A teljes szívórendszer környékén érdemes kuksizni, meg hibát keresni, a vákuumcsövek egész meglepő helyekre el bírnak jutni.
(Némely Opelekben vákuummal segítik a szellőzés gombjait, Mercedesekben régen még a központi zár is azzal ment, a fényszóró-magasság meg külső tükör beállításáról már nem is beszélve... :)
A Lanciákat nem ismerem, tehát hogy a Dedrában hova használtak vákuumot, azt sajna nem tudom, sorry. De ha megnézed a szívócsövet, le lehet követni a csöveket - és próbaképp mexüntetni egyet-egyet, ledugózni egy kis darab csőbe dugott csavarral a csonkot.
Hibakód: általában nem művészet, csak meg kell keresni hozzá (net, vagy Lancia-klubból guru :) a kódtáblázatot, meg a stekker bekötését. Ezután egy LED-del meg egy soros ellenállással meg lehet tudni a kódot, a táblázatból meg a hibát.
Minimális elektromos gyakorlat az nem árt a dologhoz, de nem ördöngősség.
Sajna, ahogy mondtam, ebben nem tudok segíteni, Lanciához nincs doksim.
Lyuly. Ennyi kérdés... :)
A lambda-szonda hibájának ezer más jele is bír lenni, de amiket írtál, azok a legjellemzőbbek. Ezen kívül a mérés eredménye más dolgok hibáját is jelezni tudja valamennyire (állandó dús v. szegény keverék, példul).
Kipufogó-hegesztés: ha nem kap testet a szonda, akkor olyan, mint ha nem működne. Ezt is ki fogja mutatni a mérés, ebben az esetben jó magas értékeket, néhány voltot fox mérni. (Vagy pedig hazavágták a computered lambda-bemenetét, de hát csak nem...)
Ha lehúzod a szonda drótját, akkor a computernek ez föl fog tűnni, és rövid idő alatt átmegy vészüzembe, azaz figyelmen kívül hagyja a szondát, merhogy úgyse látja. Alapjáratnak beállít egy stabil 1200 körüli értéket, valamint küldi befele a benzint mint a barom. Ha soká használod így, annak a katalizátor nem örül.
Ráadásul a hibatárolóban a szondátlanság rögzül, és ha megvan a bibi, még azt is külön törölni kell. Úgyhogy: lehet lehúzni is a szondát, azzal is lehet hibát keresni, de a magam részéről azt a móccert nem kedvelem.
Ha nincs kéznél voltmérő - akkor vagy vegyél egy fatengelyest (800 forintért adják az OBI-ban az analógot, 1200 a digitális, ide akármelyik lyó :), vagy pedig vidd inkább szervizbe. Mérés nélkül, vakon nem érdemes tapogatózni, úgyse találod meg mi a baj.
A lambda szonda hibájának más jele nem lenne? Kimondottan csak az alapjárat ingadozásban jelentkezne a gond? Csak azért kérdezem, mert az én esetemben semmi más rendellenességet nem tapasztaltam.
Ha kiderül, hogy valóban a szonda adta meg magát az összefügghet azzal, hogy pár nappal a probléma jelentkezése előtt hegesztést végeztek a kipufogó rendszeren?
Ha lehúzom a szonda vezetékét akkor minek kell történnie? Ilyen módon nem lehet kiszűrni a szonda hibáját? Azért gondoltam erre, mert az autódoktor írásaiban egy gyakran alkalmazott hibabehatárolási módszer a szonda kiiktatása.
Leghamarabb vasárnap tudom megcsinálni a mérést, én is kíváncsi vagyok az eredményre. Ha sikerül elvégezni, beszámolok az eredményről.
szoval azt mondod hogy ne csak az injektor kornyeken kuksizzak hanem a fek szervodobjanak kozeleben is, hatha ott csuzott le valami ?
Okes, tanacsod szerint fogok eljarni. A hibakod kiolvasas nekem is megfordult a fejemben, de ebben a rohadt varosban (Sztal..Dunaujv.) nincs muhely amelyik kiolvasna, legutobb is Fehervarra vittem, amikor aszittem hogy a lambdaszonda kaputt.
Nem sípol, hanem, mintha egy nagy lélegzetet venne. De azért megnézem.
