Vettem egy Kárpátit. Úgy volt, hogy Darusferi számára veszem (ő éppen Svájcban barangolt), de megtetszett. Megbeszéltük s úgy tűnik, nem bánja, ha megtartom.
Még néhány gondolat a hétvégi veterán-találkozó kapcsán (már kiheverve a hőgutát):
Szerintem egy találkozó akkor jó, ha sok hasonló gondolkodású emberrel találkozhatunk. A "hagyományos", nem-veterán motoros találkozókat pl. nem szeretem, mert a gumiégetésnek meg a "kinek a motorja menőbb/újabb/drágább" versengésnek nem sok értelmét látom. Ez nem kunszt, hiszen semmiféle saját teljesítmény nincs mögötte.
Itt az út során összegyűlt tizenhárom olyan ember, akiket összekötött a veterán járművek iránti tisztelet és a technikai érzék. Ha gond adódott a motorral (ami nem meglepő, hiszen negyven-ötven éves motorok, melyeket eleve nem a hosszabb túrákra terveztek), rögtön tudták, hogy hogyan lehet a hibát elhárítani. Az árokparton való szerelés nem szégyen, nem kellemetlenség, hanem (ugyan kerülendő, de mégiscsak) rutin. S ha segítség kellett, szerszám vagy alkatrész, nem kellett kérni, mert rögtön felajánlották a többiek.
A beszélgetések is főként a technikai részletekről folytak - hogy ki hogyan fejlesztgette s tette megbízhatóbbá a motorját. Illetve, hogy ki milyen teljesítményre büszke. Szimpatikus volt egy tiszaújvárosi motoros, aki Verhovina 4-esével jár minden nap dolgozni, s ezzel a motorral pár éve fölmotorozott a Kékestetőre!
És persze az örök téma, az alkatrészek adása-vétele és utángyártása is szóba került. Egy hajdúböszörményi motoros gumi alkatrészeket gyárt Rigákhoz, illetve a Verhovina 6-os tankvédő gumijáról is szó esett - nem tudom pontosan, hogy ez még csak terv vagy már lehet ilyet is rendelni tőle.
A rendezvényen kiállított motorok közül nekem különösen tetszett az a restauráltnak látszó Panni, melybe egy kormányváltós Romet blokk volt építve. Még az indító szerkezete is hasonló volt, mint az eredeti: a berántó kart a Romet blokk miatt a másik oldalra szerelték fel.
Szóval, jó túra és jó találkozó volt. 10-15 fokkal hűvösebb időben különösen jó lett volna - most mindenki az árnyékot kereste, s a meleg hamar hazazavart mindenkit.
Mint ahogy Tibi is irja jól sikerült a mai motorozás , jöttek többen Balázs -nak barátai, közöttűk Riga -16 al hőlgy Rigás is . Hogy Balázs szép verhó -3 -as nak gyújtás problémái adódtak, nem volt nagy gond , hiszen egyáltalán nem késtünk le semmiről , s közben segítve beszélgetve igy vidámabban telt a motorozás . Polgár után hogy megálltunk az út szélén a Romet -et javitó Tiszaújvárosi motorosok mellett , csodálkozva kérdezték is hogy honnan jövünk mi ennyien ? s onnan utunkat együtt folytattuk .
A ledes fényszórónak normális fényereje van, legalábbis 40 - 50-es tempóhoz bőven elég.
Az utángyártott bovden jellemzően botrányos minőségű, én nem is szoktam kísérletezni vele, hanem magam forrasztom a végét - lehetőleg az eredetit mentem meg, de az utángyártott is használható így, házilag átalakítva.
De úgy hallottam, létezik normális bovden is, erről talán a többiek többet tudnak mondani. Meg lehet csináltatni is, arany árban...
Feri, mondtad, hogy gondjaid vannak a képfeltöltéssel - megpróbálok segíteni.
