Keresés

Részletes keresés

k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49517

De ez akkor jóval később lehetett, hiszen a Ludmilla még kisem volt találva 1962-ben

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49516

viszont 1968-ig nem állomásoztak szovjet csapatok Svejkéknél, ezért is forszírozták  Moszkvában a katonai megoldást már 1968 elején.

 

Sajnos leszerelésem elött 40 nappal a Magyar Néphadsereg jóvóltából baráti látogatást tettem közel hét hónapig a baráti Csehszlovákiában

 

Nagyorosziba vezényeltek a Zalaegerszegi harckocsihadosztályhoz gépkocsival, amely ekkor már kb két hete ott állomásosott,  és mint hadtápos kiszolgáló személyzet egyik tagjaként.

 

Aug 21-én indultunk a határra, akkor még nem tudtuk, hogy hová, de Nagytapolcsányba érkeztünk 5 óra körül. Amikor az alakulat felállt az előirt harci rendbe, majd eligazitást tartottak. Ekkor közölték az eligazitáson, hogy a szovjet csapatok Prágában vannak.

 

Hogy hogyan értek oda ilyen korán a mai napig nem tudtam megfejteni, hiszen a mi konvojuk azt a közel 130-140 km-t majd 5 óra alatt tette meg.

 

De te biztos megmagyarázod

 

 

Előzmény: remotszergej (49511)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49515

Ha már főjavítás, egy kis szösszenet a Nohabok jótállásos felülvizsgálatáról Soós Endre, az Északi Járműjavító dízelmotor javító részleg akkori vezetőjének tollából. Különösen az utolsó mondat tetszik! :)

 

"Ilyen tudásra és tapasztalatra támaszkodva fogadtuk be javításra az akkor igen korszerű és igen jó minőséggel rendelkező mozdonyt, a ma-már legendás hírű M61-est, vagy más néven a NOHAB-ot. Az akkori szokásoknak megfelelően százezer kilométer lefutása után úgynevezett jótállásos felülvizsgálatot végeztünk a mozdonyon, több szerkezeti egységet  megbontottunk, a dízel motor két hengerperselyét is kiemeltük a hajtórudakkal, dugattyúkkal, hengerfejekkel együtt. A svéd vezetőszerelő, Halvorzen úr majd szívinfarktust kapott, amikor közöltük vele, hogy a tökéletesen működő mozdonyt illetve motort megbontjuk, de a parancs az parancs. Szétbontottuk az egységeket és megállapítottuk, hogy minden tökéletes majd ismét összeszereltük a gépet. Nyilvánvaló, hogy munkánk a magyar hagyományokat követte, bár értelmetlen volt. A gyártó cég már akkor (1965-ben) igen magas minőséget produkált. Mi ennek ellenére továbbra sem bíztunk a svéd mozdony kiváló minőségében. Miután a mozdonyok a százezer kilométeres futás teljesítményt már elérték, levélben kértük fel a svéd céget, hogy foglaljon állást a főcsapágyak cseréjét illetően. A gyár válaszlevele hamar megérkezett. Hivatkozva arra, hogy a mozdonyokkal kapcsolatban nem rendelkeznek túlzott tapasztalatokkal – hisz a mozdonyok csak pár éve üzemelnek – úgy gondolják, személyvonati forgalomban a csapágyak cseréjére kb. hárommillió kilométer megtétele után lesz szükség. A válasz számunkra megdöbbentő volt."

Előzmény: Mágus23 (49507)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49514

Feltételezhető, hogy a Szergejeknek és a Ludmilláknak voltak hasonló jellegű problémáik, pl. fékrendszer, az automata tűzoltó rendszer, vezérlés, stb., ahol a MÁV és a BDZ reklamációi erősítették egymást.

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49513

Lányi Ernő bácsi mondta, hogy még a gőzös világban is régen, amikor még sok gázvilágítású személykocsi járt, a Déliben, a felüljáróhoz nem messze, bal oldalon az alagút felé állt egy gázszállító kocsi, abból töltötték fel a személykocsik világítási gáztartályát.

