Keresés

Részletes keresés

k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49522

Jó, jó amit irsz de az orosz Prágában reggel hatkor tankokkal volt (legalábbis ekkor mi úgy tudtuk)

 

Találgatni talalgattunk, sokak szerint az NDK-ból jöttek át, és voltak olyanok is akik azt mondták, hogy jóval korábban már felvonultak a cseh-lengyel határ közelében, de ezek mind találgatások voltak

Előzmény: manhattani (49520)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49521

:-)))

 

Sejteni minden sejtettük a nagy centi vágások közben, hiszen se kimaradásra, sem eltávra nem engedtek ki, megtiltották az alkohol fogyasztást (ami abból állt, hogy a kantint is bezárták), nem telefonálhattunk, nem volt látogatás sem, Ez már julius végével elkezdödött.

 

Engem augusztus 14-15 körül küldtek ki Budafokra, valami utász laktanyához, ahol kaptam egy kocsiparancsnokot, majd irány a Nagyvásártelep, a konzervekért, meg egyéb dolgokért. Rakodás után már mentünk is fel Nagyorosziba (ekkor tudtam a Nagyvásártelepről telefonálni), na nem a muteréknak, (azok melóztak), hanem szomszédba.

 

Innentől semmi kapcsolatom nem volt velük. Amúgy nagyon jó sorom volt a körülményekhez képest Nagytapolcsányból minden nap lejöttem Cifare (Csifár) helység melletti hadtápközpontba (ez Nyitra-Verebély közt volt) és innen vittem fel a különböző kaját Nagytapolcsányba. 1969. márciusában jöttünk haza, ráadásul az utolsók közt.

 

 

Előzmény: Bárdos Imre (49518)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49520

OFF: Hogy hogyan értek oda ilyen korán a mai napig nem tudtam megfejteni, ...

 

77-ben és 78-ban Csehszlovákiában dolgoztam, az ottaniak sokat meséltek 68-ról. A Varsói Szerződés támadásának megindulásakor a menetrend szerinti moszkvai repülőjárat leszállt Ruzinén. Igazából két gép volt, de olyan közel repültek egymáshoz, hogy a radar egynek mutatta. A gépekből katonák özönlöttek ki, és elfoglalták a reptér irányítási pontjait. Egy órával később a repülőtér nyugati menetrend szerinti járatot fogadott, de már orosz irányítással. Aztán fogadtak még sok szovjet gépet.

 

Talán így.   ON

Előzmény: k.novotny (49516)
vasutTOM Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49519

Könnyen előfordulhat, hogy akkor már a Ludmillákról folyt a tárgyalás

 

Ez így igaz Imre! Ez a Bolgár-Magyar-Szovjet egyezkedés a Ludmilla (Terv. M63) időszakban volt.

 

akartunk venni, de helyettük is Szergejeket kaptunk

 

Olyannyira akartunk, hogy a magyarok ötlete alapján kezdték kifejleszteni. Ez lett volna nálunk az M63-s. (Lásd: "Az olajkirály" M63-as Extra)

Egy 1970 körüli ügyírat már említi az 50 db. gép állomásítását. Egy nemsokkal későbbi (talán 1972?) majdnem szó szerint ezt írja:

"A megrendelt nagyteljesítményű dízelmozdonyok helyett a szovjet fél továbbra is a beszerzési tervben már nem szereplő M62 soroztatot szállítja."

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49518

Hogyan is szólt a régi mondás?

 

"Látogass el a Szovjetunióba, mielőtt a Szovjetunió látogat el hozzád!"

 

Ezek szerint ez nálad majdnem bejött.

Előzmény: k.novotny (49516)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49517

De ez akkor jóval később lehetett, hiszen a Ludmilla még kisem volt találva 1962-ben

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49516

viszont 1968-ig nem állomásoztak szovjet csapatok Svejkéknél, ezért is forszírozták  Moszkvában a katonai megoldást már 1968 elején.

 

Sajnos leszerelésem elött 40 nappal a Magyar Néphadsereg jóvóltából baráti látogatást tettem közel hét hónapig a baráti Csehszlovákiában

 

Nagyorosziba vezényeltek a Zalaegerszegi harckocsihadosztályhoz gépkocsival, amely ekkor már kb két hete ott állomásosott,  és mint hadtápos kiszolgáló személyzet egyik tagjaként.

