Bár még nem írtam a forumra sosem, sokszor szoktam olvasni tapasztalatok, tanácsokat, élményeket.
Én 2010 nyarán augusztus végén voltam Montenegroban. Néhány gondolatban leírom miket tapasztaltunk, talán én is tudok segíteni.
Nem terveztünk meg előre semmit, csak néhány úticélt amit meg akarunk nézni, ezek között voltak boszniai városok is. (Jajce, Mostar, Kotor, Budva stb...). Bosznián keresztül mentünk autóval Mohács-Eszék-Bosanski samac - Zenica - Donji vakuf - Jajce útirányon. Itt kicsit eltévedtünk, mert Travnik után rövididíteni akartunk egy hegyi úton, de sajnos nem volt elég részletes térképünk így órákon át egy makadám úton mentünk a hegyekben, máig sem tudjuk pontosan merre jártunk, de este 9 óra felé értünk Jajce városába, itt első éjszakánkat egy kempingben töltöttük (azt hozzá kell tennem, hogy nem hajnalban indultunk, hanem délelőtt 10-11 óra felé).
Másnap Jajce - Jablanica - Mostar - Trebinje - Kotori öböl felé folytattuk utunkat. Mostarban egy pár órára megálltunk megnézni a belvárost, a bazárt. Itt ingyenesen álltunk meg egy főút mentén, a belvárosi parkolóhelyek mind fizetősek, de helyet nem találtunk. Egyébként nem vészesek az árak, egy óra parkolás kijön 1 eurobol, a bazárban a híd mellett ettünk ketten egy-egy csevapot, egy-egy kólát 8 euroért, meglepően nagy adag volt. Ha valaki Bosznián át megy mindenképpen érdemes megállnia vagy Mostarban, vagy Sarajevoban a belvárosban körülnézni, mert hatalmas élmény. Boszniáról még annyit, hogy mivel elég szétszabdalt ország etnikailag nem árt ismerni legalább alapszinten a cirill betűket, mert lehet hogy egyik városban még latin betűkkel van kiírva a táblára minden 5 km-rel arrébb egy másik faluban már csak cirill betűkkel (ez főleg bosznia északi részére, és a szerb köztársaság és a horvát föderáció határainál jellemző). Trebinje után egy új úton mentünk a táblák után a Kotori öböl felé Herceg Novi felé. Ez valószínűleg egy új út, amiről itt már a forumon is írtak többen, mert a térképen nem volt rajta, de néhány szerpentin után a Kotori öbölnél voltunk. Mivel szállásunk nem volt foglalva elkezdtünk keresni, a 3. háznál ahova bementünk találtunk is 10 euro/főért egy Risan melletti településen.
3. nap Megnéztük Kotorban az óvárost, felmentünk a Lovcen-re, bementünk a mauzoleumba is. Itt, ha jól emlékszem kellett fizetni néhány eurot a nemzeti parkba való belépésért, de megéri simán, márcsak a látvány miatt is. Aztán körbeautóztuk a kotori öblöt és a félszigetet is. Sajnos a kék barlangot kihagytuk, mert már késő délután találtunk rá. Tivatban találtunk szállást, este 10-re értünk oda, de itt sem volt gond, a 2-3. háznál sikerült is.
4. nap Budvába mentünk, útközben találtunk néhány kis öblöt, strandot, be is tértünk az egyikbe, nagyon szép tiszta volt a víz. Budvában első dolgunk a szálláskeresés volt, itt kicsit nehezebben ment, mivel elég nagy város és először azt sem tudtuk merre kellene menni. A part mentén lényegesebben drágábbak a szobák/apartmanok. Végül 4 éjszakára foglaltunk 8 euro/fő/éj 5 percre a parttól, bár hozzátenném hogy nem luxus szállás volt :)
A következő napok strandolással teltek, az előző napok kirándulásai után. Budvában nem tetszett, hogy a strandon kénytelen vagy kifizetni mindenhol a napernyőt, nyugágyat, mert nincs hely ahova letelepedhetnél és a tömeg is hatalmas volt, Hiába, nagyváros, felkapott, rengeteg orosz, szerb, boszniai turistával. Kajával nem volt gondunk, éttermi árak ua. mint itthon, helyi pékségek finomak, normális áruak.
7. nap hazafelé menet megálltunk sveti stefannál, ostrog kolostor, majd piva kanyon.
Összességében nagyon kellemes élmény volt, bármikor visszamennék. Bátran ajánlom mindenkinek, nyugodtan el lehet indulni csakúgy, szállást lehet találni viszonylag olcsón. Az alapvető szabályokat azért tartsa be mindenki. Azaz kocsiban ne hagyjatok semmit, pakoljatok be a csomagtartóba, sosem lehet tudni. Mi csapvizet nem ittunk csak ásványvizet.