 

Jópofa az a modell! :-) H0-s?

Előzmény: rezgaras (49510)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49512

Könnyen előfordulhat, hogy akkor már a Ludmillákról folyt a tárgyalás, mert olyat mi is akartunk venni, de helyettük is Szergejeket kaptunk. Annyira nem veséztük ki a témát, csak valami egyéb ügy kapcsán szóba került a dolog.

Előzmény: k.novotny (49509)
remotszergej Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49511

Csak kekeckedés végett, a kelet-berlini forrongás 1953 júniusban, a lengyel poznani felkelés 1956 június végén volt és a válság megoldása elhúzódott őszig. 

Érdekes amit írsz a DOSZAAF-ról, a diktatúrákban az ifjúsági szervezetek "érdekes módon" mindig egy háborúra készítették fel a fiatalokat. 

 

Esetleg a politikai kapcsolatok miatt kaptunk mi elsőként a szergejekből? Hruscsov-Kádár kapcsolat sokkal barátibb és kölcsönösebb volt, mint a későbbi főtitkárok kapcsolatai a szoci tábor pártvezéreivel. Netán mert nagyon lepusztult a MÁV mozdonyparkja, ami komolyan veszélyeztette a gazdasági kapcsolatokat, ezáltal a társadalmi berendezkedést is? Feltételezések csak.

(Sajnos eddig nem találtam a neten angol nyelvű irodalmat a térség szoci vasútjairól, ha valaki tud ilyenről és megtenné hogy belinkelni, azt megköszönném. A németet is meg tudom oldani, előre is köszönöm.)

 

Tény, hogy nem voltunk határosak a NATO-val, de a szovjet és magyar katonai tervek szerint a gaz imperialista támadás nyugat és délnyugat felől érkezett volna különböző harci repülők majd szárazföldi egységek képében a ballisztikus rakéták mellett. A támadást persze megállítottuk volna 20-30 km-es térnyerés után és aztán a barátilag ideiglenesen hazánkban vodkázó testvérekkel együtt visszakergettük volna a vérszomjas imperialistákat és ha már lendületben vagyunk, miért ne foglalnánk el É-Olaszországot, Ausztriát és a bajor területeket. Bár Ausztria semleges állam volt, attól még mi forntországnak számítottunk, mégha nem is a legfontosabb hadszintérnek földrajzi adottságainknak köszönhetően. 

Csehszlovákia ugyan határos volt az NSZK-val, viszont 1968-ig nem állomásoztak szovjet csapatok Svejkéknél, ezért is forszírozták  Moszkvában a katonai megoldást már 1968 elején. A szoci táborból egyedül Románia nem volt határos semmilyen kapitalista társadalmi berendezkedésű országgal, ezért is vonultak ki onnan a szovjet csapatok könnyű szívvel 1957-1958-ban.

 

Egyébként meg élvezetes volt számomra a hétvégi eszmecsere.

 

rezgaras Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49510

Húú, egy (OFF) gáztartály kocsi!!! Még sohasem láttam fényképen (kivéve ezt ;-)))

 

Előzmény: rizibácsi (49463)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49509

a BDZ szakemberei viszont mindig a MÁV-osokkal mentek a tárgyalásokra

 

A BDZ szakemberei maximum Hruscsov-hoz mentek pusziért, mivel ők kapták a lehető legtöbb Szergejt azaz egyet sem. 

 

Eleven elvolt döntve mely országok kapnak ezekből a géppekből, ebből pedig a Bulgár kiesett, annyira, hogy sesem volt e sorozatból neki (összekeverted a Ludmillával)

Előzmény: Bárdos Imre (49505)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49508

Üdv. Az első tervezett sorozat szállítási darabszáma volt az 50 1964 re lett volna legyártva Azt,hogy miért volt csak 20 nem rejtély én tudom, de mivel csak rokonsági elmesélés a történet alapja ha leírnám beláthatatlan vitákat meg össze vissza vádaskodásokat indítana el.  Emiatt nem teszem közzé. Mindenki azt hisz amit akar ezzel kapcsolatban. Más a legenda és más a valóság. A valóságra meg írásos bizonyíték még nincs és addig még azt valaki nem veszi elő minden csak legenda . A legenda meg lehet bármi is még nem kell hozzá valóság sem . Lásd NOHAB ok a kerepesi út alatt.

