Ha valaki tudja, akkor mondja meg nekem legyen szíves, hogy egy 1981-es BMW E28 520i-n a váltót a motorhoz rögzítő csavarokat hogy és/vagy mivel lehet kivenni(a motor kiszerelése nélkül), pontosabban a 2 fölső csavart, mert azokhoz egy sima chrovával sehogy nem fértem hozzá.
3 literes injektoros gépemben a motor fel lett ujitva . Ette az olajat, de azóta nem.
A "belövésnél" a mester a levegő-pillangószelepház (?) oldalán egy gyárilag lefestékelt csavart tekergetett, hogy ne remegjen a moci. /nem az alapjárat-állítót/.
A kipufogó kormol, a motor nem olyan erős mint korábban. Mit állit az a csavar?
Sok autón van 2utas katalizátor, vagy utólag rakatták fel.
Ha kiürítették: (tönkre ment, vagy más okból…)
Az 1. megoldással még Zk-án is jó értékek lesznek.
Érdekes lesz a régi 2ütemű autók katalizátorral való felszerelése.
Jó biznisz a katalizátort gyártóknak.
Szabályozott katalizátor.
Már rég nem is gyártanak mást. (3utas katalizátor)
A japánok, és USA voltak az úttörők, tudomásom szerint1985-től.
Itt már jelen vannak a szabályozók (a lamdaszondától, motor vízhőfok stb. a jeladók hada szól bele mindenbe.
Most jön a legérdekesebb.
A legtöbb gép (nem OBD, vagy EOBD) nem különösebben foglalkozik a katalizátorral.
Ha üres, vagy csak egy cső van a helyén, és az egyéb beavatkozók, élükön a lambdaszondával megfelelően működik.
Az értékek CO<0,50, CH<100, Lambda 1,00+-0,03 stb. is lehet jó.
No de, ha még a katalizátor is úgy működik, ahogyan kell,
CO szinte 0, CH ugyanaz.
Szóval a katalizátor, az kissé, hosszabb mise lenne.
üdv mindenkinek
Példák a gyakorlatból (vesézzük tovább, amit elkezdtünk)
Egyszerű karburátoros autó:
Itt a lambdát amolyan tájékoztató jelleggel nézzük, de FONTOS.
Elég ha a CO < 1,50, a CH<300, a lambda 1,0 +- 0,3 körül van akkor, ha minden a helyén van.
Kompresszió, szelephézag, gyújtás, zárásszög, karburátor, nincs fals levegő stb.
1. Van, aki kis fogyasztást szeretne, (öregesen és olcsón szeret kocsikázni) itt a CO-t leszorítjuk, egészen addig, hogy a CH<300 értéken belül legyen, a lambda>1, így akár
1,3-ig is mehetünk. A motor melegebben jár ugyan, de még minden OK.
Ha a megszakító helyett elektronikus gyújtás van, még a teljesítmény sem romlik látványosan.
2. Van, aki sportosan vezet, és nem számít a fogyasztás.
A CO-t a plafonig emeljük, úgy hogy a CH-nak csökkennie kell,
szinte 100 alá. A tökéletesebb égés a cél. A lambda <1.00, de még gyári kip.rendszer van rajta.
Ezután lehet a kip.-ban csökkenteni a fojtásokat.(sport dob stb.)
(mielőtt, bárki félre értené, utcai autóról beszélek, tuningról nincs szó.)
Így a gépből a max. jön ki.
Jártunk már úgy is, hogy a szivárgó fékolajtól, olajtól, vagy
zsírtól megduzzadt a fékpofa, vagy eleve rossz, puha ferrodor
volt rajta.
De! ekkor fékezésnél "bekapott" az éppen átázott fék.
Az eső?
Csak a kézifék automatájára tudok gondolni……
Mind a két hátsó beragad?
Próbáld megmozgatni, megrángatni a kézifékkötél külsejét,
esetleg megrugdosni a beragadt kereken a gumit, finoman kalapáccsal megütögetni a féktartólemezt, vagy a fékdobot...
"Néha ugy beragad, hogy 1-2-3métert is megyek mire kiakad."
Azt az 1-2-3métert kéne 0-ra csökkenteni, úgy , hogy rájössz
a kiakadás helyére.
