Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
"Bár éín nem vagyok annyira tankmániáss" Háááááá! A példa követhető. Pl. ha esetleg valami gépesített alakulatná vaót valamikó katona és vannak élményei harcjárművek témájában, esetleg teccet fenképeszni, akkó hamar aszimilálódik ebben a zovjktumban.
Remélem, hasonlóan jó tapasztalatokat szerzel, mint én anno a Pannóniás topikban.
Hááá!
OFFFFGéééépség: E örö e bódottág váót hoty kend feehívott a minap. Bár éín nem vagyok annyira tankmániáss, de azért bisztoss ide is be belátogatok néhanapon.
Anyag-Erő-Energia!
Üdv: 2méterrül4rül,
Zoli
Mivel meg van osztva a honlapom anyaga is a gépemen, és oda enged névtelenül is csatlakozni. FTP programmal pl. Total Commanderrel lépjél fel, és alapból írd be a tata felhasználónevet és jelszót.
A site megvan, van is rajta egy rakás könyvtár meg képek stb, de tőlem nem kér jelszót - a kérdésem arra vonatkozott, melyik könyvtárban van? Vagy valamit rosszul csinálok?
Hi! Nincs meg valakinek véletélenül a m1-en vasárnap du. hn1-kor leadott Arcvonal adás digit formában? T-72 lövészet volt (két PSZH-t csaptak szét) meg persze némi laikusoknak szóló duma és jó felvételek a helyben fordulásról stabilizált toronnyal, meg ilyenek...
Félreértettél azt hiszem. Én nem ilyesfajta terepmintát akartam a járművön alkalmazni! Csak ugyebár a harckocsi úgy mutat jól, ha katonák vannak rajtuk, körülöttük!
Ez az un. 'digitális' terepminta, ami rövid idő alatt nagy sikert ért el, az US Army és az USMC is ilyet rendszeresít. Viszont én nem tudok olyanról, hogy harcjárműveken is alkalmaznák, legalábbis egyelőre, csak az egyenruhákon tünik ez fel.
"Miután az amik egyszer már befürödtek Iránnal, biztosan tudják ezt.
Persze nem biztos, hogy ez esetben képesek a saját hibájukból tanulni... ;-)"
Most olvasva a tudósitásokat, ez lélektani dolog:))) Fontos volt, hogy ne csak amcsi tankok futkossanak Bagdadban - ezt szó szerint le is irták. Az amik azért nem hülyék, csak 10 T-55-öst passzoltak át Aliéknak:)))
És ami a legjobb: az ami parancsnok azt nyilatkozta a T-72-eseket hiányoló újságiróknak, hogy a T55-ös sokkal jobb, mint a 72-es!;-)
Lenne egy kérdésem, hogy ki-mit tud az úja amerikai terepszínű egyenruháról? Lehet, hogy pont nem ide illik, de maketteim festéséhez, melyeken harcijárművek vannak, jól mutatna egy újfajta camouflage! Tán makettező megközelítésben is várnám a hozzászólásokat! Milyen festéseket alkalmaznának!
Most láttam az "új" iraki hadsereg "új" T-55-öseit (inkább Type69) meg az MT-LB-ket a TV-ben, és gyorsan rákerestem a neten... Huh.. Furcsán néznek ki ezek a járgányok desert pink szinben :)))
Azért sztem rizikós Aliék kezébe nehézfegyvert átadni, vagy tévednék?
Én felajánlottam Tiger205 kartács részére az ftp-met, küldtem is neki mélt, hova tudja feltölteni a videókat, de nem reagált:-(
Pedig a gépem az egyetemi hálón van, adsl-ről szoktak a haverjaim letölteni 100-200 kB/sec sebességgel. Egyetlen baja van, hogy estére általában kikapcsolom a gépet, de reggel 10-11 órától hajnali 1 óráig szinte mindíg megy.
Az lenne a legjobb, ha valami ftp-s helyet készítene valaki (lehet megpróbálom én is) és oda tölteném fel, mert a méretek nem igazából e-mail-hoz szabottak. Azt meg nem szeretném, ha a méret miatt a minőség romlana!
Az Irakban használt magyar PSzH-król nincs vkinek anyaga? Minden ismertetőben benne van, hogy Iraknak volt magyar gyártású PSzH-ja... De semmi konkrétum (fotó, ilyesmi..)
Az NDK határőr gépekről sok képet láttam, de ezekről semmit.
most fedeztem fel (jó, de tényleg... : ) ) a román hk-ipar büszkeségeit, a TR-széria tagjait. Képet már baromi sokat találtam róluk, a neten is, de nekem vmi konkrét leirás + műszaki rajz is elkelne, hogy makett formájában is megörökitsem őket T-55 szériám tagjaként.
Lenne hozzád egy nagy kérésem (esetleg más fórumozóhoz is)! Mivel te ilyen testközeli kapcsolatba vagy ezen járművekkel, ha kérhetném küldenél nekem fotókat (ha lehet ne a fórumba tedd fel, mert romlik a minőség) magyar harcijárművekről, melyeken látható az álcafestés esetleg más álcázási megoldás, toronyszám, más egyéb jelölés.
Maketteim még élethőbbé tételéhez lenne rá szükségem!
Szívesen látnék képeket onnan is, ahol te épp akkor voltál! Bocsi, ha rosszallónak vélted a hozzászólásom!!! Ha tudnád mailban is szívesen látnám a képeidet!
Amúgy tudnál segíteni Kalcsó ftőrm. úr mail címének kiderítésében?
Volt biza, és tényleg kb. 200 darab, korai D típus, ha jól tudom, a déli szektorban, északon inkább Ferdinándok meg Tigrisek voltak a "durvábbak" közül. Csakhogy az első pár nap alatt szinte az összes meghibásodott, működésképtelen lett. Vagy lerobbantak, vagy az aknákon fel, szóval sztem harcokban nem sok vett közvetlenül részt. Asszem a megmaradtakat hátravonták módosításra vagy javításra.
tudom hogy nem teljesen ON, de mivel szerintem ti sokat szörföztök/olvastok a II WW időszakából a segítségeteket szeretném kérni! Régebben láttam egy képet (sajnos nem tudom hogy könyvben vagy neten) amit keresek. A képen egy BMW motor látható oldalról és rajta/mellette 1 (talán +1) német katona. A kép elég nagy volt (emlékeim szerint) és jól kivehető volt a BMW jel ill. katona.
