Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Jól látod, az USA a kezdeti könnyítés után "észbe kapott". Egyetértek Veled a hk, söt a tüzér, lérak és müszaki csapatok feltétlen szükségességében. A harcászati gondolkodásnak ÖSSZFEGYVERNEMINEK kell lennie akár háborús konfliktusról, akár békefenntartásról van szó.
Igen, az egyik indok ez volt. A realitás az, hogy a BMP-ket modernizálni kellett volna annak érdekében, hogy még jó néhány évig modern eszközként lehessen a hadrendben tartani. Ugyanakkor érthetetlen módon a BMP-1 - BTR-80 versenyt a BTR nyerte, habár nem is azonos kategóriáról beszélünk, mivel a BTR páncélozott szállító harcjármü, a BMP pedig gyalogsági harcjármü. A másik indok a légi szállíthatóság volt, bár a súlykülönbség csak 400kg. Azt hiszem, hogy a BMP-nek azért kellett mennie, mert láncos eszköz, pedig pont ezért volt olyan remek gép. Harckocsizóként is nagyon szerettem, mert rendkívül fürge gép, nagyon jól gyorsul, remekül manöverezhetö. Ja, és persze a BTR-t is modernizálni kell...
Valamit mi nagyon elcsesztünk ezzel a katonai segély biznisszel!
A Lengyelek és Csehek tényleg sokmindent kaptak, mi meg?
Persze infrastruktúrális beruházások (reptér felújítás stb.) voltak, de haditechnika nem nagyon jött.
A lengyelek pl. tudtommal egy egész lekonzervált HK-dandárt kaptak a németektől meg Mig-29-eseket, Mi-24-eseket meg tengerészeti egységek is csöppentek nekik valahonnan. Amit meg kaptunk NDK Mi-24-est, az valami reptér sarkában hagyták rohadni.
Talán az a baj, hogy egy HK-t kicsit bonyorultabb lenyúlni, mint egy reptérfelújításban egy zsíros alvállalkozói szerződést.
qGecconak igaza lehet abban, hogy 58 T-72-est nem igazán érné meg korszerüsíteni, de hát erre találták ki a nemzetközi összefogást.
Bár a Mi-24-esek "visegrádi" felújítási programját nézve ez is csak álom.
Szia Hamburger!!
A BMP-kről szerettem volna valami tudásanyagot átadni, miért is van ez, hogy nálunk kivonják őket, máshol (cseh, lengyel, mi több görög, svéd, finn) meg korszerűsítik.
A dolog több szálon fut, de ott kezdődött, hogy kezdték bezárni a híres BMP-s alakulatokat pl. Lenti, a BMP-t középjavító és konzerváló céget pl. Zalaegerszeg. A Gödöllői Gépgyár átalakult CURRUS Rt.-vé és hihetetlen pénzösszegért javított.
A tartalék alkatrészek szállítója a SZU, akkor ment ki tőlünk, nem valami kedves búcsú után nem is várhattunk csodát, hogy valamit adjanak. A felbomlás után a tagállamok adtak volna a raktári készletből, de USD-ért, ami horribilis összegeket tett ki. Csak egy pl. UTD-20 motor 33.000 USD. Ki akar ennyiért venni, ha maga a harcjármű sem ér már annyit, 100.000-t újat lehet kapni. A tartalékok el kezdtek fogyni, megkezdték a Zárolt készletek fölbontását valamint a kannibalizációt, a másik járművekből történő javítást. Kezdtek mozgó alkatrészbázisok kialakulni. Ekkor még azt sem tudtuk ki az ellen. (Nem mintha ez világos lenne ma számunkra). A jó szakembergárda elment, és hagyta az egészet a fenébe. Velük ne szórakozzanak…
Az NDK „integrálódása” után pár évvel felcsillant a remény, hogy tudunk venni tartalék alkatrészeket, INGYÉ, de pénzesebb országok beelőztek, és olyanoknak adták azokat, melyek vittek a németek által „balesetveszélyesnek” titulált eszközökből. Így nagy mennyiség jutott Görögországnak kb. 500 db, Svédeknek kb 250 db. és a Finneknek kb. 200 db is. Érdekes, hogy a Svédek úgy vették meg őket, hogy a Csehországban lévő gyártósorokon – ahol eredetileg készültek – felújítottak őket. (Félautómata töltő ki, thermovíziós optika be, lézerbesugárzásjelző fel, stb.)