Henger fej:köszönöm, akkor holnap meglátogatlak.Úgy néz ki a feszültségszabályzóm lsez a hibás.Ma nem volt idő kimérni, holnap a végére járunk a dolognak.Egy másik akksival minden esetre pöccre indult a gép, holnapra fel lesz töltve az én akksim is.Meglátjuk ahhoz mit szól a gép.
Amúgy E21 318-hoz van fesszabályzótok?Csak ha esetleg én nem tudnám orvosolni a hibát:)
szia! sok nap eltelt, és az ABS visszajelző egyszer sem gyulladt ki. ez erősíti azt a véleményedet, hogy koszolódás lehetett az ok. ha még emlékszel. ha nem, majd megkeresem, melyik hsz-ekről van szó.
Abból indulok ki, hogy a fékkötelet ellenőriztétek.
Ha mégsem, itt az ideje.
De, ott van az eső....
Van néhány olyan fékpofa, vagy fém, ami nem igazán kedveli a nedvességet (H2O),
amiben minden kémiai dolog, már régóta jelen van.
Már az eső sem a régi... savas, sós, meg mittudom én....
Szóval, öregesen át kéne nézni újra az egészet.
Szorulhat a kézifék kilincs, lehet, hogy a kézifék automatán belül van a hiba...
Itt a fékpofa fogyását, beállítását is ez a valami végzi.
Lényeg, ha szakember javítja, szerintem, nem csúszik át a hibán.
A dobféken belül meghatározott "nyitásnak" kell lennie! (szerintem kicsi a nyitás!!!)
A dobfék még csak, nem is koszolhat. Ha megnyomod, vagy behúzod a féket, megiszol egy kávét, vagy amit akarsz, visszajöttél az a kerék még mindig, forog.
Henger fej:30km valóban nem távolság, ha ma sikerül életetre kelteni az autót és valóban csak a generátor szilentje volt a ludas akkor holnap kiugrom végre.Persze csak ha jó Neked.
Következő problémára szeretnék megoldást: Az autó: Opel Astra (1993). Megállok, behúzom a kéziféket. Este leesik az eső, és reggelre beragad a kézifék. Kitakaritottuk a hátsó féket, de semmi változás. Hátul hagyományos fék van. Mit kellene cserélni??
Igen,azt még hozzá akartam tenni,hogy a szegény keveréket a lambda ablakon kivül értem :) Sántító befecskendezőnél,vagy a japánok által egy időben gyártott 3 utas katalizátorral szerelet karbis motoroknál ez sokszor előfordul."egyéb" kat.-ról nem is beszélve :)
A katalizátor hibát elég egyszerű fülön csípni,könnyű megkülönböztetni a motorvezérlés hibájától.
Ha a gázértékek viszonylag magasak (CO>0.5,HC>200),de a lambda 1.00 (+-0.03) körül van (tömített kipufogórendszer!!),akkor minden ok,de a katalizátor halódik.(vagy hideg)
Ha a CO,és a HC értékek durvák,és a lambda is 0.9-0.8 körül van,akkor motorvezérlés a hiba.Ennek a javítása után kiderül,hogy túlélte-e röhögés nélkül a katalizátor.
Jól működő katalizátornál a CO 0.1 Trf% alatt,a HC pedig 100ppm alatt van.
Nna,mit is akartam ebből kihozni...azt már nemtom :)
Ha nincs katalizátor az autóban, akkor elég tág határokon tudsz játszani a beállításokkal.
Nyílván azért ehhez szükség van egy 4 gázelemzőre.
A legideálisabb ha mindezt, egy fékpadon terhelés melett tudod végrehajtani,
és közben mérni.
Itt lehet kisfogyasztású autót, vagy a mechanikai tuning után softveres beavatkozással a legtöbb lovat kihozni a gépből.
A katalizátor, a kip. dobok mint minden ami folytja az autót, az teljesítménycsökkentő.
Üdv.
Csak megerősíteni tudom mindazt, amit a lambdáról és a katalizátorról mondtatok, mégpedig saját tapasztalatból ... sajna!
