Pontosabban Fachwerkhaus, de ebbe ne menjünk bele... fogjuk rá, hogy könnyűszerkezetes, legalábbis részben.
Amúgy pont ott nem számítottam rá, hiszen a talpgerenda és a beton körbe van ragasztva kívül kifejezetten erre szolgáló szalaggal! Ezek szerint belül is körbe kell ragasztani padlószigetelés és aljzatbetonozás előtt.
"ez a nyereség éves szinten max kb 8-9 kilowattóra nyereséget jelentene"
Hejesbítek: 2 watt veszteség 40 méteres alaphosszal megszorozva: kb évi 350 kilowattóra. Na ezt kell forintosítva (lejesítve) összevetni a kb 40 m2 10 centis XPS összköltségével (így a megtérülési idő lecsökkent 20 évre).
Már ha valóban nyersz méterenként 2 wattot a belső csíkkal, mert lehet hogy csak pl fél wattot.
Keresd meg bedii anyagában azt a verziót, amelyik legjobban hasonlít a tervedre: http://docs.google.com/fileview?id=0Bw6ADBSq5vTUOWVjNDY0MzAtOTg3Ny00MTkwLWIxZTgtMmJhODVkOTU5ZTcw
A rajzokat megfigyelve láthatod hogy mennyi plusz hőszigetelés kellene ahhoz, hogy annál mindössze pl 2 wattal kisebb legyen a méterenkénti hőveszteség - és ezt a pluszt vesd össze a tervezett belső oldali plusz xps csíkod feltételezett hatékonyságával (amely a 10-12 fok meleg talajtól szigeteli a betonszerkezeted alsó felületének egy elenyésző töredékét). De ha a nyereség el is érné a 2 wattot, ez a nyereség éves szinten max kb 8-9 kilowattóra nyereséget jelentene, amelynek pénzbeli értékét ha összeveted a belső 10 centi XPS csík várható összköltségével, a belső plusz csík megtérülésének határideje valószínűleg 100 év felett lesz.
az ytongra en is gondoltam, valoszinuleg lesz majd egy sor ytong alul. A terhet ugyis a betonoszlopok viselik nagyreszt, a maradek terhet megbirja az ytong is. A betonoszlopok osszfelulete az alap teljes feluletebol csupan kb. 1 m2, ezen pedig csak nem tud olyan rengeteg ho elmenni, fokent hogy nem -20 van a talajban.
Az agyaggal sajnos nem tudok mit kezdeni... Nagyon agyagos a telek, a kotrogep teljesen szabalyos savot as bele :( Az egyszeruseg kedveert ugy kepzeltem hogy 60-as arkot asatok, az aljaba beontok 40 cm magasan betont, ez lesz a talp, majd erre rahelyezek kifele 10 cm XPS-t ami bennmarado zsalukent fog mukodni, a maradek 50 cm lesz a savalap (statikus 45-ot irt elo ha beton+ko). Szukseg szerint belulre is elfer 5 cm szigeteles, oda akar EPS-t is rakhatok, olcsobb kobmetere mint a betonnak. Persze igy a drenezes fog hianyozni, de nem is tudom kell-e, mert egy enyhe dombocska tetejerol van szo. A szerelobeton ala persze majd bekerul ugy 20 cm kavics meg egy folia, remelem szarazon marad.
Ha vazkeramia helyett gazbetont hasznalnal tolteleknek , akkor a falaknal a hohidmegszakitas mar meg is tortent . 1-2 sor Ytong pl megoldja a problemadat ebbol a szempontbol . A liklukteglak hoszigetelese az elem magassagaban nem tul jo , ezert arra inkabb az ytongfelek. Maradnak a betonoszlopok ... na azzal nem sokat tudsz kezdeni , azt nem szakithatod meg az alaptol . Amire erdemes odafigyelni : a feltolteseknel kivul-belul hasznalj kavicsot , homokot agyag -fold nelkul . Csak igy tudod elerni (megfelelo drain mellett) , hogy szaraz lesz a haz alatt ami meg mar fel gyozelem . Ha nem vizes, rosszul vezeti a hot (marmint sokkal rosszabban) . A masik dolog , hogy a betonoszlopokat jobb szigetelo anyaggal burkold kivulrol mint a falakat , hogy ugyanazt a szigetelesi erteket erd el , mint a teglaknal. Sokat jelent , hogy ezek pont a sarkakon lesznek, ahol a hoveszteseg nagyobb mint a mezoknel.