Mi meg néztünk ki a szemünkön mint a lukinyúl, mert mindent elhappoltak előlünk. Kaptunk egy-két lánctagot meg pár metszett alkatrészt szemléltetéshez, ezzel vége volt a nagyon beharangozott NDK segélynek. No persze pénz nélkül ez sem megy. Maradt a 490 BMP-1 különböző változata meg 12 db BRM-1K felderítő jármű. És múltak az évek…
A NATO-hoz való csatlakozási felkészülések alatt valaki – persze nem szakember, mert azok akkor még nem tudtak angolul, vag ha tudtak nem mehettek ki - kint félrehallott valamit, és az jött vissza belőle, hogy a békefenntartási feladatokra csak kerekes harcjárműveket szabad használni. És ezzel megásták a BMP-nek a sírt. Megkezdték, majd folytatták a BTR-80, BTR-80A beszerzéseket a szovjet államadósság részeként. BMP-hez semmit, még egy lánccsapszeget sem. Mindenki elfogadta ezt otthon, no meg kapóra is jött mert nem kellett rá költeni a nincsből. Az amerikai Sinseki tábornok is ezt a vasat ütötte akkoriban, (hála azóta leváltották, de a Stryker program az Ő öröksége) és ha egy amerikai azt mondja annak úgy is kell lennie (magyar felsővezetési gondolkodásmód)
(Mondjuk Boszniában egy halom nemzet használta az M-113-s minden verzióját, Bredley-k, meg Skorpiok is szaladgáltak erre arra.)
Elkezdték elvonni az amúgy sem bővülő költségvetés ide eső részét, és a dolog megállt, ott van, ahol ma is látni. Kalocsán a temetőben, Még eladni sem tudjuk így, de ez egy másik kérdés....
Voltak modernizálási törekvéseink is. Egy halom nemzet fordult itt meg akár keletről (pl. oroszok Klivet toronnyal) akár nyugatról (pl. General Motors 30 mm-s Bofors löveggel szerelt új toronnyal) Nem lett belőle semmi, mint ahogy a hazai fejlesztések is sutba kerültek, HTI, CURRUS Rt. No money...
Bocs a kicsit érzelgős és hosszú szövegért, de mint szakembert és BMP függőt nagyon mélyen érintett a dolog…..
Üdv: Túzok
Így van, erre akartam utalni én is. Nem kéne megint abba a hibába esnünk, mint a háború után, hogy mindent beolvasztunk, ami haditechnikai eszköz csak maradt.
Megkaptam ma a "SZU-100 égető" katonai szervezet tájékoztatási tisztjének telefonszámát, amint tudom, felhívom, hogy érdeklődjem mi lett a sorsa ennek a harcjárműnek, s ha tudja azt is elárulhatná majd, hogy honnan, hogyan került oda.
"A végén fölmegyek a Hadtörténeti Intézet könyvtárába, és végignézem az összes ott fellelhető üzemeltetési szabályzatot" Háááá! Azt gondoltam, ezt már régebben megtetted :o)))
Deviszont! Hol voltak ezek a román SZU-100-asok? Nem emlékszem biz én. Sokat lendíthetne rest emlékezetemen, ha esetleg felúsztatdnád valahová azt a képet.
