Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Nem hinném hogy kiadták kétszer... az a furcsa, hogy nekem van VR és VT kombinációs ami vastag karakterekkel nyomott, ez a VP-s meg ' 84 utáni vékony betűkkel ...arra gondolok, néha nem ABC szerint gyártották és osztottàk ki...
Igen volt , Édesapám iparos társa gyártotta annak idején https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2017/01/27/a_bologato_kutya_majdnem-feltalaloja/ . Volt Nálunk a háztartásban pár darab ( autóba , szobában , lépcsőházban , még a homokozómba is volt egy viseletes példány ) ... A csapból is az folyt nálunk ! Szabó úr gyerekeinél meg az Édesapám által gyártott játékokból volt szakajtószámra ... Sajnos csak 1 kutyus vészelte át a gyerekkoromat . Ez most a Feleségem 100-as Skodájában őrködik !
1966 augusztus 20.-án a Nagymamám is nyert egy 408-as Moszkvicsot .
2016 augusztusi Veterán autó és motorban írtam egy cikket az 50. évforduló alkalmából ! A cikkben bemutattam az újságot , amiben leközölték és megtalálta Nagymamám a nyereménykönyve számát , kiutalási - átvételi papírokat , pár fényképet az autóról és a tűzzománcozott emlékplakettet . Az emlékplaketten van egy kis furcsaság ! Négy ágú vörös csillag !
Remélem a grafikust nem hurcolták meg ezért . Az öt ágú szegmenseiből alakította ki a négy ágú csillagot .
Volna még itt egy kép, Tatabánya, a Tröszti Klub, és egy Warszawa, ami s, mert a lengyel s és sz fordítva van, mint nálunk. Hanem a rendszámot, aki látja... optikust kell váltanom.
Gondoltam, de rendszámot szerzünk a föld alól is. Amúgy, ha az ember beüti a Google-keresőbe a coventryi Standard autógyárat, és azt, hogy Vanguard, meglepő élményben lehet része. A HMS Vanguard az utolsó brit csatahajó volt, és az autógyár engedélyt kért a név használatára. Mármost, aki a Pobeda rajzasztala mellett ült, az már látott Standard Vanguardot, bár az angol gyár inkább a burkolt vagy félig burkolt hátsó kereket favorizálta.
Akár ez a kocsi is lehetett , sajnos az én képemről pont a rendszám maradt le , cserébe viszont látszik a taxi óra !
Nekem még van esélyem ilyen kocsiban utazni , ha Csabi barátom sok felújításra váró vasa közül mondjuk azt csináljuk meg elsőként ! :)
Vállalati autó volt , valamikor '72 körül vették meg , és gyerekként még én is láttam közlekedni . Az elődjeit , a Skoda 1102 - t illetve az EMW 340 - t eladták , ez viszont megmaradt azután is , hogy jöttek az új kocsik . A Gomulka Mercedes - ahogy Csabi anyukája nevezi - motorikusan jó , a kaszni van elhervadva , de nem menthetetlenül .
Érdekes, ahogy a következő is. Egy rendszám két élete. Életét talpára állítva, 81-062-ként kezdte. Később csúcsára fordították, és lett 818-08. Látott már valaki ilyet?
Van itt nekem is egy érdekes autón nem volt CA rendszámom. Vékony karakteres és nem replika darab.
Lehet valaki fel akarta az autóját újítani és ezért rendelt rá új rendszámot mert a régi már nagyon kopott lehetett. Vagy a felújítás átcsúszott az átrendszámozás idejére azért nem lett felszerelve. De olyan legenda is kering, hogy mikor elfogytak a kombinációk akkor a régieket újra kiadták, ki tudja.
Aki a 80-as, 90-es évek után született, nem is tudja, mit jelentett a szocializmusban egy egyházi esküvő, az egyrészt a hagyományhoz való ragaszkodás volt, másrészt az ellenállás egy fajtája. Jegyezték is ám azt néhány helyen.
A Magyar Néphadseregben évente több mint ezer (!) templomi esküvőt engedélyeztek.
Köztük a hivatásos állományát is.
Amúgy ha igaz lenne ez a templomi esküvő = ellenálló, akkor úgy járnánk mint 1945 után a partizánokkal, hogy 1946-tól derült ki Magyarországon 1944-ben, több mint 1 millió ellenálló volt.
Kár hogy a halálba menők egyet se ismertek abból az egy millióból.
OK! Nem értettem a gondolatot. Vagy nagyon meleg van vagy hülyülök már egy kicsit.
A bitument jól tudtam de a mészkőlisztet már elfelejtettem pedig valóban úgy használták. (Régen volt már az én BKV-s időm, a pályafenntartásnál ilyen munkát is - kiöntésnek hívták - végzett egy csoport éjszakánként.)
Hát, a III/III-as felíró... aki írta, ki jár templomba, hittanra, lakásokon tartott politikai beszélgetésekre... Galsai Pongrác írta, hogy egy időben valamiért nem kapott állást, és a rendőriskolán tanított. Sok év múlva egyszer a barátaival iszogattak egy vendéglőben, kicsit hangosabban beszélgettek a kelleténél, amikor bejött egy rendőr:
"-Ó, bocsánat. Kaptunk egy állampolgári bejelentést, hogy itt rendszerellenes izgatás folyik, de látom, csak a Tanár úrék beszélgetnek. További kellemes szórakozást."
1952-ben Rákosi Mátyás hívatta, és parlamenti dolgozószobájában fogadta a Múzeumok Országos Központja elnökét.
"Elképzelhető - mondta Rákosi, hogy egy nap Sztálin elvtárs ellátogat Budapestre. S mit lát majd a budai oldalon, ha belép ebbe a szobába? Templomtornyokat egymás mellett... A Szent Anna és az Erzsébet apácák templomát tehát le kell bontani "
Anélkül, hogy a Szent Ferenc Sebei templom megmenekülésének állomásait részleteznénk, csupán a végső stációt ismertetjük. A templomot életveszélyessé nyilvánították, bezárták. Az előtte járó autóbusz útvonalát módosították, ami viszont többletköltséggel járt. Közben a templom homlokzatát romtalanítás ürügyén felállványozták, ezt kihasználva az egyház saját költségén elvégeztette a tatarozást. A bontás -nem kis mértékben a politikai helyzet változása okán is- lekerült a napirendről.
A Pasaréti téri templom (hivatalos nevén (Páduai Szent Antal-plébániatemplom) a modern magyar építészet egyik jelentős alkotása, Ferences rendház. A pasaréti templomra az első tervet id. Rimanóczy Gyula 1931-ben készítette, de mivel ezt nem hagyták jóvá, elkészült 1932-ben a második, majd 1933-ban a harmadik változat. A most látható templom építését a korabeli sajtó szerint a Városépítési Bizottság újból meg akarta akadályozni, de ez már nem sikerült.
Ha jól emlékszem, azt vetették ellen, hogy a templom konstruktivista stílusú, és ennek a stílusnak legnagyobb alkalmazója a Szovjetunió. csak azt felejtették el, hogy ott akkoriban meglehetősen kevés templom épült, emlékezetem szerint egy sem, sőt, a híres Kazanyi Székesegyház azidőtájt, mint ateista múzeum működött.
Azt hiszem, magának a pápának az engedélye kellett, hogy a templom felépüljön, de az is meglett.
Aki a 80-as, 90-es évek után született, nem is tudja, mit jelentett a szocializmusban egy egyházi esküvő, az egyrészt a hagyományhoz való ragaszkodás volt, másrészt az ellenállás egy fajtája. Jegyezték is ám azt néhány helyen.
A Pasaréti tér a templommal még a baloldali időkben (már közlekedési szempontból) és egy esküvő ugyanott, a hetvenes évekből.
Még ehhez a képhez szólnék. Igaz,hogy az általad felhozott kép és téma kicsit OFF itt, mégis el kellene mondani, hogy - legalább is szerintem - miről is mesél egy kicsit ez a kép. Valamikor 1939. vagy utána valamivel (Wikipédia 33-as villamos), ha jól olvasom.
A helyszín a régi Erzsébet-híd budai becsatlakozása a Szent Gellért rkp. felső részébe a Gellérthegy - Szt. Gellért szobor - alatt. Távolabb a háborúban elpusztult tabáni szerb templom, még távolabb a hegyen a budavári palota.
A munka egy kitérő csere utáni vissza kövezés(burkolás). A vágány mellett ál az a bizonyos bitumen főző/melegítő "üst", én ilyen nevére emlékszem. A várakozó 33-as villamos egy BSzKRt "N" vagy "Q" típusú motorkocsi. Ha látnám a pályaszámát akkor biztosra lehetne mondani a típust.
Hát ennyit tudok röviden "leolvasni" a képről. Ha valakinek bántja a szemét lehet mínuszolni vagy ki is lehet töröltetni.
Itt van az a mobil-melengető szerkentyű, amivel a kockakövek közötti hézag kitöltésére való anyagot készítették elő. Végül senki sem mondta meg, hogy az szurok, vagy kátrány (ezekkel a szavakkal illette a tudatlan köznép) szakszerű neve micsoda.
Lehet, hogy valami miatt (pl. megrongálódott) újragyártották a rendszámot, de a járművet idő közben kivonták és nem kellett a rendszám. Volt már ilyen itt a fórumon, egy autó elhagyta a rendszámát, megkapta az ideigleneset amíg el nem készül az új. De még ideiglenessel kivonták. Valószínűleg itt is ez történhetett.
Megvan és ismert a története is. A harmadik tulajdonos vagyok, egyike volt a tárgynyereményként 1962. végén kisorsolt 12 db. Coupenak. Sajnos az eredeti rendszámot (CI-45-81) 1990-ben a a forgalomból kivonáskor bevonták.
Valaki nagyon szerethette a ZF-79-73 rendszámú Ladáját , hogy képes volt egy Polaroid géppel megörökíteni ! Így mind a Lada mind a háttérben álló fehér Polski rendszáma : PR-31-94 megmaradt az utókor számára ! :)
Szia. Érdekes, hogy ez már vékonybetűs karakterekkel nyomott. Nekem van egy VT- s, ami '84 előtti klasszikus vastagabb betűvel és számmal gyártott... :-)
Most fedeztem fel, hogy a Házibuli 2 című francia filmben szerepel egy IBUSZ-os piros Ikarus. Valakinek sikerült esetleg kifotóznia a filmből? A rendszám miatt is érdekes!