Ha valaki tudna benne segíteni, hogy melyik könyvben láthattam, vagy tudna hozzá egy linket akkor azt megköszönném!
forrás: achtungpanzer.com (angolul van, fáradt vagyok fordítani)
Panzerkampfwagen V Panther Ausf D(D1), along with Panzerjäger Tiger(P) Ferdinand (Sd.Kfz.184) and other new armored fighting vehicles, made their debut with Panzer Abteilungen 51 and 52 (96 tanks each) along with Panzer Regiment Stab 39 (8 tanks each) as part of Heeresgruppe Sued (Army Group South) in July 1943 during Operation Citadel in the Kursk salient. Because of technical problems (especially with the gearbox, transmission and suspension, and engine fires) that were not fully solved until later, many Panthers broke down before and during the battle.
VOLT e a kurszki csatában párduc bevetve? azt tudom, hogy Prokhorovkánál nem, de Kurszknál? valaki bizonygatta most nekem, hogy 200 párducot vettetek be..ez tuti nem igaz, de lehetett-e valamennyi?
aki ezt kitalálta!
Ezennel lelövöm a poént:
http://senkankojiki.nce.buttobi.net/page103.html
Bár ez nem sokat mond azon túl, hogy T92 .
(valamely tanult kolléga megszánhatna azzal, hogy beszúr egy képet az oldalról:-(
A kép tényleg a 2004-es Bahna-n készült, és valóban fantasztikusan van megcsinálva. A bázisjármű azonban Avia tgk. Egyszer megtaláltam a készítők honlapját is, amelyen bemutatják hogyan készült a jármű. A képtáramban egyébként van róla még több kép, http://kep.tar.hu/upiupi/27650593#2.
Biztosan az OT-810-esre célzol... Ami szintén szép, csak csukott a teteje, meg a meghajtó lánckerék külső fogazású, a lánc meg nem gumipogácsás- zsírzószemes (egy ok, amiért elvesztették a németek a háborút: szemenként zsírozandó lánctalp)
Valahol én is hallottam valami extra nagy távról. A pontos méretekre nem emlékszem, de Afrikában történt, ahol jó messzire ellátni, nem zavarja a pára és a növényzet a célzást, a Matilda több napig egy helyben állt és részletesen felderítették. Háromszögeléssel határozták meg a pontos távolságot, több lövésre számítottak, de mázliból elsőre eltalálták.
Ez azért durva!! Mégis milyen célzórendszert használtak? Vagy csak úgy szabad szemmel? :D 6 km-nél azért még a 88-as lövedékének is elég merész a pályagörbéje, meg a szél, meg stb... Kicsit hihetetlen. A pct. képessége még csak-csak hagyján...
a 2000 m nem lett volna olyan érdekes, a szám 6,000 (HATOS EZER) MÉTER az "urban legend" szerint (Hart &Hart : Waffen SS fegyverei és halcerjárásai 107. oldal)
Pontos talajnyomás adatot nem tudok mondani neked, de nem hinném, hogy a Tigrisé kisebb lett volna.
Egy Tigris majdnem 57 tonna volt, míg egy T-34 változattól függően 31-32 tonna. Annyival azért szerintem nem volt szélesebb/nagyobb felületű a Tigris lánctalpa, hogy ezt a majdnem kétszeres súlytöbbletet kompenzálja.
Nem tudom, holy olvastam, de az volt benne, hogy a Tigris fajlagos talajnyomása a szélesebb lánctalpak miatt kisebb volt mint a T-34-é..ergó kevésbé ragadt be a asárba..annyival volt rosszabb helyzetben, hogyha egyszer beragadtt, akkor nem volt ami kihúzza...mi igaz ebből? vanna valakinek pontos adatok?
Köszönöm az adatokat, a számok magukért beszélnek.
Azért a 3.500 m-es lőtáv eléggé elméletinek tűnik nekem. Harci helyzetben egy feltehetőleg mozgó célpontot egy akkori célzókészülékkel... Hát Sólyomszem kapitány lehetett, akinek sikerült. :-)
Úgy értem qGecco írta (ha jól emléxem), hogy a T-72-esnél már 3000 m-ről sem nagyon látszika távcsőben a cél, azt meg azért nem hinném, hogy a Tigrisnek jobb célzója lett volna.
Jentz nem igazán releváns ebből a szempontból,igaz korabeli hivatalos német adatokat használt fel. Ezeke a hatásos lőtávolságokat a következőképpen állapították meg. Fogták a hivatalos páncélvastagság/dőlésszög adatokat és a saját páncélátütési táblázataikat (tesztlőszerrel-a széria 8-10%-al gyengébb, teszpáncéllemez ellen-ami viszont sokkal erősebb mint a saját és az ellenséges széria ),hozzákalkuláltak 30 fokos oldalszöget,80%-os valószínűséget a sikerre és így születtek azok az első olvasatra elég fura számok hogy pl Kwk42 vs M4A1 homlokpáncél hatásos lőtávolság 100 méter.
A Tigris által elérhető páncélátütési értékek esetében még ezeknél is nagyobb számokkal találkoztam pl. Jentz & Doyl könyvében. A Sherman A2 és A4 torony homlokpáncélt 1.800 m-ről, a torony és a test oldalát akár 3.500 m-ről is képes volt átütni. (Ehhez persze jól képzett irányzóra is szükség volt).
Viszont, mint írod is, a 75 mm-es űrméretű löveggel az M4-A2-nek szemből semmi esélye nem volt a Tiger I. ellen, csak hátulról, vagy oldalról tudta leküzdeni 100 (!) méteren belül.
A toronyforgató berendezés meghibásodása kétségkívül rémálma lehetett a kezelőszemélyzetnek, csak annyi kiegészítést szeretnék tenni, hogy tudtommal a torony forgatása hidraulikus berendezéssel történt. A járó motor kardántengely segítségével hajtotta a hidromotort, melynek nyomatéka tengelyek és fogaskerék áttételek útján jutott a toronykoszorúhoz. A képeken a Királytigris toronyforgató rendszere és a páncélteknő metszete látható (ez utóbbin középen található a hidromotor).