Előzmény: Tamás410 (49506)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49507

Üdv Imre ! Pontosan így volt Bizony bizony a MÁV os csapat keményen ellentmondott az oroszoknak . Valjuk meg jogosan. A szergejek főjavításáról vannak emlékeim .Az Észsakiban tanulóként sokat gyakoroltunk rajta. Nem akarom a kedélyeket felkorbácsolni, de csak annyit nem volt egyszerű.Ahány gép annyi trükk.

Előzmény: Bárdos Imre (49505)
Tamás410 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49506

Tisztelettel köszöntelek !

 

" de a MÁV szakembereinek érdeme,hogy a szergejek korai problémái megoldódtak és a keleti blokkban használhatóak lettek."

 

Ez minden bizonnyal így igaz. Hogy,miért csak 20 lett az 50 db.-os géppark - valószínünek tartom ez a "múlt rejtélye" marad örökre -és ebbe X.-Y.-nak nem sok beleszólása volt, már akkor sem!! A többi,csak  " népmese "...-:)

 

"Többször hallottam tőle az első 50 gép számát"....no ez érdekes..:) - Ameddig ténylegesen nem volt legyártva az adott sz.-ú gép - 

 Ő ezt honnan tudta...??

Előzmény: Mágus23 (49504)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49505

A Szergejek üzembe állításához még annyit, hogy a MÁV szakemberei sokat veszekedtek a szállító féllel, méghozzá igen kemény hangon a mozdonyok beszerzése és a szállítmányok érkezése idején. Az anyagot feldolgozó levéltáros állítása szerint korábban nem gondolta volna, hogy ilyen keményen ki mernek állni a magyar szakemberek a szovjet féllel szemben. Az iratok feldolgozása során számára az is nyilvánvalóvá lett, hogy a DR szakemberei nem igazán emeltek szót semmi ellen (gondolom jobbnak látták csöndben maradni), a BDZ szakemberei viszont mindig a MÁV-osokkal mentek a tárgyalásokra tudván, hogy a magyar fél nem hagyja magát "leszerelni". Szóval tényleg a MÁV szakembereinek érdeme, hogy végül egy használható mozdonyt kaptunk.

Előzmény: Mágus23 (49504)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49504

Tisztelettel köszöntök mindenkit. Az 50 darab  első HOHAB gép tervezett szállítáasa az igaz Néhai Fodor Csaba egykori MÁV Vezérigazgatóságon főosztály vezető volt , ő annak idelyén nagyon részletesen elmondta nekem a Nohabok dolgait .A  külföldön történő járműpróbákon és az átvételen is személyesen jelen volt .Többször hallottam tőle az első 50 gép számát azt is ,hogy miért lett csak 20 .Nem a cocom miatt. Az 50 gépet a gyár 1964 re adta volna át,de 1962 től a szovjetúnióban már előkészítették egy "szocialista egységmozdony "típus gyártási programját.Mivel a MÁV elsőkörben megkerülte az oroszt és megpróbált nyugatról vásárolni ezért ő kapta az első szériát annak összes hibáival és problémáival. Bárki lehet okos főleg útólag ,de a MÁV szakembereinek érdeme hogy a szergejek korai problémái megoldódtak és a keleti blokkban használhatók lettek.

Felek Ferenc Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49503

Újabb pofon ez az antiszemita öntudatnak.

Előzmény: M62-238 (49486)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49502

Üdv Antal ! Most már sejtem melyikről van szó most annak melyik lejárata van használva mert 3 volt neki . Egyébként raktár is volt egy időbenden  nem egy kellemes hely még pincének sem.