Van valakinek használható ötlete, hogy hogyan találhatnék meg régi rendszám alapján ma személygépkocsit? Úgy értem a kérdést, hogy forgalomban van-e, hol találom, esetleg eladó sorban van-e. Konkrétan apám volt Skodáját keresném. Igaz, lecserélték már a rendszámát a három betű-három szám formátumra mielőtt eladta, de sajnos akkor már nem tartottam vele a kapcsolatot, így ez az információ, ami alapján megtalálható lenne, hozzáférhetetlenné vált. :( Előre is köszönöm a választ!
Létezhet. Amikor jöttek az új 3 betű 3 szám rendszámok, a most lebontott Wartburg Spirál szervizbe voltam nyári gyakorlaton (1990 július) és amikor megkezdődött az új rendszámok kiadása, a fel nem használt 2 betű 4 számosakat elvitték.
Nekem eredetinek tűnik, főleg a fekete festésen lévő mintázat miatt. Van egy MX-es rendszámom, azon is van ilyen minta a festékben, csak egy kicsit halványabban.
Egyike a Merkur által forgalmazott nyugati verdáknak . A szomszéd srácnak is volt egy klassz narancs sárga .Néztem ki a fejemből , mikor felnyilt a motorháztető a homlokfallal együtt ! :) És az a váltó rudazat ! :)
Régebben szó volt a különböző Roburokról . El is felejtettem , hogy ilyen is volt ! Úgy tünik , május elsején a Stadionnál készült ez a kép . A fiúk is felvonultak ? :)
A második szemetes kocsis kép szerintem már az '50-es években készülhetett - de legalább 1949. végén. Ha jó a szemem, két troli felsővezetéket látok rajta, tehát itt kétirányú forgalom "volt/van".
Bizony így volt réges-régen, nagyapáink idejében... mikor még a Pál utcai fiúknak úgy kellett összekotorni a pénzt komfortáblira. Bár ez csak a látszat, a rövidnadrágos képek századelejiek, de a szemeteskocsik a 40-es évekből valók. Rendszám-félét már akkor is használtak... a kaszni leemelhető volt, a tartalmát vagonba töltötték, és Cséryék vitették válogatni. (Műanyag-szemét még jobbára ismeretlen fogalom volt.)
Nem én találtam ki hozzá, mert az akkori újságírók is olvastak, aztán ez az eset automatikusan hozza a címet. (Avval együtt az első Rejtő-könyvem ez volt...)
Egy vendég taxival távozik, miközben mások várakoznak a Lenin körúti Royal Szálló főbejárata előtt, miután feloldották a szálláshelyen a három hete tartó vesztegzárat egy kiütéses vendégen később beigazoltan tévesen diagnosztizált feketehimlő gyanú miatt.
/MTI Fotó: Bojár Sándor/
Ötvenöt évvel ezelőtt feketehimlő gyanúja miatt kerültek több hetes karanténba a Royal Nagyszálló vendégei. 1963. augusztus 31-én az egyik alkalmazott testén jelentek meg fura kiütések, amit a kihívott orvos feketehimlőként azonosított, és ennek következményeképp karantént rendeltek el.
A betegség súlyosságát, illetve az intézkedések komolyságát jelzi, hogy emiatt az egy eset miatt külföldre a nemzetközi egyezmények miatt csak érvényes és eredményes oltási igazolással lehetett kiutazni Magyarország teljes területéről. A betegség észlelése után a budapesti lakosok kötelező oltását nem rendelték el, de a járóbeteg-rendelőkben és a tömegközlekedésben dolgozókat azonnal beoltották.
Nem volt kis embör Erdei Ferenc, ma már makón is csak egy tér és egy bezárt panzió őrzi emlékét. A sírhelyét alig lehet fölismerni a temetőben, pedig sokáig szinte kisajátította a város, a Művelődési központ és a nevével fémjelzött Kereskedelmi iskola. Távllabbi rokonai is alig vannak már az élők soraiban ...
Másik akkora fölhajtással röndött temetés, nem volt itt az utolsó az utolsó 100 évben ...
Ennek a képnek több érdekessége is van ! A kecskeméti Erdei Ferenc Művelődési Központ van rajta , de még oszlopok nélkül ! A lokálpatrióták majd megmondják , hogy mikor építették át . A zöld Lada rendszáma :
XX-17-17 . A tetőn látható CB antenna láttán nem gondolnám ,hogy egy sima bérautó volt ! A kis Volvo rendszáma : GB-97-53 . Van- e ilyen rendszámú buszról képünk ? :) Sajnos a fekete Merci rendszámának csak a betűi láthatók , talán PY - os :
A színész a nők kedvence volt, és előfordult, hogy rúzzsal írott üzeneteket kapott a kocsijára. Rendszámos képet nem sikerült szerezni róla, de itt van két kép a"Köszönöm, hogy elgázolt!" c., 1935-ös filmből.
Jávor Pál fürödni megy egy folyóhoz, ezalatt Páger Antal, a sztori szerint állástalan bárénekes, ellopja a kocsiját, a benne lévő öltönyét, amelyről elégedetten állapítja meg, hogy éppen jó rá, sőt megborotválkozik a lámpa krómozásában, ami ilyen torzítás mellett nem akármilyen kunszt...
Igazából a G-sorozatból a GB-k a szépen összehasonlíthatók, mert ott a buszos és a személyautós első tábla teljesen azonos volt. GA-nál a szín, GC fölött meg az új betűalak miatt nem olyan szép az összehasonlítás.
Köszönöm a választ ! Én mondjuk az utánfutókra kiadott N-re egyáltalán nem emlékeztem , szóval meglepődtem ezen kép láttán ! :)
Mai sorozatunk elkészítéséért köszönetet kell mondanunk a Fővárosi Közterület Felügyeletnek , szponzorálásukért pedig a megbírságolt gépkocsi vezetőknek ! :)
Nincs valakinél meg a GA-65-00 buszról fénykép ? Poén lenne egymás mellé tenni a kettőt !
Mondjuk teherautóra, meg buszra. Bár személyautóra is csak az utolsó kétségbeesésben kerültek, hogy kitartson a rendszer amíg az újat be nem tudják vezetni. Ámbár, így utólag ez a kétségbeesés nem nagyon érthető, hisz a L és az O sorozatok gyakorlatilag üresek voltak.
Nem kimondottan ide tartozik , de hátha valaki tud segíteni !
Keresem azt az urat , aki a május 26.-i Pestszentlőrinci börzén eladásra kínált egy DKW SB motorral szerelt egyedi építésű Magyar törpeautó első részét ( sárvédők , homlokfal , műszerfaltábla műszerrel , első futómű , kormány , kerekek , vázmaradvány ...). Egy fehér furgon rakterének sarkában volt a kupac , részben alapozóval lemázolva ! Állítása szerint civakodtak az örökösök , és elhappolták egymás elől a darabokat ezért került az előbb felsorolt alkatrészek több kézen át az árushoz . Nem gondoltam , hogy közel 3 hét múlva hozzám fog kerülni a képeken látható kisautó többi része . Aki ismeri az árus elérhetőségét kérem segítsen , hogy újra egyben legyen a kisautó !
...a Volgáról jutott eszembe. Torgyán József ajánlott fel a parlamenti képviselőknek egy budapesti sétát, még annak idején. Volt, aki megjegyezte utána, fogalma nem volt, hogy Budapestnek néhol milyen kerületei vannak. Hát, bizony. A Nysának át kéne menni a másik oldalára rendszámért, de most már...?
Egy időben szerették azt kihozni a dologból, hogy a CIA mindenhol ott volt Magyarországon és mindenhol filmezett, most végül is más a CIA meg más a CBS News, valószínűleg a szovjet titkosszolgálat se azzal töltötte leginkább az idejét.
Időnként oldanak fel tiltásokat, kerülhet fel CIA-film a Tube-ra, de a töredéke annak, amihez odaírják, például a Kiszivárgott UFO-dokumentumok és a Földönkívüli bázisok a Holdon, stb. címekkel felrakottak közül valószínűleg a CIA nem látott egyet se.
Csehszlovákia küldte a pufajkások pufajkáit, az a kenyér pedig nekem is gyanús volt, hogy, ha azt előzőleg kemencébe teszik, csoda történik... na, a film meg azért van fönn, hogy könnyebb legyen látni a rendszámot... még most se tudom.
Téved a feltöltő. Ez nem CIA-film, hanem még vágatlan Magyar Filmhíradó, csak éppen november 4-e után már nem kerülhetett a mozikba vetítésre. (Tévé akkor még nem volt Magyarországon.) Ezután valaki kijuttatta a filmtekercset a határon. Így maradt meg. A CIA bizonyosan nagyon ügyes, de ezt nem ez a szervezet készítette. Forrás: a Magyar Repüléstörténeti Társaság egyik vezetőjének a közlése.
(Csak nem gondoljátok, hogy amit a CIA készít, az fenn van a You Tube-on? ;-)
Igen, az ott egy román repülőgép, csak én nem akartam ezt reklámozni. Annál is inkább, mert november 4-e után is küldtek szállítmányokat. Például a "baráti" Csehszlovákia akkor küldte teherautószámra a Kádár-kolbásznak nevezett gumibotokat rendfenntartás céljából. A filmen pedig nekem gyanús, hogy abba a KENYÉR feliratú katonai Csepelbe nem kenyeret rakodnak a román repülőgépből. Ezt inkább meghagyom a történészeknek... Én csak a rendszámok miatt tettem fel nektek.
Köszönöm a választ ! Én mondjuk elsőre házi készítésűnek néztem ezt az oldalkocsit , de ezek szerint alaposan mellé lőttem . :) Nem vagyok nagy motoros , az kimaradt az életemből , igaz van egy ' 60 -as TLF - m . Első tulajdonos , eredeti forgalmi és rendszám , szerepelt már itt pár éve a fórumon , de leírom ismét , ne legyen teljesen off a hozzászólásom : EJ-15-53 .
