Keresés

Részletes keresés

CyberLovag Creative Commons License 2001.06.08 0 0 92
Elméleti oktatással kezdtünk, ami egy alkalom volt pénteki napon, és az alapok ismertetését jelentette. Másnap, szombaton már az ernyőt húzogattuk Máriahalmon. A tankönyvet Gombóc írta, elég jó, alapos, fel lehet belőle készülni. Külön elméleti napjaink nincsenek, a gyakorlati képzések alkalmával kapjuk az elméleti okítást is, ami egyszerre nem sok, igy jobban meg lehet jegyezni. A gyakorlati foglalkozások szombaton és vasárnap vannak. A tanfolyam ára: 42900,- Ft, ha voltál nyílt napon, annak az árát (1600,- Ft) beszámítják. Ernyővásárlás esetén a tanfolyam árát beszámítják. Egy befizetéssel több, akár intenzív tanfolyami kurzuson is részt vehetsz. Egyébként én az interneten bukkantam rá az iskolára, elsőre megtetszett, leleveleztem. Nem sokat gondolkodtam a jelentkezésen, mert éppen indult egy tanfolyam, nekem megfelelő időpontban, még egy nyílt napon is részt tudtam venni előtte. Ugy gondoltam kezdőként lényegében mindegy melyik iskolához megyek, az alapokat mindenhol ugyanúgy tanítják gondolom, de nem csalódtam, elégedett vagyok a választásommal. Versenyzőként már más szempontok szerint mérlegelnék, és komolyabban megfontolnám kinél is akarok tanulni, de az még odébb van :-)
Gyakorlaton két ember használ egy ernyőt, ez szerintem jó, mert így tudunk segíteni egymásnak. Ha van saját ernyőd, persze gyakorolhatsz egyedül is.
Remélem tudtam segíteni a döntésedben, bár szerintem sokat nem érdemes filózni rajta. Nézz ki egy tanfolyami időpontot, amikor neked jó, és jelentkezz. Hogy melyik iskola, vagy melyik oktató, az szerintem kezdőként másodlagos kérdés.
Előzmény: srb (89)
rav Creative Commons License 2001.06.08 0 0 91
Na basszus, kellett nekem kinyitnom a szamat! :))))

Szep sorban:
A klub neve valoban XC, az iskola a Flyaway. Nagyon egyszeru egyebkent csekkolni, hogy kinek ki a tanitvanya, egy versenyen megnezed, hogy milyen lajstromszamu az ernyoje. Altalaban, aki XC tag, azt a Simonics tanitotta. Persze ez nincs mindig igy, de gyakran. Simonics tanitvanya peldaul Forgo Szilard, aki szinten XC tag, es eleg jo a kulfoldi versenyeken is. -> www.webservice.hu/szitto

Nincs kulon a tanfolyam, csak annyi, hogy hetvegen gyakorlat, es hetfokent (nem minden heten) elmelet. Nincs megszabva, hogy hany ora, annyi van, hogy eleg legyen. A tanfolyam ara 40 rugo, ha toluk veszel cuccot, akkor beszamitjak. Nincs idokorlat. En harom oktatoval talalkoztam, de altalaban az a helyzet, hogy Simonics jon, ha o nem er ra, akkor mas. Van eleg ernyo, eddig a legrosszabb arany a ket ember / egy ernyo volt. Egyeb kerdes? :)

Előzmény: srb (90)
srb Creative Commons License 2001.06.07 0 0 90
Szia rav!

Miket tud meg az ember! Én azt sem tudtam, hogy van VB-csapatunk siklóban. :-)

Ezek szerint Simonics iskoláját Flyawaynek hívják? Úgy látszik, itt is lemaradtam egy brosúrával. A kfki-s oldalon, ahol az oktatóikat csekkoltam, még az szerepel a neve mellett klubként, hogy XC. Ezek szerint volt valami átalakulás vagy kiválás?

