A motoros váltószelepet akkor nem kell tisztítani évente, ha át van mosva a rendszer (vegyszerrel) és meg is van adalékolva. A tengelyére így nem fog kirakódni a kosz. ami meggátolja az átváltást.
Tudod az a baj, hogy ha az elején nem csinálják meg a tisztítást, akkor később elég nagy károkat tud okozni. Sajnos a fűtésszerelők ezt anyagi okok miatt sem és idő miatt sem csinálják meg. És nem is nagyon érdekli őket, hogy a későbbiekben hogyan fog működni a rendszer. Van olyan, aki át sem látja az egészet. Tisztelet a kivételnek!
Milyen gyakran, és milyen karbantartást igényel egy kombi kazán? Mert az előző lakásunkban 7 évig ment (aztán elköltöztünk) egy olcsó "vacak" Quadriga turbós kombi cirkó, és azon kívül, hogy évente a kéménysemrő jött méri, csak mi láttuk... Sohasem volt takarítva, karbantartva, vagy javítva, tette a dolgát hiba nélkül...
A mostani lakásunkban mostanában szereltek fel egy kéményes Baxi kazánt, mit kell vele tenni? Gondolom, a kéményes kialakítás miatt ezt azért illik takaríttatni (folymatosan szívja a lakásból a kémény rajta keresztül a poros levegőt), de ezen kívül A Quadrigánál pl. ilyen váltószelepes dolgról nem is hallottam ;-) Tudom, hogy mi az, és hogy van a kombi kazánokban, de nem is gondoltam, hogy azzal bármit is tenni kell...
És a hőcserélőt kell tisztíttatni? Mert az előző lakásunk új építésű volt, gondolom rendesen átmosták beüzemelés előtt a rendszert: de most a 15 éves kazán helyére tették fel a Baxit, és hiába kérdezgettem a szerelőket, hogy nem kellene-e átmosni a rendszert, csak hümmögtem, és azt mondták, hogy felesleges: közben meg elég fekete trutyi folyt a csőből, amikor levették a régi kazánt... És mindenhol azt olvasom, hogy készülékcsere előtt rendszer átmosás, sőt, ilyen régi rendszernél esetleg egy vízkő oldás is kell... Még viccelődtek is, hogy van savazó gépük, ha eltömődne esetleg a hőcserélő...
És ha kellenek ezek a dolgok, akkor az ráér tavaszig, a fűtésszezon végéig, vagy mielőbb csináltassam meg - ha már a szereléskor elmaradt?
igen boldogan tapasztaltam hogy már ez sem német, hanem portugál (lehet megérem hogy a rolls-royce is made in china lesz)
kérdésem hogy kb mire számítsak, mert ugye amellett hogy úgy érzem nem kicsit átba***ak azzal is hogy portugál a cucc (én nem poénból akartam német terméket venni) de normális garanciát sem adnak rá (vagyis ha évente fizetek a garanciáért akkor adnak akár 3 évet is, de egy bosch terméknél nem erre számítottam persze én vagyok a hülye) vagyis kérdésem hogy van e már tapasztalat eme csodás portugál termékről
Portugáliában készült, szériában tönkremegy a panelja (a hibajelző, meg a 45 és 90-es led villog, nem tudod törölni a hibát), amin később módosítottak. Az égőjét és a motoros váltószelepet évente tisztítani kell. A kazántest a rendszerben lévő koszra érzékeny. És illik fojtótárcsát szerelni a készülékbe az égéstermék-elvezetés hosszától függően (beüzemelő feladata), vmint egy kondenzátumleválasztó is illenék. A szivattyút tegyétek 2-re.
Egyébként a témáról annyit, hogy a Bosch gyárában 2011-től a hagyományos készülékek fejlesztésével leállnak. Gyártásban még marad, de fejlesztés megszűnik. Átállnak a kondisokra (a Condens 3000 is itt készül). Csak ezeket fejlesztik tovább. Így lesz előbb utóbb minden gyártónál.
Most olvastam a nick-ednel. Akkor se ertem. Illetve egy tippem van: az anekdota szerint az autoszereloknek is oktatjak, hogy hogyan kell nezni meg fejet vakarni, amikor kinyitja a tulaj a motorhaztetot... a kodosites megeri.
De akkor minek beszel baromsagokat? Konkretan peldaul mi koze az eloremenohoz annak, hogy a keszulek kondenzal-e vagy sem? Na meg irrelevans infoval tolteni meg a hsz-eket (pl. a kerdes a turbos nem kond. es a kond. kozti kulonbseg magas eloremenonel, a valasza hogy az atmoszferikusnal jobb a kondis).