Amikor hozzászólást írsz, a kép alján van egy "Kiválasztom a képet" gomb. Erre kattintva ki tudod választani a feltöltendő képet, be is tölti a rendszer és elraktározza magának ide alulra.
Ha újra megnyomod ezt a gombot, újabb képet tölthetsz fel, elvileg akármennyit, ezek itt egymás alatt kilistázódnak.
Ha a képek melletti "Beillesztés" vagy "Beillesztés nagyban" gombra kattintasz, a rendszer bemásolja az adott képet az általad írt hozzászólásban oda, ahol épp áll a kurzor.
Ha a képek fölötti "összes kép beillesztése mozaikként" gombra kattintasz, akkor pedig a listán szereplő össze feltöltött képet másolja be egymás után (kis méretben).
Hajnali ötkor fölébredtem és nem tudtam visszaaludni - így hát fölkeltem és útnak indultam. Hajdúdorogról nem Hajdúnánás felé indultam tovább, hanem Nyíregyháza felé, vagyis elindultam a többiek elé. Sajnos ez nem volt túl jó ötlet, egyrészt azért, mert itt borzalmasan rossz az út, a benzinben felkavarodott minden szutyok és rozsda, ami bekerülve a rendszerbe részleges dugulásokat okozott - főleg azért, mert a benzincsapot tartalékra kellett állítani, vagyis itt már a "sűrűjét" szívta. Másrészt azért, mert így jóval hosszabb utat kellett megtenni a polgári benzinkútig, s mint kiderült, ehhez már nem volt elég benzin a tankban, sajnos a "cél" előtt pár kilométerrel elfogyott - szerencsére ekkor már többen voltunk, kaptam kölcsön egy litert (hálás köszönet érte).
De nem csak az én benzinproblémáim miatt kellett megállni; a Verhovina 3 trafója nem szerette a meleget (pedig ekkor még 30 fok alatt volt a hőmérséklet), megálltunk párszor trafót cserélni.
Hajdúnánásra nagyjából a tervezett időre sikerült odaérnünk. Némi késéssel megérkeztek a Hajdúböszörményiek is. Beszélgettünk, fényképeztünk és továbbindultunk.
Még néhány technikai jellegű megállás után lassan odaértünk a polgári benzinkútra, ahol már várt ránk (több mint egy órája) két motoros - innen tehát már tíz motoros indult tovább. Innen az Ikarus találkozó már nem volt messze, de ezt az utat sem megállás nélkül tettük meg - igaz, most nem a mi csapatunk motorjai miatt kellett megállni, hanem mert az út szélén egy kisebb csoport állt (egy Verhovina 4, egy Romet Kadett és egy gyönyörűen restaurált Simson Star), a Romet karburátorját pucolták éppen.
Az utolsó tíz percnyi utat tehát már együtt tette meg mind a 13 motor - nem kis feltűnést keltve.
11:30-ra értünk oda. Ekkor már borzalmasan meleg volt. Ha 10 - 15 fokkal hűvösebb lett volna, szívesen maradtam volna sokáig, de szó szerint szédültem a melegtől, így aztán hamar ott hagytam a társaságot és indultam a lehető legrövidebb úton haza (ez is volt vagy hetven kilométer).
Hazafelé már a motoron is érezni lehetett, hogy túl nagy neki a forróság: alacsonyabb lett a végsebessége mint hajnalban volt és az alapjáratot sem szerette tartani. Debrecen előtt meg is álltam egy csárdánál - hűtöttem magamat is (egy ásványvízzel, kaptam bele jégkockákat is) és a motort is (az árnyékban állt, fújt egy kicsit a szél is). Az út további része problémamentes volt.
Két következtetést vonhattam le a mai napból:
- egy csomó érdekes kismotoros van a környéken, akikkel jó lenne/lesz máskor is találkozni,
- 30 fok fölötti melegben soha többé nem indulok útnak. A motorok lehet, hogy bírják, de én nem.
