Keresés

Részletes keresés

Vendégsín Creative Commons License 2005.01.08 0 0 98
Elvi síkon 1.:
Vendégsín Creative Commons License 2005.01.08 0 0 97
Elvileg lehet előtte is, elvileg pedig nem lehet előtte. :-)
De mélyebb összefüggésekkel a kezdőket nem kell kétségbeesésbe kergetni.
Előzmény: bádoglovas (95)
Hentes2 Creative Commons License 2005.01.08 0 0 96

Itt vagyok.

 

Ne nehezítsétek a helyzetem a dolgok bonyolításával. Így is komolyan figyelek. Most nem értem, hogy a biztosított főjelző komolyan összeköttetésben van a vonat fékeivel? Vagy csak szivattok? Mi az, hogy biztosított főjelző? Mint a védett út a közúton? Jobban elhiszem, hogy a biztosított főjelző logikai és szervi összeköttetéssel vannak a többi biztonsági és útirányító berendezésekkel.

Visszatérve a leczkéhez mostmár értem mi az a sok jelzés még a karó, bocsánat Árbóc törzsére szerelve. Edig azt hittem vényvisszaverési célt szolgál. Bár úgyis világít vagy villog néhány lámpa a tetején így meg lehet találni a sötétben... Na jó nem is rontok a helyzetem.

 

A házi feladatra válaszolva gondolom a nem biztosított ismétlőjelző és előjelző sárga csíkjai meg vannak szakítva egy-egy kis fehér sávval. Tehát sárga-fehér-sárga-sok fehér-sárga-fehér-sárga.

A tolatásjelzőé: kék-fehér-kék-sok fehér-kék-fehér-kék.

 

Természetesen tudom, hogy a Bz-vel nem lehet százhússzal menni biztonságosan, csak ezt a mozdonyt ismerem fejből és ezt írtam oda. :-)

 

Várom a további feladatokat!

Üdvözlet: Hentes.

bádoglovas Creative Commons License 2005.01.07 0 0 95

"...szerkezeti függésben az utána következő váltókkal,..."

 

Főjelző előtt nem lehet az a függésben levő váltó? (Például közös kijárati jelző, vagy csoport kijárati jelző esetén.)

Előfordul.

 

Szerintem

 

 

Előzmény: gmarc (94)
gmarc Creative Commons License 2005.01.07 0 0 94

:-)))

 

De még mielőtt Hentes2 elhiszi, gyorsan mondom, hogy szerkezeti függésben az utána következő váltókkal, sorompókkal, stb. van a jelző:-))

Előzmény: V46 021 (93)
V46 021 Creative Commons License 2005.01.07 0 0 93

... És mit jelent az, hogy biztosított jelző?

 

Nos azt, hogy szerkezeti függésben van a fékkel!

 

Megáll a vonat, megjön a jelző!

 

(Szolgálattevőktől BOCS)

Előzmény: gmarc (92)
gmarc Creative Commons License 2005.01.07 0 0 92

Kitűnő!!! Nagyon jó!! :-)

 

Azért attól óvnálak, hogy Bz-vel 120-szal száguldozz:-))) Szegényt nem erre tervezték:-)

 

Manapság a vonatok tudnak menni százhússzal?

 

Igen, sőt, kellene menniük 120-szal. A fővonalainkon a pályasebesség elvileg 120 km/h, és az ott közlekedő vontatójátművek és vontatmányok is kellene hogy tudják a 120-at, de az az igazság, hogy örülünk, ha a lassújelek erdejében meg a "lefokozott" kocsik között találunk egy kis helyet, ahol 120-szal lehet döngetni.

 

A Tata és Hegyeshalom közötti pályán kisebb-nagyobb közökkel 160 km/h a pályasebesség, az IC-k errefelé 140-nek is mehet(né)nek.

 

Nade vissza a tananyaghoz!:-)

 

Honnan tudjuk meg, hogy főjelzővel állunk szemben, és nem valami mással?

 

Onnan, hogy megnézzük az F.1.-et:-) E szerint főjelző a bejárati, a kijárati, a térköz és a fedezőjelző.

Onnan ismerjük fel őket, hogy megnézzük a jelzőárbocot. Magyarul ez az oszlop, aminek a tetején csücsülnek a fények:-) Ezen az árbocon vannak színes lapok, amik megmondják, milyen jelző az.

