"Azért szerintem ez a gőzös összevonás a dízelhiány kompenzálására nem lett volna egyszerű ügy."
Mi lett volna a gond ezzel? A nyolcvanas években mennyi gőzös volt a Hámánban? 3-4 ? Ahol ennyit gondoznak, ott 10-et is lehetett volna, nem? A hetvenes években még több volt, akkor mennyi lehetett? Nem beszélve a hatvanasról, meg a még régebbi időkről!
Hatalmas víztorony, óriási szénszerelő híd, gigantikus fűtőházcsarnok, mi lett volna az akadálya 85-90 között egy nagyobb 424-es állomány itteni fenntartásának. Szerintem egyszerű: a nem akarás.
Ha a 70-es években pótolhattak személyvonati mozdonyt, a 80-as években miért ne pótolhattak volna tehervonatit.
A Déli fűtőgépekkel kapcsolatosan azt nem értem, hogy egy ilyen gépnek nem a szerelvények végénél kéne állnia?
Onnan messziről oldalról hogy vezették oda a fűtési gőzt a kocsikhoz?
Ha a Déli fűtőházat a 70-es évek közepén lebontották, nagyon nehéz elképzelni, hogy a korongot meghagyták volna,
87 óta fényképezek komolyabban vasutat, akkor már a Déli belső fordítójának csak a helye volt meg, a bal oldali kőfal alatt, kőből egy kört raktak ki a murvás placcon, az lehetett a fordító helye.
Később erre a helyre valami autókereskedés tárolója települt.
A Déliben valaha volt még egy fordító, a mostani felvételi épület helyén. Ott a pályaudvar egy íves kőfalig tartott, az ívben volt a fordító. Ezt 62-ben bontották el.
Egyszer egy gőzös, ha jól emléxem Truman ki is nézett a falon.
"88 nyarán már emlékeim szerint is CSD Szergejek tehervonatoztak a 2-es/4-es vonalon."
Tehát 88-ban még volt, nem tudom mit jelent az általad írt rövid időn belüli selejtezés, de minimum 88-ig ezek szerint lehettek volna gőzösök teher vonati üzemben CSD szergejek helyett, de lehet hogy tovább is 89-90-ig.
90-ben viszont a forgalom drasztikus visszaesésével mindenképpen megszűnt volna a gőzüzem, mert ekkor már a dízeleket is kezdték selejtezni.
Álmodozásom arról szólt, hogy a 2-es vonalon, (de lehet másutt is)a 424-esek kaphattak volna még néhány év haladékot a végső búcsú előtt.
Felvetésed jogos, azt a topikot még csak elvétve olvasgattam. Nem mindig van türelmem kimazsolázni a múltat, pedig lehet, hogy találnánk ott olyan érdekességeket, amikre kíváncsiságunk irányul...
A cementes vonatokról annyit, hogy Lábatlan felé mentek rakottan, ekkor 25 kocsiból állt a szerelvény, ellenirányban, az üres kocsik továbbításakor 50 kocsiból.
A lábatlani cementgyár tudtommal már nem üzemel, helyette Nyergesen akartak építeni egyet, de nem tudom, hogy áll most a dolog? Ebben talán C50, vagy Alex topiktársak tudnának többet.
A CSD Szerjózsák ugyanúgy be kellett járjanak Rákosrendezőre, mint MÁV-os társaik, szerintem csak nem láttad őket, vagy nem emlékszel rá.
Azért szerintem ez a gőzös összevonás a dízelhiány kompenzálására nem lett volna egyszerű ügy. Pedig tök jó lett volna egy magyar Wolsztyn! :-)
A délis képpel kapcsolatban: Igen, az egy fűtőgép! Két pakurás Truman fűtötte elő a szerelvényeket a villamosítás előtti időszakban.
Nemrég megkérdeztem itt a fórumon, de nem jött válasz, most megpróbálom mégegyszer.
Hátha van itt esetleg környékbeli Zala megyei aki tudja.
A nagykapornaki műszén keverő telepről lenne szó, amiről a zalaegerszegi fűtőház története című könyvben olvastam.
Arra vagyok kíváncsi, hogy az ott előállított tüzelőanyag, azonos-e a Bárdos Imre által említett szilárd pakurával, ami mint kiderült nem más mint a Moldova könyvben is leírt b.szar!
Csatlakozni szeretnék Smnks-hez engem is nagyon érdekelne a 150-es vonal múltja, mert a kedvenc fővonalam a 140-es mellett!
2011 november elején nagyon kellemes meleg idő volt és én ekkor beutaztam a vonalat Erzsébet és Kelebia között és végigfotóztam az állomásépületeket. Ezen a vonalon hihetetlenül sok régi állomás épület megmaradt szerencsés módon, ami szerintem eléggé különleges. (Azért a 140-esen is van jó pár).
OFF: A 150-esben még az is jó, hogy az Alföld egyik természeti értékekben leggazdagabb részén megy keresztül, a Kiskunsági Nemzeti Park területein.
Még azt szeretném tisztelettel kérni, hogy a Kecskemét környéki gőzös üzemről is mesélj valamit. Pl.: milyen típusok jártak, hova, meddig, mikor ért véget a gőzös üzem, 70-80-as években melyik 424-esek voltak ott, mikor és melyik volt az utolsó 424-es gép, mikor vitték el a selejtezett gépeket, meddig lehetett leállított gépet látni ott ? stb...