Igen, eredeti gépkönyvet szeretnék (ha a traktorokhoz eredeti van, akkor ehhez is az lenne jó), lementegetem a képeket a Riga.hu-ról, csak ugye abból nem biztos, hogy tudok könyvet csinálni.
Megpróbálkozok a ledes lámpával, mert ami rajta van, azzal sokat nem látok. Igaz, nem akarok éjjel motorozni, csak a drágán épített aluljáróban nincs világítás, és nem akarok elütni senkit........
De közben lett még egy kérdés: NORMÁLIS, TARTÓS sebváltó bowdent lehet kapni valahol? Vagy csináljak inkább? Kb 20 váltás után szakad el a kormány markolatban.
V6-os gépkönyv ügyében nem tudok segíteni, mert gondolom, neked eredeti kellene - de itt letölthető: http://riga.hu/verhovina-6-hoz/
A világításon lehet javítani, viszonylag egyszerűen: előre LEDes fényforrás kell. Ehhez persze egyenirányítani kell a generátor váltófeszültségét, meg a tekercset testfüggetleníteni. Egy LED Kínából rendelve, ingyen postával kb. 800Ft, egy egyenirányító is kijön pár százasból.
Még tökéletesebb megoldás, ha teszünk egy akkut a motorba - nekem ilyen van, 12 voltos (a gyári világítótekercs tölti), erről megy a féklámpa és az index is.
Nekem csak a tank gumi hiányzik, a többi része megvan, az oldaldobozok javítva vannak, de teljesek. Megvannak az eredeti gumiabroncsok is, de a sok laposan állás miatt repedezettek, nem mertem fent hagyni. Most én is gyűjtöm bele a km-eket, ezzel járok munkahelyre.
Úgy tűnik, nem fogunk fázni szombaton. 34 fokot ígérnek. Remélem, bírni fogják a Rigák. Az én motorom Babetta meghajtású lesz, viszont még nincs igazán bejáratva, kevesebb mint 100 kilométer van a hengerben...
A tükörrel kapcsolatban továbbra is légyszíves gondoljál már rám , amit előre is köszönök !
Időnként szoktam felétek járni , s ha nem szeretnél a csomag küldéssel foglalkozni akkor akár érte is megyek majd ha kéred . Az emelt lábtartó lényegében egy kényelmesebb ülés pozició céljából van , köszönöm a válaszodat .
Robaj te a Romet ben jobban otthon vagy had kérdezzem már hogy a blokk illetve a karbutátor felett a vázon levő fekete müanyagon szokott lenni a Kadet felirat meg a szám azt hiszem hogy talán 780- as ? nem e tudod hogy van e valahol ilyen matrica ?
Igazából,ha van egy felújítani kívánt motor hiánytalanul,akkor eleg egyszerű eset Ahogy általad említett Jánossal is törtènt. Viszont hiányosat eléggè nehéz. Alkatrészt vadászni nem egyszerű. Én azt csinálnám,hogy vennèk kompletten motort. Akár hiányosat is. Persze az legyen rajt ami a másikon nincs. Meg aztán,ha elakad az összeszerelèsben tud puskázni mi hogyan van.2-3-4 db- ból könnyebb összerakni 1 komplettet. Mint kb a semmiből.
Üdv Darusferi, természetesen gondolni fogok rád a szeptember és október erős börze hónapok elé nézünk, bízom benne, hogy sikerrel járok és meglesz a tükör.
Valóban nagyon jó kikapcsolódás a motorozás :-)
A Romet Kadet-nél típuson belül voltak apróbb fejlesztések változtatások mint minden más motornál, ebben az esetben az emelt lábtartó az ülési kényelmet próbálja szintbe hozni itt konkrétan arra kell gondolni ami le van írva meg lett emelve a lábtartó, nem tudom a gyártásban mikortól tértek erre át talán tippre 85-86 körül ekkor már jó pár dolog változott a kezdeti 82 es megjelenéshez képest.Ezeket a változtatásokat sok esetben alig venni észre aki nem figyel rá vagy nem érdekli, ezek vegyes véleményeket váltanak ki van amelyik jó és a motor előnyére válik de van amelyik nem.