 

Fehér: önműködő térközjelző. Ez olyan jelző, amely esetén a vörös jelzés mellett akár megállás nélkül is el lehet haladni, bizonyos feltételek mellett.

Valamennyi más fény (és alak)-jelző árboca fehér-vörös sávos. Tehát:

 

Vörös-fehér-vörös: biztosított főjelző.

Vörös-fehér-vörös, de a vörös sávok meg vannak szakítva fehér sávokkal: nem biztosított főjelző.

Vörös-fehér-vörös, a fehér sávban egy átlós kék sáv: tolatásjelzővel egyesített főjelző.

 

Nem főjelzők:

 

Előjelző és ismétlőjelző: sárga-fehér-sárga

Tolatás és gurításjelző: kék-fehér-kék.

 

Házi feladat: ezek nem biztosított változatainak árboc-csíkozása.

 

Folyt köv.:-)

 

Előzmény: Hentes2 (90)
M44-419 Creative Commons License 2005.01.07 0 0 91

(ha az Isten is úgy akarja), gyors villogásnál már 120-al döngethetek át a Bz-mmel.

 

Van rá életbiztosításod? Mert az alap BZ-k csak 80km/h-ig jók, egyes Interpisi fajták viszont az egetrengető 90km/h-ig. Természetesen ezek eng. seb.-ek.

Előzmény: Hentes2 (90)
Hentes2 Creative Commons License 2005.01.07 0 0 90

Nagyon örülök hogy ilyen egyszerűen elmagyarázod azt ami nem olyan egyszerű egy piros-sárga-zöld közlekedési forgalomirányító lámpához szokott amatőr vasútbarátnak. :-)

Így legalább értem!

A házifeladatnak külön örülök és még annak is örülök.

Megpróbálom megválaszolni:

Az első kettő feladvány könnyű.

Ha lassan villog a felső zöld és alul világít a sárga az azt jeleni, hogy most negyvennel mehetek, de a következőnél már nyolcvannal. (valószínűleg)

Ha gyorsan villog azöld akkor legközelebb már százhússzal mehetek. (valószínűleg)

 

A másik kettő már nem olyan egyszerű s puskáznom kell.

Az alsó csíkok módosítják a sárga jelentését (növelik). Negyven helyett egy csík esetén nyolcvannal mehetek, kettő csíknál már 120-al.

Apropó 120! Manapság a vonatok tudnak menni százhússzal? Nem is tudtam!

A lassú vagy gyors villogás nem változik a zöldnél felül. Lassú villogásnál 80-al mehetek át a következő jelzőnél a Bz-mmel (ha az Isten is úgy akarja), gyors villogásnál már 120-al döngethetek át a Bz-mmel.

 

Lassan már kezdem megérteni. :-)

Várok további példákat!

 

Köszi: Hentes.

Előzmény: gmarc (83)
gmarc Creative Commons License 2005.01.06 0 0 89
Ja, holnap folytatjuk a többi fényjelzővel, meg az egyéb kiegészítő jelzésekkel!:-)
Előzmény: amicus (87)
gmarc Creative Commons License 2005.01.06 0 0 88
Meg. Úgyhogy ne csodálkozzatok, ha mesztelenül üvöltözök egy fény kijárati jelzőn:-)))
Előzmény: amicus (87)
amicus Creative Commons License 2005.01.06 0 0 87
Szerintem neked megártott a vizsgaidőszak... :-) (ne félj, vagyunk így egy páran)
Előzmény: gmarc (86)
gmarc Creative Commons License 2005.01.06 0 0 86
És nem akarom bepötyögni az egész F.1-et, Hentes2 okos, rájön majd a megoldásra, és úgy izgalmasabb is:-))
Előzmény: M44-419 (84)
gmarc Creative Commons License 2005.01.06 0 0 85

Vendégsínnel meg sem próbálom felvenni a versenyt:-)))

Előzmény: M44-419 (84)
M44-419 Creative Commons License 2005.01.06 0 0 84

Átmentél vizsgabiztosba? :-))

Előzmény: gmarc (83)
gmarc Creative Commons License 2005.01.06 0 0 83

Akkor a két fény:

 

Ha a fény főjelzőn két fény világít, és egyik sem vörös, akkor az alsó fény mindig sárga és sohasem villog. Ez azt jelenti, hogy a jármű a jalzőhöz legfeljebb 40 km/h-val érkezhet. A felső fény azt jelzi, hogy milyen jelzés várható a következő jelzőn. Ha az alsó sárga fény alatt még egy vízszintes zöld lámpasor is van: azt jelenti, hogy a jelzőhöz legfeljebb 80 km/h-val lehet érkezni, ha két vízszintes zöld lámpasor van, akkor pedig 120 km/h-val lehet érkezni a jelzőhöz.

