Hát: szerintem ez mindenképp egy vagy több fáradt gumibak. Motortartó, váltótartó... Azok tudnak átmelegedni, és a melegtől tovább puhulni.
Pajszer, akna, mozgatás. :)
Nem, a rázkódás üteme nem függ a fordulatszámtól. Az erőssége, az már igen. De még hogy! Nagggyon parás!
Jellemző fokozatok az egyes és a hátramenet, de előferdül kettesben is. Hármasban elképzelhető, hogy produkálná a jelenséget, de ilyenkor már csak olyan fél másodperces, alig észrevehető remegéssé szelídül a dolog (vagy csak én vagyok paranoiás, :o)) )
A kuplungnál kétféle rugós dolog van. Az egyik a kuplungtárcsában, 4 darab csavarrugó, érintő-irányban széttámasztják a tárcsa két részét, a középrészt a szélén lévő súrlódófelülettől. Ha törött valamelyik, az tényleg okozhat ilyen rázkódást amikor csúszik a kuplung - de ez nem függ a motor hőmérsékletétől. A törött rugó hidegen is törött.
Olyat meg nem láttam, hogy egy kuplungtárcsa csak egy szakaszon égjen meg. Persze mindig van egy első eset... :) A rázkódás üteme egyenesen arányos a fordulatszámmal?
Fater arra gyanakodott, hogy esetleg azok közül a rugók közül, amik a tárcsát/kinyomószerkezetet (?) központban tartják, el lehet törve az egyik. Vagy a tárcsa egy része megégett, nem megfelelő a felület tapadása, ezért amikor meleg a tárcsa, megfelelő fordulaton hajlamos szétrázni a motort...
Lassan már félve és óvatosan ki merném jelenteni azt is, hogy állandóan :o)
De azért van olyan eset, hogy normálisra beáll (pl. hosszú távon. Elindulok otthonról, és csak akkor veszem le a lábam a gázról, a Pestre értem. Ilyenkor ált. normális szokott lenni.)
Na és a kuplunggal kapcsolatos problémám? Nem fordult Veletek hasonló elő?
"Na de mi az oka annak, hogy ha nem dolgozik a motor, hanem csak jár egy helyben, akkor normális, ha men megyek vele, akkor nem jó a szívató lekapcsolása után az alapjárat? "
De ez nem mindig van így, ha lyól értem. Vagy rosszul értem, és ha tényleg mész vele, garantáltan mindig alacsony az alapjárat melegen? Mer az más tészta...
Nitrós dolog: sima nitrohigító, a benzinrendszer tisztogatására használatos, tankba szokás önteni egy keveset, és némi mocskot képes feloldani, amit a benzin nem; aztán elég az is lyól.
Magam részéről nem vagyok a híve, mert félmegoldás; van, amit nem old fel az se. Például a rozsdát, ami öregebb benzintankokban azér nem ritkaság - és a benzinszűrőt garantáltan cserélni kell utána.
Na de mi az oka annak, hogy ha nem dolgozik a motor, hanem csak jár egy helyben, akkor normális, ha men megyek vele, akkor nem jó a szívató lekapcsolása után az alapjárat?
És mi ez a nitrós dolog? Sima hígító, amit zacskóba öntve is használnak ( :o))) ) az jó a motornak is?
Fals levegő: az, ami nem megy át a porlasztón. (Porlasztó=karburátor, persze. Mindenki összevissza beszél, én is. :)
Azért nem jó a motornak, mert ő egy nagyon pontosan meghatározott arányú benzin-levegő keveréket szeretne szippantani. Akkor müxik jól, ha ez az arány tömegben megadva, tehát mondjuk grammban érve 14,7:1 (levegő:benzin) körül van.
Namost ha falsot szív a motor, ugye a porlasztó megkerülésével, akkor ez az arány nem lesz lyó, túl szegény lesz a keverék, mert a porlasztó csak ahhoz a levegőhöz porlaszt benzint, ami átmegy rajta.