"ha nem szigetelem belul, akkor elvileg a haz alatt melegebb lesz, igy nem olyan nagy arrafele a hoveszteseg es elhanyagolhatoan keveset nyernek a szigetelessel. A haz alatti terulet ugyanis (ha oldalra el van szigetelve) sosem hulne le 8-10 fok ala, annyi hot kap alulrol (meg felulrol is, sajnos)."
Mivel a hovesztesegek miatt a haz alatt a talaj melegebb lesz mint az alapon kivul , a savalap belso oldalara nem erdemes ugyanazt a vastagsagu szigetelest tenni , mint ki. Saccra eleg a fele . Szoval ha szigeteled, akkor vekonyabbal .
Különösebb számolás nélkül: az alap belső felére (a külsővel azonos módon) rakott 10 centi XPS hőszigetelés szerintem évente talán csak max 1000 forintnyi hőenergia megtakarítást jelentene. Megtérülési idő: ez a befektetés nem a Te életedben hozná az első forint nyereséget :) A saccolásnál nem hiszem hogy túl nagyot tévedtem, de a többiek majd kijavítanak ha mégis.
Jo hogy epp alapot targyaltok, nekem is epp aktulis. A te esetedhez hasonloan nekem is savalap lesz (szinten Erdely), a statikus az abran lathato cuccot tervezte, persze ot a szigeteles nem erdekli, csak a T az aljan, mert agyagos a fold. Szoval ugy kepzeltem a szigetelest, ahogy rarajzoltam. A hazban padlofutes lesz, pince nincs. Nem tudom, hogy erdemes-e az alapot belul is szigetelni, illetve a szerelobeton ala is tenni szigetelest. A logikam szerint
- jo lenne szigetelni az alap belso reszet is, mert akkor igencsak meghosszabbitanam a ho utjat, de 90 cm ko+beton lefele, az meg mindig csak nehany cm EPS-el egyenerteku
- ha nem szigetelem belul, akkor elvileg a haz alatt melegebb lesz, igy nem olyan nagy arrafele a hoveszteseg es elhanyagolhatoan keveset nyernek a szigetelessel. A haz alatti terulet ugyanis (ha oldalra el van szigetelve) sosem hulne le 8-10 fok ala, annyi hot kap alulrol (meg felulrol is, sajnos).
Én pár éve az áramszolgáltatótól kölcsönöztem egyet. Az ohmos fogyasztókat (izzólámpa, villanybojler) jól mérte, de a többit nem - egyszerűen nem vette figyelembe a cos fi-t. A hűtőgép éjszakai fogyasztására pl. kábé dupláját mérte, mint amennyit a villanyóra mutatott. Az Aldi-s nem jelzi ki a cos fi-t, így gondolom nem is méri... Láttam már komolyabbakat, azok ki is írják - na azok a drágábbak...
az 1W/m2K mint hovezetesi ertek anyagra ertendo, ahol a homersekletkulonbseg a cucc ket oldala kozott ertendo. erre gondoltal az 1.1-es uveggel.
az en 10W/m2K saccom az feluleti hoatadasi tenyezo. anyagatmenet eseten a ket anyag homersekletkulonbsege. ha a fal 20 fokos, a levego meg 21 (nem ketoldalt, hanem ugyanott , a fal-levego atmenet ket felerol beszelunk), akkor ott a levegobol a falba kb 10W tavozik m2-enkent.
--
tehat ha a falaf 0.2-es, kint 0 fok van, bent meg 20 fok, akkor ugye m2-enkent 4W megy ki a falon. ez volt a hovezetes.
de ahhoz hogy a fal vezesse a hot, annak be kell jutnia a falba a levegobol. ez a hoatadas. a saccologia szerint, ahhoz hogy a fal a levegotol megkapja a 4W/m2-t, kb 0.4 fokkal kell hidegebb legyen mint a levego.
nem lehet azonos homersekletu, annak ellenere hogy erintkeznek, mert akkor nem menne at a hatarfeluleten az energia.
Az a baj, hogy a számtalan variációból kimaradt a kedvencem (lemezalap alatti hőszigetelés vízszintesen megtoldva a járda alá) így most már engem is érdekelne a szoftver neve.
Hát sajnos még senki nem készített ilyen jellegű méréseket mert a számoláshoz tudni kéne a betonok különböző helyein mért fokokat. A ház alatt szerintem a föld hőmérséklete 10foknál nem hidegebb. 10 és 21 fok külömbségnél az 5cm neopor sokat számít.