" Gondolom, hogy aki éget(-tet)i SZU-100-ast, azért felelős, hogy legyen egy hadrafoghatatlan, állományon kívüli eszköz, melyen a tűzoltást lehet gyakorolni. A honi haditechnikai múzeumok vélhetően hidegen hagyják. Ezt a problémát nem csapat szinten kellene kezelni - szerintem. "
De miondjuk más illetékesnek lehetne rá gondja.. vagy a keceli Pintér úrnak... Ha már ballisztikus rakétát tudott a parkjába szerválni, egy SZU-100-as se lenne gond....
" Amikor felvetetted, akkor se mondtam, hogy nem lehet igazad, a parancsnoki harcálláspontot illetően :o) "lehet, hogy a BTR-50 behozása után vontató lett... ki tudja..." - írod. "Valahol mindent tudnak" - mondta Tom Cruis a Top Gun-ban. Remélem, sikerül valahogy kiderítenünk. "
Hát ja... A végén fölmegyek a Hadtörténeti Intézet könyvtárába, és végignézem az összes ott fellelhető üzemeltetési szabályzatot. Lehet, hogy van róla anyag....
" Ezek a MI-24 célpontnak szánt SzU-100-asok mikor érkezhettek hazánkba? "
Ööö.... Jó kérdés.. :))) Nemtom.....
Ui. emlékszel arra kb. 1992_ven készült képre, amin a román hadsereg M-zárolt SZU-100-asai vannak, lezsirozva?
Below
OFF
A képeket megkaptam :-)) és nagyon köszönöm. És persze ha akad még a "tarsolyodban", akkor szivesen fogadom.
ON
Mindenkinek
Kerekes harcjárművekkel kapcsolatban lenne egy megjegyzésem. Valamikor még a Jugoszláv háború elején az amerikaiak megemlítették azokat a vegyi anyagaikat, melyeket légi úton tudnak célba juttatni (közutak - autópályák), és az aszfaltra kerülve - gumikerekekkel érintkezve - szétmarja a gumiabroncsokat. Legalábbis nekem így rémlik az akkori hír. Ha ez az anyag valóban létezik, akkor valóban ésszerű a kerekes harcjárművek irányába fejleszteni :-( Azt már nem is említem, hogy a kerekes terepjáró ill. lánctalpas futóművek esetében mekkora különbség van a terhelhetőség - maximális páncélvastagság terén.
Egy tény. A kerekes jószágók valóban olcsóbbak, még ha a harcban nem is annyira felelnek meg az elvárásoknak. De ebbe az apró különbségbe nem a politikusok halnak bele egy békemisszió keretében.
Gondolom, hogy aki éget(-tet)i SZU-100-ast, azért felelős, hogy legyen egy hadrafoghatatlan, állományon kívüli eszköz, melyen a tűzoltást lehet gyakorolni. A honi haditechnikai múzeumok vélhetően hidegen hagyják. Ezt a problémát nem csapat szinten kellene kezelni - szerintem.
Amikor felvetetted, akkor se mondtam, hogy nem lehet igazad, a parancsnoki harcálláspontot illetően :o) "lehet, hogy a BTR-50 behozása után vontató lett... ki tudja..." - írod. "Valahol mindent tudnak" - mondta Tom Cruis a Top Gun-ban. Remélem, sikerül valahogy kiderítenünk.
Ezek a MI-24 célpontnak szánt SzU-100-asok mikor érkezhettek hazánkba?
Bizony - bizony, fedélzeti elektronikában meglehetősen elmaradtunk a nk-i színvonal mögött! Aki már használt például thermo-víziós eszközökkel felszerelt harckocsit, vagy más harcjárművet, az nagyon jól tudja, hogy mennyi esélye van ilyen ellenség ellen annak, akinek nincs ilyen eszköze! Pedig ez ma már nem számít sehol sem újdonságnak. A MH fejlesztési programjaiban még csak meg se nagyon említik ezeket az eszközöket, max. egy-két felderítésre szánt eszköznél, amely azonban még elég messze van a harcjárművek irányzékától! Az ilyen irányzóberendezések klasszisokkal képesek növelni a tűz hatásfokát!