 

Aug 21-én indultunk a határra, akkor még nem tudtuk, hogy hová, de Nagytapolcsányba érkeztünk 5 óra körül. Amikor az alakulat felállt az előirt harci rendbe, majd eligazitást tartottak. Ekkor közölték az eligazitáson, hogy a szovjet csapatok Prágában vannak.

 

Hogy hogyan értek oda ilyen korán a mai napig nem tudtam megfejteni, hiszen a mi konvojuk azt a közel 130-140 km-t majd 5 óra alatt tette meg.

 

De te biztos megmagyarázod

 

 

Előzmény: remotszergej (49511)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49515

Ha már főjavítás, egy kis szösszenet a Nohabok jótállásos felülvizsgálatáról Soós Endre, az Északi Járműjavító dízelmotor javító részleg akkori vezetőjének tollából. Különösen az utolsó mondat tetszik! :)

 

"Ilyen tudásra és tapasztalatra támaszkodva fogadtuk be javításra az akkor igen korszerű és igen jó minőséggel rendelkező mozdonyt, a ma-már legendás hírű M61-est, vagy más néven a NOHAB-ot. Az akkori szokásoknak megfelelően százezer kilométer lefutása után úgynevezett jótállásos felülvizsgálatot végeztünk a mozdonyon, több szerkezeti egységet  megbontottunk, a dízel motor két hengerperselyét is kiemeltük a hajtórudakkal, dugattyúkkal, hengerfejekkel együtt. A svéd vezetőszerelő, Halvorzen úr majd szívinfarktust kapott, amikor közöltük vele, hogy a tökéletesen működő mozdonyt illetve motort megbontjuk, de a parancs az parancs. Szétbontottuk az egységeket és megállapítottuk, hogy minden tökéletes majd ismét összeszereltük a gépet. Nyilvánvaló, hogy munkánk a magyar hagyományokat követte, bár értelmetlen volt. A gyártó cég már akkor (1965-ben) igen magas minőséget produkált. Mi ennek ellenére továbbra sem bíztunk a svéd mozdony kiváló minőségében. Miután a mozdonyok a százezer kilométeres futás teljesítményt már elérték, levélben kértük fel a svéd céget, hogy foglaljon állást a főcsapágyak cseréjét illetően. A gyár válaszlevele hamar megérkezett. Hivatkozva arra, hogy a mozdonyokkal kapcsolatban nem rendelkeznek túlzott tapasztalatokkal – hisz a mozdonyok csak pár éve üzemelnek – úgy gondolják, személyvonati forgalomban a csapágyak cseréjére kb. hárommillió kilométer megtétele után lesz szükség. A válasz számunkra megdöbbentő volt."

Előzmény: Mágus23 (49507)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49514

Feltételezhető, hogy a Szergejeknek és a Ludmilláknak voltak hasonló jellegű problémáik, pl. fékrendszer, az automata tűzoltó rendszer, vezérlés, stb., ahol a MÁV és a BDZ reklamációi erősítették egymást.

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49513

Lányi Ernő bácsi mondta, hogy még a gőzös világban is régen, amikor még sok gázvilágítású személykocsi járt, a Déliben, a felüljáróhoz nem messze, bal oldalon az alagút felé állt egy gázszállító kocsi, abból töltötték fel a személykocsik világítási gáztartályát.

 

Jópofa az a modell! :-) H0-s?

Előzmény: rezgaras (49510)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49512

Könnyen előfordulhat, hogy akkor már a Ludmillákról folyt a tárgyalás, mert olyat mi is akartunk venni, de helyettük is Szergejeket kaptunk. Annyira nem veséztük ki a témát, csak valami egyéb ügy kapcsán szóba került a dolog.

Előzmény: k.novotny (49509)
remotszergej Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49511

Csak kekeckedés végett, a kelet-berlini forrongás 1953 júniusban, a lengyel poznani felkelés 1956 június végén volt és a válság megoldása elhúzódott őszig. 

Érdekes amit írsz a DOSZAAF-ról, a diktatúrákban az ifjúsági szervezetek "érdekes módon" mindig egy háborúra készítették fel a fiatalokat. 