Gratulálok szép lett és nagyon jól mutatja a két kép miből milyen lett az ilyen felújításba érdemes belekezdeni mint a videóban látszik könnyen indul jó hangja van.
Amiket nehéz beszerezni vagy nem is lehet Verhovinához ha esetleg nincs meg : a tank kéder gumi a tankpárnagumi a tankon a verhovina felirat és az oldaldobozok.
Remélem jövőre én is megtapasztalhatom a Verhovina motorozás élményeit természetesen túra szinten legalább száz vagy több kmeren keresztül, mit tud teljesítményben kényelemben.
Ha jól látom te arra a mondásra gondolsz ami szerint innen szép nyerni,szerintem is így van ez, de mindazonáltal hogy sok sikert kívánok Roncsfelújítónak ezekhez a motorokhoz és kitartást is mert még börzén se látni Delta cuccokat esetleg elvétve ritkán, viszont ezekben a motorokban nem látok fantáziát, ezenkívül ahogy Bazsika is írja hiányosak és nehéz potólni hozzá akármiről legyen szó.
Egy esetleges felújítás így ebben a formában kemény dió lesz, amit el tudok képzelni amit János is csinált, sikerült kifognia börzén egyet és nem is elsőre csapott le rá egy-két nap után telefonos egyeztetés majd személyes megtekintés után hozta el, (általában börzén összefut a bácsikával pár szót váltanak) egy kevés kmeres hiánytalan fellelt állapotú motort és azt teljesen szétkapva darabjaira onnét újította fel.
Annyit fűznék hozzá, hogy mivel én is Hajdúböszörményen keresztül megyek, a böszörményiekkel akár már ott is találkozhatnánk, s aztán együtt mennénk tovább. Ezt rájuk bízom; ha írnak egy találkozási pontot, én ott leszek.
A szombati Ikarus találkozóra való motorozás előzetes terv szerint :
Nyíregyháza indulás 7-óra
Hajdúnánás érkezés 8-óra . Ott a"körútján a Polgári út elején lévő ABC előtt találkozunk a ,Debrecen -ből érkező
Vermestibivel és a Hajdúböszörményből érkező Rigás fiúkkal , onnan tovább Polgár .
Polgár benzinkut Kb:9-30 Ott találkozunk a Tiszakeszi ből érkező Gyöngyösi Csabi val és a tervek szerint Babetta -val érkező kollégájával . Polgár -ról együtt mennénk Folyás -ra
A 16-os nem volt rossz választás , hiszen kényelmes az üléspozicója is és alkatrész elérhető áron van hozzá, meg az is egy előny neked pld a Verhovinával szemben hogy nincsenek rajta tankgumik meg a sérűlékeny légszűrő illetve trafót takaró műanyagok .A blokkot ha ennyire rendbe teszed .annak egy ideig jónak kellesz lennie . alkatrészekről , igaz hogy nem kell mindennap pld láncot tudsz venni méterre olcsóbb, légszürő papirbetétet meg én a mezőgatdasági gépboltban a régi fajta 4,5 lovas Brigs motoros kapáét veszem, jó a Rigába és felébe sem kerül . Gondolom kellesz markolatgumi most az is kapható új , ha meg a melegben makrancoskodó gyujtással lenne gondod itt a Riga Rulez en Vermestibi ennek megoldásában gyakorlott .
A gratuláció öcsémet illeti, ő festette, ő rakta össze.
Börzén, meg piacokon szoktunk nézelődni, elvétve lehet hozzájuk találni eredeti alkatrészeket. Kormány markolatot is tudtam volna eredetit venni Visontán, de az párban 3000Ft, ez meg ami rajta van párban 500Ft volt...... Ha nincs más, akkor megpróbálom az MZ tankgumit ráépíteni, de ha tudsz eredetihez hasonlót, és szólsz, azt nagyon megköszönöm.