Engem különösen az érdekelne Simonics Péterrel kapcsolatban, hogy sok olyan tanítványa van-e, aki jól repül. (Bár lehet, hogy ez csak az én fixa ideám, de más területeken eddig az a tapasztalatom, hogy a legjobb edzők/oktatók azok, akiknek a tanítványai közül a legtöbben maguk is nagy nevek lesznek.)

A mélyvíz engem nem zavar, csak az a fontos, hogy ne eszetlenül csináljuk a dolgokat. A Flyawaynél külön elméleti tanfolyam van, ha jól értettem? Hány óra elmélet és mennyi gyakorlat? Mennyibe kerül a teljes siklótanfolyam? Van időkorlát az elvégzésére? Hány oktató van a klubnál? Van elég ernyő?

Gondolom, a tanfolyás végén segítenek ernyőt venni. Néhány helyen beszámítják az ernyő árába a tanfolyamdíjat, ha tőlük veszem az ernyőt. itt is van ilyen?

Na, egyelőre ennyi kérdés elég, mert nem fogod győzni a válaszolást. :-)

Előre is köszi!

Előzmény: rav (88)
srb Creative Commons License 2001.06.07 0 0 89
Üdvözöllek, dicső Lovag! szép az ernyőd, szép a lovad... :-)

Háát igen. Én is úgy vagyok vele, hogy ha nem muszáj, nem akarok kórházba járni. De ezek szerint Gombócnál is van elmélet, csak nem "elméleti tanfolyam", hanem otthoni felkészülés? Ő meg a gyakorlati repülés közben "adja le" az elméleti anyagot?

Egyébként mennyibe kerül a siklóernyős tanfolyam maga?

Előzmény: CyberLovag (86)
rav Creative Commons License 2001.06.07 0 0 88
Na szoval. En a Simonicshoz jarok, es szerintem nagyon jol oktat, bar ezt kezdokent szinten nehez megitelnem. Amit igy leszurtem, hogy odafigyel az emberre, elmondja, hogy mit hogyan kene/kellett volna csinalnod. Sikloernyos korokben elegge ismerik a nevet, o tartja a szabadtav-csucsot Magyarorszagon, es o a VB csapat kapitanya. Engem az gyozott meg, hogy mikor bakancsokat nezegettem egy uzletben, akkor kerdeztem, hogy milyen a jo bakancs, mert szeretnek sikloernyozni. Erre azt mondta az elado, hogy a Hanwag. En nem ertettem, hogy mit mond, nem ismertem a markat. Erre megkerdezte, hogy hova fogok jarni, erre mondtam neki, hogy a Flyawaybe. Azt mondta, hogy akkor kerdezzem meg a Simonicsot, mert o majd tudni fogja. Egyebkent itt is azonnali melyviz van, de nem a veszelyes melyviz. Azaz eloszor kicsit kutyazol a Harmashatarhegyen, aztan kicsit repulsz Mariahalmon, es mire nagyot repulsz Mariahalmon addigra mar ugyis elkezded tanulni az elmeletet. Es akkor mar jarsz az elmeleti orakra is. Aztan ha szeretnel veszelyhelyzet-szimulaciot, akkor elmesz Monte-Carloba (a szinten Simonics vezette tanfolyamra), es ott a tenger felett gyakorolhatod a kulonfele veszhelyzeteket, csukasokat. A cel itt nem a vizsga letetele, hanem az, hogy megtanulj biztonsagosan repulni, azaz egy csomo olyan is lezeng arra, akinek mar reg megvan az "A" vizsgaja. A hangulat szerintem jo, de ez tenyleg az emberektol fugg. Persze el tudom kepzelni, hogy a tobbi hely is ilyen jo, nekem ez bejott. Ha meg van kerdesed, akkor csak nyugodtan!
BZoltan Creative Commons License 2001.06.07 0 0 87
Johnny B.

En csak egy koszos ejtoernyos vagyok, szoval nem sikoernyos, szoval ebben a temaban en mint csak egy legisportuzo es rajongo szolok hozza.

DE!