Előzmény: fantal (49478)
1047 005-2 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49501

"ha lenne rá szükség, akkor megkapták volna a fővizsgájukat és közlekednének"

 

 

Nem biztos,mert a tulajdonviszonyuk és az állapotuk miatt nem költ(ene) rájuk senki.

Előzmény: remotszergej (49416)
1047 005-2 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49500

"De vannak,láttam Kanizsán és valószínű Sm-en is van,"

 

meg Szegeden 2 db.

Előzmény: M62-238 (49414)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49499

Szóval lekádereztél? :)

 

Félelmetes tudása van vasúti dolgokban.

Előzmény: lövedék (49497)
M62-238 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49498

Küldesz nekem is?

Én is ismerem a nagy horgászt,tanított villanyon.

Előzmény: lövedék (49497)
lövedék Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49497

 

Köszönöm. A lottó ötösömben lennék olyan biztos, mint ahogy ebben voltam... :-) Én gyakornokként még voltam a beosztottja, rengeteget tanultam tőle, mellette öröm volt kadétnak lenni. A mai napig tartjuk a kapcsolatot. Pl. amikor először olvastam a hozzászólásaidat, és nem tűntél rögtön ismerősnek, őt csörgettem meg a személyedre vonatkozó információk megszerzése végett. Egyébként, hogy gőzős vonatkozása is legyen a hozzászólásomnak, ő nagyon tudta oltani, a bennünket, fiatal mozdonyvezetőket cseszegető öreg, még gőzősről átképzett masinisztákat. Egyszer a beíró helyiségben, az asztalnál ült a csapat és mindenki töltögette ki a szalagot stb. Ekkor megszólalt fennhangon, hogy "Hej, amikor még 424-essel hordtuk Bredába a gyorsokat, azok voltak ám az idők! Amikor elcvikkolt a pótsegédlövettyű nyoszittyúja (valami hasonló kamu duma) és menet közben kellett kicserélni..." Az őt megütközve hallgató öregeknek először nem esett le a tantusz, de aztán jött a reakció, hogy "Elmentek ám ti a büdös p....ba!" Sértődés meg harag nem lett a dologból, de azért jót röhögtünk. Rengeteg sztori van vele kapcsolatban. Ha érdekel, majd privátben elküldöm.

Előzmény: Bárdos Imre (49495)
M62-238 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49496

Nem lehet eldugva 50 NOHAB mert ha igaz,hogy 50-et rendeltek abból 20 megérkezett és csak a többi 30-at kellett eldugni a testvérek elől.

Ezt is túlkombinálhatta valaki az 50 db hallatán,aztán ráhagyták.

Előzmény: FAV 20 (49492)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49495

Ment mail.

Előzmény: lövedék (49493)
rm40 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49494

> A szertartályos mozdonyoknál még valamennyire érthető a kis vízkészkészlet a mellékvonalak tengelynyomás korlátozása miatt.

Azt viszont nem értem(de biztos megvan az oka),hogy a szerkocsis mozdonyok oldalára miért nem szereltek ugyanúgy (pót)víztartályt,mint a szertartályos gépekre? A tengelynyomás nem lett volna sokkal nagyobb,lehetséges van ilyen gép,nem láttam,de szerintem nem sok,mert nem ez a jellemző.

 

Pedig a tengelyterhelés korlátai az igazi probléma. Az adott futóművön még így is rengeteg problémát okozott a kívánt teljesítményű (méretű, tömegű) kazán elhelyezése, hogy ne lépje túl a mindig szűkre szabott limitet. A készletek mozdonyra helyezése sokkal kisebb kazán alkalmazását tette volna lehetővé. És ez nem csak a fővonalon volt probléma. Csak néhány jellemző példa:

 

- Itt van mindjárt a 342 sorozat. Fővonali, szertartályos, így is viszonylag szűkre méretezett kazánnal. A 9,61 m3-es víztartályokba még így is csak 8,0 m3 vételézését engedélyezték (illetve túlfolyócső beépítésével tették a teletöltést lehetetlenné), mert különben a mozdony túllépte volna a 14,42 tonnás tengelylimitet. Csak később, megerősített pályák esetén lehetett kihasználni a teljes kapacitást: a szénférő megnövelésével és a túlfolyócső eltávolításával jött létre a 315 sorozat - 15,25 tonna legnagyobb tengelyterheléssel.

