Keresés

Részletes keresés

Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 480
Amugy várom a fejleményeket... ÉS KÖSZÖNÖM!!!!!
Előzmény: Bálint23-24 (479)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 479
Egy könyvem nekem is van: Vasúti Biztosítóberendezési Ismeretek I és II. rész
De ebben áramkörök nincsenek, "csak" leírás és magyarázat, hibaelhárítás. Ismered?
Előzmény: Infós (478)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 478
Mind a D55, mind a D70 sajnos csak alapkapcsolásban van meg. Sőt, a D55 még az eredeti alapkapcsolás, tehát pl. a kézi váltóvezérléshez nincs léptetőlánc (tehát akár egyszerre is futhatnak a váltók), a kényszeroldónál még egy számlálóállással lehet több vágányutat is törölni (azóta már nem) stb. Közben kiadtak egy új könyvet, majd megpróbálok abból is kérni, de az még később lesz... :(
Előzmény: Bálint23-24 (477)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 477
Tudom, és igazad is van abban amit írtál. De engem nem a modellvasutam miatt érdekel, mivel az már készen van... Érdekel és kész. Milyen áramköreid vannak amúgy? És ezek általános áramkörök vagy melyik állomás bizt. ber.-é?
Előzmény: Infós (476)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 476

Csak azt ne felejts el, hogy míg egy "nagyvasúton" a vasúti jelző az egyik legfontosabb eszköz a vonatforgalom lebonyolítására, tehát ott szabad jelzés csak igen indokolt esetben jelenhet meg, így az az áramkör utolsó bástyája is, az működik utoljára. Egy modellvasúton a jelzők inkább csak "karácsonyfa"-szerepet töltenek be, sok jelentőségük sincsen, szemben a vágányszakaszok táplálásával. Ez egy komoly különbség, ami igencsak nagy eltéréseket eredményez a két "biztber" között. Azonkívül egy modellvasúton sokkal kisebb az okozható anyagi kár, tehát ott nincs szükség olyan szintű védelemre, mint pl. egy nagyvasúti váltónál. Vagy gondolj pl. egy sorompóáramkörre, hogy lehet vajon kint a terepen és egy terepasztalon? Az egyik helyen egy rossz érintkezés esetleg jópár ember életébe kerülhet, míg utóbbi esetben csak rosszul néz ki. De ígérem, hogy beszkennelem és akkor lehet kérdezni! :)

Előzmény: Bálint23-24 (475)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 475
Hát igen, valami hasonlókra gondolok. Bár ezt már megcsináltam a modellvasutamnál, ott egy relé egy jelzöhöz tartozott, és tök jól müködött is, most a gyakorlati vasutas megoldása érdekelne. KÖSZÖNÖM!!! De az összes rajz érdekelne majd, idövel....
Előzmény: Infós (474)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 474
Mármint a fényjelzési rendszer megvalósítása? (Tehát hogy ha egy fény van, akkor  vmax, két fény esetén pedig az alsó sárga miatt max 40 km/h, a felső fény meg: zöld —> köv. szabad teljes seb., sárga —> köv megállj, vill. sárga —> köv. max 40 stb? És hogy ez hogy veszi figyelembe a váltók állását?) Sztem ölég hamar meglesz, bár az összes rajzot október előtt nem ígérem. De szerintem még idén meglesz.
Előzmény: Bálint23-24 (473)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 473
Megint pofátlan leszek :))) Minden amit el tudsz küldeni IDŐVEL!!!!!!! Nem sürgös, csak ilyen ák. rajzot nem láttam, és pl. érdekelne a sebesség rendszer gyakorlati megoldása. (mi meyik jelfogón megy keresztül stb...) Nálunk ilyen nincs... :((((
Előzmény: Infós (472)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 472
Na: akkor mi is kell pontosan? Vagy mehet minden? ;)
Előzmény: Bálint23-24 (471)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 471
Most meg fogsz lepödni! Jópár jelfogó jelölést ismerek, dolgoztam bizt. beresekkel is. Azt hittem hogy már be vannak szkennelve a rajzaid. Én is tudnék cserébe küldeni bizt. ber. rajzot egy VES elektrodinamikus bizt. ber. teljes rajzával. A baj az, hogy nincs szkennerem még...
Előzmény: Infós (470)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 470