 

A jelző fényeit alulról felfelé kell értelmezni.

 

Ezek szerint:

 

Két sárga fény egymás fölött: Szabad legfeljebb 40 km/h sebességgel, a következő jelzőn Megállj! jelzés várható.

Egy sárga fény, felette egy villogó sárga fény: Szabad legfeljebb 40 km/h sebességgel, a következő jelzőn 40 km/h sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.

Egy sárga fény, felette egy zöld fény: Szabad legfeljebb 40 km/h sebességgel, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.

 

Házi feladat Hentes2-nek:

 

Egy sárga fény, felette egy lassan villogó zöld fény.

Egy sárga fény, felette egy gyorsan villogó zöld fény.

 

Mindezek egy vízszintes zöld lámpasorral kiegészítve.

Mindezek két vízszintes zöld lámpasorral kiegészítve.

Előzmény: gmarc (78)
gmarc Creative Commons License 2005.01.05 0 0 82

Ne becsüld le a képességeidet, ez a konyhanyelv az F.1. számú Jelzési Utasítás szaknyelve!!!

 

A fény főjelzők szabványos állása a továbbhaladást tiltó állás, magyarul a vörös, kivéve amikor nem. Ha a vonat meghaladja a jelzőt, az alább elemzett sínáramkörök segedelmével (talán egy kis isteni segítség is kell hozzá:-) a jelző "visszaesik" alapállásba, tehát a vonat maga mögött vörösre kapcsolja a jelzőt, merthogy a jelző ez által védi az utána következő vágányszakaszt, fedezi a vonatot, amely az adott szakaszban tartózkodik.

Előzmény: Hentes2 (81)
Hentes2 Creative Commons License 2005.01.05 0 0 81

Nagyon jó ez a "konyhanyelv" így legalább a hozzám hasonló csökkent képességű vasútbarát is megérti. :-)

Mi történik egy fénnyel, ha mellette elhaladt a vonat?

Átvált másik színre, esetleg elalszik?

 

Köszönet: Hentes.

 

Előzmény: gmarc (78)
gmarc Creative Commons License 2005.01.04 0 0 80
Szegény ember F1-gyel főz:-)) Meg nem is lehet másképpen mondani.
Előzmény: lbence (79)
lbence Creative Commons License 2005.01.04 0 0 79
Hogy ez mitől konyhanyelv, azt nem teljesen értem... Ugyanis az F1-ben szóról szóra így szerepel.
Előzmény: gmarc (78)
gmarc Creative Commons License 2005.01.04 0 0 78

mit jelent a vonatnak a sárga, piros, villogó-zöld jelzések a sínek mellet található jelzőlámpákon.

 

A biztosított fény főjelzők és előjelzők sebességjelzést adnak, a sebességek 0-160 km/h sebességtartományon belül jelezhetők.

 

Ha a fényjelzőn csak egy fény világít, és az nem vörös, az azt jelenti, hogy a vonat elejével a jelzőhöz a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel érkezhet. A fény milyensége a következő jelző jelzésére utal.

 

Fény főjelzők fő jelzései, röviden, konyhanyelven:

 

Egy vörös fény: Megállj!

Egy zöld fény: Szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.

Egy sárga fény: Szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel, a következő jelzőn Megállj! jelzés várható.

Egy lassan villogó zöld fény: Szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel, a következő jelzőn 80 km/h sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.

Egy gyorsan villogó zöld fény: Szabad a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel, a következő jelzőn 120 km/h sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.

 

Folytatjuk két fénnyel...

 

Előzmény: Hentes2 (61)
Hentes2 Creative Commons License 2005.01.02 0 0 77

Üdvözlet!

 

Besz*arás! Bírom ezt a profizmust!