Nem tudom, miota vagy a levego rabja, de ertesitelek rola, hogy a legisportoknak megvan az a kellemetlentulajdonsaga, hogy meg lehet dogleni bennuk. A legtobb tragedia vagy tobb honapos/eves korhazi kezeles bizony megelozheto az alapos es folyamatos elmeleti kepzessel.

A legisportokkal kapcsolatos szakmai elmeleti tudas elsajatitasa rendszerint nem arrol szol, hogy hogyan kell repulni vagy fel es es leszallni, hanem arrol, hogy hogyan kell bizonyos veszelyhejzeteket megoldani. Olyan veszelyhelyzeteket amikkel jo esetben igen ritkan vagy inkabb soha nem talalkozol. De fel kell hogy legyel rajuk keszulve.

Szoval en messze elkerulnem az olyan oktatot akirol az a hir jarja, hogy nemtokol az elmelettel es egybol beledob a surujebe. A levegoben nincsen tapasztalt meg kezdo pilota, ha minden sima liba, akkor a kulonbseget csak onnan veszed eszre, hogy ugyanabb a szituacioba egy gyengen kepzett pilota megdoglik egy alaposan felkeszult sokat latott hal pedig vigan megoldja a problemat.

Szoval ne bagatelizaljuk es a tobb napos igen alapos mindenre kiterjedo es esetleg szaraz unalmas elmeleti kepzest.

z

Előzmény: Johnny B. (84)
CyberLovag Creative Commons License 2001.06.07 0 0 86
Szia srb!

Jonny B-hez hasonlóan kezdőként szintén Gombócnál tanulok siklóernyőzni. Összehasonlítási alapom ugyan nincs, más klubbokat nem próbáltam ki, de elégedett vagyok mind az oktatás színvonalával, mind a tanfolyami körülményekkel, és személy szerint az oktatóval is. Az elmélet sincs elhanyagolva, minden alkalommal kapunk megjegyezni valót, és van tankönyv, és videó is, amit otthon tanulmányozhatsz. Mert van vizsga is ugyebár. Nem csak a gyakorlat a fontos, agyilag is felkészültnek kell lenned, a saját érdekedben, ha inkább repülsz, mint, hogy a törött végtagjaidat ápolgatod :-)

srb Creative Commons License 2001.06.06 0 0 85
Szia Johnny,

Köszi az infót! Egyetlen mondatoddal nem értek egyet: szerintem igenis el lehet szúrni a döntést, ha nem jó oktatóhoz megyünk.

Korábban versenysíztem, onnan tudom, milyen fontos a jó edző. Nemcsak az, hogy bírjuk egymást, mert elég sokat fogom látni a fejét, hanem az is, hogy milyen jól tanít. (Találkoztam olyan szakemberrel is aki hiába volt jó, képtelen volt másnak átadni a tudását. Ezzel a szerencsétlen tanítvány nem sokat ér, hacsak nem ellesőzseninek született.)

Szerintem az elmélet fontos. A siklóernyőzés veszélyes üzem. Az a másfél másodperc - amid a levegőben van a korrekcióra, ha valami nem jól jött össze - a cselekvésre kell, és nincs idő azon gondolkodni, hogy na most akkor mit is csinálj. Azt már tudnod kell, mikor felszállsz. (Persze a szintednek megfelelően.) Akár könyvből is.

Igazad van abban is, hogy a "repülés élvezete a lényeg". Szerintem viszonylag kevesen vannak, akik nem ezért kezdtek el repülni. De én itt megint oda jutok vissza, hogy jó legyen az oktató, mert minél gyorsabban haladok, annál jobban tudom élvezni a dolgot.
Másrészt itt is tuti vannak olyan kis ernyőkezelési trükkök, amiket ha megmutat, többet érek vele, mint öt oktatókönyvvel.

Szerintem egy oktató színvonalát le lehet mérni azon, hogyan repülnek (vagy bénakacsáznak :-) ) a tanítványai.

Na a fentiek miatt szeretném elkerülni a pocsék oktatókat. Nincs kedvem évekig, bénázni, meg ahhoz sem, hogy esetleg "elfelejtsen" szólni valamiről, ami miatt később én töröm ki a nyakam.