Nem pofátlankodsz, engem legalábbis nem zavarsz, sőt, örülök, hogy nem vagy "járműfenntartás-buzi"! :DDDDD

 

Konrkétan mi érdekelne? Sajnos papíralapú és a szkennerem ugyan bírná, de a szabadidő véges és a D70-es rajzok pl. A3*2 méretű (származtatott méret) rajzlapokon vannak, a szkenner szeginy meg csak A4-es. Tehát egy rajz négy szkennelés. De szerintem az így kevés, kéne hozzá egy kis magyarázat, mert az elektonikai tudás ehhez — sajnos — kevés. Egy példa: a D55-nél a jelfogók különböző rajzjelekkel vannak ábrázolva, funkcótól függően. Ez eléggé megnehezíti a rajzolvasást egy "kívülállónak". Azonkívül szinte minden mindennel összefügg... Tehát egy rajz kevés egy konkrét áramkör megismeréséhez. De ha kicsit pontosítod, akkor segítek szívesen! ;)

 

 

Előzmény: Bálint23-24 (469)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 469
Bocs, hogy idepofátlankodok, de tudnál nekem küldeni D55 és D70-es áramköröket mailben? Nagyon megköszönném...
Előzmény: Infós (468)
Infós Creative Commons License 2005.07.06 0 0 468

Tegnap volt szerencsés vasúti átjárót fedezni (igaz, a gyakorlatban Hév volt szegény). Jön a Hév (én már látom), kiállok az útra a sorompószekrény hűs árnyékából, szép uv-zöld jólláthatósági védőmellényben, piros tárcsával. Az autós megáll és megkérdezi, hogy "mi az, jön a Hév?". Nekem csak egy kérdés jutott az eszembe, amit gyorsan fel is tettem neki: "Maga szerint?". Továbbment.

 

Füsti!

 

Ha már itt is összefutottunk, kérlek részletezd azt a 20-30 esetet, amikor el tudod képzeli! D55-ös és D70-es alapáramkörökkel tudok szolgálni, ha olyan szintű a dolog! :)

 

Előre is köszönöm!

Előzmény: Füsti-67 (466)
oldmumus Creative Commons License 2005.07.06 0 0 467
En szintugy, meg gyakrabban ulok a feher villogora parhuzamosan kozlekedo gepen es tisztaba vagyok az eroviszonyokkal.
Előzmény: Füsti-67 (466)
Füsti-67 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 466

Volt itt régebben egy téma, hogy előfordulhat-e villogó fehér fénysorompó mellett, hogy jön a vonat.

 

Sajna fel tudnék sorolni vagy 20-30 különböző esetet, amikor ELVILEG elképzelhető.

 

Úgyhogy autósok: reszkessetek! (Én mindig körülnézek, nekem hiába villog hívogató fehéren...)

Füsti-67 Creative Commons License 2005.07.06 0 0 465

Sziasztok topiclakók. Most találtam rá erre a felületre, és tetszik.

 

A MÁV-on a számítógépes hangosbemondó rendszereket DIGITON néven kezdte fejleszteni a 90-es évek elején a MIKI Rt.

 

Keleti, Déli, Nyugati volt az első, azután Siófok stb. stb. stb. Mára igen elterjedt. Az alapötlet az, hogy a bemondáshoz szükséges szavakat felmondatják valakivel szalagra, majd ezeket digitalizálják és szavanként külön file-ként a számítógépbe töltik. Utána az éppen aktuális menetrend vonataihoz a szükséges szövegeket a szófilek-ból szavanként megszerkesztik, ezeket vonatszám szerint tárolják le és ezeket mondatják ki.