Nem tudom persze, hogy mi fog látszódni ezekből az ábrákból :o(
Csak egy adatot szeretnék közölni, a "Death Traps - The Survival of an American Armored Division in World War II" c. könyvből, amiből állítólag Stephen E. Ambrose is idéz az emlegetett könyvében. Tehát: a partraszálláskor a 3rd Armored Division 232 Shermannal rendelkezett. A háború végéig 648 hk. véglegesen megsemmisült és 700 hk. pedig nagyobb javitás után újra használható lett.
Szerintem (biztos, hogy pontatlan, fejből írom):
Tiger E Sherman (nem Firefly) ellen: oldalról kb. 1000-1500 m, elölről 500-1000 m.
Sherman 75mm (normál APCBC lőszer) vs Tiger E: oldalról/hátulról 100-200 m, elölről nem túl sanszos :)
Sherman 76mm vs Tiger E: oldalról/hátulról kb. 500 m, elölről 100-200 m
(Ez az 1 mm igen sokat jelent! Pláne, hogy a csöve is hosszabb.)
Mondom, fejből ment, a többiek biztos kijavítanak.
A Sherman nem volt sokkal mozgékonyabb, mint a Tiger. Elterjedt tévhit, hogy gyorsan lehetett vele robogni, a Tigris meg "mozgó erőd" volt. Holott mindkettő max. sebessége 30-35 km/h körül volt. A Tigris tornya viszont tudtommal igen lassan mozgott, valamint süppedős talajon könnyen leragadt. A Sherman, csakúgy, mint a T-34, elsősorban gyors tömeggyártásával nyerte meg a háborút. A megbízhatóságról sokmindent nem tudok, de az tuti, hogy ha a Tigrisnek elromlott az elektromos toronyforgató mechanizmusa, piszok lassan lehetett manuálisan fordítani a tornyot.
Most olvason Stephen E. Ambrose "Civil katonák" c. könyvét, ami a II. VH-s ami hadsereget mutatja be. (Egyébként nagyon jó könyv!)
Szóval azt írja, hogy bár a Sherman vitathatatlanul gyengébb volt, mint a német ellenfelei, azért nagyon jól bevált.
Ezzel kapcsolatban kérdezném, hogy milyen távolságból lőhetett ki egy tigris egy Sherman-t, illetve fordítva: egy S-nek milyen távolról és milyen körülmények között lehetett esélye egy "nagymacska" ellen?
Az egyértelmű, hogy a T. erősebb volt, de a használhatóság szempontjából mennyit nyom a latban, hogy a S. mozgékonyabb és megbízhatóbb volt?
(Ambrose szerint az ami Hk-k. sokkal ritkábban robbantak le, a lánctalpus jóval több üzemet bírt, ráadásul kevesebbet fogyasztottak.)
Tudtommal kb 40 tonna volt, a nagy kerekek 9m atmerojuek voltak. Fegyverzetrol nincs infom. Az elso tesztek soran elakadt es utana nem foglalkoztak vele, vegul 1923-ban szetszedtek.
Elnézést, utánanézve én azt látom, hogy a BAT-2-nek (ahogy az összes MT-T alapú járműnek) csak a futóműve származtatható a T-64-estől, a motorja a V-64 diesel-motor (a'la T-72).
Hát, ha neked sincs ötleted akkor kicsit félve írom le, de talán forog maga a nyíllövedék repülés közben, a vezérsíkok pedig valami csapágyon elforoghatnak a lövedék test körül (ha jól emlékszem egyes levegő-levegő rakéták (pl. matra magic) is forgásstabilizáltak, és azokon van ilyen megoldás - mármint nem a kormányzásra szolgáló vezérsíkok, hanem a fix szárnyak esetében), és így a légellenállás hatására "egyenesbe állnak". De persze nyugodtan lehet, hogy marhaságot gondolok.
Köszönöm a webcímet! A jelek szerint tényleg nem hajtottak végre látványos változtatásokat a motorokon. (Sajnos jó felbontású képeket, melyeket össze lehetne hasonlítani az 5 TDF rajzával, nem találtam a 6 hengeres motorokról). Úgy tűnik, hogy a klasszikus több tüzelőanyag + több levegő = nagyobb teljesítmény elvét alkalmazták.
Rábukkantam a táblázatra, melyben a motortípusok műszaki jellemzőit és a harckocsi típusokat említik, a 6TD-3 már benne van, de még nincs feltüntetve a harcjármű típus.
Az "olajtálca" talán olajtartály akar lenni? Vagy olajteknő?
OFF: A fórumon található címedre küldhetnék egy E-mail-t?
Főleg azért, mert úgytünik, tévedtem: ezen az oldalon (ha túl lassan jön be, itt van a google cache) azt írják, hogy a 6TD alaphelyzetben az 5TDF kissé módosított változata, amelyhez "hozzácsaptak" plusz egy hengert, nagyobb teljesítményű üzemanyagpumpát, jobb üzemanyagbefecskendezőt és új sebbváltót kapott. Viszont ez is rendelkezett feltöltővel, szóval én tudtam rosszul...
A 6TD-2 esetén nem írja, hogy pontosan mivel oldották meg a plusz 200 lóerőt, csak azt, hogy teljesen csereszabatos vele, csak a két üzemanyagcsövet és az olajtálcát (?) kell kicserélni. Valamint azt, hogy sokkal nagyobb a levegőigénye, ezért nagyobb légszűrőt is kellett rászerelni. A képeket elnézve legalábbis kívűlről nem látszik másnak a turbófeltöltő, és a leírásnál is azonosnak tűnik (akkor viszont hogy érik el a nagyobb treljesítményt? Ráadásul azonos fordulatszámon? Tisztán csak több üzemanyag és levegő keveréket jutattnak a hengerekbe?).
Viszont legalábbis alapszinten említi a 6TD-3-at, amely már 1500 lóerős, még nagyobb a levegőigénye (2.25kg/s szemben a 6TD-1 1.65kg/s és a 6TD-2 1.8kg/s-ével), nagyobb a tömege (1350kg szemben a 6TD-1 és a 6TD-2 1180kg-jával) és a befogadó méretei (1602x581x1080mm szemben a két korábbi típus 1602x581x955mm-ével).
Tehát arra célzol, hogy Marder 1? Végülis igazad lehet, a futóműve tényleg nagyon hasonló (6 futógörgő, és 3 visszafutó), ráadásul a futógörgők kinézete is stimmel...