1990 őszén már semmi nyoma nem volt a gőzüzemnek, csak a vízház, meg a vízdaruk, legfeljebb néhány szénkupac. A fűtőházban és előtte dízelek álltak.
A vidéki városok közül Kecskemét a legkedvesebb számomra, sok időt töltöttem ott.
Szerintem a '80-as évek elején megszünt a szénszerelés / rámolás, de pl. a fordítókorongot sk. még használtuk. Ha jól emléxem a forgalmiban volt a fordító kulcsa !!
Emlékeim szerint a '84 dec. utánni un. gőzös leállás után az Alföldön, Mezőhegyesen még üzemeltek gőzösök.., mert spec a 312, 313 -as én vittem le oda Kecsóról !
S ott még volt több üzemelő is !!
A fülöpi vonalon elég sok sóder futott. Igaz, csak 16 tonnás tengelynyomással.
Ennek megfelelően nem is voltak a kocsik teljesen megrakva.
Sőt.., amikor a Kkfháza - Kkhalas vonalat villamosították, az akkor már működő fülöpi deltán keresztül a túlsúlyos vonatokat is vittük ezen a vonalon V.max 20 - szal !!
Tehát ha jól értem, a Déli Fűtőház fordító korongjáról mondod, hogy már nagyon régen eltakarították legalább 25 éve, de az első balatoni nosztalgiák indulása idején még megvolt. Vagyis 87 körül még ott volt szerinted.
Megmondom őszinten, ebben kételkedem.
Ha a Déli fűtőházat a 70-es évek közepén lebontották, nagyon nehéz elképzelni, hogy a korongot meghagyták volna, már csak azért is, mert a dízeleknek erre nincs szükségük.
A korai eltüntetést támasztja alá Mágus beszámolója is, miszerint, 1975-1978 között, ha néha gőzös ment dízel helyett, akkor Ferencben kezeltek, szereltek a gépek. Bár konkrétan nem említi a fordulást, feltételezem, hogy az is a ferenci korongon történt.
"50 üres 2tg.-es cementeskocsiból álló szerelvényét"
Megint bevillant egy régi emlék. Sokszor láttam ezt a szerelvényt a nyolcvanas években Esztergom felől jönni a körvasútra vagy a fordított irányban visszafelé. Én magyar Szergejjel láttam mindig. Azt tudtam, hogy Vácon van cementgyár, de az rejtély volt számomra, hogy ez a vonat hová megy. Most már tudom, hogy Lábatlanba ment. Régen nem láttam már, nem tudom létezik-e még ez.
Tényleg a CSD Szerjózsák csak az Angyalföld-Komárom szakaszon jártak? Rákosrendező környékén meg a körvasúton nem emlékszem CSD Szergejre.
Azon gondolkodtam, hogy a nyolcvanas évek végén, amikor a MÁV-nak mozdonyhiánya volt és a CSD-től bérelt Szerdzsót (a kilencvenes években a teherforgalom összeroppanása általi feleslegessé válás miatti hatalmas dízel selejtezései ismeretében, döbbenet, hogy akkor még hiány volt) nem lehetett volna megoldani a 2-es vonal teherforgalmát úgy, hogy a dízel bérlés helyett üzemben tartották volna vagy újból üzembe helyeztek volna annyi 424-t amennyi ide kellett volna.
A brutális selejtezések ellenére, talán még lett volna annyi gép, ami erre kellett volna. A 85-90 közötti időszakról beszélek. Szerintetek hány mozdony kellett volna erre? kb. 10 db-ra tippelek. (csak tipp, én nem tudom mennyi kellene)
A gépek kiszolgálása a közeli Hámánban megoldható lett volna. Ide helyezhették volna az országban még meglévő összes gépet.
Pályaszám javaslataim: 005, 009, 247, 262, 287, 305, 317, 334, 353, 365, de talán másikak is jöhettek volna.
Kár hogy ez nem valósult meg, mert nagy szám lett volna! Néha szeretek ilyen meg nem valósult dogokon fantáziálni :)
Ha nem akarta volna a MÁV erőszakosan, mindenáron kiirtani a gőzösöket a vonalakról. Ha jól tudom ki tűzték az idejét 1985-re, hogy addig meg kell szüntetni. Először 80-ban akarták aztán áttették 85-re.
A CSD Szergej bérlésből is látszik, hogy milyen átgondolatlan, elhamarkodott döntés volt!
Tehát, ha jól értem, a sóderforda jött Dunavecséről vagy Kunszentmiklósról, majd Fülöpnél elkanyarodott Kecskemétnek, majd onnan tovább ment Szegedre.
Mindig furcsának tartottam, hogy ez Fülöp-Kecsó mellékvonal ilyen nagy tengelyterhelésű volt, mellékvonal létére.
Gondolom azért, mert a 150-es és 140-es fővonalakat kötötte össze és ígynagyobb mozdonyok és vonatok is átmehettek rajta.
Kubinszky M. egyik hetvenes évek végén készült képe, egy olyan 424-essel továbbított vonatot örökített meg ezen a vonalon, mely 3 db. 2 tengelyes kocsiból állt. (1979 július, 424-111)
Az ilyen kicsi szerelvényeket általában 375-el továbbították, itt mégis 424-es a vontatójármű.
Bocsánat, helyesbítés: A 2.kép Zlatnyik Ferenc gyűjteményéből származik! (Közben ugyanis előbányásztam a saját példányomat, ahol ez a forrás van megjelölve...)