- 342-es nagy testvérénél ugyanebbe ütköztek: a 12 m3-es víztartályt szintén túlfolyócsővel kellett ellátni és megint csak 8,0 m3 vételezésére volt lehetőség. Ugyancsak a 14,42 t volt a kritikus határ.

 

Ezen kívül több szerkocsitípusnál is voltak túlfolyócsővel korlátozott tölthetőségű víztartályok. Ez a MÁV-nál nem annyira a tengelyterhelés, inkább a folyómétersúly csökkentésére szolgálhatott, de az osztrákoknál itt is volt olyan, hogy tengelyterhelés-túllépés elkerülésére kellett korlátozni (kkStB 88 szerkocsisorozat).

 

Még egy megjegyzés: a szén- és vízkészletek mozdonyon elhelyezése azt a problémát is felveti, hogy a készletek fogyásával a mozdony tapadási tömege is csökken. Tehát ha még el is tudnánk megfelelő teljesítményű kazánt helyezni a mozdonykereten, akkor is az út egy részén nem lehet kihasználni a pálya által lehetővé tett tapadási tömeget/vonóerőt. Emiatt kisebb tömegű vonat továbbítható, ami rontja a gazdaságosságot.

 

Előzmény: M62-238 (49480)
lövedék Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49493

 

Bocsika.

bm174cm@gmail.com

Előzmény: Bárdos Imre (49489)
FAV 20 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49492

A NOHAB-ost én is terjesztettem. Viszont egy rokonunk a MÁV-nál nagy fejes volt, és ő azt mesélte nekem, hogy több NOHAB-ot akartunk venni, de mi meg a szovjet testvéreknek akartuk adni, és ezek cocom listán voltak, és ők semmi esetre sem kaphattak. Amikor ez kiderült mi sem kaptunk többet.

A gőzmozdonyról meg én azt hallottam, hogy a Gellért-hegy alatt van egy 424-es M-zárólva.

Ezek a hírek ha igazak lennének, már nem lennének titkok. A szikla amiben a repülést irányították az sem titok már, és a kórház sem. Mi munka lenne ezeket a járműveket karbantartani. Az állásában is tönkre megy, csak a festésre gondoljunk. Félévente meg be kellene indítani legalább, és megmozgatni. Aki egy picit konyít a műszaki dolgokhoz, az nem hiszi el ezeket a történeteket. Egy fiatalt aki csak a vasút szerelmese az ráharap, mert jól cseng a hír.

Előzmény: lövedék (49488)
bugadoktor Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49491

Kérdéseitekre a válaszaim, halasvagon ügyben:

 

- az ötvenes évek elejétől a legnagyobb élőhal exportőr, Magyarország volt, a hetvenes évek közepéig. Édesvízi halra nagy igény volt Ny.Európában, a magyar halszaporítás, haltenyésztés pedig a legjobb volt Európában.

Az akkori Közöspiaci kvóták miatt, először a saját termelésüket kellett értékesíteni, azután jöhetett az import. Ezt mi magyarok úgy cseleztük ki, hogy az NSZK-ba csak november 15-től szállíthattunk direkt, de már októberben vittünk úgy, hogy pl. Belgium, vagy Luxemburg volt a vevő, beléptünk az ő határukon, okmánycsere, majd irány a német lerakó.

Hiába volt rengeteg tengeri hal, főleg hering a németeknek, a Blau Karpfen csak ponytból - tükör pontyból - volt elkészíthető.

Sajnos a KGST keretein belül a cseheket, lengyeleket megtanítottuk a halszaporításra, amit a piacunk lerablásával "háláltak" meg.

Voltak még a Jugoszláv halasok, akik a mi vagonjaink tervei szerint készítették el a sajátjaikat, és törtek be, főleg Németországba és Ausztriába, de velük tömegáruban nem versenyezhettünk, mert hazánkban, az éghajlat miatt, 3 nyár alatt lesz piaci a ponty, Jugóban pedig erre elegendő 2 nyár. Mondjuk a minősége is gyengébb, mert "puhább" a hússzerkezete.