Ami miatt most billentyűzetet ragadtam , az az oldalkocsi , ugyanis eszembe jutott , hogy közel negyven éve mivel szórakoztunk az egyik nyáron ! Nyári bobot építettünk ! :) Valamikor a nyolcvanas évek elején járunk , egy " unalmas " dél budai kertes házi illetve weekend házi övezetben , ahol soha semmi sem történik . Nem a frászt nem ! :) A környéken egy csomó elhagyott jármű ( roncs ) kallódott , többek közt egy kidobott Duna oldalkocsi is . Érdekessége , hogy nem a szokásos fekete színben pompázott , hanem matt bordó volt , a mai eszemmel azt mondanám , hogy egy Jawa mellé volt kötve . Se futómű , se sárvédő , csak a csónak , de nekünk csak pont ennyi kellett ! Kerekeket szereltünk rá . A hátsó tengely a kerekekkel egy babakocsi alól érkezett . Fém küllős kerék volt , rajta tömör gumival , és azt kell hogy mondjam , baromi jól bírta a strapát . Egyszer nem volt vele gondunk . Valószínűleg atom háborúra tervezték de legalább is túlsúlyos csecsemők alá ! :) Minimum hárman gurultuk, de volt , hogy négyen is , és nem tört el ! Amilyen jól sikerült a hátsó tengely , olyan vacakra az első ! Sajnos a később részletezett útviszonyok miatt kormányozhatóvá kellett tennünk . Ezt a következőképp próbáltuk megoldani : az oldalkocsi első harmada környékén csináltunk egy kb 4-5 centiméter átmérőjű lyukat . Alátettünk keresztbe egy vastagabb farúdat , aminek a végére csapágyakat ütöttünk rá . Belülről pedig egy kisebb fával - ami kvázi a kormányrúd volt - összeszögeltük . Igen , elismerem , primitív megoldás volt , mentségünkre szolgáljon , hogy később egyikünkből sem lett gépészmérnök ! :) Az elején kevés szöget vertünk bele , amik pár kormány mozdulat után kijöttek , és a bobunk kamikaze módjára első tengelyét vesztve az orrán csúszott le ! De nem törtünk össze senkit és semmit , a saját apróbb sérüléseinket pedig nem számoltuk .Talán egyszer kétszer borultunk ki , és egy párszor fának is mentünk , de semmi komoly sérülés nem volt . Akkoriban nyaranta teljesen természetes volt , hogy hiányzott az ember térdéről vagy egyéb testrészéről a klazur ! :) A helyszín : mi egy olyan főútvonal mellett laktunk , amin menetrend szerint óránként járt a busz , kb 8-10 percenként ment el egy autó , és ennél nem sokkal sűrűbben motoros illetve biciklis . Ezen az úton mi a szülők tudtával és beleegyezésével tengoztunk! Akkoriban és utána még sok-sok évig a mellékutcák nem voltak aszfaltozva . Nagy szerencsénkre a tőlünk kb 100 méterre lévő - erről a főútról nyíló - mellékutca viszont igen . Volt az utca közepén egy kis közért , és hogy ennek télen -nyáron hóban -esőben is zavartalan legyen az ellátása , hát leaszfaltozták . Igaz , csak a közértig , ami kb az utca közepén volt . Az utca eleje viszont egy klassz meredek lejtővel indult , viszont sajnos mindjárt egy bal kanyarral , ezért volt szükséges a kormányozhatóság ! Maga a bobozás a következőképp zajlott : elsőként a kormányos foglalt helyet , guggolt , kuporodott be ! Bobunk nem elhanyagolható konstrukciós hibája folytán a kormányos semmit sem látott , így ez által kvázi vakon , bemondás alapján kellett kormányoznia ! :))Nem mindig sikerült tökéletesen, sőt :) A másik két ember - illetve gyerek - a bob egy-egy oldalán futott és tolta be a lejtő elején , majd ugrott be a meghatározott helyére . ideális esetben -ha kormányzás is tökéletes volt , és az első tengely sem esett szét - kb 150 métert gurultunk ! Minden kanyar után cseréltük , más volt a kormányos .Külvárosi proli gyerek vízzel főz ! :) Lehet , hogy egy kicsit beleuntunk a gurulás utáni tolásba , meg talán vége is lett a nyári szünetnek , mindenesetre emlékeim szerint csak egy nyáron használtuk , aztán ki lett dobva . Hát így esett , hogy egy oldalkocsival boboztunk ! :) Bocs , ha kicsit hosszú lett !
Trizs77 írta a múltkor, hogy annak idején nem voltak divatban a nagyon erősen sárga kocsik. Nem bizony. Ez itt Oroszlány, mint modern szocialista város, meg is látszik a frissen kavicsozott sétányon. Jött a föld alól a szén, jött a magasból a pénz, volt miből fenntartásra költeni, a város mindig is büszke volt, hogy a beépített területhez képest mekkora zöldfelületek vannak.
Ezt se merte volna megcsinálni akárki, hogy ide beáll, mert volt ám parkőri szolgálat. Öreg bácsik voltak a faluból (Oroszlány annak előtte falu volt), parasztkalappal, lajbiban, piros karszalaggal. Szabályos járőrútvonalon közlekedtek, mindegyiknek megvolt a területe, bejárta egyszer délelőtt, egyszer délután. A parkokban tábla: Fűre lépni tilos!, és akit megfogtak, hogy átvág a füvön, vagy, ha a labda belegurult, már írták is a 20-30-40 Ft büntetést. Volt engedékenyebb, aki csak morgolódott, aztán volt kifejezetten dühös és rosszindulatú. Mesélték, hogy azok régen csendőrök voltak, akiket a szocialista állam azzal fizetett ki, hogy nem számította be sehova az ottani szolgálati éveiket, és mehettek nyugdíj mellett dolgozni, mert különben az állott vízre valójuk nem lett volna meg; persze, hogy mérgesek voltak.
Még aki biciklizett a sétányokon, arra is rákiabáltak, hogy ez nem biciklizni való, hát még, ha autóval állt be valaki. Már írták is a rendszámát, és vitték be a tanácsházára. Itt amúgy egy óvoda van, a kocsi mindennap itt parkolt, egy évig vagy kettőig. Ha valaki jó elvtárs volt, akkor lehet, félretették a parkőri bejelentést. (Szép volt az az elvtársi világ, én is mindig szerettem volna elvtárs lenni, csak nem voltam elég képzett ideológiailag.)
Egyszer valaki megcsinálta ezt a képet Photoshoppal, vagy hasonlóval, és roppant büszke volt magára, hogy a kocsi rikító citromsárgában pompázik; kár, hogy azt most nem találtam meg.
Nem volt ez, szegény, soha citromsárga, hanem fehér volt. Volgát általában feketében lehetett látni, fehérben, világos-, és sötétszürkében, világos-, és tengerészkékben, krómdioxidzöldben (abból rengeteget), nagyon ritkán barnában, sötét mustársárgában, és szintén ritkán, kettős színben. Pirosat én talán az életben se láttam, pedig jól állt volna neki. Most itt van egy, felújítás után lett ilyen, mondjuk, helyükben még folytattam volna azt az ezüst csíkot hátrafelé.
Az a kék Volga úgy jött ki, hogy mustársárgát akartam keresni, beírtam, hogy Volga M 21 in mustard, és tessék: Volga mustárban. Volt azonban gyári citromsárga festésű, csak nem túl gyakori, mert a Szovjetunió nem arról volt híres, hogy mindent a vevőért...:
A ZIL-164 még a Vasas-pályai omlás utáni tereprendezés résztvevője lehet 1962-ből. A rendszámból csak annyit tudok kivenni, hogy a karakterek normál méretűek, hogy mit tettek föléjük, azt éppúgy nem, mint a vezetőfülke homlokzati feliratát (Egyszer élünk...?).
Azon csodálkoztam, miért nem láttam én ezt annak idején, mikor nagyanyámék ablaka majdnem pont oda nézett. Az ám, csakhogy három éves voltam, és nem engedtek föl az ablakba (...ha meg fölengednek, akkor se tudom ezeket elolvasni...).
Odalent, a szemközti Trombitás 37-ben lakott Gáspár Sándor. Csak, mint SZOT-elnökről tudtam róla, de tessék megnézni, mi minden volt még:
Azt nem is tudtam, hogy motorszerelőként kezdte a budapesti Steyr-gyárban. Én csak a fekete Mercijére emlékszem, meg a két rendőrre, akik legtöbbször pingpongoztak a kertjében.
/Szép villa volt egyébként a 37., valamikor Hajcsi Béla MÁV-főtisztviselő építtette 1933-ban. A lányát, Editet Doromby Károly, a Nemzeti Újság és később a Vigilia főszerkesztője vette feleségül. (Sokáig ez is volt a lap postacíme.) 1963-ig lett volna az épület adómentes, de addigra nekik már oly mindegy volt, miután a Párt rátalált a villára.
Nem tudom, Gáspár Sándor előtt kié volt még a villa, utána Grósz Károlyé. Nem akármilyen hely volt ez, az utcában lakott Huszti Péter (házszámot nem tudok), a Pasaréti út 10. volt a nyilasház, a 8. pedig Jávor Pál villája./
A Morgan fotó biztos nem 1929-ben készült (többek között a rendszám miatt). Mi a forrása a képnek? Itt van még 2 fotó ugyanarról az autóról Kelemen Zsuzsától, akinek Édesapja, Klement Antal a két világháború között a szegedi autós-motoros élet egyik ismert alakja volt.
Ez lett volna a címe. Mikor az ember megy az úton, megáll egy csodálatos kocsi, kinéz belőle egy szép leány, és megkérdezi az embertől, mit szeretne. Hová vigyelek, te legkisebb fiú? Sóshartyánba? Kistelekre?
De hát ez is csak álom. Vót má' a Fórumon is, meg én is álmodtam ilyesmit.
-Nem t'om. Lehet, hogy mán elévűtt. Csinyájjá', amit akarsz.)
Na, ez van, ha az ember megkérdezi, ahelyett, hogy úgy tenne, mintha nem tudná. Szóval, egyrészt volt mostanság néhány Zaporozsec, másrészt volt néhány LuAZ, erről itt azt akarom mondani, hogy a gazda akár lehet hivatásos kosárfonó, de ez valamikor egy másik nagyon nagy biznisz is volt. Fel kellett menni a régi padlásokra, elkérni a rokkát, a mángorlót, a szénvasalót, vették a pesti népek, de még hogy, otthon kitették a szobába, meg a polcra. A kosár, az úgy ment, hogy Hypos vízben ki kellett főzni, kijavítani kicsit, aki értett hozzá, aztán szép áruk volt már azoknak. Volt, aki nemsokára Mercedest vett belőle.
Múltkor megtudhattuk, hogy a Fasor valamikor Retek utca volt, úgy hosszában. Mikor aztán Mussolini irányt váltott (addióg ugyanis az olasz-román barátságot favorizálta a közös latin eredet alapján), és kijelentette, hogy támogatja a magyar terület-helyreállítási törekvéseket, akkor lett Olasz fasor, ahogy az Oktogon Mussolini tér. Kaptunk továbbá egy római oszlopot, máig ott van a Múzeumkertben.
