Én sem téged akarlak kritizálni,de először azért...kicsit "olvass" utána a dolgoknak.
Másodsorban szeretném felhívni minden kedves "modellezőtársad" figyelmét,hogy a fórumok nem fikázásra és észosztásra valóak!!! (vonatkozóan más helyekre is...látva,hogy nagy divatnak örvend)
A véleményt lehet kulturáltan is elmondani ... ha meg csak picsogni jártok ide,arra feltalálták az óvodát.
...S legfőképp először tanuljatok meg köszönni,megszólítani!!
Üdv! Tudtam erről a videóról sőt többször is megnéztem és amikor először láttam már akkor tudtam,hogy a következőre én is elszeretnék menni. A videón 13 perc 49 másodpercénél látható 18 EURÓS ROKAL mozdonyok miatt gondoltam én,hogy féláron lehetne vásárolni dolgokat. Bár nem tudom,hogy miért adta az eladó csak ennyiért.Lehet,hogy nem működtek. Az is nagy vonzóerő,hogy egy egész terem tele van használt TT dolgokkal.
Az hogy szegény, vagy hogy spórolós, két dolog. A nagy átlag úgy áll hozzá, hogy inkább megspórolja az utazás és a körítés költségét, hogy lehessen egy mozdonya. Sokaknak csak az az egy 30 ezres beruházás futja egy év alatt, így erősen meggondolja, hogy utazzon, vagy sem. Pl. most az újdonság katalógus láttán sokak szívták a fogukat, hogy mennyit kell majd költeni csak a magyar vonatkozású modellekre. Volt is erről diskurzus a TT-s topikban (a másikban), meg a klubtalálkozókon. Nürnbergben is mondtam a Tillig gyártmányfejlesztőjének, hogy most már elég lesz...:-))
De viccen kívül: tényleg nagyon sok embernél visszatartó erő az utazás költsége. Még akkor is, ha hardcore-ban, alvás nélkül nyomja le.
Ami az árakat illeti. Hát nagyon el vagy tájolódva, mert féláron már nem nagyon találsz normális modellt. Meg mihez képest féláron? Az új konstrukciójú modell vs. korai Tillig? Ez a viszonyítás pentelaciság lenne, de ha az ember tudja, hogy mit keres, akkor sikerrel járhat. Pl. egy új, tehát 020xx-es BR01-es 55-60 ezer ft itthon. Kint egy üzlet hasonló áron adja, max nagyobb esély van az akciózásra, de minimális a különbség. Itthon általában olcsóbbak a bolti termékek, mint kint.
De egy régebbi 021xx-es cikkszámú 01-es is inkább 150-170 euro, tehát itt sem érvényesül annyira az árelőny, de egy leunai, vagy drezdai börzén odafigyeléssel és jó alkuval el lehet csípni ez alatt az ár alatt is. A régi, tehát BTTB, Parisel, korai Tillig 01-esek 90-120-140 eurós áron alakulnak. Itt viszont bejöhet a képbe a fémpestis, amit ha kiszúrsz a vételkor, akkor akár 50 euro alá lehet letolni az árat, ami viszont az alkatrészbeszerzéssel együtt is rendkívül kedvező. Pl. nálam a műhely fel van készülve ezekre a problémákra.
A többi modell esetében az a tapasztalat, hogy míg 2008-2010 magasságában egy Tillig dízelgép 55-65 euróért már vihető volt, manapság az alsó árhatár jó, ha 95, de már azt is vinnyogva fogadja el az eladó. És ugyebár akkoriban volt 230 is az euró, most meg...
Meglátásom szerint 5-6 mozdony esetében lesz rentábilis a kiutazás, vagy ennek megfelelő számú más egyéb javaknál. Az biztos, hogy egy kinti börze merőben más képet mutat, mint egy itthoni. Vagy elég csak lemenni szombat reggel Drezdában az Elba partjára, ahol 3-4 euroért olyan dobozúj, Zeuke-Bttb vagonokat találsz, amit itthon max csak én árultam a börzén, mert teljesen más a dolog megítélése. Vagy ha tudsz tenni egy drezdai bolt-körutat, ahol kicsivel többért, de valóban szép, hibátlan, dobozos modellekkel találkozhatsz. Ami itthon már nincs, mert a valódi használtkereskedelmet felőrölte az idő.
Amiért viszont sokkal izgalmasabb egy kinti börze, vagy leunai találkozó, hogy rengeteg olyan kiegészítőt találsz, amit itthon nem. Igaz, hogy fajlagosan drágák pl. a közúti járművek, vagy munkagépek, mert 15-50 eurós szórásban vannak, köztük az új, sebnitzi Ikarus is, de legalább van és nagy koncentrációban. Amiket, ha itthonról rendelnél, akkor az egyéb költségek kétszerezik az árat.
És így tovább.
Bár Attila barátom teli kocsiról beszélt, nincs kizárva, hogy körvonalazódik egy másik túra, ami még elég képlékeny.
Javaslom, hogy keress meg privátban a részletek miatt!