De ezek szerint neked az Artúrról jó tapasztalataid vannak...?

Előzmény: Johnny B. (82)
Johnny B. Creative Commons License 2001.06.06 0 0 84
BZoltan!

Természetesen az elmélet is fontos, de ezt mindenki magolja csak be önállóan a tankönyvből, videóról, stb.
Ez alapnak jó, de sajnos csak elméletben nem lehet megtanulni sem úszni, sem pedig azt, hogy egy hátsókerekes autót hogyan tartsál meg csúszáshatáron. Így van ez a siklóernyőzéssel is.

Muszáj begyakorolni is a vészhelyzetek megoldását (illetve ami ennél SOKKAL fontosabb, azok megelőzését is), ezt viszont úgyis csak a levegőben lehet megtenni.

BZoltan Creative Commons License 2001.06.06 0 0 83
"nem visszük túlzásba az elméletet, inkább a gyakorlatra koncentrálunk"

ez furcsan hangzik.... es mikor tanulod meg a potencialis veszhelyzetek megoldasat.. a levegoben? Vagy bizol benne, hogy semmi nem fog tortenni?

z

Johnny B. Creative Commons License 2001.06.06 0 0 82
srb!

Gombóc Artúrt ismerem, én is hozzá járok tanfolyamra. A szakmai tudását kezdőként nem nagyon tudom megitélni, mindenesetre van neve siklóernyős körökben. Szerintem jó fej figura, viszont az, hogy egy tanfolyamon milyen a társaság szerintem nem elsősorban az oktatótól függ.

Nekem a klub/tanfolyam azért szimpatikus, mert mindenki addig jár, amíg le nem tud vizsgázni, nem visszük túlzásba az elméletet, inkább a gyakorlatra koncentrálunk, a földről már első (!) alkalommal elemelkedtünk, második nap pedig már nagyon jókat repültünk.
Nekem ez fontos, mert utálom a tökölődést, biztos van, akinek ez nem szempont.

A többi klubról nincs tapasztalatom, de szerintem nem nagyon lehet a döntést elszúrni, úgyis a repülés élvezete a lényeg, a dolgok java részét gyakorlat alapján, a levegőben fogod megtanulni.

Amire szerintem érdemes odafigyelni klub/tanfolyam választásnál: Elég ernyő legyen az emberek számához képest. Az ideális 2 ember, 1 ernyő. Ha ennél többen vagytok egy ernyőn keveset fogsz repülni, ha egyedül vagy, akkor viszont kiköpöd a tűdődet a hegymászástól, nincs időd megfigyelni mások startjait/hibáit, vegiggondolni a sajátjaidat, stb.
Mindenképpen érdemes haverral menni, lehetőleg hasonló súlyúval, mert akkor együtt tudtok repülni és úgy csak jó lehet a buli (bár azért a társaság jó szokott lenni).

Remélem tudtam segíteni, ha valamire még kiváncsi vagy, kérdezz nyugodtan.

srb Creative Commons License 2001.06.05 0 0 81
Sziasztok!

Segítségre volna szükségem, mégpedig sorsdöntő dologban :-)) (nem röhög!)
El szeretnék kezdeni egy siklóernyős tanfolyamot, de pechemre egyáltalán nem ismerem a klubokat/oktatókat.

Kérdés: mit tudtok, illetve mi a véleményetek a következő emberkékről és klubjaikról:

Pálfi B. Gábor (alias Gombóc Artúr) - Kettő SE
Simonics Péter - XC
Rónaszéki István - ???

(Az első kettőnek van oktatóija, Rónaszékit viszont nem találtam a listában a kfki-s oldalon, és a klubja nevét sem tudom.)

Ha valakinek van tapasztalata valamelyikükkel, netán hallott valamit róluk, akkor nagyon örülnék ha megosztaná velem is. Elsősorban az érdekel, hogy szakmailag mennyire jó az ember és a klub, milyen jól oktatnak, másodsorban pedig hogy emberileg milyenek - vagyishogy jó-e a társaság. Harmadsorban pedig minden egyéb hasznos tudnivaló.