 

Esetleg a politikai kapcsolatok miatt kaptunk mi elsőként a szergejekből? Hruscsov-Kádár kapcsolat sokkal barátibb és kölcsönösebb volt, mint a későbbi főtitkárok kapcsolatai a szoci tábor pártvezéreivel. Netán mert nagyon lepusztult a MÁV mozdonyparkja, ami komolyan veszélyeztette a gazdasági kapcsolatokat, ezáltal a társadalmi berendezkedést is? Feltételezések csak.

(Sajnos eddig nem találtam a neten angol nyelvű irodalmat a térség szoci vasútjairól, ha valaki tud ilyenről és megtenné hogy belinkelni, azt megköszönném. A németet is meg tudom oldani, előre is köszönöm.)

 

Tény, hogy nem voltunk határosak a NATO-val, de a szovjet és magyar katonai tervek szerint a gaz imperialista támadás nyugat és délnyugat felől érkezett volna különböző harci repülők majd szárazföldi egységek képében a ballisztikus rakéták mellett. A támadást persze megállítottuk volna 20-30 km-es térnyerés után és aztán a barátilag ideiglenesen hazánkban vodkázó testvérekkel együtt visszakergettük volna a vérszomjas imperialistákat és ha már lendületben vagyunk, miért ne foglalnánk el É-Olaszországot, Ausztriát és a bajor területeket. Bár Ausztria semleges állam volt, attól még mi forntországnak számítottunk, mégha nem is a legfontosabb hadszintérnek földrajzi adottságainknak köszönhetően. 

Csehszlovákia ugyan határos volt az NSZK-val, viszont 1968-ig nem állomásoztak szovjet csapatok Svejkéknél, ezért is forszírozták  Moszkvában a katonai megoldást már 1968 elején. A szoci táborból egyedül Románia nem volt határos semmilyen kapitalista társadalmi berendezkedésű országgal, ezért is vonultak ki onnan a szovjet csapatok könnyű szívvel 1957-1958-ban.

 

Egyébként meg élvezetes volt számomra a hétvégi eszmecsere.

 

rezgaras Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49510

Húú, egy (OFF) gáztartály kocsi!!! Még sohasem láttam fényképen (kivéve ezt ;-)))

 

Előzmény: rizibácsi (49463)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49509

a BDZ szakemberei viszont mindig a MÁV-osokkal mentek a tárgyalásokra

 

A BDZ szakemberei maximum Hruscsov-hoz mentek pusziért, mivel ők kapták a lehető legtöbb Szergejt azaz egyet sem. 

 

Eleven elvolt döntve mely országok kapnak ezekből a géppekből, ebből pedig a Bulgár kiesett, annyira, hogy sesem volt e sorozatból neki (összekeverted a Ludmillával)

Előzmény: Bárdos Imre (49505)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49508

Üdv. Az első tervezett sorozat szállítási darabszáma volt az 50 1964 re lett volna legyártva Azt,hogy miért volt csak 20 nem rejtély én tudom, de mivel csak rokonsági elmesélés a történet alapja ha leírnám beláthatatlan vitákat meg össze vissza vádaskodásokat indítana el.  Emiatt nem teszem közzé. Mindenki azt hisz amit akar ezzel kapcsolatban. Más a legenda és más a valóság. A valóságra meg írásos bizonyíték még nincs és addig még azt valaki nem veszi elő minden csak legenda . A legenda meg lehet bármi is még nem kell hozzá valóság sem . Lásd NOHAB ok a kerepesi út alatt.

Előzmény: Tamás410 (49506)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49507

Üdv Imre ! Pontosan így volt Bizony bizony a MÁV os csapat keményen ellentmondott az oroszoknak . Valjuk meg jogosan. A szergejek főjavításáról vannak emlékeim .Az Észsakiban tanulóként sokat gyakoroltunk rajta. Nem akarom a kedélyeket felkorbácsolni, de csak annyit nem volt egyszerű.Ahány gép annyi trükk.

Előzmény: Bárdos Imre (49505)
Tamás410 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49506

Tisztelettel köszöntelek !

 

" de a MÁV szakembereinek érdeme,hogy a szergejek korai problémái megoldódtak és a keleti blokkban használhatóak lettek."

