Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Ugyanolyan értékű kondit vegyél bele! A villanyszerelési boltok szoktak árulni. Ha nem fér el a helyén egy tömszelencével vezetékeld ki és rögzítsd mellette. A sorba kötött szivattyúnak nincs értelme, elég sok radiátort elvisz egy kazánszivattyú, de persze méretezni kellene. Ha az újabb szakaszok a kazánházból indulnak egy hidrováltó és szivattyúk beépítése a megoldás a sorba kötött szivattyúk helyett.
Fricu1-hez hasonlóan szombaton reggelre feküdt meg a kazánunk (Immergas Eolo Star 23). Mivel én nem értek hozzá hívtam szakit, aki hosszas debuggolás után panelhibát állapított meg. Ezt alátámasztani látszik a kazán által menet közben kijelzett (nem létező) 03-as hibakód is.
Szóval két lehetőség van: panelcsere vagy kazáncsere kondenzációsra.
Előbbire kaptunk árat, utóbbira pedig egy listát az általa ajánlott kazánokról. Mivel a téma számomra fehér folt, ezért szeretnék tőletek iránymutatást kapni.
Nem tudom ehhez mik a legfontosabb infók, megpróbálom összeszedni a paramétereket:
- kondenzációs kazánt szeretnénk
- a ház 75 m2, bőven beleférünk a rezsicsökkentett havi értékbe
- fűtésre és melegvízhez is a gázt használjuk
- az általa ajánlott kazánok:
Baxi Duo-Tec E 24
Baxi Luna Classic
Ferroli Bluehelix HiTech RRT 24 C fali kombi / hidrogén kondenzációs gázkazán
Riello Residence 25 KIS új rm
Örülnék ha tudnátok tanácsot adni milyen kazán lenne ide, ennyi fogyasztáshoz megfelelő. A felsorolt kazánokat egyáltalán nem ismerem, más ajánlást is elfogadok. Ha bármilyen infó kell még ehhez megírom.
Újra szétkaptam a kazánt, kivettem a szivattyút, és asztalon megpörgettem.
Látszólag normálisan pörög, nem is lehet túl könnyen lefogni. Egy 2uF-os kondi van benne (Grundfoss szivattyú), látszólag sérülésmentes, nincs égésnek, túlmelegedésnek jele, a vezetékei is épek. Műszerem nincs, ezért a tényleges kapacitás értéke kérdéses. A forgórész könnyedén, akadálymentesen forog.
Kivettem a másik kazán szivattyújából a kondit - egy Wilo, abban 2,6 uF-os van, de azonos a méret.
Kicseréltem.
Érezhetően hangosabb lett az üresjárása, de nem melegszik az asztalon forgatva.
Beépítve és újra feltöltve, légtelenítve a rendszert - működni látszik. Viszont hangosabb, mint korábban volt.
Kérdés, hogy ha hidegebbek lesznek, hogy fogja bírni?
Vajon a kondi nagyobb értéke okozhat gondot a későbbiekben? Vegyek belevaló, 2 uF-ost, vagy nincs jelentősége?
Azon is morfondírozok, hogy segíthet-e egy külső szivattyú bekötése? Különösen azért mert újabb szakaszokkal tervezem bővíteni a rendszert. És ott újabb radiátorok is telepítve lesznek.
Ha jól lövöd be a külső hőmérséklet függvényében az előremenőt és a kazán le tud modulálni a minimum teljesítménnyel addig ahol nem kapcsolgat folyamatosan fog menni, ha nem akkor kapcsolgatni fog bármit is csinálsz. Önmagában az, hogy óránként kapcsol egyet nem okoz problémát a kazánnak.
Amikor visszatérőre szabályzol a kazán a visszatérő hőfokát figyeli és úgy állítja be a teljesítményt, hogy az előremenő meglegyen, amikor elindul a szivattyú és betolja a hideg vizet a kazánba akkor a kazán növeli a teljesítményét, ha eddig állt bekapcsol. Nálad a padló folyamatosan megy, ez a minimum amit a kazánnak kapcsolgatás nélkül kell tudnia, a radiátorok amikor nyitnak ehhez adódik a teljesítmény igényük.
Nehéz úgy megcsinálni hacsak nincs tökéletesen méretezve, hogy sose kapcsolgasson akkor se ha buszos a termosztát.
Igen, van hidrováltó, és van 1-1 szivattyú is, külön a padlófűtésnek (bár vannak külön körök, de egyben fűtjük mindig mindet) és külön a radiátoroknak.
A radiátorokon vannak a termofejek, a földszinti padlófűtést pedig az evohome egység méri, és az van hozzárendelve zónaszelepként a padlófűtés szivattyújához.