Hamarabb kéne felkelnem ahhoz, hogy Téged kijavíthassalak. Épp akartam kérdezni, hogy mivel érték el az 1.000-ről 1.200 LE-re történt teljesítménynövelést? :o)
Azért fogalmaztam ilyen sejtelmesen, hogy "kipufogógázzal működtetett feltöltő" mert az 5TD-nek is van feltöltése, (ill. tudtommal a kétütemű dízeleknek alapból kell valamilyen feltöltés, anno folyton a rots fúvó "iker piskótái"-t rajzolgattuk a kétütemű dízelmotor skicceihez).
Ha jól fejtettem meg a melléklet ábrát, az 5TDF esetében kipufogógázzal működik a feltöltés, de nem egy klasszikus turbó formájában. A turbina szerepét betöltő lapátkerék a kipufogó gyűjtőcső kilépésénél, a motor egyik végén, a sűrítő szerepét betöltő járókerék pedig a szívócső elején, a motor másik végén található. A kettőt egy jól csapágyazott tengely köti össze. A turbófeltöltőben ezek kompakt egységben helyezkednek el.
Sajna nem ismerem, még csak a képét se láttam a 6TD-2-nek, de nagyon valószínűnek tartom, hogy - ahogy írtad, - egy modern turbófeltöltővel látták el, melynél, vélhetően növelt hatásfoka mellett elmarad a hosszú tengelyből és csapágyazásból eredő mechanikai vszteség.
szerintem Pattonnak túl könnyű (-nek tünik). Inkább valami APC/IFV szerkentyű lehet átbuherálva. MIndenesetre elég meggyőző volt, bár a csúcs a Jagdpanther és a Marder-II volt, utóbbi eredeti ugye.
Ez igy van. Mi már csak ilyenek vagyunk. :)
Az indexre vissza térve,most nem is panaszkodhatunk, végül is müködik. Régen amikor napokig ált vagy éppen év/lap letöltési sebesége volt. Ahoz képest most kánaán van.
Ez a rajongás átka, mindenki arra figyel, ami az érdeklődési köre miatt szembetűnő dolog. Egy pilóta jókat röhöghet pl. a légi katasztrófás/bombás/terroristás 'B' filmen, egy orvos meg a ER-en. :))
Szerintem simán elmehetne ez a fórummotor állatorvosi lónak. Annyi minden érdekes/bosszantó/meglepő/idegesítő tulajdonsága van, hogy szinte már szeretnivaló. Najó. Ez erős túlzás volt részemről... :))
Szerintem innen már meg nem fogjuk mondani. Vagy is én biztos nem. :)
Csak úgy feltűnt mintha hasonlítana a két futógörgő a képen. Ezért gondoltam így, de bármi lehet az ott. Tényleg csak mi vagyunk ennyire maximalisták, hogy még ezen is agyalunk. A legtöbb néző valószínűleg nem is tudják, hogy mit szeretne utánozni. Nem zöld, kereszt van rajta à tehát német. :)
Az M-24, M-41 és M-42-nek emlékeim szerint csak 5 futógörgője volt, szemben a képen láthatóval, amelynek 6 futógörgője látszik (mint a Patton tankoknak), viszont a lánctalp meg keskeny.... De szerintem inkább valószinű a Patton...
Az Ukránok azt írják, hogy az üzemeltetési hőmérséklet -40C° és +55C° között van. A pakisztáni viszonyok is eléggé forróak, de a hírek szerint nekik nincs gond a túlmelegedéssel, nem úgy, mint az indiaiaknak a T-90S hk.-k orosz V-12-eseivel.
[i]A kipufogógázzal meghajtott feltöltők ekkora külső hőmérsékleten már brutális igénybevételnek vannak kitéveA kipufogógázzal meghajtott feltöltők ekkora külső hőmérsékleten már brutális igénybevételnek vannak kitéve[/i]
Javíts ki, ha tévednél, de a 6TD-1 esetén (1000 le) nincs feltöltő, csak a 6TD-2-nél (1200 le). Vagy tévedek?
"az ukránok állítása szerint ezeknek az üzemeltetési hőmérséklet felső határa +55C°" - írod. Gondolom ezt leginkább műszaki becsléssel állapíthatták meg, aligha volt módjuk a gyakorlatban meggyőződni erről. (Esetleg próbapadi járatással). Dehát eddig nem bizonyította senki és semmi az ellenkezőjét. A kipufogógázzal meghajtott feltöltők ekkora külső hőmérsékleten már brutális igénybevételnek vannak kitéve.
Az alsó hőmérsékleti határról van-e infód? Több helyen olvastam, hogy alacsony hőmérsékleten nehezen indul az ellendugattyús motor. Persze az előmelegítőt már elég régen feltalálták :o)
És nem fényképezted le véletlenül? Mint az őrült keresek archív fotókat Magyrországon szolgált T-64-esekről. De sajnos nem találok... :o(
A minap vették már megint elő a médiában a hazánkban állomásozó oroszok atomtölteteinek ügyét.
Ez már egy lerágott csont, de az RTL hiradójában mutattak egy bakonybéli ororsz vagy VSZ hadgyakorlatot BMP-1 és T-64B vagy valamilyen T-64-es típusokkal.
Eléggé kerregős hangja volt annak a tanknak...
Ha már úgy is szóba került az Indiai-Pakisztáni "harckocsiháború" egy érdekesség: az indiai T-90S harckocsikba V-84MS és V-85 diesel-motorok vannak, a Pakisztáni T-80UD és az Al-Khalid-ban pedig 6TD. Az Indiai tankok motorjaival akadtak problémák, az 1999-es sivatagi teszten a jelentések szerint +44C° felett már megbizhatattlanul üzemeltek, ezért a jármű hűtésén javítani kell. A Pakisztániaknak nincs semmi bajuk a 6TD motorjaikkal, igaz az ukránok állítása szerint ezeknek az üzemeltetési hőmérséklet felső határa +55C°.
Igen. Előbb olvastam, aztán láttam a sorozatót. A könyvebb sokszor van útalás arra hogy mikor a 90 évek elején Ambrose Wintersel végig járta a helyszíneket, szintén lehetet érzékelni hogy reagál a helyekre. Ami így megmarat bennem, az hogy valahol Winters magyarázza valahol hogyan állította föl az embereket és pár métere arrébb mutatja hogy ide helyeztette az egyik gép puskát. Oda megy és lenéz és meglát néhány géppuskatöltény hüvelyt. Hogy rácsodálkozhatót, még mindig ott vannak ahová ő anno oda rakatta a géppuskásokat.