Volt Pasaréten egy téglagyár, a Pesti Kőszénbánya és Téglagyár Társulat, mely a századfordulótól a városfejlesztés akadályozójává vált. A területe a mai Lórántffy Zsuzsanna lépcsőnél kezdődött és a vége a mai Gyergyó és Júlia utcák között volt. Hosszában a mai Szilágyi Erzsébet fasor és a Herman Ottó út határolta.
A későbbi Pasaréti út alsó szakasza gyakorlatilag a gyártelep egy belső útja volt, mely kettévágta a gyártási és bányászati területeket. 1909-től ezt a szakaszt bekötötték a felsőbb Pasaréti útba és megnyitották a közforgalom számára, de még az úton keresztül folyt a termelés.
A vállalkozást kötelezték egy "hat öl széles kövesút létesítésére és karbantartására", utána lett ez Pasaréti út, addig tovább is Trombitás utca volt a neve, a mostani folytatása. A gyár 1932-ben ment csődbe. Helyén a BBTE Torna-, és Teniszpálya, a későbbi Vasas Sporttelep 1939-ben kezdett épülni, 1941-re lett kész.
Pasaréti út 111., a 23-as Budapest, 1960. január 21. Építőmunkások, kubikusok dolgoznak
rendőrőrszoba. Az 1900-as évek elején a Budapest Vasas Pasaréti úti teniszstadion új 700, de egyes rendezvényeken
még Trombitás út 151. 2000 nézőt is befogadó csarnokának építésén. /MTI Fotó: Mikó László/
Budapest, 1962. augusztus 27.
"A Közlekedési Építő Vállalat munkagépe által kitermelt földet szállítják el a Vasas SC a Rózsadomb oldalában, a Pasaréti úton épült sportkombinátjának a területéről. A Mélyépterv Vállalat tervei alapján 6,5 millió forint értékben sürgősen elkezdett munkálatok célja az agyagos föld eróziójának megállítása.
A földmozgás következtében a központi teniszstadion használhatatlanná vált és az atlétikai pályát, valamint a sporttelep fölött épült lakóházakat is veszély fenyegeti. A háttérben a János-hegy, az Erzsébet-kilátóval." /MTI Fotó: Bara István/
(Hát igen, nem tesz jót semminek, ha rohamtempóban megpiszkálják...)
Múltkor panasz volt, hogy nagy képeket nem vesz fel az oldal. Erre ajánlható a Postimage.org, vagy az Extrazoom. Jókora képek feltölthetők. Mondjuk, az öröklétük nem garantált, a Fórumok tele vannak megszűnt képtároló oldalak linkjeivel, de ezek itt elég nagy és régi tárolók, érdemes megpróbálkozni velük:
Ha történetesen egy amerikai jár erre, ami a Rózsadombon sose volt olyan ritkaság, némileg meglepetten üdvözölhette volna az International Harvester K-8 teherautó keleti mását.
Egyszer megkérdeztek egy háborút viselt vietnami ezredest, aki meglátogatott egy MN-gyakorlatot:
-Milyen álcázást érdemes használni a gépkocsiknál?
-Semmilyet-válaszolta-arra való a festésük. Ha be tudnak állni fák közé, legfeljebb a ablakokat kell letakarni ágakkal vagy akár kartonpapírral, hogy ne csillogjanak, azzal kész is.
Mi tettünk a kocsikra álcahálót, alá néhány alak-másító rudat, és hamisítatlan bozótnak tűnt az egész. Aztán megjelent egy zászlós, és üvöltve kiszedette őket, utána kihúzatta a hálókat tökéletes téglaformájúra. Ha kaphattunk volna néhány műholdfotót, szerintem látszhattak rajtuk.
Mégis csak volt a sublódban egy Fiat , igaz , az általad emlitetteknél kicsit régebbi . Érdekes ez a króm (?) keret a rendszámtábla körül , gondolom , hogy valami korabeli kisipari termék lehetett . Maradt meg valakinek ilyen ?
Ez a fotó a Fortepanra is felkerült (18097 a száma). Nemrég írtam egy cikket a Veterán Autó és Motorba erről a képről, ebből idézek:
A Magyar Rendőr 1954. őszi beszámolója egy érdi műveletet örökített meg. Látszik furcsán megpakolt Csepel teherautó, bőrköpenyes motoros és néhány személyautó is.
Az itt látható képen az érdi benzinkút előtt két személyautó vizsgálata folyik. Az IB 340 rendszámú Tatra Dynamic azaz Tatra 87 sofőrje valószínűleg nem örült a találkozónak. Az IB rendszámot ugyanis áramfejlesztő, kábelfenntartó, daruhordó üzemi segélykocsikon használták, amelyeket csak a felszerelésének megfelelő üzemi célokra használhatták fel, tehát személy- és teherfuvarozásra nem. A CA 995 rendszámú Peugeot 202 tulajdoni viszonyait nem ismerjük. Ez az autó még az 1945-1948. közti időszak mementója, amikor Magyarország jó viszonyt ápolt Franciaországgal, ahonnan számos különböző gépjármű importjára került sor: Renault és Peugeot személyautók, Chausson és Isobloc autóbuszokból is több szállítmány érkezett. A Peugeot 202-ből még 1960-ban is 36 darab szerepelt a járműállomány-statisztikában.
A háttérben látszik az Ásványolajforgalmi Rt azaz az ÁFORT, későbbi nevén ÁFOR egyik benzinkútja. Akkoriban jegyre osztották az üzemanyagot, s az Autózás az ötvenes években című könyvben arról is írtak, hogy a kútoszlopok gyakran üresek voltak. Ehhez a kúthoz egy vendéglátóipari egység is csatlakozott. A Falatozó 1953-ban még az Autó-Motorban is szerepelt: A 7. számú közlekedési útvonalon, Érdnél van egy vendéglő a benzinkútnál. Március 20-án ebbe a vendéglőbe mentem be én is, többedmagammal, hogy egy pohár szódával oltsuk szomjunkat. A csapos, legnagyobb meglepetésemre kijelentette, hogy nem szabad szódát adni, sőt málnát sem, csak bort vagy sört írta egy olvasói levélben Péter Tamás gépkocsivezető, oktató aki azt kérte, hogy a helyen árusítsanak alkoholmentes italokat is.
Mi lett volna ennek a járműosztálynak a helyes megnevezése a köznyelv részéről? Emlékeim szerint minden ilyen kisáruszállító alapra épült személyszállító járművet mikrobusznak neveztek, tekintet nélkül arra, hogy a férőhelyszám miatt D (Nysa, Latvija), vagy B-kategóriával (Barkas) lehetett vezetni.
Bizarr. Van rajta figyelmeztető jelzés, hogy jobban észrevehető legyen, illetve ragasztott fényálca, hogy kevésbé legyen felfedezhető. Tulajdonképpen ezt akkor a magyar csapatok zsákmányolták az ukránoktól és kitűzték rá a zászlót; vagy az ukránok a magyaroktól és rögtön szereltek rá új rendszámot (ez utóbbi esetben a magyar gyakorlósapka csak megtévesztés). :)
Létezött az bizony, szó szerint, úgy, ahogy elmeséltem. Itt van még egy vázlat róla, meg a személy-Zaporól egy korabeli kép; az NSU-gyár mérnökei csóválhatták a fejüket.
(Szép, ö-ző beszéded van, illetve írásod, eszembe jutott róla Móra Ferencnek a Messzi Gyurka keresztapja. Neki az volt a szava járása, akiket nem sokra becsült, hogy azok csak olyan ökrön dederunt, szamáron tulerunt emberek (látszik, hogy latinos műveltsége is volt). Rögtön megjelent előttem egykori főnököm képe, imádtam, mikor már polgármesterként, úgy szokta emlegetni a régiós újság, hogy: "Riport a falu első emberével." Anyám...).
A kis kocsikat se becsülték meg, mondjuk, ahogy Ötbites Ziles írta, nem valók voltak ideges sofőrök kezébe. Még a tiédből hátha lesz valami, pénz legyen hozzá, idő, meg szándék.
Az utolsó strófát olvasva, el tudom már képzelni a rendszámot is rajta ... (:-)))
Nálunk is 2 db volt a Munkásőröknek ilyen, az egyiket használták parancsnoki kocsiként, a másikat csak ápolgatta a főnök a saját garázsában. Mindösszesen 3x használták. Amikor hozták, 1x kerültek vele a városban 1-t és amikor vitték valahová leadni Pest mellé valami raktárba.
Neköm is van még 1 db, de már kicsit átalakítva várja a jobb sorsát.
Meg szokták oldani... a síndöcögényes villamosos topikban valaki eleresztett egy totál offot, és betett képnek, ami ott egyébként ritka, egy műanyag játékvillamost, hogy, azt mondja, így már on.
(A rekord az orosz vasutak honlapján volt, ha jól emlékszem, mikor szóba került a japán vasút, aztán a japán nyelv, és majdnem két oldalon át fejtegették az írásjelek helyes vagy megközelítő magyar ejtését, de nem problémázott senki.)
Na, akkor, egyelőre terepjáró, volt a múltkor szó a Willys 1947 Station Wagonról, és... itt is van:
Komló, 1948. október 6. Betegszállítás a Magyar Állami Kőszénbányászat Társpénztárának rendelőintézete előtt. (MTI Fotó/Magyar Képszolgálat: Fried János)
Ülök, nézek, és nem értem. Újra olvastam Trizs77 leírását, ez 2017-ből a 32900-as, meg elolvastam a mostaniakat is. Látom, a nevezetes kézitusa a sebesültszállítókért tört ki (lehet, szükség is lett rögtön egyikre-másikra) most én meg ilyet nem láttam élőben soha, lehet, mifelénk nem vettek belőle.
Az viszont hétisten, hogy a LuAZ-969 volt a kocsi, amiről írok. Szép, világoskék színe volt, honnan szerezték, nem tudom. Az elnöknek mániája volt, hogy csak használt kocsit enged venni, azt aztán már nekem nem szokta elmondani, hogy ki adta, hogyért adta. A rendszám... nem hiszem, hogy háromszögletűvel ment volna, emlékezetem szerint normál autórendszám volt.