A te esetedben a porlasztó talpánál kialakuló időszakos tömítetlenség adhatja ezt a falsot, de persze érdemes átnézni az összes vákuumcsövet is.
Télleg fals levegő. Ez számomra kicsit olyan, mint a fociban a les: sose tuttam pontosan, mi is az. Valaki magyarázza el lécci! :o))) Mér nem mindegy annak a szerencsétlem mocornak, hogy hun kap levegőt (bár igaz, alapesetbe én se a s.ggemen szedem... :o))) )?
Eszembe jutott, milyen a karbi típusa: Pierburg 1B. Nemtom, ond-e ez vkinek valamit...
Treb! Porlasztó=karburátor? (Gondolom, hülye kérdés, de ilyenkor persze alapdolgok nem jutnak az eszembe... :o) )
"ha ez nem használ akkor a keverék-csavart üzemhőmérsékletű motor mellett kell addig befelé tekerni(befelé dúsítja, kifelé szegényíti a keveréket) mig a kívánt értékre nem áll az alapjárat. "
Fordítva. A keveréxabályzó csavar egy kúpos tű a benzin útjában, és a benzinmennyiséget szabályozod vele ennél a porlasztónál. (Meg a legtöbbnél.) Azaz ha kifele tekered, akkor dúsul.
Beállítása: szép lassan tekergeti a dolgozó párszor ki-be, és lesi, hol csökken az alapjárat. Legyen ez mondjuk a csavaron nézve csökkenéstől csökkenésig másfél fordulat. A csavar állásait megjegyezve a két érték közepére kell állítani - itt a legmagasabb a fordulatszám. Vagy egy picit, negyedfordulatot kifelé, itt megy legjobban az autó.
De (Awolfman kartács, figyu!!!!) ez a végső eset, és jobb, ha olyan tekergeti, aki tudja mit csinál. Azért végső, mer magától a büdös életben nem tekeredik el az a csavar.
Amit érdemes megnézni/megpróbálni, az a régi VW betegség, a porlasztó gumitalpának elöregedése.
Check: meleg motornál léxűrőház leszerel, motor beindít, alapjáraton ketyegtet, és a porlasztót mocorgat jóerősen ideoda. Az a gumi szokott elöregedni/kirepedezni, ami a porlasztó talpa alatt van. Ha tényleg, akkor a mozgatás hatására változik az alapjárat, mert félrebillentve falsot szív.
Az a gond itt az alapjárattal, hogy van olyan, hogy teljesen normális értékre áll be. Az alapjárati fordulatot csak nagyjából tudom megbecsülni. A normál étrék 900-1000 körül lehet ugye. Amikor nem okés, akkor ez leesik becslésem szerint olyan 500 körülire.
Elképzelhető, hogy van, amikor szegényebb és van, amikor dúsabb a keverék?
Nitrohígító? Hallottam már, de nem tudok sokat róla. Mennyit kell (gondolom a benzinhez) adagolni? Mit csinál pontosan? Ezek szerint ugyanannyit ér, mint a speckó tisztítók?
szal szerintem a kuplungos dologgal ne foglalkozzunk!
kérdés: mennyi hidegen az alapjárat? mennyi melegen? szerintem jól működik a karburátorod, csak rosszúl van beállítva. Lehet, hogy zöldkártyán tekergették el az emissziós értékek miatt. hidegen a dúsítás(szivató) miatt megfelelő az alapjárat, de ha a víz eléri az üzemhőmérsékletet akkor elveszi a +benyát és alacsony lesz . esetleg nem üzemhőmérsékletű motornál végezték a karbi beállítását. érdemes kipróbálni valami karburátor tisztító adalékot(pl.nitrohigító), hátha kosz miatt van. ha ez nem használ akkor a keverék-csavart üzemhőmérsékletű motor mellett kell addig befelé tekerni(befelé dúsítja, kifelé szegényíti a keveréket) mig a kívánt értékre nem áll az alapjárat.
Sjna mennem kell. Azért a választ elolvasom holnap mindenképpen, már ha sikerül értelmezni a homályos dolgokat. Ha esetleg mégsem, akkor kérdezzetek nyugodtan. Előre is köszi a válasz(oka)t!