Valószínűleg napokig lehetne ilyeneket, sorolni írni nem fogynák ki belőle. : )
Akit nagyon sajnálok az Webster, Easy korinkása. Ő volt aki rengeteg mindent megörökített naplójába. Sajnos a 60 vagy 70 években eltűnt a tengeren. :(( Így már nem tudót mesélni, ez naplójára maradt.
nem tudom, hogy végig láttad-e már a sorozatot, de lesznek olyan részek amikor az egykori alakulat tagjai könnyezve mesélnek el dolgokat főleg mikor a lágerekhez értek...
Annyit csak a filmhez hogy a könyv írója és a film zeneszerzője (ő volt a karmestere a Metallica S&M koncertnek)sajnos már nem élnek.
Láttam egy interjút egy Perl Harbori túlélővel, aki a kilencvenes évekig nem ment oda vissza, mert nem bírta elviselni az emlékeket. Aztán amikor megtudta, hogy rákos, és már nincs sok hátra mégis odament, hogy elbúcsúzzon a bajtásraktól...
Ilyenkor biztos előjönnek az emlékek, hogy "x srác tőlem jobbra y meg balra állt egy méterrel és mind a kettő meghalt, én meg élek".
A stug tipikus amerikai futómű gumibetétes lánctalppal. Gondolom nem véletlenül nem mutatták hátulról:-). Amúgy az eredetinek is ilyen volt a formája a kis támasztógörgőkkel. De a homlokfalon még volna mit fejlődni!
Bocsi hogy kicsit elkanyarodok.
De úgy érdekelne, hogy mit gondoltok.
Hogy milyen lehet az hogy még életedben megfilmesítenek. Winters aki még él, és megnézi a tévében, ahogy 60 ével ezelőtt ugrált az út közepén, és megpróbálja némi golyózápor társágában kirugdosni a népet az árokból. Kívülről megnézi magát, és újra átéli azt, amit már egyszer saját maga már átélt. Félelmetes lehet.
Bocsi, ha kicsit filozofikus lettem volna. :))
A németeket meg megtaláltam könyvből. Viszont a II. VH-s brit hk-khoz lövésem sincs.
Szerintem elég jók voltak a német gépek. Láttam már sokkal rosszab megoldásokat is filmben. Arról meg nem is szólva amikor az SS legények full szovjet technikával nyomulnak... :-(
Szerintem ugyan az a Tigris utánzat van itt mint a Rayen-ben (esetleg följavitoták). A készítők azonosak nem hiszem hogy még egyszer fel építtetek volna egy ilyen Tigriskét.
A Cromwellek akkor igaziak? :))
A Stugh is egy ilyen alvázra kerülhetett. A kép bal sarkát érdemes nézni, szerintem azonos a két futómű.
A Jägdpanther, meg szerintem remekül sikerült, jobban mint a Tigris, még a lánctalp is hasonlít.
Ja igen kérdés valakinek nincs meg véletlenül az elitalakulat SVCD-ben? Nekem az első 5 részig megvan. (Nagyon jó kép, szinkronos, nincs a képen semmilyen embléma, tehát nem a tv-ből vették föl.) Még valamikor egy warez oldalról töltöttem le, de csak az első 5 részig volt fent. Ígérték hogy jön majd a többi is csak aztán az oldal jól megszűnt, így a dolog félbe marat. Esetleg valakinek megvan a folytatása is?
"igaz-e az egyik weboldal állítása, hogy ebbe a harckocsiba egy öthengeres(!) ellendugattyús motort építettek????!?!?" - hangzik a kérdésed. De mennyire igaz!
Íme az 5TDF motor:
"ilyen kevés hengerrel is elérték a 700 lóerőt. Mekkora hengerek kellettek ehhez?" Persze az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy dugattyú viszont 10 van. A hengerűrtartalma szerintem hasonló, mint a 12 hengeres "V" motoroké (pl. a T-72-esben). Azt sajna nem találtam meg, hogy konkrétan hány köbcentiméter.
"Hova fért el ez a szerkezet?" Kicsit más a motortér, mint a T-72-esé, de azért minden további nélkül elfért.
Egyébként nem tűnt el a színről a kétütemű, ellendugattyús dízel motor. Hathengeres változata 6TD néven 1.000 LE, ill. 6TD2 jellel 1.200 LE teljesítményre képes és a T-80UD, ill. a T-84 harckocsikban él és virul :o)
"Magam is láttam a típust, anno Táborfalván." És nem fényképezted le véletlenül? Mint az őrült keresek archív fotókat Magyrországon szolgált T-64-esekről. De sajnos nem találok... :o(
További kérdésem: mitől volt ez járgány olyan bonyolult?
Mert az akkori keleti csúcstechnikát építették bele, lásd 125mm-es simacsövű löveg automata töltővel (T-64A-tól), kompozit páncélzattal (erről írtam már korábban), NBC szűrőberendezés és túlnyomásos harctér, lézeres távolságmérő (T-64A-tól), majd később, 1976-tól a T-64B megjelenésével a 9K112 ágyúcsőből indítható pct. rakéta, amely kezelése viszonylag bonyolult volt, valamint a T-64-es automata töltőberendezése kicsit nehézkesen kezelte a rakétát (a rakéta valójában két részből állt össze, amelyet a töltési fázisban kapcsolt össze (jó esetben) a töltőberendezés).
A T-64 amíg rendszerben volt, a mindenkori csúcsot képviselte, egészen az utódja, a T-80 megjelenéséig (a T-80 egyébként egy hasonlóan egyedi meghajtást kapott, mivel ugye gázturbinás erőforrással rendelkezett), amint kijött valami technikai újdonság (legyen az csőből indítható pct. rakéta vagy reaktív páncélzat), a T-64-esek kapták meg előszőr. A T-72 (és utódja, a T-90) egy kvázi olcsóbb és egyszerűbb harceszköz.
Ha azt mondom, hogy fogalmam sincs, elhiszed? Ötleteim vannak, de az kevés, annyira nem vagyok otthon a témában, hülyeséget meg nem akarok írni. A neten semmi komolyabb infot nem találtam ezzel kapcsolatban, szóval a kérdőjel nálam is ott van...
http://www.aeronautics.ru/archive/armored_vehicles/tank/T64_6.gif
http://www.aeronautics.ru/archive/armored_vehicles/tank/T64_7.gif
érdekes motor... mi lett vele? miért nem tűnt fel másutt???
basszus! és tényleg!!!
itt a korrekt weboldal a témában!
köszönöm a hozzászólásokat és magamnak a példátlan segítséget!
http://www.aeronautics.ru/archive/armored_vehicles/t-64.htm
Ha már itt vagyok akkor először is Sziasztok!