 

A gép a vonatszám alapján azonosítja a szövegeket, beszerkeszthető az indulási / érkezési idő is, a vonatot a gép a megfelelő időben felkínálja bemondásra. A vágányszámot és a késést mindig bemondatás előtt kell beírni (változtatható adat).

 

Újabban ezek komplex utastájékoztató rendszerként üzemelnek, a kiírókat (Pragotron: lapozós, képernyős stb.) is vezérlik. Az állomási kütyü elláthatja a vonali megállóhelyeket is. Eredetileg a MÁV-nál bizt-beres összefüggése nem volt, lehet, hogy mára ezen is fejlesztettek (pl. kijáró vonat után törlődik a tábla stb.)

 

Annak idején a Bp. Ig. SZESZÁ-n volt alkalmam foglalkozni velük. Az üzemeltetési rész nem volt kiforrva még, menetrendváltásnál az új szavakat fel kellett vetetni a rendszerbe. Pl. ha a felszereléskor érvényes menetrend szerinti vonatokhoz nem kellett "Bélatelep" neve, akkor az nem került digitalizálásra, az új menetrendben pedig megállt ott egy gyors, akkor azt nem lehetett megszerkeszteni addig, amíg fel nem mondta a Szalóci Pál -akkor vele mondattak fel mindent- ezt a szót, be nem digitalizálják, és át nem töltik a pályaudvar számítógépére. Az áttöltéshez hozni kellett a cég számítógépét, mert még nem volt olyan adathordozó, amin el lehetett volna vinni (a nagy helyigény miatt). 1994-ben járunk! A nemzetközi vonatokról, állomásnevekről ne is beszéljek...

 

Gondolom ma már be van digitalizálva az összes állomásnév stb. De a fejlesztéskor az üzemi részén nem gondolkodtak úgy el, mint a műszakin. Évekig használták a beüzemeléskori vonatszámokat, a módosítottakat pedig nem tudták géppel mondani csak élőszóval...

 

A szerkesztőprogit se tudta senki kezelni a MÁV-nál, pedig a gépeket azzal szállították (volt bennük "szerkesztés" menüpont). Mindig a MIKI Rt.-hez futottak szerkesztetni. Egy ideig én rohangáltam éjszakánként a pályaudvarokra szerkeszteni, azután a személyszállítási vezetőket -saját kérésükre!!!- kioktattam a szerkesztés módjaira, (nem volt az olyan bonyolult). Örültek, hogy végre segíthettek magukon, az állomásukon. Meglepett, mennyire örültek, hogy be lettek avatva. Így egy évközi módosítást is beszerkesztettek még aznap éjjel. Én meg közben lobbiztam, hogy felvegyenek minden szükséges szót a rendszerbe, hogy a távközlős fönökök ne kötözködjenek, hogy miért nyúlunk bele, mi üzemeltetők, a szerkesztésbe....

 

Aztán eljöttem dolgozni a Gyermekvasútra...

Előzmény: Bálint23-24 (436)
Infós Creative Commons License 2005.07.05 0 0 464

"Csak egy felügyelö (fszt.) emberke kell hozzá... Ott tök automata minden."

 

Ott igen... :(

 

A Keletiben pl. egy percet siet az óra, tehát ha van még indulásig 26 perc a hangos szerint, akkor még csak 27 perc múlva indul a vonat.