További klubtippeket is szívesen fogadok. Ne kíméljetek! ezt most nem akarom elszúrni...

Üdv,

srb

rav Creative Commons License 2001.04.24 0 0 80
szia!

szerintem itt nezz korul:
http://www.kfki-isys.hu/pg/hfelsz.htm

Előzmény: blekpúder (78)
BZoltan Creative Commons License 2001.04.24 0 0 79
akkor javalom a motoros sarkanyt, vagy az ultrakonnyu repulot esetleg az egymotoros repulot... de ha nem akarsz konzervdobozban repulni meg motorzajt hallgatni, akkor ajanlom az ejtoernyozest...

z

Előzmény: blekpúder (78)
blekpúder Creative Commons License 2001.04.23 0 0 78
sziasztok. ez egy kicsit offtopik, de nem találtam máshol siklóernyősöket a neten. nem tudjátok véletlenül hol lehet venni hátimotoros siklóernyőt? vagy információt az építéshez szivesen vennék. ne szóljatok le ó légi farkasok, de tele van a tököm a starthely hiánnyal. meg az akváriumokkal. én meg csak repülni szeretnék. csak úgy.
georg_balog Creative Commons License 2001.03.31 0 0 77
Szia Johnny, a tanfolyam majd mindenütt hétvégén van, az elmélet is, persze azért ezt otthon is kell tanulni. Többen tartanak tanfolyamokat, hogy melyikhez mész, izlés dolga. Azért kérdezz rá, ki mióta csinálja, ne nagyon menj olyanhoz, aki most kezdi. A tanfolyan ára olyan 30-40 ezer forint között van, ez tartalmazza a felszerelést is a tanfolyam idötartalmára.

Ha van kérdésed, szívesen válaszolok: Gyuri

Johnny B. Creative Commons License 2001.03.27 0 0 76
Sziasztok!

Feltett szándékom, hogy kipróbálom a siklóernyőzést. Tudtok segíteni, hogy hova érdemes tanfolyamra menni, mennyi ideig tart, stb? Fontos, hogy jó társaság legyen és hétvégenként legyen az oktatás. Illetve szeretném, ha az elméleti oktatás minimális lenne (azt otthon is meg tudom tanulni).

Előre is kösz minden infot és élménybeszámolót,

Johnny B.

NagyLevin Creative Commons License 2001.03.27 0 0 75
szererncsére mér hazajöttek, é studomásul veszik hogy itt még most (ma) is esik a hó!

(viszont erkolcstelenül barnák) fújj!

viszont termeltek hejezéseket is ami nemsemmi!

Előzmény: georg_balog (69)
BZoltan Creative Commons License 2001.03.02 0 0 74
barmelyik motoros sportpilcsit ra lehet szerintem venni, hogy nemi terites elleneben elvigyen egy korre, hogy fotozhass.
Vagy valalj be egy tandemrepulest/ugrast :)

z

Előzmény: Törölt nick (73)
Törölt nick Creative Commons License 2001.03.02 0 0 73
Off topic, de szeretném megmutatni nektek néhány fotómat. A kep.tar.hu/slr alatt van több album amatőr képekkel, ezek között egy légi is található. Talán érezhető belőlük a vonzódásom a fent levés iránt. Az ernyőzés önmagáért is érdekel, de nagyon fel tudna izgatni az is, ha megfelelő fényviszonyok között valaki más tudna felvinni - bármilyen eszközzel - egy kis légifotózásra.
BZoltan Creative Commons License 2001.02.28 0 0 72
ki beszelt itt epp eszrol? :)

z

Előzmény: rav (71)
rav Creative Commons License 2001.02.28 0 0 71
mindjart jon Gottlieb, hogy:
"Ép ember ép gépből, ép ésszel _nem ugrik ki _!!! "

:)))))

