthúzva, letakarva, leragasztva egy újabb jogszabály beragasztott fecnijével.
Ne reménykedj! A hatályos F1-es is így néz ki, 15 módosítás van benne + egy "törvényenkívüli" Parancskönyves belefirkálás.
Nagyon érdekesnek találtam csak elolvasni nem bírtam.
Pedig tele van színes ábrákkal:)
Nincs ebből valamivel kultúráltabb kiadás?
Készülőben van az új, de a pletykák szerint idén nem lesz belőle semmi.
Ezek a jelzések nem szabványosak a külföldi vagy európai jelzésekkel mert csak így egy igazgatói döntéssel ki lehet húzni belőle sorokat , mondatokat?
Csak az utasítás elején felsorolt vonalakon hatályos a könyvecske, ám némi hasonlóság azért akad, mert a jelzéseink nagy része az OSZZSD ajánlásainak megfelelően alakult ki, így a volt tagvasutak is hasonlókat használnak.
Mi van akkor ha idetéved egy külföldi vonatvezető aki netán másként értelmezi a jelöléseket? Egyáltalán külföldi vasutas dolgozhat magyar vasutakon?
vonatvezető=>mozdonyvezető.
Csak akkor vezethet, ha levizsgázott a mi utasításainkból, bírja a nyelvet. Ez oda-vissza igaz.
Vagy esteleg egy vonatvezető aki egy darabig nem dolgozott a Mávnál de gyszer mégis úgy dönt, hogy újra visszamegy dolgozni régebbi kenyéradójához és nem tud a jogszabályok megváltozásáról?
Kétévente kötelezően számot kell adni az utasítások ismeretéről. Eközben pedig kéthavonta oktatáson is részt kell venni. Ha civilből lesz ismét vasutas, akkor újra kell vizsgázni, éppen azért, hogy az esetlges változásokat követni tudja.
A hétvégén kezembe kaptam egy gyárilag szocialista plasztikba kötött F1 -et. Azt hiszem ez volt a címe. Benne KRESZ vonatoknak. Biztos régi kiadás lehetett mert nem volt benne olyan oldal ami ne lett volna javítva , áthúzva, letakarva, leragasztva egy újabb jogszabály beragasztott fecnijével. Nagyon érdekesnek találtam csak elolvasni nem bírtam. Nehéz úgy elolvasni és megérteni egy mondatot aminek a másik fele fekete filctollal ki van húzva. Ezt a könyvet szoktátok emlegetni? Nincs ebből valamivel kultúráltabb kiadás? A barátom megígérte, hogy ha tud szerez nekem is egyet. Ezek a jelzések nem szabványosak a külföldi vagy európai jelzésekkel mert csak így egy igazgatói döntéssel ki lehet húzni belőle sorokat , mondatokat? Mi van akkor ha idetéved egy külföldi vonatvezető aki netán másként értelmezi a jelöléseket? Egyáltalán külföldi vasutas dolgozhat magyar vasutakon? Mint egy kamionsofőr pl.
Vagy esteleg egy vonatvezető aki egy darabig nem dolgozott a Mávnál de gyszer mégis úgy dönt, hogy újra visszamegy dolgozni régebbi kenyéradójához és nem tud a jogszabályok megváltozásáról? Lehet ilyen?
Minden ilyen szerkezet célja az, hogy a kétfogalmú jelzőknél a Megálljra (előjelzőknél ennek előrejelzésére) húzó vezeték, háromfogalmúaknál bármelyik vezeték szakadása esetén a jelző Megálljra (annak előjelzésére) álljon.
Kétfogalmúaknál ezért a Szabadra húzó szál egy olyan emeltyűrendszerhez kapcsolódott, amit a Megálljra húzó vezeték egyensúlyozott ki. Állításnál mindkét drót mozdult, bennük a feszítőerő állandó volt, így a jelző is átállt. Ha csak a Szabadra húzó szál feszült, a laza másik vezeték miatt az emeltyűrendszer egyensúlya megbomlott, a jelző Megálljban maradt, vagy arra visszaállt.
Háromfogalmúaknál az elv hasonló, csak a kiegyensúlyozás lett bonyolultabb, hogy bármely vezeték lazulása Megállj állást eredményezzen.
Sajnos, nincs még jól áttekinthető vázlat beszkennelve.
"sátorjelző vörös fénye is átvált sárgára, ami már ugye előjelzésnek minősül!"
