Én tehát így foglalnám össze a különbséget: a felvágás szabálytalan, mert a váltó károsodásával járhat; a hasítás viszont üzemszerű és így megengedett.
Én ezt találtam az utasításban (8.4 pont): "Amennyiben a közúti vasúti jármű a számára nem megfelelő állású, nem hasítható váltóra halad rá gyökkel szemben, váltófelvágásról beszélünk. A váltót felvágni tilos, mert a váltófelvágás a váltó mechanikus szerkezetének károsodását okozza. A váltófelvágást rendkívüli eseményként (utasítás 12.1. pont) kell jelenteni és kezelni." Ez alapján nem tudom megállapítani, hogy a váltó pontosan milyen állapotba kerül a felvágás következtében, de az biztos, hogy ez a történés nem üzemszerű. :)
Hasítani nem csak rugós váltót lehet, lásd az utasítás 8.3-as pontját (Hasítható váltók).
Már megint kezdi az Index, hogy kihagyja a neki nem tetsző részeket a hozzászólásból. A Visszacsapó váltó idézet elé oda akartam írni, hogy hasításnál - ellentétben a felvágással - nem mindig áll át a váltó, ilyen pl. a Budaörsi útnál lévő is.
Azért szerintem van egy kis különbség, mert a váltófelvágás esetén mindig átáll a váltó:
Váltófelvágás:a váltóra való ráhaladásnak az a módja, amikor a gyökkel szemben közlekedő menet részére helytelenül álló, nem hasítható váltót a jármű kerekeinek nyomkarimái átállítják.
Visszacsapó váltó: egyes hasítható váltóknál a csúcssíneket egy speciális váltóhajtómű tartja végállásukban, a csúcssín hasítása után visszaállnak az alapállásukba.
Mindkét helyen csak az egyik irányba van kitéve a vágánytengely fölé, de mindkét oldalon van rajta felirat. Mondjuk szerintem egyszerűbb lett volna, ha nem bírálják fölül az új utasítást, hanem a lassabban járható váltókat táblázzák ki.
Budagyöngyénél nem az oszlopon van? Én úgy emlékszem, de akkor nem látszódik a másik oldalról. Természetesen mindkét irányból van, de mindkettő csak a gyök felőli irányból látszik.
A 61-es lehet, hogy azért ment 15-tel, mert hasítania kellett a váltót (pl. 59-es ment előtte a hurokból), hasításkor pedig ugye maradt a 15-ös korlátozás. Ha jól vettem észre, akkor a Budagyöngyénél is mindig visszaáll kitérő irányba a váltó, így ott a gyakorlatban nem kihasználható a 30.
János kórháznál Moszkva felé, Budagyöngyénél meg Hüvi felé a visszafogónál kiraktak váltón alkalmazható sebesség 30 km/h táblákat, de nekem furcsa egy kicsit, mert a tábla másik oldalán ugyanez a felirat van, tehát a tábla szerint helytelen irányból csúcs felől megközelítve is 30-cal lehet rajta átmenni. Ja, és ami villamost láttam Jánosnál, az a tábla ellenére kb. 15-tel ment át rajta (61 -> Moszkva tér).
Csak abból, hogy a délután kint lévő 59-esek között nem ritkán láttam egy olyat, ami reggel 61-es volt. De akkor lehet, hogy csak a kiadási szükség hozta így.
Hányan vannak most kint a reggeli és délutáni csúcsban az 59-esen és 61-esen? Az biztos, hogy az 59-es délután 8.
4075-ről és 4126-ról tudni valami aktuálisat? Szilveszter óta 4076-4124 vannak párban.
Más: az általános, vagyis a kotta szerint van így, hogy az egyik reggeli 61-esből délutánra 59-es lesz? Már jópárszor láttam ilyet a hosszú 61-es megindulása óta.
Nem, Szépilonára nem költöztettek át classic Tátrákat, voltam ott a vágányzár alatt, és egy törött RET fék-tárcsájú T5C5K-n kívűl semmi érdekesség nem volt:)