Mit nem értesz rajta? Én ugyanis így utólag már nem olvastam el (magam is kissé hosszúnak találtam :o))) ), szóval nagyon könnyen elképzelhető, hogy egy része homályos...
Köszi Alpina! Közbe találtunk mi is (így telefonszám alapján nem tudom megmondani, de lehet, hogy ua. a cég), de ha nem jönne be, akkor ezt is megnézzük.
Apropó! Van nekem egy 89-es 1.05-ös benzines, karbis Polóm, 316000 km-rel. A gondom az, hogy a kocsi hidegben simán indul, minden OK. Viszont. Észrevettem, hogy ha a bemelegedés során nagyon takarékosan akarom hajtani és ezért túlságosan leengedem az fordulatszámot (pl. egy elindulásnál, vagy váltásnál), akkor miután a motor elérte az üzemi hőmérsékletet és leáll az automata szívató és a gyorsalapjárat-szabályzó is visszaengedi az alapjáratot (ha jól tudom, ez a neve), akkor a kocsi a kuplung kinyomása után előfordul, hogy leáll (pl. lámpa előtt kiveszem
négyesből). Akkor is, ha úgy lassítok, hogy visszakapcsolgatok.
Ha mégsem áll le, akkor annyira alacsony az alapjárat, hogy rezonál az egész kasztni. Néha előfordul, hogy ha ilyenkor megszaggatom egy kicsit (II.-ban 40-50 :o))) ), akkor minden visszatér a normál kerékvágásba, az alapjárat normális lesz, de sajnos ez az esetek kisebb részében van így, arról nem beszélve, hogy a motornak sem használ igazán. Észre vettem viszont, hogy ha úgy melegítem fel a motort üzemi hőfokra, hogy egy métert sem megyek vele, akkor úgy áll be az alapjárat, ahogy az a nagykönyvben meg van írva.
A másik: igen lassú menetkor, és főleg meleg motornál fordul az elő, hogy ha kinyomom a kuplungot (mert már az egyes fokozat legalacsonyabb sebességénél is lassabban kell haladni), majd visszaengedem és egy icipici gázt adok, hogy ne fulladjon le, akkor a fogáspontot elérve az egész motor elkezd ütemesen rázkódni (nem rángatni!), szóval az egész motor rázkódik a motorházban. A jelenség addig fokozódik, amíg nő a fordulat és csak akkor szűnik meg, ha kinyomom ismét a kuplungot, vagy ha már elszabadultak a lóerők (mind a 45 :o))) ) és a motor bőg.
Először a motortartó gumibakokra gyanakodtam, a hátulsó, ami tulképpen a váltót tartja elég ramaty állapotban is volt, ki lett cserélve. A
hiba nem szűnt meg. Az első bakok teljesen épek, de félek, hogy már nem sokáig, vagy ami még rosszab, hogy esetlen más is tönkre mehet a
kocsiban. A rázkódás ugyanis olyan erős, hogy a kocsi eleje a jelenség produkálásakor láthatóan jobbra-balra szitál.
Elképzelhető, hogy az alapjárat-probléma a karburátorra vezethető vissza? Vagy esetleg a két fenti jelenség összefügg? Volt, akitől emliben mekkérdeztem már, ő az alapjárat vákuumszabályzojának tömítésére gyanakodott. Lehúztam a vákuumcsövet, erre drasztiuksan lecsökkent az alapjárat és amikor visszatettem, visszaállt a normálisra (a kocsi üzemmeleg volt, nem akkor indítottam), szal nem hiszem, hogy ez lenne a gond, ráadásul a szabályzó épnek tűnik.
1 hete vettem egy 85ös Toyota Corolla 1.3 as benzines gépet. Természetesen minden rendben volt vele, eddig a napig. Kis túra Bp - Szentendre, majd újra Bp. déli 12óra. Óriási dugó Békásmegyerről befelé jövet, eső. Kocsi leállítása után, azt veszem észre, hogy kipufogóból (ami sajnos nem gyári, hanem valami brutál sportdob) szinte ömlik a füst/gőz. Szerintem az utóbbi. Hopp. melegszik a motor? A hőfokmérő középen áll szinte gyári hőfokon.