A MIKI Rt. csinálja a progit, van Windows és DOS alá írt változat is. A DOS-osnál éjfélkor újra kell indítani a gépet, mert éjfélre a menetrendben levő összes vonatot "kilövi" a kezelő, így azok "elfogynak" holnapra. Messze van ez még a Csepelen használatos AuLi-tól... :( Ha jól tudom, akkor nincs külön menetrend minden napra, az összes vonat szerepel, amiből ki kell írtani az aznap nem közlekedőket. Vagy talán van egy munkanapi meg egy hétvégi és kész. Ez főleg ünnepnapokon szívás. Pl. megtörtént, hogy kitáblázta az induló táblára a 18.05-ös (608-as) DÉLIBÁB IC-t szombat este (csak péntek és vasárnap jár). És az utasok is keresték, hogy honnan fog indulni, mert már csak 10 perc van indulásig. Ekkor felhívta a kolléga a Keleti hangost és levetette vele a vonatot. Nem figyelte a táblát. Hát, röviden ennyi a rendszerről. A Biztberrel semmi függése nincs, ezért lehet az, hogy a vonat már rég bent áll, amikor még a hangos azt szajkózza, hogy "vonat érkezik".... :(

Előzmény: Bálint23-24 (463)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.05 0 0 463
A Közvágóhid-i Hév végállomáson úgy van megoldva, hogy van egy érzékelö a bejárati jelzönél ami érzékeli a vonatot, bemondja hogy bejár az állomásra, és a beirt menetrend alapján azt is hogy mikor indul majd vissza és hova. Csak egy felügyelö (fszt.) emberke kell hozzá... Ott tök automata minden.
Előzmény: Soldato (462)
Soldato Creative Commons License 2005.07.04 0 0 462
Egy számítógépet kezel az arra kijelölt személy.
Előzmény: Bálint23-24 (436)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.04 0 0 461
Kérem, hogy aki tud segítsen a 436-os kérdésemben! Nagyon érdekelne a dolog!
Hentes2 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 460

Basszus! Már majdnem bevettem! :-)

Az lett gyanús, hogy nem láttam semmi mércét a tartály belsejében.

Hentes.

Előzmény: bádoglovas (455)
oldmumus Creative Commons License 2005.07.03 0 0 459
Aztan meg jol rangatja a szerelvenyt a sok egyhelyben allas utan.
Előzmény: V46 021 (458)
V46 021 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 458

"ami menet közben 20 másodpercenként "

 

Nem csak menet közben... , és helyenként igen szép környezetbarát tócsákat hagy maga után.   Félig -:)

Előzmény: Bálint23-24 (457)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 457
Köszönöm szépen, a válaszod nagyon kielégítő volt. De én tényleg azt hittem, hogy az tengelyszámláló. Ez a karima melyik oldalát keni? Mert ez nálunk a HÉV-nél egy utólag beépített berendezéssel lett megoldva, ami menet közben 20 másodpercenként "fúj" egyet, a forgovázra felszerelt kenő berendezés. Nálunk a a sin felöli karimát fujja tele olajjal.
Előzmény: bádoglovas (455)
bádoglovas Creative Commons License 2005.07.03 0 0 455

A folyadékos tengelyszámláló működési elve:

 

Feltöltik a pálya mellett látható tartályt nagyonkörnyezetkímélőolajjal.

Egy hét múlva megnézik mennyi olaj hiányzik. Ha 1 tengely elhaladásával 1 cm3 olaj fogy el akkor 1 liter olaj elfogyásának esetén 1000 tengelyt számláltunk meg.

Ilyen egyszerű!

Előzmény: Bálint23-24 (453)
rg7 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 454
Ha neked úgy jó...
Előzmény: Bálint23-24 (453)
Bálint23-24 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 453
Hát akkor azt is mondja meg valaki, hogy hogyan müködik. De én még mindig azt mondom, hogy tengelyszámláló.
Előzmény: Hentes2 (451)
oldmumus Creative Commons License 2005.07.03 0 0 452
Igen ivkeno, karimakeno...
Előzmény: Hentes2 (451)
Hentes2 Creative Commons License 2005.07.03 0 0 451

Nem hinném, ugyanis nélkülöz mindennemű elektronikai berendezlést.

VAlami kenegető merendezés lehet szerintem is.

Hentes.

Előzmény: Bálint23-24 (449)
ZE Creative Commons License 2005.07.03 0 0 450
Nyomkarima-kenő?
Előzmény: Bálint23-24 (449)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!