A radiátoros körön levő szivattyú jelenleg mindig megy, ha lezárnak a fejek, akkor úgyis leveszi a teljesítményt.
De végeredményben az evohome on/off tartománya nekem így megöli a bulit, mert a reggeli felfűtést illetve az esti lehülést leszámítva mindig kapcsolgatni fogja a kazánt.
Ha -ahogy írod- visszatérőre megy a szabályzás, akkor mi indítja a kazánt mondjuk reggel?
De ha mondjuk találok egy Siemens BSB kompatibilis rendszert, lehet eladom az egész evohome-t, annak ellenére hogy amúgy nagyon tetszik, és kényelmes.
Kérdésem van, mivel a radiátorok nagyon messze állnak tőlem, abban a tudatban voltam, hogy csak úgy vannak és mind ugyan azt tudja, de mégsem.
Csatolok 2 darab képet, ezek a radiátorok vannak fent, (90m2, régi kádárkocka, belül felújítva, on-off Computerm Q3 RF termosz, na de a lényeg nem is ez).
75 fok előremenővel vannak írva, jelenleg az előremenő 38 fokon ketyeg, kazán kondenzáció hibátlan. Ezzel okozok magamnak valami teljesítménybeli hátrányt, nyomatom a 'meleget' de a radiátor nem jól adj le? Emelni kellene az előremenőt? Biztosan van egy ajánlott értéke, ami alá aztán fixen ne menjek.
Gyárilag 75 volt a kazán előremenő, de úgy aztán várhattam arra, hogy meglegyen a kondenzációs kazán értelme, nem hül sokat a víz mire visszaér, nem kell hatalmas távot megtenni. Csatoltam képet a csövek típusáról is, amiket leraktak + csőhéj. (Táv méter nem mérvadó, ami nem lett lefektetve átvették)
Ha valaki kiokosítana ez ügyben, azt megköszönném.
Akkor én nem a kazánt vezérelném vele hanem ha van hidrováltó a szivattyút indítanám vele, tennék külső hőmérőt és időjárás függő vezérlést csinálnék és visszatérőre modulálnék. Nekem nincs az EVO rákötve a kazánra, egy Opentherm Gateway-en keresztül kezelem a kazánt. Most áttértem hőszivattyúra a kazán csupán HMV-re marad meg. Vettem hozzá hőszivattyú relét és kipróbálom azzal. Ha nem válik be ott is önállóan fog a gép indulni-megállni az EVO meg intézi a szobánkénti hőmérsékletet. Nyilván próbára teszem az öntanuló képességeit, de eddig nem volt probléma.
Ha ugyan az a méret , akkor miért nem egyenesen a másik szivattyúval próbálod meg ? Abban jó a kondi ? Miért lett kicserélve , vagy ez egy pótalkatrész ?
mivel csak mostanában kellett elkezdeni fűteni, ezért csak most kezdem megismerni a Honeywell evohome termosztát rendszerét.
Aki nem ismeri, ez egy olyan rendszer, ahol nincs referencia helyiség, helyette motoros termofejek vannak a radiátorokon, és a központi egység ezektől gyűjti be az aktuális és kívánt hőmérésklet függvényében a fűtési igényt, és ez alapján vezérli a kazánt. Tehát így bármelyik helyiség külön is el tudja indítani a kazánt. Ez nekem egy fontos szempont volt a nagyobb ház és eltérő használati szokású helyiségek miatt.
De itt jön a feketeleves, amit mostanra megtanultam/megértettem:
Ez a rendszer ugyan tudna elvileg olyat, hogy Opentherm-en megmondja a kazánnak a szükséges előremenő hőfokot, de nem sok kazánnal működik ez rendesen. Az én Baxi Platinumommal egyáltalán nem, mert az Siemens protokollt használ.
Emiatt ilyenkor a hagyományos termosztát on/off bemenetre lehet csak kötni a központot egy relén keresztül.
Amíg bármelyik zónában 1.5C fok különbség van a kért és a mért hőfok között, addig minden oké, mert addig folyamatosan bekapcsolja a kazánt.
Viszont 1.5C alatt egyrészt elkezd lezárni a termofej (tanulás alapján), másrészt elkezdi ki/bekapcsolni a kazánt. A leghosszab ki/bekapcsolási cikuls 3 darab lehet óránként, és ezen belül változtatja meg a kitöltési tényezőt. Azaz például 20 percből 15-öt be, 5-öt ki. Vagy pl közeledve a cél hőfokhoz: 5 percet be, 15-öt ki (de ebből az 5 percből legalább 1.5 perc, mire tényleg elindul az égőfej)
Én úgy tudom, hogy egy kondenzációs kazánnak sem túl szerencsés a folyamatos kapcsolgatás. És alapvetően én is azért keresgéltem egy csomót, hogy a nagy modulációval próbáljam megoldani az eseti kisebb hőigényt. De most ott vagyok, hogy hiába tudna 2-3kW közé lemenni a kazán és folyamatosan elketyegni melegebb időben, ez a rendszer olyan a cél közelében egyszerűen mindig kapcsolgatni fog legalább 3x óránként.