Mindegy, fűtés bekapcsol legmagasabb fokozatba, irány melózni. Hmmm. Ugyanaz a dugó... Mire beértem a motorháztető már gőzölgött. Hmmm. Közben a váltó sem jár már olyan szépen, mint anno a tesztvezetésnél... Kezdek besz@rni... Hengerfejes? Vagy termosztát?
Tudtok ajánlani valami szervízt (Bp vagy környéke), ahol fölmérik a kocsi állapotát, megmondják nekem mire kellen még költenem és mennyit? Esetleg egy bontót? ahol kicserlik a kiput.
Tudom a vásárlásnál kellet volna...
..de ismerőstől, ócsón... Híg lesz a leve?
ui: annyira nem értek az autókhoz, mivel ez az első gépem, de azért műszaki végzettségem miatt nem vagyok egy antitalentum.
Állítólag a motor egyéb részein teljes felújítás volt, fullos, minenféle edzésekkel, meg köszörülésekkel, meg egyebekkel. Az elvileg csillivilli, azzal nem lehet gond. A tulaj azt mondja, hogy melegen egyébként nagyjából jó is a kocsi.
Én nem vagyok szakember, ezért lehet, hogy hülyeségeket kérdezek: elképzelhetetlen, hogy a 18 év alatt beszívott por, meg a víz lekoptatja azokat az alkatrészeket is, amelyek nem mozgóalkatrészek?
Most mondja a tulaj, hogy a gázt is érdekesen kell adagolni. Mégpedig úgy, hogy gázadás után egy kicsit visszább kell engedni a gázpedált, hogy "fellevegősödjön" a rendszer. A karbi egyébként ki lett tisztítatva (kifújatva). Hidegen ez a gázadási procedúra különösen érzékeny a hibázásra, de melegen is oda kell rá figyelni.
Csak a mozgó alkatrészek tudnak elhasználódni egy karburátornál (ütközést nem számítva). Ha melegen jól műxik, akkor csak a hidegindító rendszerrel lehet baj. Meg kell nézni, milyen rendszerű (általában valami elzárja a beáramló levegő útját), s ez sem a zárásnál szokott elkopni, hanem a tengelynél fals levegő áramlik be. Javaslom szakavatott mesterrel megvizsgáltatni, aki csak talál a tömítésre valamilyen megoldást, és nem szükséges a csere.
A fordosoknak már feltettem a keresztkérdést, de Tőletek is meg szeretném kérdezni, hátha nem mindenki olvassa, aki ért hozzá. Szóval:
A segítségeteket szeretném kérni. Van az egyik kollégámnak egy 1984-es Ford Escort GL-je. A kocsi 1.1-es, benzines, karburátoros. Régi autó és azt mondja, szét van kopva a karburátora (már ha van ilyen), kellene bele egy új. Csakhogy az a probléma, hogy ez a karbi annyira elavult konstrukció, hogy ilyet nem éri meg mégegyet beletenni (állítólag a fúvókák pl. nem cserélhetők, hanem a karburátor anyagából vannak kiképezve, meg ilyenek). Egyébként az autó elmondása szerint reggel úgy negyed óra melegítés után hajlandó csak elindulni, és ha ezalatt az idő alatt netán leállna, akkor a műveletet kb. 10 perc elteltével tudja folytatni, szal nem egy leányálom...
Egyébként most újíttatták fel az autót, de az olyan dolgokról, mint "üzembiztos", úgy látszik, még nem hallottak a munkát elvégzők... :o(
Tudtok esetlen abban segíteni, hogy erre a motorra rászerelhető-e egy újabb típus? Tudomása szerint egyébként a gyártó elsősorban Fiestákba szerelte ezt a motort? Egyáltalán érdemes bontottan venni ilyet, vagy jobb újonnan? Mennyibe fájna neki ez az alkatrészcsere?