Az előző autómon is szervófék volt, de ott nem emlékeszem ilyen lélegzés hangra. Ráadásul annak rövidebb pedálúton is fogott a féke, ha kipróbálta valaki, mindig kifejeltem a szélvédőt az anyósülésen, mert kis hozzáérintésre is iszonyat fogott :-)
Ez is jól fog, de itt van egy kis távolság, amíg "felkeményedik"(?), ha megy a szervó ( és ekkor adja a lélegzés hangot is ). Ha nem megy a szervó, mert áll a motor, akkor egyből iszonyat kemény, semmi lélegzés, pesze ilyenkor fékhatás is alig, mert bár a lábam elég erős lévén, hogy sokat bicajozok, azért szervófék nélkül elég gáz megállni :-)
Féknél is kaphat falsot a vákuumcső, épp erre gondolok. :) De a pedálbeszívást azt vagy érzed vagy nem, kis luknál nem biztos, hogy észrevehető a változás.
Viszont az alapjárat elég kényes ügy, viszonylag kevés nem odavaló levegő is meg tudja szüntetni teljesen. Lehet persze még nagyon sok egyéb baj is sajnos, de hát valahol el kell kezdeni a hibakeresést, és szerintem itt érdemes.
Amúgy ha szervizbe jucc vele, akkor egy hibakiolvasás a computerből az nem ártalmas, sőt - de ha anélkül is megtalálod azt a lecsúszott vákuumcsövet, akkor alighanem hamarabb megjavul az ótó. :)
(Most latom csak,bocsi, az elobb pontatlanul szolitottalak meg, a "t" kimaradt + koszi a foglalkozast)
Hat, a fek ezidaig sem volt az a lehellet finom,
reggel meg nem tunt fel a nagy izgalomba. Delutan majd jol megkuksizom, oszt az eredmenyt mindenkepp jelzem.
Arra gondolsz hogy mivel a fek vakumos rasegitesel bir, inditas utan pl. be kell szivnia egy csoppet a fekpedalt ? S ha nincs vakumcso, akkor rasegites sincs ? Ahhaaaa ! Na, ez meg mostaniban is meg tudom nezni, az biztos hogy tegnap inditaskor beszivta.
Ha az az abra amit mondtal, letezik, hogy ettol a "kis" falstól nem ingadozva tunik el az az alapjarat, hanem egybol leesik ? Mer inditaskor fel sem ugrott az rpm kb. 1000 - 1200 re ahogy szokott, csak egyet hordult oszt annyi.
ha télleg minden OK afékkel a hangon kívül - akkor, de csak akkor nézd meg szervódob utastér felöli végét, amennyire tudod középtájon. Szerintem fox ott találni valamit, ami nem odavaló. Falevél, rongydarab, mittudomén. Aztán ez csinál egy kis sípféleséget a szervodob szellőzőnyílásába bele lyól. :)
A szervodob minden fékezéskor vesz egy kis levegőt, általában egy szivacsdarabon keresztül, szerintem ennek a befele-szusszantásnak a rendellenes hangját hallhatod.
ez is jó sokféle dolog lehet, de talán belehibázok... :)
Nézd végig a motortérben a szívóoldal környékét; szerintem lecsúszott/kirepedt/eldörzsölődött egy vákuumcső ott valahol; lényeg, hogy falsot szív a motor, olyat, amit nem mér bele a légmennyiségmérő - és ezér kevés benzint sprickol hozzá. Aztán nagyobb gázadásnál ez a kis mennyiségű fals arányában már nem jelentős (amúgy is kevesebb olyankor, mer csökken a vákuum), de alapjáraton igen.
A végső csapást az a rezgés mérhette rá, mikor utoljára leállítottad lyó állapotból. (A féket nem kell erősebben nyomni, mint eddig?)
Kérdeznék még egyet, most fékkel kapcsolatban. '92-es Toyota Carina ABS-szel. Ha járó motornál rálépek a fékre, akkor olyan hangot hallok, mintha a fék lélegezne, főleg, ha ezt többször is eljátszom. Egyébként semmi problémám vele, nem érzem, hogy levegős lenne, teljesen jól fog, ABS is műxik. Csak kíváncsi vagyok, hogy mire föl ez a hang.
télleg sokminden okozhatja a gondodat, de én így látatlanba a lambda-szondára gyanaxom. Mérd ki szegényt.