Másodszor: a neten elkezdtem a keresgélést a sokhelyütt csak a "világ legbonyolultabb harckocsija" néven emlegetett T-64-es családnak.
Ez nem most volt, de mindegy, a MH megsemmisült topicban ekkor linkelgettem be a jobbnál jobb képeket.
Magam is láttam a típust, anno Táborfalván.
A Kérdés: igaz-e az egyik weboldal állítása, hogy ebbe a harckocsiba egy öthengeres(!) ellendugattyús motort építettek????!?!?
A logika azt mondatja velem, hogy nem, hiszen már vagy hatvan éve nem csináltak az oroszok V-12-nél kisebb motort hk-ba.
Továbbá technikailag is érdekes egy öthengeres ellendugattyús motor, nem is beszélve arról hogy ez egy diesel-konstrukció, és ilyen kevés hengerrel is elérték a 700 lóerőt.
Mekkora hengerek kellettek ehhez?
Hova fért el ez a szerkezet?
További kérdésem: mitől volt ez járgány olyan bonyolult?
később, amikor Bull a híd alatt volt és meghúzta magát felette mentek el a német egységek.... mintha egy elephant lett volna de szerintem ahhoz kicsi volt. Ha nem elephant akkor mi volt az?
44 szeptemberében 75 és 76 mm-es löveggel szerelt Shermanok egyaránt léteztek Európában (a 76mm-es hosszabb csövű, az is normál, csaj újabb); mivel az arnhemi akcióban elsősorban (vagy csak?) brit harckocsizó alakulatokat vetettek be, a hosszabb csővel szerelt Sherman akár Firefly-t is próbálhatott imitálni, de ahhoz meg kellene nézni a filmet újra (egyébként valsz a jobb fellelhetőség miatt 76mm-es Shermanok lehetnek a filmben).
A Fabulis fórumon már kitárgyaltuk korábban, h kedvenc Tigris építési alap a T34 (felteszem a nagy görgők miatt), de kellemesen egyre élethűbbek!
1. Nem találós kérdés, de valaki legyen szíves mondja meg ezek micsodák.
A MTV1-en ma este lement "Elit alakulat" c. filmben szerepeltek és az ami ejtőernyősöket támogató brit harckocsizók használták.
2. Az "A híd túl messze volt" c. filmben a brit Shermanok nagyobb űrméretű és kaliberhosszú ágyúkkal "szerepeltek. Ebben a silmben viszont a normál 75-össel.
Az Arjun project nem fulladt be, él és virul, tavaly megvolt a sikeres tesztlövészete az Izraeli LAHAT ágyúcsőből indítható lézer-irányítású pct. rakétával. Összesen 124db-ot rendeltek belőle, és két zászlóaljat töltenek fel vele. Azonban az Arjun több téren is fehér elefánt (érdekesség: 120mm-es huzagoltcsövű ágyúval rendelkezik, de képes APDSFS és HESH lövedékek kilövésére is), a fejlesztése nagyon vontatott volt, és képességei sem túl lenyűgözőek, ráadásul miután Pakisztán ukrán harckocsikat vásárolt, és a saját harckocsifejlesztése (Al-Khalid, MBT-2000) igen jól haladt, az Indiaiak összesen 310db T-90S (ez a T-90M exportváltozata a V-92S2 motorral és ESSA infravörös éjjellátó berendezéssel) harckocsit vásároltak az oroszoktól.
Koszonom a kepeket. Meg egy kerdes: Az a kep, ami az elso hozaszolasod legalsoja, s tobb jarmu lathato rajta a mezon, nemi szoveggel a koep sarkan, az milyen konyvbol van?
Bocs, hogy ilyen régi dologra nyúlok vissza, csak eszembe jutott, hogy a T-55AM-ek amit az MN használt, és asszem Kalocsán még mindig ott áznak-fáznak többi hk. és hjmű. társaságában is rendelkeztek egyfajta hasonló - jó távolról - megoldással.
A torony oldalaira felszerelt un. kiflik voltak ilyen rétegesek, ellentétben azzal amit terjesztettek róla, hogy homogén páncélról van szó. A probléma hasonló volt mint a T-64, stb.- nél, de itt annyi pikantériával, hogy az első legyártott darabok sem voltak már arra jók, hogy megállítsanak egy gránátot, sőt. A Táborfalván lezajlott lövészet után kiderült, hogy olyan rideg az anyag, hogy egy sima 100-s pct. gránát hatása alatt összetörik mint az üveg.
A töltelék mellesleg műgyanta volt, két kb. 150-s páncéllemez közé öntve, semmi flanc....
Ja, a kisérletet titkosították, és ha kérdezett valaki afelől, hogy mit bír a páncél, mindíg elmismásolták a dolgot azzal, hogy ".. á bírja az". Gyanítom szegény rétságiak nem sok mindent tudhattak erről.
Az AM kötényezése sem volt valami hatékony, mert a kisérleti lövészet alatt Fagottal úgy átlötték oldalról a tankot, hogy a kötényen a négy fémszárny "X"-e látszódott csak. Ha be is indult rajta a gyújtó mindegy volt, mert a középső futógörgőn, a mögötte lévő oldalpáncélon, a forgó áramközvetítőn és a szemben lévő oldalpáncélon áthaladva a harckocsi másik oldalát is "átégette".
Ilyenkor egy tankos kicsit mindíg megborrrrrrrzong...
Ez Kurszk, és a das Reich hadosztály (Nagy piros számokat írtak a torony hátsó felére 1001-től 1025-ig, bár ez a tól-ig nem olyan biztos. Mindenesetre a 1019 és a 1023 elolvasható.
A második képen Emil Seibold Hauptscharfführer (?) 23 győzelmet aratott 1943 júliusa és auguszusa során. Ez nevehzhetnénk abszolút kiegyenlített küzdelemnek. pl: T-34 vs T-34.
A harmadik kép elég ismert, kis Schürzen tuning. Az ötödiken felhegesztették a PzII kupoláját.