Előzmény: BZoltan (70)
BZoltan Creative Commons License 2001.02.26 0 0 70
meg vannak kemenytoku ejtoernyosok akik skandinaviaban a hetvegen minusz 30-35 fokos homersekletben ugrani fognak :)
z
Előzmény: georg_balog (69)
georg_balog Creative Commons License 2001.02.22 0 0 69
Nagyon halódik a topik, ezért csak úgy szeretném megjegyezni, hogy vannak pilóták, akik most éppen Brazíliában 38 fokban repkednek. :-)))
BZoltan Creative Commons License 2001.02.12 0 0 68
szo sincs melresziasrol.. en is csak elgondokodtam a dolgon. Mindenesetre koszi a reszletes leirast.

kek eget... vagyishat nektek kedves felhoket :)

z

Előzmény: famadar (66)
georg_balog Creative Commons License 2001.02.12 0 0 67
No ezt már múlt héten írtam, nem ment át, talán még nem tárgytalan.

Gevike, most mindezt magyarul: Ha a levegö felmelegszik, könnyebb lessz, és felszáll. Bizonyos helyeken jobban melegszik a levegö mint másütt, például sziklák fölött, kialakul a hömérsékletkülönbség, és a levegö elindul felfelé. Ezt nevezzük termiknek. Miközben a levegö szálldogál felfelé, lehül, de attól még megy tovább, mivel a környezete is 1re hidegebb Egy bizonyos magasságban kicsapódik a páratartalom, és felhö képzödik. Ezek a többé kevésbé pufók karfioljellegü bárányfelhök föleg nyáron. Persze ez nem megy a végtelenségig, elöbb utóbb elfogy az energiája, vagy egy melegebb légrétg van fent (inverzió) és akkor vége.

Na most megy a siklóernyö, és van egy állandó süllyedése. Mondjuk 1 m/mp. A meleg levegö áramlik felfelé, mondjuk 3 m/mp. A különbség 2 m/mp, ennyivel emelkedik a siklóernyö, no meg te is a telajhoz képest.

A probléma az, hogy a termik aránylag kis helyen müködik, ezt meg kell találni (keressünk egy felhöt, és irány alá), és benne kell maardni. Ezért köröznek az ernyösök egy helyen, miközben folyamatosan emelkednek.

A másik gond az, hogy a termik nem 1enletes, inkább kavarog öszevissza. Ez annyi, hogy turbulens. Dobál, (olyan mintha egy kátyús úton autóznál rossz leng´scsillapítóval) és az ernyövel sok disznóságot tud csinálni (csukódás). Ezért van, aki nem szeret termikes idöben repülni.

G

famadar Creative Commons License 2001.02.09 0 0 66
Z légyszives ne szívd mellre / nem "úgy" gondoltam , és én se mindíg tudtam-de hálisten, ha tanulni akartam - mindíg akad v.ki/
-a nyomás azonos ,de a térfogat nagyobb-falysúly kisebb, gáz könnyebb /ha a nyomás csokkenne a környező levegő nyomása ezt nem tudná és igy újra összenyomná a kitágultat aminek viszont így megnőne a fajsúlya amitől viszont leesne és nem felemelkedne.../
Szóval a termik határáról:
meglehetősen változó a milyensége- függ a napszaktól,széltől magasságtól , a termikerősségétől meg persze attól is ,hogy milyen típusú az illető termik !
Például: egy folyamatos utánpótlás nélküli felszakadó termik / általában szélnyírás hatására /viszonylag kis magasságban/200-300m/ lehet kifejezetten szűk és fárasztó /kb 90-100m átmérő, +1-2,5m/s emelkedési seb. és turbulens -"rázós"./ Mire megfognád , már túl is emelkedik rajtad -mint egy meleglevegő buborék
-innen a neve is: buboréktermik !
Azt hihetnéd kiestél belőle, pedig amit tapasztalsz az az alsó széle.Ráadásul emelkedés közben a buborék ellaposodik és egy gyűrűhőz hasonlit, aminek a belső felén felfelé áramlik a levegő - a külsőn viszont lefelé /mint egy cigaretta füstkarika ,amit felfelé fújnak ki /
Amikor egy ilyennel találkozol miközben oldalról belerepülsz- a termik szélére amúgy is jellemző- a normális siklásban tapasztalt merülősebesség megnövekedésén túl keményen rázni is kezd , majd hirtelen emelésbe vált - tehát abszolute "érzed" a határát!
Mellesleg a magasság növekedésével egyidejüleg egy "rendes " termik általában tágul es növekszik a feláramló levegő sebessége is / erősödik / ezzel egyidőben nyugodtabbá is válik- amiből le kell vonnod a szerkezeted merülősebességét , hogy megkapd a tényleges emelkedési értékedet- /persze ezt, egy variométer rögtön elintézi/
Vitorlázó repülőgépnél ez M.o-on átlagosan +1,5-2m/s ot jelent- szemben egy átlagos utazósebességgel végzett siklás -0,5-1m/s körüli merülésével-tehát eléggé markáns különbséget okoz érzésből kifolyólag a 2-3m/s2 körüli gyorsulás a termik határának átlépésekor!/de nem ráz/