 

Ez minden bizonnyal így igaz. Hogy,miért csak 20 lett az 50 db.-os géppark - valószínünek tartom ez a "múlt rejtélye" marad örökre -és ebbe X.-Y.-nak nem sok beleszólása volt, már akkor sem!! A többi,csak  " népmese "...-:)

 

"Többször hallottam tőle az első 50 gép számát"....no ez érdekes..:) - Ameddig ténylegesen nem volt legyártva az adott sz.-ú gép - 

 Ő ezt honnan tudta...??

Előzmény: Mágus23 (49504)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49505

A Szergejek üzembe állításához még annyit, hogy a MÁV szakemberei sokat veszekedtek a szállító féllel, méghozzá igen kemény hangon a mozdonyok beszerzése és a szállítmányok érkezése idején. Az anyagot feldolgozó levéltáros állítása szerint korábban nem gondolta volna, hogy ilyen keményen ki mernek állni a magyar szakemberek a szovjet féllel szemben. Az iratok feldolgozása során számára az is nyilvánvalóvá lett, hogy a DR szakemberei nem igazán emeltek szót semmi ellen (gondolom jobbnak látták csöndben maradni), a BDZ szakemberei viszont mindig a MÁV-osokkal mentek a tárgyalásokra tudván, hogy a magyar fél nem hagyja magát "leszerelni". Szóval tényleg a MÁV szakembereinek érdeme, hogy végül egy használható mozdonyt kaptunk.

Előzmény: Mágus23 (49504)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49504

Tisztelettel köszöntök mindenkit. Az 50 darab  első HOHAB gép tervezett szállítáasa az igaz Néhai Fodor Csaba egykori MÁV Vezérigazgatóságon főosztály vezető volt , ő annak idelyén nagyon részletesen elmondta nekem a Nohabok dolgait .A  külföldön történő járműpróbákon és az átvételen is személyesen jelen volt .Többször hallottam tőle az első 50 gép számát azt is ,hogy miért lett csak 20 .Nem a cocom miatt. Az 50 gépet a gyár 1964 re adta volna át,de 1962 től a szovjetúnióban már előkészítették egy "szocialista egységmozdony "típus gyártási programját.Mivel a MÁV elsőkörben megkerülte az oroszt és megpróbált nyugatról vásárolni ezért ő kapta az első szériát annak összes hibáival és problémáival. Bárki lehet okos főleg útólag ,de a MÁV szakembereinek érdeme hogy a szergejek korai problémái megoldódtak és a keleti blokkban használhatók lettek.

Felek Ferenc Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49503

Újabb pofon ez az antiszemita öntudatnak.

Előzmény: M62-238 (49486)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49502

Üdv Antal ! Most már sejtem melyikről van szó most annak melyik lejárata van használva mert 3 volt neki . Egyébként raktár is volt egy időbenden  nem egy kellemes hely még pincének sem.

Előzmény: fantal (49478)
1047 005-2 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49501

"ha lenne rá szükség, akkor megkapták volna a fővizsgájukat és közlekednének"

 

 

Nem biztos,mert a tulajdonviszonyuk és az állapotuk miatt nem költ(ene) rájuk senki.

Előzmény: remotszergej (49416)
1047 005-2 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49500

"De vannak,láttam Kanizsán és valószínű Sm-en is van,"

 

meg Szegeden 2 db.

Előzmény: M62-238 (49414)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49499

Szóval lekádereztél? :)

 

Félelmetes tudása van vasúti dolgokban.

Előzmény: lövedék (49497)
M62-238 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49498

Küldesz nekem is?

Én is ismerem a nagy horgászt,tanított villanyon.

Előzmény: lövedék (49497)
lövedék Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49497

 