Szegény lenne a magyar TT modell gyűjtő? Akkor honnan van a gyűjtőknek 25-30 ezer forintja egy mozdonyra. Mire észbe kaptam,már az összes boltból elvitték mindet! Én először mennék ki.Szerintem megérné a befektetést az utazás költsége mert olyan használt modelleket lehetne venni féláron ami itthon beszerezhetetlen! Gondolok itt a Br 01-re M 62-re Tillig nohabra. Az aukciós portálon pedig úgy felverik az árát,hogy az már hihetetlen! Az LMK vasútmodell börzét pedig meg sem merem említeni! Ezért gondoltam,hogy busszal kéne menni. Ezek szerint nem volt jó ötlet! Valahogyan csak kijutok. Üdv!
tudna abban segíteni valaki, hogy vajon miért melegszik fel hamar a mozdony motorja? Hagyományos motorról van szó, pár kör után már érezhetően meleg...Köszönöm!
Sajnos nem. A verbális igény sokkal nagyobb, mint a valós. Rengeteg olyan mérettársat ismerek, aki az ötlet hallatán lelkendezik, aztán meg amikor a konkrét számokról, meg időpontokról van szó, akkor jön a hümmögés, meg a hárítás. Az asszony, a szabadság, a mittudomén a kifogás általában. De mindezek mögött igazán az áll, hogy egy németországi kirándulás fejenként 20-30 ezer ft-ba kerül, akárhogyan is szerveződik. Egy kocsira mindenestül 50 ezer az útiköltség. Normális esetben 4 fő fér el, mert 5 az már túlzás ekkora útra. Ha nagyobb autóval, mondjuk egy 7 személyes van-nal megyünk, akkor meg arányosan nő a költség, hiszen nagyobb autó, többet fogyaszt. Vannak hardcore fanatikusok, akik képesek levezetni egy éjszakát, majd egész nap bóklászni, utána hazajönni, így spórolva a szállást, de ez nem mindig egészséges. A minőségi vasútmodell turizmus éppen azért érdekes, mert ad lehetőséget a helyi kulináris élvezetekre, sőt a jó német sör megízlelésére is. Tehát így plusz egy éjszaka is bejöhet a képbe. Ha meg ezt is hozzáadjuk, akkor a vacsora (kb 6-8 ezer ft), plusz az egy főre jutó szállás (7-10 ezer) költsége egy mozdony árát teszi ki - és akkor csak ott van az illető, még egy darab kereket sem vett a vásáron. No ez az igazi visszatartó erő. Csak olyanoknak éri meg aki egyrészt nem csupán 2-3 leharcolt bttb-s kocsit szeretne venni, hanem komolyabb elképzelései vannak, illetve azoknak, akik a minőségi élményért (és a jó társaságért) hajlandóak pluszban áldozni.
Egy csoportos út, a busz ára, a sofőr külön ellátása, stb. szerintem nem csökkenti jelentősen az utazás költségét, sőt olyan problémák is felmerülhetnek, hogy ha valaki mégsem jön, akkor nő az egy főre jutó ár, amiért ebben az esetben nem másik 2-3 ember, hanem egy buszra való hőzönghet. A buszozás másik átka, hogy az egyik benzinkútnál megvenni a sört, a másiknál meg kipisilni. Így az egészségesen 7 órás út mindjárt 10 órányi vánszorgás lesz.
Évek óta járunk ki, általában mindig ugyanazokkal a gyűjtőtársakkal találkozunk. Ezek a csoportok mindig megtalálják a kijutásuk módját. Többnyire autókba szerveződnek, régebb óta kialakult csapatokban. A filmben is látható, azért vannak vasutasok is, akik értelemszerűen vonaton jönnek és spórolnak a kaján (halkonzerv és tartóskenyér), illetve 10-15 eurós szálláson alszanak.
Tehát nehéz lenne a fent említettekkel egy buszt megtölteni.
Én elgondolkodtam rajta,hogy valaki nem tudna szervezni egy amolyan buszkirándulást oda. Ha csak a budapesti TT-seket nézem szerintem megtelne egy busz!
A másik lengyel Gagarin, a Rail Polska színeiben pompázó gépek zöme viszont kislámpás, mert ezeket, ha jól tudom, az ITL-től bérelte át, vagy vette meg a lengyel leányvállalat. Azokat is megénekelte mind a Tillig, mind a Roco.
H0-ban kihozta ez utóbbi a gülüszeműt, nyilván a piaci fedettség okán. TT-ben erre kár is apellálni.
A temofesztes képen, ha jól tudom egy lengyel kisszériás modell van, de erről azt hiszem ott diskuráltunk is a készítővel. Nem olcsó portéka, az biztos.
Erről van szó. De a képen látható modell egy Tillig, aminek meg az ablakai nem jók és így átépítve kb. 1 Roco és egy Berliner emeletes kijön az árából. Persze az ST44 ritkán húzott emeletes kocsit, de mint modell szebb, mint a Tillig régebbi konstrukciójú, nem is teljesen sikerült mozdonya.
Természetesen mindenki annyi a kompromisszumot vállal, amennyi számára elfogadható. Szerintem a lengyel mozdonyoknak ez a fő jellegzetessége. A Temofeszten láttam:
Szerintem Luganszkban nem fáradoztak a gülüszemmel. Minden bizonnyal záros határidőn belül a lengyelek szerelték fel rájuk.
Modellezési szempontból viszont a lengyel mozdonyokon a gülüszemet nélkülözhetetlennek tartom. Ez olyan mint nekünk a fütyülős barackpálinka, vagy a bőgatya.
Gumidani képére gondoltam, azon elég szépen olvasható az ST44-001, bár kicsit idegen, Arial betűtípussal. Ezért gondolom, hogy 001', azaz valaminek az átszámozása.