A cigaretta elég olcsó, azonban míg régebben fejenként 10 dobozzal lehetett behozni ez megváltozott. Eu-n kívüli zárjegyes dohányból fejenként max 40 szálat lehet behozni. Mi fejenként 5 dobozzal vittünk, mi ezt nem tudtuk, így volt egy kis gond a határokon. Értsd: minden nagyon alaposan átnéztek.
Az utakkal sehol nem volt gond. Mi mindig arra törekedtünk (budván kívül), hogy elkerüljük a tömeget, és az országot ismerjük meg, a helyi embereket és ne a tömegturizmusra kiépített helyekre jussunk el. Sok volt az egysávos út, sokszor nem is volt rendesen leaszfaltozva, rengeteg szakadék, korlát nincs. NORMÁLISAN kell vezetni és nem lehet gond szerintem ennyi a titka. Magyarországon belül is találkoztam már sokkal rosszabb utakkal, úgyhogy aki emiatt aggódik ezen lépjen túl.
Lehet menni személyivel is, én azon az állásponton vagyok, hogy jobb útlevéllel.
Bocs ha hosszú lett, még így is rengeteg karaktert tudnék írni. Ha valakinek bármi kérdése van nyugodtan írjon :)
Eddig a vonatos utazas nagy-nagy partoloja voltam. Egy hete hogy utaztam, mar nem tetszett par dolog. De tegnap annyit buziztak velem es ismet annyit kesik a vonat, hogy legkozelebb ha vonattal kellene jonnom inkabb veszek egy noi parokat, ket mümellet es stoppal jovok. A jegyet is 25eur helyett 47eur aron ajanlotta volna a csaj egy iranyba. Vicc!
Igen, valószínűleg elírta aki írta. Nekem belefér de a társaságunkban van nagyobb is, láttam az Adria Tours honlapján olyan autóvonat hirdetést ahol magasabb ill. nagyobb méretű kocsikat is lehet szállítani-erről tud valaki valamit?
Szia!
Az 1,8m az még jól is hangzik, de az szerintem az a szélességet jelöli. Ha normál gyártmányú szemelyautód van, ami nem haladja meg a 150-155cm magasságot és nincs mögötte valami vontatmány, azt elviszi a vonat 30euroert Belgradból bármikor, Szabadkáról csak nyáron.
Idén úgy tervezzük, hogy lefele vonattal megyünk és feltesszük a kocsit is. A méretekkel kapcsolatban tud-e valaki valamit. Visszaolvastam és a magasságra vonatkozva 1,50-et találtam, de valaki írta a hosszra hogy max: 1,80??? Ez létezik? Az én járgányom 4,5 m hosszú.
A kép a strand nyugati végén készült. Nem látszik, csak amolyan töltelék infóként írom, itt a vízben van egy sziklapad. A víz itt kb 10-15cm, amit a nap nagyon kellemesen felmelegít. Amikor fekszel a parton, forog a Föld és egy kicsit megbillen a tenger, a lábadat kb. 30 fokos kellemes meleg víz simogatja.
Mi pont ilyen turisták vagyunk. Idén egyiptomba terveztük a nyaralást, helyette lesz egy autós Plitvice- Montenegro nyaralás kocsival Horvátországon keresztül. Én nagyon bízom benne, hogy kitünő nyaralásunk lesz. Montenegrot mindig is kedveltem.
Szervezkedő! Ez sokkal jobb kép mint az eredeti!! Ha megengeded, akkor ki is cserélném. :)
Hogy mehetne több magyar Montenegróba?
Hát, ez nehéz kérdés. Szerintem közvetlen fapadosok idén sem lesznek. A montenegrói légitársaság sem egy anyagilag stabil vállalkozás, ezen a héten két reptérről nem engedték őket felszállni, amíg ki nem fizetik a tartozásukat.
A vonatozás ésszerűsítéséhez a szerbekkel is kellene egyezkedni.
Marad az autózás.
+kellene egy kicsivel több reklám itthon ennek az országnak, nem sok ország van ilyen tengerparttal + hegyekkel.
Abban azért bízhatnak, hogy a lázongó észak-afrikai országokba járó turisták egy része akár Montenegróba is átpártolhat az idén, igaz egész Dél-Európa ebben bízik.
Megszámlálhatatlan esélyt adtam már az utazás vonatozós módjának de ismét egy nem várt "szexuális" élménnyel lettem gazdagabb a szerb és a magyar vasutak, határőrök, rendőrök stb. közös munkájának köszönhetően. (Jó nagyot szívtam!)