Más: A BMP-k egyszerűen nem fértek bele a "könnyű"-koncepcióba! A gyalogsági harcjárműveket felváltották a páncélozott szállító járművek. Korábban ezek még PSZH-k (páncélozott szállító harcjármű) voltak! Ma már sok helyen nem is nevezik őket harcjárműnek. Talán nem véletlenül!
Üdv below! De szétrúgnám annak a súltagyúnak az agyát, hátsóját stb. aki a SZU-100-ast ig égeti, szó szerint..Milyen jó, hogy egy db sincs honi múzeumainkban, de felgyújtogatni Debrecenben, meg Mi-24-es célpontnak van belőle elég.... Amúgy a gépek a szovjetektől jöttek, de már löveg nélkül, céltárgynak, ui. nálunk nem volt rendszerben a gép, nekünk csak T-34/85, SzU-76 és ISzU-122-esünk, ISz-2-esünk volt 56 előtt. Az ISzU-122-est már elvileg 1955-ben tipusselejtezték (lásd Okváth könyv), de még 56-ban futkározott belőle néhány a pesti utcákon. Na, de akkor is, egy gépet azért lecipelhettek volna Kecelre, ahelyett, hogy itt égetik..... A "VT-34"-hez.. Kösz a +1 képet! Mégiscsak igazam lenne?! :))) Mert szerintem a BTR-50 előtt is voltak vezetési pontok, és ez ilyen lehetett.... Aztán lehet, hogy a BTR-50 behozása után vontató lett... ki tudja...
Úgy vélik egyes vezetők, hogy a lánctalpas harcjárműveknek leáldozott, és a jövő a gumikerekes járműveké (valamelyik itthoni szakértő még azt is nyilatkozta, hogy a harckocsikat is teljesen ki kellene vonni...). Ez ugyan most elég népszerű nézett (orrba-szájba fejlesztik mindenhol a gumikerekes harcjárműveket, a lánctalpasok fejlesztése meg vagy stagnál, vagy visszafogott fejlesztésekről van szó inkább), de elgondolkoztató, hogy pont azon nemzetek nem gondolják így, akiknek van bőven első kézből szerzett tapasztalatuk (pl. Izrael, Oroszország), és pl. az USA-ban is folyik most keményen a nyilatkozatháború, hogy irakban beváltak-e a Strykerek, avagy sem (a személyzetük szerint olyan jók, hogy álmodni sem lehetne szebbett - egyesek azonban egy kicsit kétségbe vonják ezt).
Üdvözlet, micsoda öröm, hogy a benfentesek is érdeklődnek a topic iránt! Remélem nem baj, ha pár kérdéssel én is zaklatnálak. :)
Arról mondjuk elég sokat hallott az ember az elmúlt években, hogy a pilóták mit gondolnak a magyarországi állapotokról, de a harckocsizók véleményét (legalábbis szerény személyem a lenti hozzászólásaidon kívűl) még nemigen hallotta. Mi a helyzet a hadrafoghatóság terén, mennyire kell nektek alkatrész- vagy emberhiánnyal, esetleg a bürökráciával megküzdeni?
Vagy inkább ezt ne bolygassuk? :)
a Thermovízió nem olcsó, egy zászlóaljnyi erQnél pedig nincs semmilyen gazdasági realitása a modernizációnak, legfeljebb új típus beszerzése,
Viszont új tipus tartok tőle aligha várható egyhamar... (főleg ugye úgy, hogy a "könnyű" (ultrakönnyű?) hadsereget preferálják az MH-ban)
Látsz esélyt bármiféle modernizációra, vagy azzal kell főznötök, ami a konyhában maradt?
Az ágyú nagyon jó, a löszereket lehetne modernizálni, ma már sokkal kisebb ürméretekkel is el lehet érni a 125mm-es gránát pusztító hatását.
Milyen lőszerek vannak jelenleg rendszerben? 3VBM-9? 3VBM-11?