Érdekes, az 5. képnél eltűnt minden az oldalról, kíváncsi vagyok, látszik-e
13.958 páncélozott jármű, 4.189 Pak, 19.657 löveg (kivéve Pak és Flak).
Nem tudtak sokat kezdeni velük, mivel még a saját sokféle járművükhöz is gond volt az alkatrész biztosítása.
'43 márciusban csak 58 db-ot használtak az azidáig zsákmányoltból. (50 T-34, 4 T-70, 1 T-26, 2 KV-1, 1 KV-2.
A kurszki csatában pl. a Grossdeutschland hadosztály tucatnyi T-34-gyel ment a harcba (van 4-5 fotó is erről). A személyzet nem lelkesedett az ilyen jellegű feladatokért, mert a saját tüzérség többet is kilőtt.
Állítólag Franciaországban harcolt német kézben levő T-34. Tud valaki erről többet?
A második képen egy Izraeli Centurion alvázra szerelt MAR-290 rakétaindító látható, melynek négy indítótubusa van az Izraeli fejlesztésű 290mm-es tüzérségi rakéta részére.
Akkor az utolsó hármat alaposan benéztem (najó, a Kubinkai képeket nem felismeri nagy szégyen lenne azért :)). Ha az tényleg TR-85, akkor elég csúnya húzás volt: saccra a neten található összes T-54/55 variáns képét végignéztem, ami csak fellelhető, de a TR-85-ről egy árva képet nem találtam, amely a motortér tetejét mutatta volna. :)
Londonercsecse:
Köszönöm, örülök, hogy ennyi embernek tetszik. :)
Tiger205:
Nekem is szabad? :)
(a TR-85, a TR-580 és a filmes KV-1e úgyis kifogott rajtam :))
Hát én nagyon örülnék, ha ebből meg tudnék élni, szivesebben csinálnám, mint a mostani robotolást, ám sem a tudásom, sem az irodalmi képességeim nem olyan szintűek, hogy ilyesmibe fogjak...
A képek egyébként jók, csak a Kubinkai járműveket szerintem már mindenki ismeri kívűl-belül. :)
1.: Object 220 vagyis IT-1, egy T-62 alapú rakétafegyverzetű tankelhárító proto-jármű
2.: Object 167, T-62-es alapú prototípus új futóművel, 700 lóerős diesel-motorral és 'Malyutka' pct. rakétával.
3.: Szu-101 önjáró löveg.
4.: Valami T-54/55 változat új erőforrásal (sorry, így hirtelen csak ennyi tellik :))
5.: T-55 új kötényezéssel (a pontos változattal megint adós maradok...)
6.: KV-1e
Én is úgy tudom, hogy nem volt még rajtuk ilyen berendezés. Ahogy emlékszem ilyen esetekben a külső üzemanyaghordók helyett raktak fel füstgyertyákat (ja, kb 100 kg/db) amiket álcafüst lőállítására használtak.
Annyit a Below hozzászólásához, hogy a gázolajat a mellső tartályból vették a ködösítőhöz, mégpedig egy 20 cm-s búvárcsövön keresztül a tartály aljából, ugyanis, ha véletlenül bekapcsoltad a ködösítőt - ami csak egy AZR kapcsoló átállítását jelentette, és ha nem szólt neked senki, hogy az megy - a ködösítő képes volt kb 30-40 perc alatt leszívni a mellső tartályt. Ha a többi tartályod ilyenkor üres volt, ez a 20 cm magas cső biztosította, hogy még azért maradjon kis naftád, hogy elhúzd a csíkod. Csak ennyi adalék.
Rakok fel pár képet, melyek szintén nem mindennapi járgányokról készültek, de szerintem ezek sem lesznek neked akadályok. A cikkek szuperek, lehet, hogy hagynod kéne a vállalkozást és hivatásos haditechnika írónak kéne menned.
A ködfejlesztéshez egy apróbb adalék: nemcsak a T-72, a T-55 is rendelkezik ködfejlesztő berendezéssel. A korabeli szabályzat nagystílűen "többszörös működtetésű termikus ködfejlesztő berendezés"-ként említi :o)
Lényege, hogy a jól felmelegített, (terhelt, működő) motor kipufogó járatába elektromos motorral hajtott üzemanyag szivattyúval, kb. 15 bar nyomáson gázolajat porlasztanak. A szabadba távozó gőz-gáz keverék hőmérséklete magasabb, mint a környezeti levegőé, így kondenzáció megy végbe, mesterséges ködfelhő keletkezik. Egy-egy alkalmommal maximálisan 10 percig alkalmazható.
Természetesen ez korántsem a leggazdaságosabb módja az álcázásnak :o))))
Van arra mód, hogy a kipufogóba plusz gázolajat elégetve egyfajta füstgenerátorként használják fel, azt hiszem a BMP-1 és a T-72 is képes valami ilyesmire. A Merkava-k esetén olyat találtam, hogy az Mk3.-tól kezve ezekbe is beépítettek ilyen szerkezetett.
Nem értek egyet az ott beírt véleményekkel, hogy laikus számára nem érthető. Aki csak minimálisan is érdeklődött már a témában az szvsz értette.
Viszont lenne egy kérdésem a ködfejlesztéssel kapcsolatban.
Lehet látni a híradókban, hogy a Merkavák iszonyúan füstölve száguldoznak valami menekülttábor utcáin. Ez nem a motor "alapjárati" füstölése, vagy szándékos álcázás? Egy filmben is láttam hasonlót, ahol az USA tengerészgyalogság partraszálló járművei (sajna a típust nem tudom) füstöltek így.
Ha oda jutunk úgysem nagyon kell már benzin senkinek.
Pesszimistán:
Az utolsó kőolajforrásokért valszeg atomháború lesz, azután a túlélőknek már úgyis mindegy lesz...
Optimistán:
Kifejlesztik a hidegfúziós reaktort, és azzal fog menni minden...
De komolyra fordítva, voltak már olyan (komoly) jóslatok, hogy 1190-re elfogy az olaj, meg hogy 2010-re nem lesz egy csepp sem, és azóta folyamatosan találnak újabb lelőhelyeket.
Persze előbb-utóbb el fog fogyni, de szvsz az nem ebben az évszázadba lesz még.