 

- a vízleeresztés azért nem a csatornába történt, mert 4 darab szelep volt erre a célra, kettő a vagon sarkán, kettő pedig egyoldalon, a bejárati ajtó két szélén.

Kb. így: ---------I----------------------------I--------

            + O                                                O   +

 

            +                  O           O                       +

             ---------I----------------------------I---------

 

A leeresztőket jelöltem "O"-val, a vízvételező ablakok helyzetét pedug "I"-vel. Legjobb esetben is, csak egy szelep volt közel a daru víznyelőjéhez.

 

Sajnos az akkori tiltás miatt (a vasúton fényképezni tilos!) nem készülhettek még a honálomásunkon sem képek, valamint volt egy olyan személyzetisünk, aki nem a vállalat állományában volt, és gyakran tartott előadást nekünk, az imperialisták cselszövéseiről. Őt kifejezetten iritálta, ha valakinél fényképezőgépet látott.

k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49490

Szia!

 

1961-re a csehek pontosabban a CKD üzembe állitotta T679-as protóját, majd  el is kezdte gyártani sorozatba, majd 1962-re pedig a T678-ast. Fejből nem tudom pontosan de úgy rémlik, hogy 1700-1800 LE voltak ezek a gépek és Co’Co’-ok

 

Tehát ekkor még semmilyen tárgyalás nem volt Szergejekkel kapcsolatban

 

Ez erősen sértette az orosz elképzeléseket.  Azt is leirom, hogy miért. Az orosznak abban volt az érdeke katona politika szerint, hogy egy olyan mozdony tipus legyen kifejlesztve, ami az ő katonapolitikájának megfelel. Az orosz tanult abból, hogy hiába lojális feléje az ő által kinevezett keleti blokk kormányai, ha a nép nem lojális velük szemben. (Lásd 1952-es Kelet német megmozdulások, 1953-ban lengyel, majd nálunk 1956)

 

Az orosz hadsereg katonái legalább úgy kivoltak képezve mozdonyvezetésre, mint nálunk annak idején az MHS-nél gépkocsiveztésre az emberek. (MHS-t később nevezték el MHSz-nek). Ugyanakkor megvolt neki az ipari háttérbázisa, hogy az ő mozdonyait alkatrészekkel ellássa, míg ez egy idegen eredetű mozdonynál nem lett volna biztos. (tehát megprobálta az esetleges szabotás akciókat kizárni)

 

Azt hogy ezt milyen csomagolásban adták el a külvilág felé, az már más kérdés. De az biztos, hogy cseheknek ezt a két sor gyártását lekellett állitani, pontosan a hozzájuk került Szergejek miatt, illetve közölték velük, hogy kaptok egy pár száz darab Szergejt

 

Hogy a mi elképzelésünket vették pályaszámilag számitásba. Ez lehet a véletlen műve is. Hogy mi kaptunk belőle elöszőr, ez azért lehet annak venni, hogy esetleg nem vagyunk frontország közvetlen, és nem log ki annyira a lóláb. (természetesen ez a két utolsó mondat csak elmélet)

Előzmény: vasutTOM (49487)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49489

Nem publikus a címed.

Előzmény: lövedék (49488)
lövedék Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49488

 

Imre, M62-238, Divrotcé!

Én is Keletis masiniszta voltam, olyannyira, hogy még tanfolyamon is ott voltam, tehát mindenképp ismernem kell az elkövetőt, de fogalmam sincs, hogy kitől eredhet a Nohabos legenda, mert én ilyet akkoriban nem hallottam (424-essel igen, de azok sem a Keleti alatt voltak). Tippem, persze van, de nem akarok hülyén meghalni, úgyhogy legyetek szívesek privátban megírni a nevét. Szeretnék jót vigyorogni.

Köszönöm.

Előzmény: Bárdos Imre (49430)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!