Tényleg pokoli utakon elment, mert a főnököm mániája meg a téli határjárás volt, mikor csak hó meg varjak voltak odakint. Még gyalog is nehéz volt közlekedni, de a kis jószág bírta. Egyszer aztán a főnök kiszállt a kormány mellől, és elindult valamerre messze, az ég alja felé. Na, mondom, ezt se látom többet (nem voltam annyira elkeseredve), de aztán jött vissza, és valami irdatlan feketét hozott a kezében a húszcentis hóban. Egy megszenesedett fatuskó volt, a juhászok tüzeltek vele még az ősszel, bedobta a kocsi hátuljába.
"-Jó lesz otthon fűteni"-mondta mély megelégedéssel.
Hát legalább otthon fűtött, mert a kocsiban nem nagyon. Volt benne egy benzinkályha, két percen belül meleget tudott csinálni, de másik két percen belül ki is ment a ponyván meg a réseken. Egynél többször aligha tankolt bele, jó volt az még a többi télre. Por jött még be félelmetesen, ha olyan volt az idő, mintha a Szaharát jártuk volna meg.
Hová lett, hová se, nem tudom. Azt hiszem, utána jött az ARO, amit a szegény Imre indított be úgy, hogy a hátsó része kerekek híján fel volt bakolva...
Azon studírozok, a Borbándi elvtárs nem inkább Borbély elvtárs volt-e? Mind a kettő nagy elvtárs volt, előbbi a Minisztertanács elnökhelyettese (valamikor HM Pfcsf.), de a Borbély elvtárs volt a Munkásőrség országos parancsnoka.
Na, ez végképp nem jutott volna eszembe... :) hanem a pályaőrök nemigen tolatnak, hogy ők hogy adják elő, az itt látható; és, ha sokáig áll a forgalom a sorompónál, annak ebben kell keresni az okát.
Nem OFF, mert a benne lévő Csepel rendszáma: SC 55-47.
Azon kevés munkásőr LuAZ egyikét láttad, javítottad, amiről írtam.
Minden komolyabb cégnél voltak kiadva/raktározva fedő rendszámok vagy hadi rendszámok.
Ki hogy hívta ezeket ?
Ezeket szigorúan tilos volt felhasználni béke időben.
A Munkásőrség, mert símán nem vizsgáztathatta le a KPM tiltás miatt a LuAZ-it, pár ilyen "M" készletből fedő rendszámot (önhatalmúan) rátett a LuAZ-jaira, és járt velük, műszaki vizsga nélkül a közforgalomban.
Borbándi etás nehezen támadható volt, ezért a főhatóságok közötti vitát (KPM kontra Munkásőrség) óvatosan kellett kezelni.
Bevontuk inkább a szolgálatokat is, nem a műszaki alkalmatlanságra hivatkoztunk, hanem az engedély nélküli rendszám felhasználásra, ami idő előtti felfedezést jelenthet.
Ez hatott.
Mi nem bírtunk a Munkásőrséggel, de a szolgálatok szétcsaptak a vétkesek között.
Borbándi persze nem állt ki a saját embereiért, és a Munkásőrség gépjármű osztálya vitte el a balhét.
Pár embernek megköszönték a szolgálatát (egyet közülük ismertem)*** a gépjárműosztályon.
A már forgalomban lévő Munkásőr LuAZ-kat (azt a pár db-t) pedig szépen leállították.
A Munkásőrségnek nem az a pár db feketén forgalomba helyezett LuAZ leállítása fájt, hanem az, hogy a Fóton tárolt, zsír új, valóban null km-s 90 db LuAZ-696, törvényes forgalomba helyezésére minden esély elszállt.
más
*** = az érintett személy, miután a Munkásőrség Központjának Gépjármű Osztályáról (ami különben egy 3 fős csoport volt csak) kitették, az újpesti Chinoin gyári munkásőr egység szolgálatvezénylője lett.
Csak kis kiegészités a Luaz-hoz...nem tudom,mókásőrék mennyit használtak belőle,de felénk volt nekik egy ilyen 969,fekete AT rendszámmal,tudom,mert javitottunk nekik,mivel a cég is támogatójuk volt.Zapi motor,torziós rugós lengőkaros futómű,kapcsolható összkerék hajtás-terepen igen sokat tudó gép volt-viszont uton...észnél kellett vele lenni,nyugis sofőrnek való volt...semmi kormányrángatás,meg hirtelen nagy fékezés-simán képes volt első kerekeire előrebillenni,a hátsót felemelni durva fékezéskor,üresen..szóval csak finoman..Volt akkoriban egy havas idő,széllel...ez a kis masina ott bizonyitotta,mire való...még a járdán is elfért,turta magát a hóban előre,hihetetlen módon...ha meg elakadt,három erős munkásőr simán arrébb rakta..de aztán a munkásőrség felszámolásával ez a kis gép is eltűnt-csak vadászoknál láttam azóta ilyent,szines rendszámmal...piros,vagy zöld szinűvel..
Jött belőle kb. 100 db, amiből kb. 10 db-t rendszámmal látott el az AUTOKER, de törvénytelenül.
Ezt a kb. 10 db-t eladta civil cégeknek.
Nem volt magyar típusbizonyítványa.
A KÖTUKI megtagadta a magyar típusbizonyítvány kiadását, műszaki elégtelenség miatt.
A maradék kb. 90 db Fótra került, az ottani Munkásőr bázisra.
Soha egyetlen km-t se mentek.
A LuAZ-969-ből a Magyar Néphadsereghez nem került egyetlen db se.
A Munkásőrség, a kiadott tiltás ellenére használt 2 db-t házi fuvarokra, fals rendszámmal.
Ebből komoly levelezés majd fegyelmi csokor lett a Munkásőrségnél.
Az AUTOKER által civil cégeknek, idejekorán eladott kb. 10 db, pedig kb. 3 évig futhatott, (jogosan) ugyanis akkor még az első műszaki vizsga 3 évig volt érvényes.
Majd magkapták a műszaki vizsgáló állomások a parancsot, hogy lejáró műszaki vizsga esetén nem hosszabbítható meg a műszaki érvényesség.
Összegzésül :
Láttam később a magyar utakon 4-6 db-t piros, háromszög alakú lassú rendszámmal.
A Munkásőrség példányait nem adták el idehaza, kb. 1990 után (talán 1992-ben ?) egy volt FÁK állami kereskedő megvette mind a 90 db-t és hazaszállította.
"LuAZ rendszáma már csak valamelyik régi irattárban lehet meg, meg a tsz-ben,"
Nem tartom valószínűnek, mert Trizs77 kolléga és mások szerint is, nem szaladgálhatott olyan az utcákon, csak a Fegyverös erők és még néhány kiváltságos és stratégiai fontosságú helyön.
Közben meg ezt találtam. Szegény tanulóvezető, fenének szórakoznak vele... hacsak nem ő maga az...
"1958-1959. A "tujázás" nem veszélytelen potyautazás volt az ötvenes években a lassú villamosokon, autóbuszokon vagy teherautókon. Télen népszerű szánkópálya volt, mert nem szórták még akkor az utcákat, mivel alig volt autó..."
Köszönöm, az. Nem akartam különösebben részletekbe belemenni vele kapcsolatban, leginkább egy régi magyar rendszámúnak örültem volna, de nincs elárasztva a Net ilyenekkel.
Na, hogy ON is legyen... mert a LuAZ rendszáma már csak valamelyik régi irattárban lehet meg, meg a tsz-ben, de most csak azért nem megyek vissza, ha már eddig nem mentem.
Ürömi utca, (Újlak) a Zapo-tól jobbra a 7-es szám, a '70-es években. Köszönet a Rózsadomb anno FB-oldalnak.
A halhatatlan szovjet fejlesztésekről eszembe jutott az offroad Zaporozsec, a LuAZ-967. Mintha az amerikai M 274 Mechanical Mule ihlette volna, de nem volt egy sikeres típus.
Trizs-nek van egy sztorija, valamerre a 2016-os résznél, ahol leírja, hogy a honvédség is megpróbálkozott vele, de aztán inkább úgy döntöttek, megszabadulnak tőle és kiárusítják. Az aukción rengeteg érdeklődő jelent meg, vadászok, erdészek, mezőgazdászok, rendőr- és katonatisztek. Azonban ehhez képest a kínálat sokkal kisebb volt, és az úri közönség ott helyben, világ csúfjára, ország szégyenére, előbb összeszólalkozott, aztán össze is verekedtek.
Valamikor az én főnökömnek is volt egy ilyen szolgálati kocsija, bár nem volt oda érte, és mindig mondta, hogy parancsnoki UAZ-t szeretne, a parancsnokit mindig kihangsúlyozta.
Nem akármilyen természete volt, egyszer a vonathoz jött értem, hogy hazavisz, csak segítsek lerakni a kukoricáját. (Ez volt a tsz-ben a cafeteria, csak nem úgy hívták. Tagoknak ötven mázsa szemes, nekünk, alkalmazottaknak huszonöt.)
Ki is hozták egy IFÁ-val, de kilencvenkilós zsákokban, úgyhogy én inkább csak eleinte hordtam, később a platón huzigáltam, és adtam fel a vállukra, neki meg a sofőrnek. Az egyik zsák, amit vittem, kibomlott, és vagy öt kiló kukorica lefolyt a földre, mire le tudtam dobni a zsákot.
Majdnem megölt. Berohant egy lapátért, meg egy seprűért, és söpört, söpört, mint egy utcaseprő. Igen ám, de össze volt törve az aszfalt, és valamennyi kukorica bement a repedésekbe. Tört egy faágat, avval kaparta ki őket. Mikor már csak olyan két tucat szem volt az aszfalt közt, kihozott az udvarból egy tyúkot, és csak akkor nyugodott le, mikor a tyúk mindet kicsipegette.
Megvolt az a jó szokása, hogy soha nem tolatott a kocsival. Tűzzel-vassal, foggal-körömmel megfordult, akár két, másfél méter magas partoldal közt, majdnem felborította a LuAZ-t, de megfordult. Engem már különösebben nem is zavart, elkönyveltem, hogy nem komplett, de, ha még valaki volt velünk, az előbb-utóbb szóvátette:
"-Miért nem tudsz avval a k.. va kocsival tolatni? Tutira fejre akarsz állni?"
Mire szűzies szerénységgel megszólalt: "-Olyankor visszafelé pörög a kilométeróra... aszt' nem fizetik ki nekem benzinbe...'
Én már sok éve nem vagyok ott, ő még igen. Vagy tizenöt éve polgármester...