Köszönöm az igényes leírást amit adtál!

Azért legközelebb egyszerűbb kérdéssel jövök! :-)

 

Köszönöm!

 

Utn: Üdvözöllek itt! Én is csak két napja találtam ide!

Teccik!

 

Bye: Hentes.

 

Előzmény: Vendégsín (68)
utn Creative Commons License 2005.01.02 0 0 76
Gondolom, azért a jelző már nem használt. Engem leginkább a nagyon régi mávos lejtésjelzőkre emlékeztetnek.
Előzmény: upa csarli (72)
Vendégsín Creative Commons License 2005.01.02 0 0 75
Midegyik kérdésre a válasz: lehet. A tekercsek kapcsolási rajz szerinti elrendezése után a T elnevezés kézenfekvő, Cegléden a D 55 van olyan régi, hogy lehet még kétfázisú váltóhajtóművekkel szerelt, konkrétan nem ismerem az állomást ilyen mélységig.
Előzmény: utn (74)
utn Creative Commons License 2005.01.02 0 0 74
A kétfázisú hajtóművet hívják T-fázisúnak? Vagy a név csak általam hallott helyi sajátosság? Cegléden vannak olyan hajtóművek, azt mondják, az az egy bajuk, hogy néha nem akaródznak elindulni, viszont ha elindulnak nagyobb a nyomatékuk, mint a 3 fázisúknak.
Vendégsín Creative Commons License 2005.01.02 0 0 73
Épp a helyes állást érzékelve sikerült a vágányútlezárás. Maga a jelenség egy kissé bonyolultan jött össze. A kapcsolás ennek védésére - az eredetileg kétfázisú váltóhajtóművekre tekintettel - erre nem volt felkészítve.
A hajtómű a szándékolt kitérőből egyenesbe állítás során a fázissorrend cserével az állítás előtt visszaadott hálózatnak köszönhetően nem az egyenes, hanem a kitérő állás felé forgott. Mivel a váltó így álta, a hajtómű fékben futott. Ez elegendő volt arra, hogy egy hamis áramkör álljon össze, az ellenőrző és ezt követően a lezáró áramkör felépüljön.
Maga az eset rávilágít arra, ami minden, még a legkorszerűbb biztosító (de bármilyen más biztonsági) berendezés gyenge pontja: a külsőtéri szerelvények mechanikai csatlakozásai és villamos energiaellátása, amik más rendszerek tartozékai, részei.
Előzmény: utn (71)
upa csarli Creative Commons License 2005.01.02 0 0 72

Néhány képem nekem is van jelzőkről, érdekességük, hogy ez a vasút üzemel.

 

 

 

 

utn Creative Commons License 2005.01.02 0 0 71
De jó, hogy megtaláltam ezt a topikot, végre otthonra találtam! :)

---

A D55-nek nem kellett volna érzékelni, hogy másfelé áll a vas? Hogy tudta így lezárni a vágányutat?
Előzmény: Vendégsín (70)
Vendégsín Creative Commons License 2005.01.02 0 0 70
Mendén okozott gondot 1969-ben. Egy fénnyel, de szerencsére későn kezelt jelző miatt lassan ment kitérőbe a fázissorrendcsere miatt egy vonat.
Az volt az egyike az első háromfázisú motoros D 55-ös berendezéseknek. (A korábbi, a 120-on Gyömrőig volt kétfázisú brendezések erre nem voltak kényesek, de drága volt a Scott trafó, ami kellett hozzájuk.)
Az erőátviteli hálózaton végzett munkák után, ha a csere lehetséges volt, a fázissorrendet ellenőrizni kell, nincs más megoldás.
Előzmény: Törölt nick (69)
Vendégsín Creative Commons License 2005.01.02 0 0 68
Pl mi ez a képen?

Vágányfojtó transzformátorok két kétsínszálas sínáramkör találkozási pontjánál. Feladatuk a két sínáramkör villamos elválasztása, a villamos vontatási, vonatfűtési áram továbbhaladásának biztosítása.













A kapcsolási rajzon a sárga keretben levő készülékek (Az 1. és 2. kétsínszálas szigetelésű sínáramkör, bal szélen egy egysínszálas csatlakoztatása látszik).

Előzmény: Hentes2 (66)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!