A dolog a következő volt: vittem volna a gépet zöldkártyára, mikoris a bemérés során rettentően húzta a száját a pali, hogy ez így nagyon nem jó, valszeg kinyiffant a szonda, és túl dús keveréket kap a motor. Otthagytam, átnézték, szonda mégiscsak rendben volt, azonban a katalizátor a dúsabb keveréktól is talán, végleg kinyiffant! Ez a kis affér nekem potom 36000-be került, de legalább most már vadi új katalizátorral tisztogatom a város levegőjét!!! A lambda most ollan 1,008 körül van, ami azt eredményezi, hogy kb 1-1,5 liter/100 km kevesebb fogyasztást mértem... cserébe viszont a vas nem ollan furge, mint előtte, de meg lehet szokni!
Durva esetben egyet értek veled. Pl. lamda >1,3
Szkátó szerintem,
Ha jól értem arra gondolt, ha csökkenti a befecskendezett (vagy porlasztott) benzin mennyiségét, ezzel csökkentve a fogyasztást is, mivel több a levegő, kevesebb a benzin, így a katalizátor kevésbé lassan melegszik fel, és ezzel az élettartama nő. Ez is igaz.
Többek között ezért találták ki azt is, hogy motorféknél kikapcsolják a benzint. (tolóüzem)
Plusz a kevesebb üzemanyag fogyasztás és káros anyag kibocsátás miatt.
Minél inkább szegényíted a keveréket, annál jobban melegszik a motor.
Ezért is van az, hogy a korszerűbb motorok szinte kivétel nélkül éppen hogy, 100C alatt üzem melegek. A katalizátort ez nem érdekli különösebben, mindaddig, amíg az égés ott történik, ahol kell, bent a hengerben és nem a katalizátorban.
A katalizátorban égés csak akkor van, ha el nem égett keverék kerül bele.
Az hogy az éppen szegény vagy dús számít valamit ugyan, de őt nem erre találták ki. Tönkre leginkább akkor megy ha gyakran az égés benne történik. Túl hevűl,
össze olvad, össze ég. Úgy ahogy írtad.
Nagyon fontos, hogy mennyi az a bizonyos el nem égett keverék.
Az égés sohasem tökéletes, bár erre törekszenek a gyártók.
Ha a CH>100 és a lamda a mostani motoroknál nem 0,97-1,03 között van akkor valahol hiba van.
Nincs a helyén a vezérlés, pl 1foggal elrakva, nagy előgyújtás, a porlasztás minősége, ideje, kopott a motor stb.
Végül is egyet értünk.
Üdv.
Szkátó
"A szegény keverékben az el nem égett benzin kevesebb. Ez szerintem kijelenthető. ":
Így van, de ez a szegény keverék ott, és akkor égjen el, ahol kell, nem a katalizátorban, hanem bent a hengerben!!!
Ha ez így van, akkor a katalizátort nem érheti baj, a lerakódás
sem lesz több benne. Igazából öntisztulásra sincs szüksége, mert
ami bele sem került azt nem is kell tisztítani.
A gyári vezérlés alkalmankénti visszahelyezése, a katalizátort nem igazán érdekli. Inkább „csak” környezetvédelmi szempontból van jelentősége.
Bocs a késett válaszért vagy a gépem bohóckodott, vagy a Moderátorok letiltottak.
Al: honnan tudom, ha az utóbbi történik?
Üdv.
"A szegény keverékben az el nem égett benzin kevesebb. Ez szerintem kijelenthető. "
Hááát....:)
A szegény keverék sok üzemállapotban nem gyulladóképes,ezért nagyon megnövekszik a motorból kilépő HC.Ez a gyakorlatilag el nem égett üzemanyag a katalizátorban ég el és akár olvadásig is melegítheti.Figyelembe kell venni a benzin jelentős hőelvonását a sűrítési ütemben ! A szegény keveréknél ez lényegesen kisebb,sőt a töltet hőmérséklete is nagyobb lesz.Ez kopogásos égéshez vezethet,ami nagyon nagy mechanikai és hőigénybevétel.
Persze a gyulladóképes szegénykeverékes üzemre ezek nem,vagy kevésbé jellenzőek.A legkisebb HC Lambda 1.00 körül adódik.