Keresés

Részletes keresés

hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49547

Aha, hát úgy könnyű, télen kissé hiányos a lombtakaró - nyáron a zöldség miatt nem tudtam jobban oldalról befogni. :)

 

hm

Előzmény: Csa80 (49546)
Csa80 Creative Commons License 2013.01.27 -1 0 49546

ez alig egy hónapos kép.

Előzmény: hmsoft (49532)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49545

Már olyan kisbetükkel irsz, hogy szemüveggel meg nagyitóval sem tudom elolvasni. A fejem már félig a gépben van:-))))

Előzmény: hmsoft (49544)
hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49544

Persze, mindkettővel az volt még a gond, hogy az üzemeltető félt a háromtengelyű forgóvázaktól azokon a vonalakon, amelyekre a nagydízelek szép lassan visszaszorultak. Ez azt jelenti, hogy ha nincs a Szergejek tömeges beszerzésére irányuló "erős ajánlás" keletről, akkor a Narancsokra valamivel tartósabb ívű pálya várt volna, bár néhány tucat, vagy akár annál picit több, de nem tömeges mennyiség legyártását követően szép lassan elenyésztek volna. (Kivéve, ha közbejönnek újabb tényezők, amelyek mindig ott ólálkodnak, ahol nem is várnád, és amelyek miatt a "volna" nem túl történelmi megközelítésmód. :) )

 

hm

Előzmény: k.novotny (49542)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49543

A gőzmozdonyos  topik lassan átalakul szergely és nohab topikká! :)

 

    Na de a lényeg,valaki kérdezte hogy az áprilisi Cuha völgyi nosztalgiamenetet melyik mozdony viszi,szerintem vihetné a most felújított 424-es is nemdebár?   Kell a változatosság,már volt a 324-es a 109-es most jöhetne a bivaly is egy kis hegyet mászni. Ha az előbb említett mozdonyok kibírták a kiképzést ennek is venni kellene az akadályokat. :)

k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49542

De amint olvashattad a Szergejjel is gondok voltak, és azt korábban már irtam, hogy a Csehszlovákia szétválására több mint a felét leselejtezték

Előzmény: hmsoft (49541)
hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49541

A Naranccsal volt még egy kis probléma: azzal a motorral (K8S310DR) a tömeggyártást nem lett volna szerencsés elkezdeni. Tehát beugró volt (lett volna) még egy motorfejlesztés is.

 

hm

Előzmény: k.novotny (49540)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49540

Kaptam egy levelet etwg barátunktól, és az ő engedelmével beteszem a levelét

 

Szia Karesz

 

 unalmamban benéztem  a gözmozdony topikba - ahol a szergejeket tárgyaljátok.

 

  Két megjegyzést ehhez.

 

  Az oroszok Prágába 1968-ban föleg Lengylországból meg az NDK-ból jöttek, de nem aug. 21.-én, hanem néhány honappal korábban, amikor valamilyen hadgyakorlat volt a 3 ország határán (ha jól emlékszem Pajzs volt a fedöneve), és már akkor arról szolt a duma, hogy valami miatt nem akarnak hazamenni. Volt is némi "eszmecsere", hogy miért nem mennek haza, s ha jól emlékszek, pontosan aug. 20.ára kaptak valamilyen ultimátumot - aminek másnap már nem volt semmi értelme. Engem Pesten ért az esemény, és éppen 21.-én mentem volna haza, de a rokonság egy részének jó belügyi kapcsolatai voltak ( :-) ), igy nem engedtek haza - amiböl aztán vagy 3-4 hét lett, amikor részben gyalog mentem vissza Pozsonyba....  

 

 

A CKD CoCo mozdonyai jók voltak, csak késöbb derült ki, hogy az akkori pályákra a CoCo tengelyelrendezés nem volt optimális, és fel is adták a tervet.

 

Az oroszok rájuk soztak egy sereg szergejt, amik nagy részben a kezdetben álltak a pályamüvészek obstrukcioi miatt. Csak az elsö osztályu pályákra voltak alkalmasak, amiböl meg nem volt sok, söt egyre kevesebb lett a villamositás miatt.  (1963-tól elkészült a AC hálozat javarésze is). A CKD visszatért a BoBo mozdonyokhoz.

 

Az oroszok sokáig szabotázsnak vélték a szergejek leállitását, és nem tudták megérteni, hogy a CSD pályáinak a jelentös része eléggé bonyolult és alacsony tengelynyomású (szinte a mai napig), és a szük kanyarokra a 3 tengelyes alváz igen komoly problémákat okoz (hasonloan az ÖBB-hez, ott is alig van CoCo mozdony). A világ legsikeresebb tolatomozdonya (a dongo, CME-3, T669) is különleges önbeállo középsö tengellyel készült, és ráadásul föleg tolato mozdony volt, így a sebessége sem volt tul nagy. Ezenkivül csak az északi DC hálozaton fordultak elö CoCo mozdonyok, (jelentös korrekciok is lettek kivitelezve azon a pályán, mégis a 70-es években inkább a dupla mozdonyokat vettek (BoBo+BoBo), nem pedig CoCo gépeket.

 

Szoval a CC tengelyelrendezés nem volt nagyon népszerü a CSD vonalain. Ezért nem kellett nekik a szergej sem, amint csak lehetett, tuladtak rajtuk.