üdvözlettel: famadar

Előzmény: BZoltan (65)
BZoltan Creative Commons License 2001.02.09 0 0 65
kosz famadar,

tudod en csak koszoslabu ejtoernyos vagyok, igy ilyen melysegeben nem tanultam meteorologiat :)

De:
"felmelegedett anyag vándorol a melegebb helyről a hidegebb felé/ez a gyakorlatban a levegőrészecskék térfogatának növekedését jelenti"

Ugy erted, hogy a homersklet kulonbseg okozta hotagulas kovetezteben kialakult nyomaskulonbseget jelenti? Szerintem az oxigenmolekulak meg a nitrogen atomok "terfogata nem no, hanem a magassab homerseklet miatt a molekulak egymashoz viszonyitott tavolsaga valtozik, igy higul a levego es csokken a nyomasa. :)

de ne kapjunk hajba itt ilyen reszleteken, en sem vagyok vegyesz.

viszont, mennyire eles egy ilyen termik hatara?

z

Előzmény: famadar (64)
famadar Creative Commons License 2001.02.08 0 0 64
BZoltan!

Biztosan "lokális" hőmérséklet külömbséget akartál
írni, ez valóban a terep albedójából/visszavert sugárzásmennyiség és a teljes besugárzás hányadosa % ban kifejezve -felmelegedési képesség!/ kővetkezik és hőáramlást vagy másnéven konvekciót okoz /felmelegedett anyag vándorol a melegebb helyről a hidegebb felé/ez a gyakorlatban a levegőrészecskék térfogatának növekedését jelenti,ami viszont fajsúlyuk csökkenéséhez vezet /könnyebb lesz mint a környezete /tehát felemelkedik!
Megfelelő mértékű napsütés hatására a folyamat állandósulhat -termikus feláramlás -termik v. meteo:konvekció!
Jogos a kérdés ,ha felszáll valahol le is kell jönnie : a termikek között leáramlások vannak /átlagosan gyengébbek a feláramlásoknál-de ígyis viszonylag többet kell a kb. 200-400m átmérőjű termikkéményekben tartózkodni "tekerve" /termikelés népi megnevezése /mert az eloszlásuk ritkább, mint a leáramlásé!
-elnézést a kissé hosszú szövegért ,elsősorban gevikének szántam-
tengermély tisztelettel:

famadar

BZoltan Creative Commons License 2001.02.07 0 0 63
gevike,

lokalis legnyomaskulonbsegbol fakado felszallo legaramlat. Felhok es valtozo albedoju terep a fo okozok. Vihornyasok es gyalernyosok es a madarak eloszretettel nyernek ezzel magassagot, bar alacsony magssagban kellemeten hatasai is lehetnek. Az ejtoernyosok peldaul nem feltetlenul szeretik, ha kis magassagon egy termik megpuffogtatja a gyolcsot.

z

Előzmény: gevike (62)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!