.... továbbhaladásra vonatkozó előírás csak akkor alkalmazható, ha a térközjelző előtti előjelzést is adó főjelzőn a megállásra utaló előjelzés volt. Ellenkező esetben a vonatot azonnal meg kell állítani, .... (15.238. utolsó bekezdésből)
"A sötét jelzés kétes jelzésnek minősűl, tehát meg kell állni! Nem piszkálódásból írtam, csak pontosításnak szántam!"
15.238. Ha önműködő biztosított térközjelzőkkel felszerelt pályán a vonatszemélyzet nem kapott Írásbeli rendelkezést a biztosítóberendezés használhatatlanságáról és a vonat Megállj-jelzést adó vagy jelzést egyáltalán nem adó fehér árbocú önműködő biztosított térközjelzőhöz érkezik:......a Megállj-állású önműködő térközjelzőt megállás nélkűl ... szabad meghaladni......legfeljebb 15 km/h sebességgel. A Megállj-állású önműködő térközjelző meghaladása után a mozdonyvezető* a vezetőállás jelzőn kapott jelzések szerint haladhat.
Ez így zavaros, mert az elején kiemeli az utasítás, hogy Megállj-állású, vagy jelzést egyáltálan nem adó jelzőknél...., blablabla. Azután a Megállj-állású jelzőt emlegeti és csak evvel foglalkozik.
" ...hogy automata térköz vörösnél bizony meg kell állni ha nem kaptunk rá előjelzést."
Tegyük fel:
Megyünk, megyünk, mendegélünk, - egy ződ a térközjelzőn. Jaj de jó, forog a kerék, fogy az út.
Egy sárga, - a fene egye a mai napot. Kiengedünk egy kis levegőt a szabadba: Fék.
Egy vörös, - volt előjelzés, tehát capp-capp tovább. (Max tízzel, mert 15 az előírás, - ami biztos az biztos, 13-ra van beállítva, ami biztos az biztos, 12-nél leold, ami biztos az biztos, és 5-től 14-ig ugrál a cáger, ami biztos az nem biztos.)
Hoppá! Megint egy vörös fény az önelromló jelzőn.
Most kaptunk előjelzést a második vörös fényre?
Khamos : "Ha így definiáljuk, akkor a fehér árbócos jelzőnél nem kell megállni?!"
Én sem kötöszködésből írom csak a pontosítás végett, hogy automata térköz vörösnél bizony meg kell állni ha nem kaptunk rá előjelzést. De ez már más eset amúgy tök igazad van. A lényeg h Hentes2 barátunk a Bz jével mostmár megáll a sötét jelző előtt :)
Bocsi, de nem qmarc hanem gmarc. A hülyre index nem tud mit kezdeni az aláhúzott gmarc és az aláhúzott qmarc között. És ajnos más sem. Én sem. Jeleztem, de semmi nem történt. És van qmarc nevű felhasználó is, aki nem én vagyok.
...sötét önműködő térközjelző problémáját az F.2. tárgyalja ( ugyebár ilyen esetben a tk.ber megdöglött, nem lehet menetirányt fordítani stb.) és inkább szituáció ( távolbalátás megléte, bizt. állomásról történő kihaladás stb.), mint biztber függő. De az alapelv, a biztonság javára történő ,,tévedés" lehetősége, hogy csakisvalamilyen engedéllyel lehet elhaladni mellette....
bj 13-nak köszönhetően meglettek a déli csarnok 5 vágányánál álló jelzőről a fotók.
Ami szerintem érdekes:
Ha jól tévedek akad valami szabály a jelzőlapon elhelyezkedő főfények távolságára, illetve a főfény és mellékfények távolságára. Valaki hozzáértő? Vagy ez is már AHS szabvány körébe esik, és büntetlenül bármit lehet???
Ez pedig ugyanannak a jelzőnek a "védőföldelése". Igen, jól látjátok, a szigetelés érintkezik "fémesen" az e célra elkészített kábelvég meg csak békésen elvan magában...
Semmi sem lehetetlen, de erre nagyon halvány esély van szemben a fordított esettel!
:)
Kl felöli Fc jobb bejárata játszik?:) Kikapcsolt főmeggel (visszáramok miatti teszt során) a sátorjelzőn futkároznak a szinek. Majd nézd meg. Qrva poén, hogy vörös a jelző a sátoron meg ott a zöld:)
Ab-ről 7. vagy 8. vágányról történő indulásnál a fehér vezetőállásjelzőn megjelent a zöld fény:))) (kicsit odagerjeszetettem:)))