-doboz: 1 db fény előjelző visszajelentése, 1 db kulcsszekrény-hozzájárulás. Csak nem valami emeltyűmegakasztós függésbe hozták?
-Blokszekrény: közös billentyűvl feloldó és térközkezdőjelző, magányos billentyűn vonalblokk, magányos billentyűn térközoldó.
-Lent 670 mm-es "naytávolságú" előjelzőemeltyűk (az egyik már lánctalan, mert idő közben karérintővel kapcsolt fényjelző let belőle), kettő bejárati jelző emeltyű, meg egy térközkezdőjelző emeltyű.
Ami a berendezés szépsége, az a térközillesztés. (Mindenféle egyközpontos nem-SH berendezések esetében rendszerint így működtek, de ez lehetett az utolsó. Meg Nagyharsány, de az újítóbb szellemű volt.)
Bejárat: bejárati jelző szbadra áll, a térközoldó szigeteltsínre haladó vonat oldja a térközoldó blokkot, a bejárati jelzőt visszavéve, a blokkot elzárva lehet oldani a mögöttes térközt.
Kijárat: Vonalblokkot elzárjuk, ezzel föloldjuk a kijárati jelzőt. A térközoldó szigsínre lépő vonat átbillenti a feloldóblokkot, a szárnykapcsolós térközkezdőjelző megálljba esik, és úgy is marad a feloldó visszazárásáig*. Akkor pedig már az induláskor lezárt vonalblokk fogja megakadályozni az ismételt kijáratást, egészen addig, míg nem kapnak oldást a következő térköztől.
*Ha elég a vonalblokk és a térközkezdőjelző blokkok állapota, akkor időben végrehajtott jelzővisszavétellel kímélhetjük a szárnykapcsolót.
Itt azért látszik, hogy van kulcsazonosító is: "Már 12 éve lezárva van a blokk Pécsvárad és Erdősmecske között.Nem is lesz feloldva többé." Aztán hogy ez milyen úton-módon is van összeidomítva a berendezésbe, nem látom hirtelen.
Közben azért megjegyzendő, hogy többközpontos berendezésnél sem feltétlenül látni rá a kezelt váltók egy részére.
Kisebb forgalmú mellékvonalon, rövid állomási vágányokkal persze ez sem probléma, a tárgyalt szlovákiai berendezésnél tolatásokhoz meg ott a helyszíni állítási lehetőség.
- - -
Amúgy műszakilag Nyugati I. torony és Nyugati II. torony is egy-egy egyközpontos, vonóvezetékes FM berendezésnek tekinthető, nem? (Ahogy Angyalföld-elágazás nem az, mert van előzetes menetkijekölés, még ha ez helyből történik is).
A váltóállítási távolságokkal van alapvetően a gond, ha csak egy központod van, akkor nem lesznek a fogadóvágányaid elég hosszúak, illetve hogyan ellenőrzöd az ablakból a vágányok és váltók szabad állapotát.
A szolgálattevő szerint ebből a fajtából 4 van összesen Szlovákiában (ebből három olyan állomásokon, ahol nem áll meg vonat, és itt is csak most lett újra személyforgalom). Mondjuk ha a nem biztosítottakat is belevesszük, akkor itt is van ennyi egyközpontos FM (meg még ott vannak az alakjelzős, nem biztosított egyközpontosak).
Köszönöm a jó tanácsokat! Minden használható információ jól jön. :)
Szerencsére ezek a dolgok nem állnak messze tőlem (asztalos ismeretek, van is ismerős a családban , barkácsolás, stb...) A jellegrajzok, vagy gyártmányrajzok, azért sem lennének rosszak, mivel munkámból adódóan 3D tervező programmal dolgozom, így ezek leképezése nem okozna gondot. Innen már csak részlet kérdes, hogy hogyan lesz belőlük kézzel fogható terepasztal kellék. A könyvet megpróbálom felkutatni antikváriumban, hátha van még pár darab elfekvőben...
Ha valakinek a csoportban mégis meg lennének ezek a szabványok, továbbra is szívesen fogadom őket...
Ha terepasztal építésére adtad a fejed, sok-sok mindennek kell utána járni az asztalos munkától a különféle műanyagok tulajdonságain, a ragasztókon, fű-fa-virágok jellemzőin, forrasztáson, elektronikai ismereteken át egészen az állomási technológiákig, vagy akár a felsővezetékrendszer feszítésének működéséig.
Javaslom valahonnan beszerezni Linzbauer Tamás Vasútmodellezés c. könyvét. Ideális gyűjteménye a vasútmodellezők számára létszükségű információknak, többek közt tartalmazza az alak- és fényjelzők főbb méreteit is (meg sok mindent a fent elrettentésként felsoroltakból).
Modelvasút az egyik hobbim, és terepasztal építésre adtam a fejemet, Fényjelzőkről és vasúti berendezésekről keresgéltem jellegrajzot,vagy valamilyen ábrát kerestem méretekkel.
Olvasgattam a fórumot, és itt találtam erre a hozzászólásra. Akkoriban egy email segítségével hozzá lehetet jutni ezen szabványokhoz, aki kérte. Sajnos az email cím most nem publikus, így ez az út nem járható.
Esetleg lenne valaki, akinek meg lenne ez a gyűjtemény vagy esetleg egy link, ahonnan le lehetne tölteni.