Ennek ellenére tényleg gondolkodni kéne azon, hogy mi lesz azután, de hát azon is gondolkodni kéne, hogy mi lesz, ha kivágjuk az utolsó fát, vagy kifogjuk az utolsó halat, esetleg elfogy a szén, meg a földgáz. Majd mehetünk délre, ha nem akarunk megfagyni.
Kevés.
Ha nincs olaj (vagy csak min. mennyiségű, drága), akkor már kipróbálva, rendszerbeállítva kell működni a dolgoknak.
Mellesleg az a kevés olaj a repülőkbe kell majd. Ott nincs atom-, meg elektromos/akkus/hibridhajtás
Az üzemanyagcellák - amennyire tudom, jelenleg - szénhidrogének katalitikus bontásával nyernek hidrogént, ami rögtön, helyben vízzé ég. Aki jobban tudja, kijavít.
Hidrogéntartály? Békekörülmények közt is veszélyes tárolni.
Esetleg szénhidrogéngyárak? És akkor maradhat a diesel (meg a gázturbina)
Vagy visszatérünk Bugyonnijhoz (lovashds, páncélvonattal támogatva) :)
Az FCS harcjárműve képes lesz "lopakodni", ha csak az elektromotorját használja. Persze ez csak korlátozott távolságon belül használható (amíg az akkumulátorok kitartanak), de ez is jelentős mértékű, ráadásul így kissebb a hőkibocsátás is, ami a hőkereső rendszerekkel szemben jelenthet előnyt.
Az amerikaiak az FCS (Future Combat System - az US Army "jövőképe") programban hibrid meghajtáson dolgoznak, dizel-generátor által táplált elektromotorok hajtják majd a járművet.
Ezen kívűl komolyabb alternatív meghajtási megoldásról nem tudok.
Amennyire én tudom, jelenleg még kb. 50 évre elegendők az olajtartalékok, és még mindig sok a feltérképezetlen forrás. Pl: Kínáról mondják, hogy vannak még ismeretlen tartalékok, meg az Anktarktisz is fehér folt ebből a szempontból.
Szóval egyelőre még nem lenne aktuális egy csere.
Persze lehet, hogy valahol már kísérleteznek Hidrogénüzemmel vagy valami mással.
Sziasztok!Boldog Új Évet Kívánok Mindenkinek!Péter
Casreb:
Ha a többiek által említett károsanyag-kibocsátási probléma megoldható, akkor a méretei alapján nem lehet akadály a forgalomba helyezés.
Egy kéttengelyes autóbusz is kb. ilyen nehéz, ugyanilyen széles (vagy még szélesebb), és még rövidebb is.
Ha le tudod műszakiztatni, nem lehet probléma.
Viszont ha vízen is akarod használni, akkor oda külön műszaki kell!
Imádnivaló. Egy ilyennel mászkálni.... 116 km/h val is megy, majdnem 13 tonna; 5,9m hosszu; 2,8m magas; 2,5 m széles! Úszóképes. Remélem, még találok Róla képeket!
Az alsó szerintem valami Panther alvázra ráügyeskedett osztrák kürasszír féleség lehet, átépített futókkal, ennyi látszik rajta... érdekes! Panther lives forever! :)
Átkozott fórummotor hogy ott rohadna meg ahol van...
Naszóval a másik 'lőjünk, de mivel' címmel ment ki, mindkettő a szárazföldi harcjárművek terén egyfajta alapozó, mivel úgy tünik igény lenne ilyesmire (mint anno a gyerekkoromban a 'Haditechnika Fiataloknak' füzetsorozat). A visszajelzések pozitívak, és az SG-sek is elégedettek a cikkekel, szóval egyelőre megy tovább a dolog (most küldtem el a harmadikat, amely a harcjárművek védelmét vesézi ki).
Passz, most is van 2-3 cikk neuro-nál (a BoP főszerkesztője), ezen kívűl az SG.hu weboldal kért meg, hogy írjak populárisabb témákról (eddig két cikk ment ki náluk: egy a lánctalp vagy a kerék témakörben, ezt már más belinkelte ide korábban, meg a
Elvileg már tesztelték az FCLAS rendszert, és állítólag nem reagál az ál-célpontokra, és minimális a baráti egység veszélyeztetése... bár végülis ez is repeszekkel pusztítja el a célt...
Cifu
"Ami a közeljövőt illeti, én két rendszerről tudok, amely valószinüleg képes lehet a semlegesítésére, az egyik az amerikai FCLAS aktív védelmi rendszer, amely várhatóan jövőre fog rendszerbe állni (a Hummer-től kezdve minden járművön)"
Elolvasva a leirasat, ellege ketelunek tunik a dolog. Szvsz gyorsan es olcson lehet gyartani olyan lovedeket, amit soretes, vagy valami nagyobb kaliberu fegyverbol lehet kiloni, es hasonlo a radar-keresztmetszete egy RPG-hez, vagy egyeb ATGM-hez. Nehany loves a celjarmure, es maris kimerult az aktiv vedelmi rendszere. Lehet, hogy meg azt a szivesseget is megteszi az FCLAS (es egyeb robbano cuccok), hogy megtisztitja a hk kornyeket a sajat gyalogos csapatoktol. :)
Gondolom az sem lenne megoldás, ha teleraknák reaktív páncéllal a tetőt....?
Hogy oldod meg, hogy a kumulatív sugárral cirka 60°-os szöget zárjon be a reaktív páncélzat, függetlenül attól, hogy mely irányból érkezik? Mert nem tökéletesen függőlegesen csapódnak be.
Az Izraeliek iszonyatosan megerősítették a Merkava Mk3. Baz és Mk4. hk. tetőpáncélzatát, úgy ennyi, amit lehet tenni az aktív védelmen kívűl.
Amúgy melyik a legnagyobb hatótávolságú, "manportable" páncéltörő rakéta?
Talán a Kornet-E, effektív lőtávolsága 5500 méter, de az északai irányzéka csak cirka 3500 métert tesz lehetővé.
A gyalogosnak nem szabad a hk. közelében maradni ARENA vagy DROZD esetén. Ennyi. Ezért is vigyorgok, amikor ARENA-val felszerelt BMP-3-asokat mutogatnak. Szép-szép, csak éppen mi értelme? Az ARENA esetén a tankon van egy villogó fény, amely figyelmezteti a környéken lévő baráti egységeket arra, hogy a rendszer működik, illetve egy jelzőkürt, amely megszólal, ha a radar közeledő rakétát/lövedéket észlel.