Nekem vegulis mindegy, a mostanival (nem kombi) kibirjuk meg 5 evig, az uj hazba meg a gazt se engedem be, szoval nem engem hulyit halalra, de hat en mar csak ilyen felresikerult vagyok, hogy ugy altalaban nem birom ha meg akarjak vezetni az embereket.
Én meg megvédem az ócsak kombis átfolyós kacatok melegvíz készítési képességét ;-)
Nálunk a Baxi Fourtech 24 úgy adja a melegvizet, mint az álom ;-))) Ennél jobbat nem is kívánhatnék.
Amikor bekötötték a készüléket, felcserélték a bejövő és a kimenő vízcsöveket: innen sejtem, hogy 15-16 fokos a bejövő víz hőmérséklete mostanában nálunk - mert ugye azt mutatta szegény a kimenő helyett ;-)
50 fokra van álltva a melegvíz, zuhanyozáskor ezt úgy tartja a készülék, hogy annál jobbat nem is kívánhatnék: ha rányitok hirtelen, akkor lemegy 47-48 fokra egy kis időre, de aztán visszamegy 50-re: ha meg elzárom "csorgatósra", felmegy 53-54 fokig, és ha tud, visszamegy 50 fokra, ha nem, akkor meg a kegkisebb lánggal fűtöget, és tartja ezt. Ha azon a határon folyatom, ahol még éppen csak begyújt, akkro esetleg feljebb is megy, mert gondolom a legkisebb lánngal is csak túlfűteni tudja.
Teszi ezt úgy, hogy 75%-on van a maximális HVM láng, és begyújtás után nagyon le is veszi a lángot, alig hallhatóan ég. Én szeretek zuhanyozni, hosszasan, elég meleg és erős vízben, de ezt is úgy szolgálja a készülék ki, hogy közelében sem jár a maximálisan beállított lángnak, mondom, 15-16 fokos bejövő, és 50 +/-2-3 fokos kimenő víznél.
A kádtöltés nálunk ritka, hetente 2x-3x fordul elő, a gyerekeknek: de simán megy az is (persze nem 1 perc alat loccsantja tele akádat), csak a víz hőmérsékletét állítjuk feljebb előtte (oda az 50 fok kevés, de zuhanyozni sok is majdnem: kell hozzá hidegvíz, tehát pazarlunk, mert felmelegítjük a vizet, utána meg visszahűtjük)
Az is igaz, hogy nálunk csak a fürdőt szolgálja a kazán: mosogatni géppel szoktunk, a kis kézi mosogatáshoz meg van egy új 15l-es, tárolós Ariston villanybojler, mert ezekben a lakásokban a konyhába nem húztak melgvizet a fürdőből... De nem is baj, ha néha kell, akkor bekapcsoljuk a villanybojlert, hamar felfűt, és a kisebb mosogatásokra elég a 15l melegvíz: amúgy meg takarákosabb a mosogatógép szerintem.
Nezd, nem tudom ki van a nick mogott, de aki nalam, aki nem vagyok egy muszaki zseni, kevesebb helyes infot ir le, de azt ugy mintha egy ceg alkalmazottja volna aki ilyeneket gyart, hat nem tudok masra gondolni, minthogy felvette a szakertoi sapkat, de nincs mogotte tartalom. Azt remelem, nem a meg rosszabb kombinacio van, hogy erteni kellene hozza, de megsem.
Ja, még a melegvízről. Az olyan jellegű kérdések, hogy ha 40' a fűtési előremenőm, mitől lesz 50' a melegvíz, nagyjából értelmetlenek, ugyanis jól működő készülékek minden esetben a HMV elvételnél gyakorlatilag kiütik a fűtést, és átállnak melegvízkészítésre, ezt hívjuk HMV előnykapcsolásnak. Ebben a funkcióban addig emelik a fűtővíz hőmérsékletét, amig a kért(irányítástechnikailag parancsolt)HMV hőmérsékletet kinem tudják szolgálni, a beállított fűtési paraméterektől teljesen függetlenül. Amint a felfűtési szakasz véget ért (nem kérünk melegvizet), visszaáll fűtési üzemmódba.
Az indirekt tárolóról még annyit, hogy vagy készülék mellé, vagy alá is szerelhető, tehát aránylag kis helyigénnyel megoldható az elhelyezése, bár elismerem, hogy egy 40-50-60 négyzetméteres lakásban valóban problámás lehet az elhelyezése, mindenesetre erősen megfontolandó alternatíva mondjuk egy lakásfelújításnál, de főleg családi házba. Megemlítendő még, hogyha jól tudom, minden tárolóhoz kiépíthető a cirkulációs rendszer, mely szintén nem olcsó, de nem kell várni heteket-litereket a melegvízre, és egy egyszerű, mechanikus időkapcsolóval is megvezérelhető..