A 9M-119 pct. rakétákat képesek indítani a magyar hk.-k, és ha igen, van belőle egyáltalán a raktárban?
Hát azért a tartalékban lévő 200 már megnyugtatóbb, ha valami hirig adódik.
Nem fordulhat elő, hogy az ellen már a határon, mi meg azon vitázunk, hogy kel-e közbeszerzési eljárás? :))
Elhiszem, hogy a könnyűcsapatok élvezik az elsőbbséget, de azért ilyem szintre nem kéne leépíteni a Hk alakulatokat.
Néztem pl: a hírekben Falidzsa ostromát. Ugyebár a városi harc tipikusan könnyűcsapatokat kíván (meg utánpótlást ezerrel) és mégis mit csináltak az amik?
Az M1-es utat nyitott, a tengerészgyalogosok meg fedezték, hogy ne tudják péncéltörővel kilőni meg az épületekben takarítottak. Nem volt hülyeség!
De, hogy ne csak az amikat nézzük: mit csináltak volna az oroszok Grozníjban HK támogatás nélkük?
Márpedig nagyon úgy néz ki, hogy a jövőben a békefenntartő/teremtő műveletekben (amire most fel akarja készíteni a politika a MH-t) döntő lesz a városi harc. Elvégre a terrorista/gerilla sem hülye, hogy kiálljon a mezőre háborúzni!
Nem teljesen. A tárintézetben tárolnak még kb. 200 T-72 -est, ezek kisjavítás és a 4TK elvégzése után hadrafoghatóak. 1980-as években még kb 1600 hk -nk volt, 34,54,55,72-es típusok, vegyesen. Az MH hadrendjében azonban valóban csak 58 hk. van, a mi zászlóaljunknál.
A BMP-ket is kivonták, így csak BTR-ek maradtak a lövészeknél is.
Lézertávmérönk van, már az orosz hk-k Pk-i jármüvei is el voltak látva lézerrel, a cseh, lengyel, belorusz kocsik pedig mind rendelkeznek velük.
Az éjszaka nem könnyü. Ha látjuk a célt ott a szálkeresztmegvilágítás, ha nem marad az aktív infra, ami persze mára már elavult. a Thermovízió nem olcsó, egy zászlóaljnyi erQnél pedig nincs semmilyen gazdasági realitása a modernizációnak, legfeljebb új típus beszerzése, de itt sem maga az eszköz a drága, hanem az öket kiszolgáló logisztikai háttér.
Az ágyú nagyon jó, a löszereket lehetne modernizálni, ma már sokkal kisebb ürméretekkel is el lehet érni a 125mm-es gránát pusztító hatását.
A másik gond a lötávolság. Távcsöböl a cél 3000m-en szinte már nem is látható. Ezér' kell a thermo. Ha látsz, akkor el kell löni olyan messze, ami kívül van az ellenség lötávolságán, ha ezt tudod akkor olyan pontos ágyú kell amivel el is találod a célt, ha pedig eltaláltad, akkor olyan löszer ami meg is tudja semmisíteni vagy harcképtelenné tenni. Hogy tudja-e ezt a hetvenkedö? Azokkal a típusokkal szemben amikkel szemben találhatjuk magunkat, jobbára igen...
Múlt héten szakasz harcszerü lögyakorlatokat löttünk, és az Arcvonal stábja velünk forgatott, Január 2.án megy majd le a 26 perces müsor. Két lepusztult PSZH-t kitettünk 1500m-re, megpakoltuk napalmmal, majd össztüzet löttünk rájuk.
Az ilyen látványért érdemes élni. a kamera kinnt volt 15m-re a céloktól, látni fogjátok mi maradt belölük. Ha szeretitek a harckocsikat, okvetlenül nézzétek a müsort az MTV 1-en!!