Nem tudom van-e itt bárkinek ilyen Evohome-ja, de hogy látjátok, ez a kapcsolgatás szám és rövid égési ciklus mennyire 'egészségtelen'? Nekem nem igazán tetszik..
Reggel kiszedem újra, van egy másik szivattyúm, abból kicserélem a kondit.
Bár, mint mondottam: asztalon szépen felpörög, van nyomatéka is, megugrik, mikor áramot kap - szóval nem hiszem, hogy ez a gond, de egy próbát megér, ebben igazatok van.
Tudomásom szerint központi termosztát nélkül simán csak a visszatérő hőmérséklete alapján szabályoz.
Épp ezért kezdtem azzal, hogy hosszú évekig nem zavarta szerencsétlent a kiépítés, most nem került bele új elem, minden a régi - tehát csak a hiba új.
(de hogy teljesen megnyugtassalak, van egy ág, a garázs, ahol egy mechanikus szelep van csak, nem thermo - hogy mindig legyen egy ág amire dolgozhat, akár milyen meleg van is amúgy)
Központi termosztát nélkül, hogy lehet üzemeltetni? Szerencsétlen kazán megbolondul, mert állandóan túlmelegszik, mikor minden termofej lezár, vagy egy pár és már nem tudja leadni a minimális teljesítményt.
(és hát mikor, ha nem a négynapos ünnepen menjen gajra a fűtés...)
Az alany egy Baxi Eco 240 Fi kazán, a zárt égésterű, kombi jószág, amit csak fűtésre használunk felszerelése óta.
Hogy az elején kezdjem, a tavalyi, meg a korábbi szezonokat gond nélkül abszolválta, de most ősszel bekapcsolásnál se kép se hang. Vagyis csak a zöld lámpa világított, de mást nem volt hajlandó produkálni - még hibajelzést se.
Akkor egy újpesti kolléga megjavította a panelt, én betettem és öröm és bódottság.
Igaz ugyan, hogy mintha túl rövid ciklusokban fűtött volna, de gondoltam az ő dolga...
Na, de telt múlt az idő, hűvösebbre fordult az idő, több meleg kellene, hát feljebb csavartam, de semmi hatása, a radiátorok langyosak csak. Központi termosztát nincs, viszont minden radiátor thermo fejes, egyedileg tekergethető.
Tegnap reggelre meg jéghideg mind.
A kazán üzemel, hibajelzés nincs, időről időre bekapcsolja a lángot, de 5-10 mp múlva leáll.
Leszedtem az elejét, hát a csőkígyó tűzforró a bemeneti és a kimeneti oldalon is (gondolom ezért áll le), de az előremenő cső már hideg a kazántól félméterre, a visszatérő is, bár a szivattyú maga forró.
Mintha dugulás miatt nem fordulna meg a víz, vagy a szivattyú nem menne.
Ami eddig történt az ügyben:
Nyomáspótlás, légtelenítés, de semmi.
Szétválasztottam a kazánt és s fűtésköröket.
Külső csapról teszteltem a hőcserélőt, minimális feketeség a vízben, de átjön rajta (az egész kazánon).
A visszatérőben van egy visszacsapó-szűrő - Ok
A fűtési körök egyenként, aztán radiátoronként átfolyatva csapvízzel. Minden ágon jön vissza a víz.
Legvégül összekötve a kazán hőcserélő és a fűtéskörök, a visszatérő helyére (tehát a szivattyúba) a csapvíz, kazán, előremenő, a fűtéskörök és a visszatérő a lefolyóba. Átjárható.
Szivattyú leszerel, asztalon 220 neki - megy, zaj nélkül, simán pörög. A helyén is érezhető, hogy finoman rezeg, tehát forog. Ráadásul van egy membrános-mikrokapcsolós rész hátul a blokkon - jelzi, hogy van plusz nyomás.
Kínomba adtam hideg vizet a HMV bemenetére, a kimenetre meg tettem egy csapot, és az is működik.
Ha kinyitom a csapot, az elől lévő membrános mikrokapcsoló kiemel, és elindítja a melegítést, van meleg víz.
Elvesztettem a fonalat, több tippem nincs, mi a fene lehet a baja.
Tippeket, tanácsokat kérek, mert keddig tuti nem lesz szerelő.
(holnap jönnek az unokáim szülinapozni, még szerencse, hogy van egy olajradiátor)