És akkor a fűtésről. A fűtés gyakorlatilag nem más, mint az elvesztegetett hő pótlása, ilyen egyszerű az egész.
Induljunk ki abból, hogy a gyártók nagyjából( bár tény, nem minden esetben) tudják azt, hogy mi mit szeretnénk. Ez alatt azt értem, hogy amikor piacra dobnak egy készüléket, alapból minden benne van, amivel tudunk fűteni, úgy mint szivattyú a megfelelő teljesítménnyel, tágtartály a megfelelő mérettel, szabályzó elektronika legalább az alapfunkciókkal. Léteznek már olyan készülékek, amelyek több körös fűtést alapból le tudnak kezelni (padló+radiátor), tehát ezen is túl vagyunk. Az áruk ugyan borsosabb, nem kevésbé, mégsem használjuk őket megfelelően, inkább cigánykodunk( nem rasszizmus)mindenféle hozzátákolt szarral, ami vagy működik, vagy nem. " A magyar épületgépészek a legjobbak a világon, mert akár egy gyári rendszer árának a háromszorosát is rá tudják költeni arra, ami végül nem működik." (Made by internet).Tehát alapból vegyünk egy radiátoros rendszert. Ha jó a készülék, és ezt ugye feltételezzük, és mégsem jó a fűtés, akkor valószínüleg, a meghibásodást mellözve, rosszul van kivitelezve, illetve rossz volt alapból a hőszükséglet kiszámítása. (Természetesen ide nem értendő a nincs rá pénz, jó lesz az úgyis, majd kicseréltetem ha lesz rá pénzem, a burkolás fontosabb,az legyen szép című megrendelői hozzáállást). Ezen általában lehet segíteni, pl. radiátor cserével (nagyobbra is akár, és nem kell félni a triplasoros DKEK,33-as tól sem). Folyt.köv.
Most, hogy mindenki annyira okos és hozzáértő ( nem sértésnek szánom), szeretném megvédeni J-B-t, mint kollégát. Amit írok, természetesen általánosságban értendő!
Tehát a kombicirkóról, minden esetben elmondható, hogy nem más egy műszaki szükségmegoldásnál, mely melegvíz termelői oldalon nagyon erős fizikai korlátokkal rendelkezik. Aki megnéz egy prospektust, a két legfontosabb adatot szokta kihagyni, amely nem más, mint az átfolyó vízmennyiség és a HMV deltaT. Ez gyakorlatilag azt jelenti hogy a bejövő hidegvíz hömérsékletére hány fokot tud rátenni a készülék, és mindezt mennyi liter vízhozammal, ez most valahol 10-15 liter és max. 32' környékén van. Ha a kifolyó melevíz hőmérsékletét akarjuk növelni, akkor az átfolyó vízmennyiséget kell csökkentenünk, tehát már a fürdőkádat nem lehet vele normálisan megtölteni sok esetben, főleg télen és családi házban.Továbbá a síma kombi készülék egyidejüleg egy melegvízelvételi hely kiszolgálására alkalmas, mely tényt a gyártók soha nem is tagadták. Viszont aránylag olcsó, cserébe legalább szervízigényes.
Más a helyzet a tárolós kombiknál, ők valamilyen szinten nagyobb HMV komfortot biztosítanak, egy 20-30 literes tárolótol azonban még mindíg ne várjunk csodát. Ők már legalább próbálkoznak, ezért némileg többet nyújtanak ezen két adat tekintetében, cserében még bonyolultabbak és szervízigényesebbek, de legalább drágábbak is.
Sajnos a műszaki paraméterek tekintetében jelenleg az indirekt tároló-falifűtő kombináció az ideális, bár tény, hogy picit helyigényesebb és a bekerülési költsége magasabb, cserébe viszont sok esetben a felépítése jóval egyszerűbb, kevésbé szervíz igényes, nincs benne pl. az ominúzus hőcserélő( savazás. eltömődés, csere igen jó pénzért és társai). Ezek a készülékek az esetek nagy többségében síma, egyszerű falifűtő készülékek, amelyekhez alapesetben csak egy váltószelep kell, semmi más. A propektusokban tároló-előkészítésnek hívják ezen rendszereket.
Az égéstermék-elvezetésbe nem szeretnék belebonyolódni most, mert az mindenhol a helyi adottságoktól, meglévő cucctól és nagyon erősen a pénztácától függ, magyarul egy kondis készülék könnyen belezuhanhat tok-vonó a soha megnemtérülő kategóriába. Folyt köv a fűtési oldalról.