Mérés: _üzemmeleg_motornál_ gombostűvel átszúrod a lambda-szonda fekete drótját, és a testhez képest feszültséget mérsz a gombostűn egy multiméterrel. 0.1 és 0.9 V közt kell himbilimbizni a feszültségnek periodikusan, ha minden rendben van - de szerintem te valami mást fox ott tapasztalni.
Írd meg, hogy mit, lyó? Túl sok felé kéne indulni...
Vanni van, de még nem voltam a szervízben, hogy kiolvastassam. Vagyis voltam szervízben, de nem rakták rá a gépet a műszerre, én meg külön nem szóltam e-miatt. Még is csak ők a szakemberek.
Az öreg szaki kipuceválta a pillangó szelep környékét oszt azt mondta, hogy most már jó lesz. Hát, nem lett jó...
Én mondtam neki, hogy sok az 1000-es alapjárat, erre azt válaszolta, hogy automatás kocsiknál ez normális, az a kis lengés meg majd beáll egy idő után. Nem állt be...
A jövé héten valszeg újból mennem kell a szervízbe a kormányösszekötő cseréje miatt. Ha addig nem sikerül megoldani az alapjárati problémát, megkérem, hogy olvassák ki a kompjutert.
A Lancia topikbol Kulimasz szaktars javasolta hogy ide is copyzzam be a problematikamat, amelyre kulon hivjam fel Trebisch kartars figyelmet.
Aszongya ma reggel a gep, hogy nem indul !
Vagyis indul, de csak akkor, ha taposom a pedalt mint allat, alapjarat egy deka se. Inditozaskor egyet hordul(get) oszt visszafekszik.
Normal tempoban dolgozik rendesen, de gazelvetelkor nem is ingadozik, hanem egybol dob 1 hatast.
Az elso hideginditasnal (amikor mar gazzal inditottam) eleg nehezen vette a fordulatot (kicsit dodogott), egy picit melegitve mar javult a helyzet, de az alapjarat az eltunt a motorterbol.
Eddig 2, max. 3 fordult a fotengyely hideginditaskor, s mar ketyegett is
mint a Doxa vekker.
Most en vagyok az alapjarat bal lab fek, jobb gaz. Amint gazrol lab le,ohne mukodes.
Ezt melegen is elkoveti, a ceg elott 75 fokos viznel megerkezve meloba.
Most akko' mi van ? 8-(((
Lepteto motor meghalas ? Valamely jelado meghalas ? Gyertya ? AC ?
Injektor ? Kontakt hiba (csati lehuzodas) ?
Tegnap meg semmi baja nem volt, reggelre meg nem indul ?!! Gondoltam az alapjarati motorra de csak igy egyik pillanatrol a masikra behalna ? (pl. kosztol)
Igaz, az alapjaratom egy ideje ingadozik egy icipicit. (ill. a napokban folduton nyomultam jopar km-t.)
Amugy menni meg megy mint eddig.
A szerkezet Lancia Dedra 1.8 i.e. hengerenkenti befecsivel.
Minden segitseget (mihamarabb erkezot) elore is nagyon koszonok !
A kocsim rozsdás kívülről, elég sok helyen.
Ajánlatos-e, nekimenni egy durva csiszolópapírral, lecsiszolgatni róla a rozsdát, lemosni alkohollal, majd felvinni rá egy adag gyári festéket?
Mi a véleményetek? Nem esztétikailag értem a dolgot, hanem műszakilag.