Köszönöm. A lottó ötösömben lennék olyan biztos, mint ahogy ebben voltam... :-) Én gyakornokként még voltam a beosztottja, rengeteget tanultam tőle, mellette öröm volt kadétnak lenni. A mai napig tartjuk a kapcsolatot. Pl. amikor először olvastam a hozzászólásaidat, és nem tűntél rögtön ismerősnek, őt csörgettem meg a személyedre vonatkozó információk megszerzése végett. Egyébként, hogy gőzős vonatkozása is legyen a hozzászólásomnak, ő nagyon tudta oltani, a bennünket, fiatal mozdonyvezetőket cseszegető öreg, még gőzősről átképzett masinisztákat. Egyszer a beíró helyiségben, az asztalnál ült a csapat és mindenki töltögette ki a szalagot stb. Ekkor megszólalt fennhangon, hogy "Hej, amikor még 424-essel hordtuk Bredába a gyorsokat, azok voltak ám az idők! Amikor elcvikkolt a pótsegédlövettyű nyoszittyúja (valami hasonló kamu duma) és menet közben kellett kicserélni..." Az őt megütközve hallgató öregeknek először nem esett le a tantusz, de aztán jött a reakció, hogy "Elmentek ám ti a büdös p....ba!" Sértődés meg harag nem lett a dologból, de azért jót röhögtünk. Rengeteg sztori van vele kapcsolatban. Ha érdekel, majd privátben elküldöm.

Előzmény: Bárdos Imre (49495)
M62-238 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49496

Nem lehet eldugva 50 NOHAB mert ha igaz,hogy 50-et rendeltek abból 20 megérkezett és csak a többi 30-at kellett eldugni a testvérek elől.

Ezt is túlkombinálhatta valaki az 50 db hallatán,aztán ráhagyták.

Előzmény: FAV 20 (49492)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49495

Ment mail.

Előzmény: lövedék (49493)
rm40 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49494

> A szertartályos mozdonyoknál még valamennyire érthető a kis vízkészkészlet a mellékvonalak tengelynyomás korlátozása miatt.

Azt viszont nem értem(de biztos megvan az oka),hogy a szerkocsis mozdonyok oldalára miért nem szereltek ugyanúgy (pót)víztartályt,mint a szertartályos gépekre? A tengelynyomás nem lett volna sokkal nagyobb,lehetséges van ilyen gép,nem láttam,de szerintem nem sok,mert nem ez a jellemző.

 

Pedig a tengelyterhelés korlátai az igazi probléma. Az adott futóművön még így is rengeteg problémát okozott a kívánt teljesítményű (méretű, tömegű) kazán elhelyezése, hogy ne lépje túl a mindig szűkre szabott limitet. A készletek mozdonyra helyezése sokkal kisebb kazán alkalmazását tette volna lehetővé. És ez nem csak a fővonalon volt probléma. Csak néhány jellemző példa:

 

- Itt van mindjárt a 342 sorozat. Fővonali, szertartályos, így is viszonylag szűkre méretezett kazánnal. A 9,61 m3-es víztartályokba még így is csak 8,0 m3 vételézését engedélyezték (illetve túlfolyócső beépítésével tették a teletöltést lehetetlenné), mert különben a mozdony túllépte volna a 14,42 tonnás tengelylimitet. Csak később, megerősített pályák esetén lehetett kihasználni a teljes kapacitást: a szénférő megnövelésével és a túlfolyócső eltávolításával jött létre a 315 sorozat - 15,25 tonna legnagyobb tengelyterheléssel.

- 342-es nagy testvérénél ugyanebbe ütköztek: a 12 m3-es víztartályt szintén túlfolyócsővel kellett ellátni és megint csak 8,0 m3 vételezésére volt lehetőség. Ugyancsak a 14,42 t volt a kritikus határ.

 

Ezen kívül több szerkocsitípusnál is voltak túlfolyócsővel korlátozott tölthetőségű víztartályok. Ez a MÁV-nál nem annyira a tengelyterhelés, inkább a folyómétersúly csökkentésére szolgálhatott, de az osztrákoknál itt is volt olyan, hogy tengelyterhelés-túllépés elkerülésére kellett korlátozni (kkStB 88 szerkocsisorozat).

 

Még egy megjegyzés: a szén- és vízkészletek mozdonyon elhelyezése azt a problémát is felveti, hogy a készletek fogyásával a mozdony tapadási tömege is csökken. Tehát ha még el is tudnánk megfelelő teljesítményű kazánt helyezni a mozdonykereten, akkor is az út egy részén nem lehet kihasználni a pálya által lehetővé tett tapadási tömeget/vonóerőt. Emiatt kisebb tömegű vonat továbbítható, ami rontja a gazdaságosságot.

 

Előzmény: M62-238 (49480)
lövedék Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49493

 

Bocsika.

bm174cm@gmail.com

Előzmény: Bárdos Imre (49489)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!