Jobbra, persze, hogy jobbra... (csak közben átrágtam magam párszáz képen, aztán olyankor már nem annyira tiszták az effélék.)
Ráday utca a Mátyás utcától az Erkel utca felé nézve. A kép forrását kérjük így adja meg: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10 (...tessék, kérem, megadtam.)
Van a Szovjetunióról ennél jobb oldal, de ez most hamarabb meglett, és ez is jó:
Itt a busz ujj nélkül, már elő volt készítve, hogy fölrakjam... :-)))
Az emlékezésről annyit, hogy sok fórumon egy-egy kérdés vagy fotó átlag kétévente előkerül, és ki is tárgyalják, mert visszafelé nemigen olvas senki.
(Egyszer valamelyik vasútmodellező fórumon a Wehrmacht-Diesel néven ismert mozdony MÁV-festésére kérdezett rá valaki, mert anno kaptunk néhányat. Rákerestem Google-keresővel, és évek alatt már vagy háromszor volt téma a fórumon, nekem csak össze kellett rakni a komplett választ, meg a képeket melléje.)
Köszönöm a válaszod. Remélem a magunkfajták nyálcsorgatásán kívül mintegy mellékhatásként előbb-utóbb a közlekedési vállalatok is online elérhetővé teszik a saját archívumukat, akár házon belüli munkával, akár az MMKM segítségével.
Egyszer és mindenkorra tisztázzunk valamit/valamiket.
Ez most OFF lesz és mindenkinek üzenem:
1. Nem érdem hanem állapot az életkor. Az enyém is.
2. Nem szeretem ha magáznak. Talán ismered, hogy magázva is el lehet küldeni.......
3. A fórumon a nickemen kívül nincs és nem is lesz semmilyen névjegyem, jelem, előjogom stb....
4. Nem szeretem viszont ha valaki/valakik - nem tudni milyen hülye elképzelés alapján - ba**ogat (-nak)
5. Nem értem miért kell valakinek leszedni a fejét egy véletlenül felrakott "már volt" kép miatt
6. Nem értem, hogy - megfigyelésem szerint - sokszor miért csak "szakembereknek" van helyük a topicon. Mások is szeretnének Őket érdeklő dolgokról kérdezni, tájékozódni. Nem fontos mindjárt "lehülyézni"(nem szó szerint értendő) Őket mert nem "szakszerű" kérdést tesznek fel. Még az is lehet, hogy amit állítanak az nem mindenkinek tetszik. Tessék megmagyarázni Neki ha téved.
7. Nem kötelező a fórumon részt venni de nem is szabadna csak azért megpróbálni "lehetetlenné tenni" mert valakinek nem tetszik a **fája. Ha most az enyém nem tetszik tessék megírni és megindokolni.
Nem titok. Tehát kedves kérdésedre: 71 éves vagyok.
Azért sem ismerhetem/ismehettem őket mert engem sem a személy- sem a tehergépkocsik nem igen érdekeltek sohasem. Most valahogy felfigyeltem rájuk ezért megkérdeztem. Ennyi.
Amik érdekelnek azok a buszok. Főként úgy, hogy milyen típus-milyen rendszám és lehetőleg közforgalmú legyen és még lehetőleg 1958-1990. közötti rendszám legyen és még..... most más hirtelen nem jut eszembe :-)))).
Ez is kissé már elfelejtett márka, VW Karmann-Ghia.
Gyönyörű vajszínű, nyitható tetős volt az első, amit láttam, a Trombitás utcában, nem messze Gáspár Sándor villájától. De nem hiszem, hogy hozzá jöttek volna. Neki amúgy fekete Mercedes járt.
Ha csak százasom volna annyi... kicsit pörgettem visszafelé én is a fórumot... ez még nem volt:
Józsefhegyi utca 28-30., az egykori diplomata lakótelep, '90-körül. Sokan felemlegették az előtte itt levő gyümölcsöst, régi villákat, szánkópályát. Zöldterület mindig inkább kevesebb lesz, mint több. Lett volna egy jó rózsadombi Steyres kép, de az is volt már...
"Nem láttam még ilyeneket, legalábbis nem emlékszem"
Az attól függ, hogy mennyi idősnek tetszik lenni. De az is lehet, hogy Opelnek tetszett nézni őket. Ami nem volna meglepő, hiszen a szovjet elvtársak az eisenachi Opel gyárat cakk-pakk elhurcolták Moszkvába. Majd Moszkvics 400, ill. 401 néven folytatták a gyártást.
Csákányi Lajos 1935-ben bérelt egy taxit, végigjárta az akkori Rózsadombot, és hagyott nekünk egy csomó fényképet, amelyek egyébként a Hungaricanán megtekinthetők. Szerencsére néhány fotóra a taxi is rákerült, az egyikre egy teherautó is, egy másikra meg a taxiállomás és egy Shell-kút táblája.
(Kellett, hogy legyen több autó is, de, gondolom, mindenki a bankjába ment vele, a MÁV-igazgatóságra, vagy a saját építészeti irodájába.)
A Pasaréti útinak jelölt villa az Érmelléki és az Ervin utca sarkán áll, a többi stimmel. Aki szereti a szecessziót, a Bauhaust, meg a hasonló építészeti irányzatokat, üsse be a Hungaricana keresőjébe akár csak a Csákányi Lajost.
Régebben divat volt az, hogy a negatív filmekről készítettek olyan másolatot, amelyen az egymást követő felvételek egy nagy másolatra kerültek. Csíkmásolatnak is nevezték őket, de volt ahol egy A4 méretű lapon egymás mellett és alatt volt egy csomó kép. A távirati iroda közzétett fényképei között is van ilyen.
Ha ilyen esetről lenne szó, akkor akár semmi köze sem lehet egymáshoz a két felvételnek.
Saját tulajdonú fénykép , de értem a kérdésedet . Pont ezért tettem fel én is , mert nem tudok róla semmi többet . Gondoltam , hogy esetleg nagyjavítás utáni bejáratás , és ezzel tanúsítottak a , hogy képes megfelelő sebességgel haladni a busz . De ez csak egy tipp ....
A baloldali képen látható menetírókészülék környezetében levő ellenőrzőlámpák és húzóskapcsoló alapján keletnémet járművet vélelmezek. (Robur busz?)
Szabadna tudni valamit az eredeti felvételről? Nem az interneten divatos "eredetkutatás", "szerzőijogászkodás" céljából érdeklődöm. Azt szeretném megtudni, hogy miért kerülhetett egy fényképre a két jármű részlete?
Majdnem :) Hess Ervin volt az importőr, aki Horch-hal, Wanderer-rel és Audival is foglalkozott. Plusz Nagy Géza, az ismert karosszériagyáros alapított egy céget Vehiculum néven, amely Magyar Tempo néven össze akarta szerelni a Tempo G1200 parancsnoki autót, de csak pár mintadarabig jutottak.
Az előzőeket "fejből írtam". A buszokat jól írtam az UV-t nem. Utána néztem és úgy látszik hogy nem 1962. hanem már 1960.xx.xx a körúti megjelenés időpontja. Tehát a megjelölt dátum jó lehet.
Mi a tanulság: nem ajánlatos fejből adatokat közölni, még akkor sem ha nagyon "biztosak" vagyunk benne.
Igen. Ez a kép 1962.-1963. - esetleg még 1964. eleje - évek valamelyike lesz. Ezt a képen látható, a FAÜ 2. generációs Ikarus 66-osaiból tudom. Ezek 1960-ban jelentek meg és 1964-ben(-re) eltűntek Budapestről. A pályaudvar előtt álló UV is 1962. körül jelent meg a Körúton.
Más:
Mihál táblázatát ismered-e? Ott szinte mindent megtudhatsz a rendszámok elosztásáról, táblákról stb. Írd be a gugliba: Mihál buszadatai - és sok mindent fogsz találni.
Pontosan eltaláltad. A Marx tér alapján kikerestem az MTI Archívumban, és ez a szöveg volt alatta: "Budapest, 1958. augusztus 21. A Marx-tér 1958-ban. MTI Fotó: Lajos Györg " (Csak szerintem maradt le az 'y'?) Tehát két betű négy számos nem lehet, mert abban a CU csak 1969-ben került kiadásra.
Igen , jobb oldalon a ' B ' oszlopba . Nekem is benne van a Skodában . Azt nem tudom , hogy az összes , átrendszámozott kocsiba beleütötték , vagy csak az újonnan forgalomba helyezett , illetve kintről használtan behozott kocsikba is ?
Egy idő után biztosan nem adtak ki dombornyomott táblákat. Amikor elfogytak a 48-tól kiadott kezdőbetűk a motorokra és jött a Q, Z, L stb. azokból az összes amit én láttam kézzel festett volt. És ha megnézed a kézzel festetteket valamennyire egységesek. Sőt már találtam olyat is, hogy 3-4 táblának ugyanolyan volt a betűtípusa.
Arra nem emlékszem, hogy olyasmit állított volna bárki, hogy a rendszám kiadására jogosult hivatal osztogatott volna kézzel barkácsolt táblákat. Trizs77 azt írta, hogy egy ideig megtűrték azt a gyakorlatot, miszerint az elveszett, vagy megsemmisült rendszámtáblát a jármű üzembentartója házilagosan pótolta.
Valaki írta régen, hogy legális volt a kézzel festett rendszám, de mikortól, és hogyan azt nem tudta. Nekem most lenne erre egy ötletem. A címeres táblák hátoldalában az ORSZÁGOS GÉPJÁRÓMŰÜGYI ÉS KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSRENDÉSZETI BIZOTTSÁG felirat volt. Ugye '49 után jöttek az olyan táblák amelyekbe a címer helye nem volt dombornyomva. Ezek hátoldalában az ORSZÁGOS-AUTOMOBILKÍSÉRLETI ÁLLOMÁS feliratot ütötték. Megnéztem ezt az automobilkísérleti állomást, és azt találtam, hogy 1953-ban megszűnt. Mivel más szövegű beütést nem láttam, ebből következtettem arra, hogy megszűnésükig ők gyártották a rendszámokat. Megszűnésük után nem volt senki, aki gyártotta volna a rendszámokat, ezért szerintem1953-tól voltak kézzel festettek a két betű-háromszámos táblák. Ha valakinek más ötlete van, szívesen elolvasom.
Köszönöm scsabi és pizo, akkor mégis Trabin volt. Nagyon értékes információ ez, ezekről a táblákról nagyon ritkán lehet tudni milyen járművön voltak.