Bekopizom azt a részt, amit tegnap nem volt kedvem:
"Vettem a bátorságot és elvégeztem a kísérletet. Széthúztam azt a gumicső darabot, ami az alapjárati szabályzót köti össze a motorral. A csőcsonk végét elzártam úgy, hogy csak egy kis rés maradjon és szóltam a páromnak, hogy indítsa be a motort. Nem történt semmi durva dolog. A fordulatszám nagyobb volt mint amennyinek lenni-e kell, de szépen be lehetett állítani a rés méretének változtatásával az előírt értékre. Így nem volt semmi fordulatszám ingadozás, amiből arra következtetek, hogy vagy a szabályzó motor a rossz vagy a vezérlésében van valami gond. Az a probléma, hogy egy ilyen bonyolult szabályzó rendszer esetében ahol minden mindennel összefügg nehéz megmondani, hogy mi okozza ténylegesen a problémát. Azt láttam, hogy amikor változtattam a rés méretével a fordulatszámot, akkor a szabályzó motor próbált volna korrigálni és változtatta a szelep állását. Sajnos nem néztem meg, hogy közvetlenül indítás után, amikor legnagyobb szokott lenni a lengés, mit csinál a szabályzó. Ha ebben az esetben, amikor be van állítva manuálisan egy fix fordulatszám a szabályzó motor mégis periódikusan változtatná a szelep állását, akkor tuti, hogy valami nem Ok a vezérlésben. Ezt még holnap megnézem."
Elvégeztem a kísérletet. Az eredményt leírtam a Hyundai topicban, nincs kedvem most ide is bemásolni, mert elég későn van már.
Egyébként köszi az ötleteket, azt hiszem, hogy először megpróbálom kicserélni az alapjárati fordulatszám szabályzót. Ha nem lesz változás, akkor tovább keresgélek.
Hyundai, ha jól sejtem? Nem mintha értenék hozzá :-) csak pár általános megjegyzés a 2.-hez: az elgondolás nem rossz, de van vele egy probléma.
Mégpedig, hogy az alapjárati motor se a szabad levegőt szívja be, szóval az ide és az innen menő csődarabokat kellene összekötni úgy, hogy ne tudjon falsot szívni. Ha ez megvan, akkor lehet próbálkozni, a 700-1300 tartománynál kézzel szerintem stabilabbat tudsz csinálni, bár még nem próbáltam :-)
Más okok lehetnek még: tömítetlenség valahol a szívóágban, légmennyiségmérő/MAP szenzor (vagy ami ezek helyett van) hiba, illetve a fojtószelep potenciométere, ha van (lehet, hogy csak kapcsoló).
keresek egy autoszerelo muhelyt ahol ertenek az injektorokhoz. nincs baj, de meg akarok meretni mindent (lambda, CO, HC, stb...) vagy egy zoldkartyas is megtudja ezt csinalni?
1. Elgörbült kormány összekötő rudat lehet-e (szabad-e) javítani? Nincs kiflibe hajolva, de kb. 1-2 cm elhajlás van benne. Ha lehetséges a javítása, akkor bármelyik autószerelő meg tudja csinálni vagy csak spéci műhelyben megoldható?
2. Egy pár napja elkezdett vacakolni az alapjárat. Periódikusan hullámzott 700-1300 rpm között. Kitisztították a pillangó szelep környékét, de csak annyiban javult a helyzet, hogy a lengések amplitudója sokkal kisebb lett és van amikor stabilan meg is áll az ingadozás, viszont ilyenkor is magasabb az alapjárat (1000-1050) mint korábban volt. Több infó forrás alapján az alapjárat szabályzó motorra terelődött a gyanú. Kiszereltem a szóban forgó alkatrészt és amennyire tudtam kitisztítottam, de nem változott semmi. Amikor megrázogattam a szerkezetett valami zörgött, kotyogott benne, ami az egyik topictárs szerint annak a jele, hogy valóban rossz. Viszont addig amíg 100%-ig nem tudom igazolni, hogy valóban a szabályzó hibája miatt van az ingadozó alapjárat nem szeretnék feleslegesen költeni rá.
A hosszú bevezető után az lenne a kérdésem, hogy meg lehet-e úgy állapítani a szabályzó hibáját, ha lekötöm róla a hengerfejhez menő légcsövet és a szívó nyílás keresztmetszetét manuálisan változtatva, a szabályzó megkerülésével én szabályzom a beszívott levegő mennyiségét? Elgondolásom szerint, ha ilyen módon sikerülne stabil fordulatszámot beállítani az igazolná, hogy valóban a szabályzóval van gond. Járható ez az út?
Ha a kipugáz elemzésekor a lambda értéke túl magas (1,2 körüli), akkor a CO vagy a NO2 a sok?
A mért CO jó.
Tippem:
Több levegőt kap, ezáltal a NO2 magas.