így..., de teljes feltöltés után lesz 58 db hetvenkedönk, 2 db VT-72 (ennyi van az országban mindösszesen) , 4 dbBLG (hídvetö hk 55-ös alvázon) valamint 2db VT-55-ös. Ez a zászlóalj feltöltés után két régi zászlóalj harci erejének felel meg, söt még többnek, mivel a négy hk. szd. mellett van egy robosztus logisztikai szd. és egy törzstámogató szd. is. A haderöátalakítás a többi láncos technikát ki is takarította az országból. Talán nem tudjátok, de a jövöben a könnyü erök élveznek abszolút prioritást.
Below: tudtommal a T-34 -esekböl nem csináltak vezetési pontokat. Édesapám 1960-tól 65-ig dolgozott velük Rétságon. A BTR 50 PU és társai akkoriban már rendelkezésre álltak magasabb vezetési szintekre, ezredszintig a parancsnokok vezetési eszköze pedig a harckocsi volt (tudtommal). A SU-100 asok természetesen a Felszabadító Szovjet Hadsereggel érkezhettek hazánkba. Egyébként az ötvenes években szinte minden rendszeresítve volt amihez hozzá lehetett jutni :-)
qGecco:
Ezt mos úgy érted, hogy a MH-nak összesen 30 db bevethető T-72-ese van?!!
Sehol (mondjuk gépesített lövészéknél vagy mittudoménhol) nem akad még néhány?
Mer’ ha ez így van menten elsírom magam! 58 HK-val megvédeni az országot? Elég optimista hadvezetési hozzáállás. (Bár ha úgy vesszük nem optimistább, mint hogy az a pár Gripen elég lesz a feladatra)
Ami a T-72 korszerűsítést illeti köszi az infot.
Kérdés: mi a helyzet az célzással? Van a HK-inkon lézertávmérő? Mi a helyzet éjszaka/rosz látási viszonyok között? Ezek azér’ a XXI. században már alap dolgok, nem?
Néhány éve olvastam valahol, hogy a löveg cseréje is szóba került (de az is lehet, hogy a lengyel T-72-ről volt szó), hogy NATO lőszerrel működjön. Van ennek értelme, vagy annyival nem jobb?
Másik kérdés, hogy a plusz súly nem káros-e nagyon a mozgékonyságra?
below:
Lehet, hogy nagy hülyeség, de nem lehet, hogy Szergejék felejtették itt, anno?
OFF: Valami vidámabb hírt vártam :o( A vipmailra úsztattam a képeket. Vagy azt se tudod megnézni? Holnap a cégtől megpróbállak felhívni draut-nélkülin :o)
OFF
A céges net-hozzáférésem (sajna) befuccsolt. Már csak erre a fórumra tudok feljönni.
:-((((((((((((((((( A postaládámat azért nézegetni fogom, de már nem mindennap.
ON
A T-34 kép lemaradt. Szóval a páncéltest jobb oldalán, a pót üzemanyag tartály látható konzolt nevezte a bácsi antenna konzolnak, és ennek alapján mondta, hogy ez egy parancsnoki vezetési pont.
Részünkről a szerencse! Nagyon örülök, hogy a topikban üdvözölhetünk!!!
Nekem most nem a T-72-esekkel és nem is a modern haditechnikával kapcsolatban lenne kérdésem.
Sorry, de megint viszakanyarodnék a korábbi témához. Egy ismerősöm pár éve járt Kecelen, találkozott egy idősebb úrral, aki azt közölte, hogy a korábban itt Gödöllőn átalakított T-34 harckocsi vontatóként említett eszköz valójában parancsnoki vezetési pont, a páncéltest jobb oldalára felehegesztett konzol a nagy (6 m) antenna tartója.
Ti mit tartotok erről?
A másik: a mellékelt kép Debrecenben a Bocsaki István Gépesitett Lövészdandár tűzakadály-pályáján készült. Ez ugye egy SzU-100-as. A típus azonban (legjobb tudomásom szerint) nem volt rendszerben a Magyar Néphadseregben. Hogyan kerülhetett hozzánk és vajon mi lett a sorsa?