Trabantomhoz, még régen vettem ezt az üzemeltetési útmutatót, és ezt találtam benne:
Ha lehet a rajzolónak hinni, akkor a DX-97-05 egy sárga Trabi volt, amit 1990. március 12-én elloptak. (A két lila sárvédő szerintem vörös akart lenni. Ugye amikor összetörték őket az új duroplastokat nem volt szokás lefesteni, így általában vörösek maradtak.) A fehér kombi rendszáma KH-13-12. (Nem tudom, hogy tényleg valósak-e az adatok!)
Mint pizo is írja, a képen látható Barkast csak teherautónak lehetett vizsgáztatni. Személygépkocsi-rendszámot kaphatott a nyolcszemélyes személyszállító ("körablakos"), ilyet én is láttam magán-személyautó rendszámmal a maga idejében.
Nem haragszom meg! Régebben itt, a fórumon találtam ezt a képet:
Ez a tábla egy pár hónapja került hozzám, az eladó szerint egy Trabanton volt. Én inkább a képnek hiszek. Szerintetek melyik az esélyesebb? EREDETILEG A BARKASON VAGY EGY TRABIN LEHETETT? Csak mert én inkább állami, vagy tgk. rendszámmal láttam Barkasokat a régi képeken.
Email-ban érdeklődtem a moderátornál és szóba kerültek a válaszában a forgalmik, annyiban, hogy lehet esetleg probléma velük (és akkor törlés!). Csak ennyi, nem tudom ez mit jelent - nem értek hozzá, nekem soha nem volt kocsim így forgalmi sem - talán Te igen.
Talán tavaly lehetett, már nem emlékszem biztosan - arra sem, hogy ezen a topicon volt-e - sorozatban töröltek rengeteg úgyanígy feltett forgalmit. Javasolnám, kérdezd meg őket Te, szerintem jobb a békesség. :-)))
Bujtor István kocsijai és a rendszámok (Bujtor Balázs által a Facebookon közzétéve):
"NSU Prinz 600 kék, Fiat 850 kék, Fiat 128 fehér (innen tudom a rendszámokat is) - IO-60-06;
Lada 1500 fehér - ZP-32-47 a Madonnában és a Pánikban is feltűnik ez az autónk;
Lada 1500 fehér -TV-93-02;
Ford Sierra 1.6 fehér- KS-11-77 (A Dollárban 2 jelenetben is parkol)
Nissan Sunny 1.5 kék GK-73-23;
Mercedes 230E W123 zöld DM-97-49,
Mercedes 230E W124 kék M-YS-7793 (ez játszik a Babában, ebben bújik el a kis Ricsi a jeladóval a kezében), ezután is egy Mercedes 230E W124 ezüst jött, sajnos ellopták az alsó rakpartról, utána pár hónapig egy tizenéves BMW 323 E21 zöld volt, amíg nem lett meg az
FDP-015 Mercedes E220 W124 szürke, utána pedig a Volvo-korszak:
HDZ-797 S80 2.0 kék,
ING-792 S80 2.5 ezüst és az utolsó,
JJY-983 XC90 4.4V8 barna (a Zsaruvér utolsó részében feltűnik.) Szép kis lista, 1967 - 2009."
Kérdeztem, széljárás válaszolt, hogy nyugodtan folytathatom, és a fórum MINDENKIÉ. Szerintem ezzel túltárgyaltuk. Legyél szíves elfogadni, hogy itt vagyok. A lényeg: rendszám vagyis forgalmi. Szintén Veteránapróról. Csak ez az egy kép van, nem tudom mikor helyezték forgalomba.
Köszönöm szépen, hogy megnézted. Akkor majd ilyen irányban folytatom a keresést. Hogy ne legyen off:
Ezt a kupac táblát nemrég a Veteránaprón árulták 30 000 Ft/db áron, és csak egyben. Szerintem nem minden stimmel rajta, de majd Ti megmondjátok. (Pedig elforgattam a képet, nem értem miért így teszi be.)
A MÁVAUT kartonokra gondolsz? Hát, ha tippelnem kéne, akkor - és ez most az én véleményem, nem a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum hivatalos álláspontját olvassátok - az egész MÁVAUT archívumot egyben kéne kutathatóvá tenni. Az még kicsit odébb van, még digitalizál a csapat, most kb 12000 képnél járunk. Néha egy ici-pici válogatást láthattok a Retro Mobilban :)
Egy s z e r z e t t fotó, és két MTI. Már annyi traktort raktatok föl, hogy nekem is itt az ideje. (Kissé koszos a rendszám, de hát a földeken ez így megy.)
Gyakorlati vizsgán ezt húztuk ki összerakásra. Imádkoztam az Istenhez, nehogy én fogjam ki, ez volt a legkomplikáltabb, a többinél nyitottad a szórókeretet, a csapot, beállítottad a nyomást, és már permetezett is. Ehhez kellett vízszintes merevítőrúd, függőleges merevítőrúd, feszítőhuzalok, úgy kellett fölépíteni, mint egy vitorlás hajót. Egyébként a maga idejében, a magyar mezőgazdaságban, modern gépnek számított.
Hát nem én húztam ki, hanem az előttem levő kollégám, hanem előre megmondták, hogy ez kétemberes, másképp nem fér bele az időbe; annak, aki kihúzta, a következő automatikusan segít, és együtt vizsgáznak. Mondanom sem kell, mennyire örültem, de hát ilyen az én szerencsém.
Nekünk nem ezt, a légporlasztású változatot kellett összerakni, hanem csak a sima, azt hiszem, RS-05-öst. Nem kellett a ventillátor, a vastag gumicsövek, se az ülés. Elég volt vele vesződni még úgy is.
Még annak idején a felkészüléskor, mondta a szerelő srác, aki magyarázta az összerakást, hogy a gépet hamarosan selejtezik, nemigen van már ilyen kint a gazdaságokban. Ő meg rögtön meg is veszi, jó lesz az még náluk otthon, a zalai földeken.
-Kéne az ördögnek - jegyeztem meg - mire az összerakással végzek, addig kapával is megcsinálom a munkát .
Végignézett rajtam, aztán kimondta a véleményét:
-... 'harmadik sor után fölraknád te még azt is, ami nincs....
Ez valoszinüleg egy Jeep Willys Station Wagon '47-'48 körüli, és a Kàroly köruton megy a Deàk tér felé. A szemben levö tornyos sarokhàz a Dob utca sarka.
Jézus... soha nem értettem, miért kell állva vezetni. Darvas Iván, aki egyébként Prágában nőtt fel, írta egyszer, hogy ott már régen légrugós ülése volt a vezetőnek, mikor a magyar még a stokit cipelte magával (a BSzKRT úgy látszik, némelyik típusnál legalább azt megengedte...) Most már akkor tudom, ki vagy.
Nincs kétségem... nemcsak a Stuka meg az UV tudott csodákat tenni. És a régi szép időkben a sebességmérő nem számított az alapvető felszerelések közé. (Te Istenem, kánikulában, a nyitott pótkocsi-peronon, azt az érzést a maiak már nem ismerik...).
(A felborult villamos esetére rákérdeztünk a Villamosok / Trams Facebook-oldalon, és a villamosvezetők egyáltalán nem tartották lehetetlennek. Ha odatolnak a kontrollernek, egy villamos n a g y o n tud gyorsulni, és elég rövid pályaszakaszon is elérheti a hetvenet. A maiak már nem, mert letilt a szabályozó, de, ahogy írták, régebben sima ügy volt.
Egy érdekes komment: "Vannak speciális esetek. A 70-es években a Váci úton fix 60-nal mentem kocsival és a 2800-as 2 póttal elballagott mellettem... ")
Mivel nem sikerül semmi adatot találnom arra, hogy ez valamiféle rendszám lenne - akárhonnan és akármikori - így már született egy "valószínűleg nagyon vad" ötletem is.
Lehet, hogy ez egy "valamilyen közmű elhelyezést jelző" tábla lehet? Igaz, én sem emlékszem, hogy ilyet láttam volna valaha de ki tudja.... Esetleg valamilyen egyéb - iparban/üzemben használt - megjelölésre használt tábla?
Sikerült előkeríteni. Szerintetek mi ez? Ha bárkinek bármilyen ötlete van, írja meg! A 99-es matrica a hátoldalán a leltári száma, amit én ragasztottam rá.
Egyszer, még régen hozzámkerült az alábbi képen látható tábla. Szeretnék érdeklődni, látott-e már valaki ilyet? Milyen célt szolgálhatott? Esetleg rendszám lenne? A tábla mindkét oldala zománcozott, erre vannak a karakterek kézzel ráfestve. A karakterek festése kicsit kiemelkedik. Sajnos jobb képet nem találtam róla, most hirtelen meg azt sem tudom, hogy melyik ládában lapul. Van egy 48-58 közötti kézzel festett mkp. rendszámom, a festése ennek a táblának ugyan olyannak tűnik. Szerintetek mi ez?
Ha eltekintünk tőle, hogy egyik rendszám sem friss a kép készítésekor, akkor sem stimmel egy csomó apró részlet. Ezek összesen annyian vannak, hogy biztosan két különböző példány látható a két képen.
az állítólag 70 km/h-val forduló 4137-es az oldalára kidőlt
Kedvenceim ezek a sebességmeghatározások. Ugyan már minek alapján történtek? A villamosban nem volt menetírókészülék. A térképről látható, hogy a vágány kb. 25-30 m sugarú ívben van. A villamos az ív végén borult ki. Ha 70-el ment volna, akkor már az ív kezdetén miért nem borult ki? Azért, mert ott még lassabban ment. Az biztos, hogy az ívben haladva gyorsított a vezető, de nem hiszem el, hogy olyan rövid szakaszon fel tudott volna gyorsulni 70-re.
1990. X. 7-én az utasok nélkül a Kozma utcai hurokban közlekedő villamos vezetője rodeózott: az állítólag 70 km/h-val forduló 4137-es az oldálára kidőlt.
Szeretem a felborított járművekről készített képeket. Főleg az olyanokat, amelyek a jármű alját mutatják. Mert azokat még szerelőaknából nézve sem lehet egészben látni. Felülnézeti képekre még gyakrabban akad az ember.
Igen ott, a temető után. A Gránátos utcai visszafordítót kicsit gyorsan vette be a versenyző. Azóta már csak a temetőig megy el a villamos, a hurkot félig-meddig fel is bontották.