De lehet hogy nem másban hanem magamban kellene az okokta keresni?
Az ajtót szombat este 20:50kor zártam Montenegróban és vasárnap 18:57kor nyitottam Kecskeméten.
22 óra!!!!!
Olvastam a nyarilap.hu oldalon -Batus- topictárs cikkét.
"szó esett arról, hogy a magyarok hogyan jöhetnének nagyobb számban Montenegróba"
A vonatozással kapcsolatban lenne egy-két olyan józan paraszti ötletem, amihez nem kell forgalomszervezőnek lenni, csak végig kell kínlódni pár ilyen 22 órás utat és megélni a tapasztalatokat. Simán lehetne min. 4 órát faragni a menetidőn.
Batus! Cikkedben szereplő képet úgy írtad alá:
"Csábító lehetőségek Montenegróban!"
Legyen ugyanez a címe az általam csatolt képenek is!
Persze, hogy csak a hülye hiszi el. Ez egy hárító duma, ahelyett hogy simán azt mondanák, hogy gyerekek, télen nem éri meg.
Ami sajnos aktuális, hogy a szerbiai vasútak igazgatója elkezdett sírni a sajtóban, miszerint irreálisan alacsonyak a vonatjegyek árai... ezt a forgatókönyvet és annak az árakra gyakorolt végkifejletét már ismerjük. Csak az vigasztal, hogy a naptárhoz lesz modell és szurkolok neked, hogy legalább nyáron ne csak azért kelljen bemenned a szabadkai állomásra, hogy a fiatalabbjait lefényképezd. :)
Hülyíthetik a parasztokat ezzel a dumával, sok nacionalista biztosan be is veszi! A vonatokkal semmi gond nincs amig ki nem lépnek Crna Gorabol. Én is a 7óra 20as Avala Icvel szemeztem, de a vonat Bijelo Polje- Belgrád távon gyenge 2,5órát késett. Már rég otthon lehetnek, ehelyet még a határon parázok hogy sikerül e becsempeszni egy hütőtáskányi tegnap szedett mandarint, citromot, kiwit stb.
A financiális gond abból ered hogy a montenegróiak bevezették hogy a késés mértékétől függően visszakapsz a jegy árából. Ezzel nem tudnak a szerbek mit kezdeni. Illetve többet cikkeztek kisebb tűzesetekről és vagonok műszaki gondjairól is. Az is lehet kifogytak vagonból.
Az biztos a jegy ára 30eur, Szabadkán dínárban 3200. A pénztárban új nénik vannak. Az fiatalabbikat még beválogatnám a készülő naptár fotozására!
:-)
Mindenesetre az 1977 óta működő járatot először szüntették meg tartósan. Arra hivatkoznak, hogy sok volt vele a gond Montenegrón belül (!) és rosszak a montenegrói vonattársasággal a financiális viszonyok. (de akkor BG-ból miért közlekedik?) Mindenki abban bízik, hogy a nyári szezon előtt azért megoldódnak a "financiális problémák" a S és a C között és újraindul a járat.
Szerintem ezt csak a téli holtszezon miatt csinálták, azért elég komoly kereslet van arra a vonalra nyáron. Január 6-án közlekedett utoljára.
A következő infókat a honlapról szedem (tudjuk, mennyire megbízható, de ez is több a semminél):
A 21:10 -kor induló vonatod reggel 7-re érkezik meg hivatalosan BG-ba. A gyakorlatban mindenki tudja, hogy ez nem így van. A honlap szerint van Beograd-Szabadka-Budapest járat. (reggel 7:20-kor és) de. 10:05 -kor indul. Csak Szabadkáig van 8:25-kor is.
Tegnap délelőtt úgy döntöttem nem csúszkálok ezeken a havas utakon, hanem megyek vonattal. A döntés hibás volt és elhamarkodott. Ha nem vettem volna meg tegnap a jegyet, ma másként döntöttem volna. Deeeeee!!! így "sajnos" le kell ismét jönnöm, hiszen az autó itt maradt.
INFO A VONATOZÁSSAL KAPCSOLATBAN:
Megszűnt az este 7 körül Barból Szabadkára induló járat. Egyszerűen leragasztották a menetrendben! Nincs meg a Szabadkáról Barba induló járat sem. Helyette a belgrádi esti 9 órai járatra kaptam jegyet. A nyelvtudásom szabta határok miatt gőzöm sincs átkapcsolják e a vagonunkat egy másik vonat mögé? Majd kiderül!
(Mondtam én mindenkinek, amíg 6800ft a hálókocsis jegy Szabadkáról közvetlen, addig ki kell használni!)