Veteránautók a BNV - n 1984 márciusban . Jamboo topictárs mondhatna pár részletet , különös tekintettel az Adler hűtőrácsán lévő fekete csőszerűségről :
Amikor anno szerencsétlen csajszinak nekimentél, csak elkönyveltem magamban, hogy hokedli volt a gyerekszobád. De most már látom, hogy igazi f@szkalap vagy.
Nem értem miért akarsz engem ennyire összekapcsolni széljárással és Pályaőrrel, de semmi közöm nincs senkihez itt. A képekért elnézést, akkor inkább maradok a forgalmiknál!!! (Plusz azt se értem miért akarsz innen kirakni, nem az a jó, ha minnél több forrásból kerülnek fel adatok? Gondolok itt az általam feltett forgalmikra.)
Elnézést széljárás, nem tudtam, hogy a Te névjegyed. Pár forgalmi:
1. FX-65-22 IZS 2715-01, Fehér. Forgalomba helyezve: 1984.05.02., hogy hol azt nem tudom kiolvasni. A pecséten SZABOLCS-SZATMÁR MEGYEI RFK szerepel. (Átrendszámozva: AKE-063, 1991.01.21.) Kivonva: 1996.01.05., Debrecen.
2. FZ-31-70 ARO 320/D 4*2. Forgalomba helyezve: 1983.07.19., Győr.
Ebből is látszik, mekkora eltérések voltak rendszámkiadásban az ország egyes részei között. Üdv.
Hitler az összeomlás előtt utasította a tudósokat, hogy csináljanak székletből vajat. A megadott határidőben jelentették neki, hogy elkészült a székletből a vaj. Csak még egy kis baja van. Az, hogy székletízű.
Én is elkészültem a színek javításával, csak egy kis baj van. Hogy még most sem jók.
Nem volt ám még olyan gyakori. A képes újságoknak még a középső íve is csak néhány év múlva lett színes. A háttérben a régi Erzsébet-híd pesti főtartója ...
/Az Erzsébet hidat a második világháború idején, 1945. január 18-án a reggeli órákban robbantotta fel a Pestet kiürítő német haderő. Nem tudni pontosan miért, de a négyből csak a budai hídfő déli lánckamrájában robbant fel a töltet. Az elszakadó déli lánc így nem tartotta tovább az útpálya súlyát, ami dél felé csavarodva rántotta magával a budai oldalon álló pilont a Dunába. Érdekesség, hogy az északi lánc ugyan megsérült és összeroncsolódott, viszont nem szakadt el. Pesten a hídfő állva maradt, és egészen az új híd építésének kezdetéig emlékeztetett a háború eme pusztítására.https://hu.wikipedia.org/wiki/Erzsébet_híd_(Budapest) /
PR 85-16 lenne a delikvens (igen, természetesen Zsiguli). Nem tudom, te csináltál saját fontot/van sablon kép amiből ezeket összerakosgatod? Láttam a topikban Mihál oldalának a linkjét, le is töltöttem az excelt, a méretekhez jó alap, de ugye ettől még a betűtípus kérdőjel. Tudom, annyi képet össze kéne vadászni, amiből kijönne ez a kombináció, aztán indulhat a Photoshop-ban a móka a mintával.
Vagy ha ennyire benne vagy a témában, de nem adnád ki szívesen a kezed közül, annyit kérhetnék, hogy az imént említett kombinációt rakd össze, és küld el nagy felbontású képként/ha véletlen úgy van meg, vektorosként, hogy ki lehessen úgy vágni? Nagyon hálás lennék érte :)
Nálam így nézne ki a belinkelt rendszámod.Ezeket úgy nézd,hogy Mihál rendszám méretei és netes képek alapján kézzel készültek a karakterek pár félnap alatt.Messze nem tökéletesek,némileg több idő ráfordításával sokkal jobbak is lehettek volna,de nekem a makettes lekicsinyítéshez így is megfeleltek.
Nem sok információt találtam arról, hogy milyen fontot használtak a régiek (vagyis helyesbítek, nem sok fontot találtam a neten, ami azt imitálná). Innentől kezdve nem tudom, hogyan lehetne megfelelő alapot találni pusztán a betűk legyártásához. Az már csak hab a tortán, hogy elnézve a régi fotókat, azért olyan nagyon nem volt 100% egyforma az összes rendszám régen se, lásd az utólagos frissítő festések hatása. De mint már mondtam, én ebben laikus vagyok, az én szememnek teljesen megfelel a belinkelt kép (ami azt illeti, abban is biztos vagyok, hogy szalagfűrész és egyéb pontosabb szerszámok nélkül minimum elég érdekes rendszámot tudnék saját magam készíteni, de ugye kinek mi akad otthon a műhelyben/spájzban).
Én nem tudok olyanról,aki ezt hitelesen legyártja,de a beidézett képen tényleg szánalmasan béna a rendszám pár. A hátsó nagyobb még csak-csak,ott a karakterek nagyjából jók,csak az elhelyezésnél húzták őket túlságosan messze egymástól,de az első teljesen rossz.Ott is a hátsó karaktereket használják lekicsinyítve,pedig az eredetin egész mások az első betűk,számok formája.
Ha én el tudtam készíteni sokkal élethűbbre makettezéshez az eredeti kinézetet,akkor ennek a sufnitunernek is megoldható lett volna.
Ha nekem szükségem lenne egy pár ilyenre,inkább elkészíteném magamnak alulemezből kivágott és rádiuszosra reszelt peremű karakterek felragasztásával mérethelyes alulemezre,összecsiszolással és lefényezéssel,ezt a vackot ingyen sem használnám.
A neten kutakodtam, ki gyárt régi magyar rendszámot, végül itt a topikban lyukadtam ki. Ilyen-olyan képeket találtam itt a topikban keresgélve, de konkrét céget senki se említett (a google meg aztán pláne nem segített az ügyben).
Szóval a kérdésem az lenne, hogy ismer bárki olyan céget, ami fém, dombornyomott, kb. mérethelyes táblát gyárt le olyan minőségben, ami egy laikusnak teljesen megfelel? Úgy értem a TruckR által kirakott kép után kiborult a bili, hogy ez mennyire szánalmasan béna meg tudom is én, de jobbat senki se tudott felmutatni utána (vagy én nem találtam legalább is olyan kommentet), illetve nekem mint laikusnak eléggé rendben tűnik az a pár tábla pl. Vagy ha bárki azóta talált olyan céget, ami szerinte hibátlan táblákat gyárt, kérem ne tartsa magában ;)
Nem emlékszem, de olyan "hű de nagyon épkézláb" hozzászólásaim nekem sem nagyon voltak. Egyszerűen szerettem itt lenni,
és néha "megszerezni mások tudományát" :-)).
Én is készítgetek táblázatot - közforgalmú és 1990. előtti buszrendszámok érdekelnek főként - és itt már sokat "kaptam" hozzá. Sajnos a táblázat nehezen készülget és a "rendszere" se nagyon akar összeállni. Mindíg találok valamilyen "hibát" és olyankor nekiállok újra szerkeszteni - már ki tudja hányszor.
Sziasztok! Ádám vagyok, rendszámokat, és régi forgalmi engedélyeket gyűjtök. Ha nem bánjátok, én is beszállnék a régi rendszámok gyűjtésébe.
Kezdetnek a forgalmi gyűjteményem régi rendszámos része:
1. AG-54-52 POLSKI FIAT 125P 115C6 első forgalomba helyezés: 1976.03.12., Győr. Első tulajdonos: ALKALMI ÁRUK HÁZA VÁLLALAT. Átrendszámozva: PB-55-54 1978.06.09., Debrecen. Forgalomból kivonva: 1993.03.11., Debrecen.
5. LV-36-58 SIMSON STAR. Forgalomba helyezve: 1973.08.08., Cegléd. Nincs kivonva, a műszakia 1980.10.06-án lejárt. Megvan a rendszám is.
6. OK-43-14 PANNONIA P10. Forgalomba helyezve: 1972.04.10., Kecskemét. Szintén nincs kivonva, műszakia 1978.04.30-án lejárt. Ennek is megvan a rendszáma.
Egyik déli határunkon, 270 km-re Budapesttől, egy fiatal fiú, egy üres (lopott) ZIL-130 G-vel akart áttörni "jugóba".
Ok.
De a külső őr*** aki a sorompó mellett állt látta, hogy a tető alatt nem lassít hanem gyorsít, ezért felemelte az AK-47-t és a gkv-be lőtt vagy 20 golyót a 30-ból.
Merész volt a határőr mert az épület, saját társai és az utasok felé kellett lőnie, de nem hibázott.
A 20 skulóból vagy 19 a ZIL-be és a gkv-be fúrodott.
Erre a Határőr című újság riportot készített vele.
Dicsőség, helytállás, hideg fej, stb. felütésű hős riportot képzeltek.
Le is utazott a riporter + fotós, hogy majd ott a helyszínem...................
Meg is kérdezték a hős határőrt (még őrvezető se volt a lelkem), hogy mire gondolt amikor tüzet nyitott ?
- a haza védelmére ?
- egy bűnözőt kell megállítani ?
- a szocialista vivmányok értékére ?
De a szabolcsi parasztgyerek kiábrándító választ adott :
Csak arra a 14 nap szabadságra gondoltam ami a siker miatt jár.
Ugyan nem járt de tényleg ennyit szoktak adni ilyen cselekedetért.
Majd hozzátette.
Közel 650 km-re lakom.
Tudják mennyi idő az vonattal másodosztályon?
Nem voltam otthon 5 hónapja.
A cikk nem jelent meg.
A Határőrség Országos Parancsnokának Politikai Helyettese letiltotta.
Ennyire nyers valóság nem jelenhet meg.
A srácot előléptették őrvezetővé és tényleg hazamehetett 14 napra.
*** = külső őr volt az aki közuti határátkelő helyen, a tetőn/kezelő területen túl, de még magyar területen a sorompó tövében állt, kibiztosított fegyverrel.
Térjünk. Nem emlékszem volt már itt vagy sem, de beteszek három rövid filmecskét. Lassan már a film is veterán, nemhogy a rajta szereplő rendszámok. Érdekes volt megismerni pár résztvevőt fiatalon :)
Nem. Nem bántanak de azért érdekes módonérez az ember valamit - lásd például "bekasfant" kollégát.
Nagyon OFF lesz már megint de annyit írok Neked, hogy a Lóerő Klub Moderáció topicján valamennyire kibeszéltük a dolgokat - mármint a közvetlenül érintettek. Nem tudom meddig lesz olvasható.