 

 Üdv   Jenö

hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49539

Tiszta sor, és az is, hogy nyilvánvalóan volt egyezkedés. Ugyanakkor maga a fejlesztés a színfalak mögött játszódó, "melyik hím teheti magáévá a vágyott nőstényt" típusú öldöklés (ahol a két hím Harkov és Kolomna, a nőstény pedig Luganszk volt) miatt gyakorlatilag házhoz jött. :)

 

hm

Előzmény: vasutTOM (49537)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49538

Persze ha gondolod, elugorhatunk Pecsorába és megnézhetjük, mi van beütve az alvázába. :)

 

Kösz az invitálást, de inkább maradok a telekre való autózásnál, habár voltam a egy párszor a SZU-ban de mostanában nem vágyakozom rá:-))) 

 

Moszkvában ahol a magyar kirendeltség is volt, Dorogomilovszkaja ulica 57, ha jól emlékszem  a nevére, tudod a Kijevi pályaudvartól kb 1 kb. ahol a magyar közért is volt, elég sürün megfordultam.

Előzmény: hmsoft (49536)
vasutTOM Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49537

Amiket leírtam, nem én találtam ki! Az irattárban van egy eléggé vaskos, több száz oldalos anyag, ami az oroszokkal folytatott egyezkedésekről szól az új nagyteljesítményű dízelmozdony fejlesztéséről. Minderről lehet olvasni az emlitett Extrában!

 

 

Előzmény: hmsoft (49535)
hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49536

Ha rákeresel mondjuk a yandex.ru címen erre a kifejezésre "паровоз-памятник серии ЛВ № 0478", hoz pár találatot. Amelyek szerint 2000-ben állították ki, amúgy pedig 1956-ban gyártották és az aktuális státusza állagból kivont (vagyis selejtezett). Persze ha gondolod, elugorhatunk Pecsorába és megnézhetjük, mi van beütve az alvázába. :) Bár előtte szólni kell ott a helyi erőknek, mert üzemi területen van. Az állomástól pár perc séta visszafelé, a folyó irányába.

 

hm

 

Előzmény: k.novotny (49534)
hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49535

Olyannyira akartunk, hogy a magyarok ötlete alapján kezdték kifejleszteni.

 

OFF

Ült valaki a MÁV vagy a VTKI valamelyik irodájában, és egyszercsak felkiáltott: basszus, kéne egy olyan mozdony, aminek kéthossztartós a főkerete, mint a Szergejnek (meg mint egy csomó amerikai mozdonynak :) ), de a go. tartály és az akkuszekrény nem függesztett, hanem együtthord a főkerettel. Sőt, kéne AC/DC villamos erőátvitel, mert az olyan trendi. Meg még a segédüzem is legyen villamos hajtású, hisz' az szintén trendi. Hohó, a dízelmotor hűtőrendszerében is villamos hajtás legyen, méghozzá pont a SzU-ban, mindenféle ipari célokra úgy harmincmillió (vagy milliárd :) ) példányban gyártott, A típuscsaládba tartozó aszinkron motorokkal. (Mert az is trendi.) És ha már a dízelmotornál tartunk, legyen egy négyütemű V motor, mert a D40/D45 család már olyan uncsi, és különben is, nem mozdonyba való igazándiból. Így valahogy? :)

Megjegyzem, az az ötlet, hogy kell egy négyütemű V motor, és ha már van, kéne építeni egy mozdonyt ezzel a motorral, valamikor 1964-ben fogant meg Kolomnában. Ugyanis a 2TE40-est Harkov akkor hozta össze a vadiúj D70-es motorjával. És Kolomnában megértették, hogy ha ez sikertörténet lesz, nekik motorfejlesztőként végük, aztán meg talán más téren is. Így álltak neki a D49-es motornak, amely egyenesen elvezetett a Ludmilláig. Ja, hogy a Szovjetúnióban minden tervgazdaság-jelleggel ment, tehát efféle kapitalista versengés nem lett volna elképzelhető? Persze-persze, a papír szintjén igen, csakhogy az embernek az az alaptulajdonsága, hogy marakodik a koncért, és ilyen szempontból tökmindegy, hogy sarló-kalapácsos a címer, vagy mittudomén, csillagos-sávos. Márpedig Harkov és Kolomna akkoriban már külön minisztériumhoz tartozott, ígyhát nagyon is konkurensei voltak egymásnak.

ON

 

hm

Előzmény: vasutTOM (49519)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49534

Én megmondom összintén, hogy az általad készitett képet, illetve a belinkelt képet most láttam elöszőr, tehát gyakorlatilag nem is tudtam róla, függetlenül attól, hogy a Taskenti gép megörzése Villányinál jelezve van. Mint irtam korábban, nálam a megörzése sem sincs felvezetve a gépre. Most pedig tényleg nem tudom, hogy ehhez a pályaszámhoz mit is irjak:-)))

Előzmény: hmsoft (49532)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49533

A hadtápról én nekem még sehol sem sikerült olvasnom

 

Hozzáteszem, hogy nem is érdeklödtem, kutakodtam felőle, mert egyáltán nem is érdekelt sosem.

Előzmény: k.novotny (49531)
hmsoft Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49532

Irod hogy a Pecsorai mozdony jó helyen van ilyen téren, de a betett linken, pedig 2011.11.07-es dátum szerepel, tehát akkor fotozhatták, kérdés az, hogy melyik az igazi? és az általad betett kép, pedih 2011.06 havi

 

A pecsorai fűtőháznál kiállított LV-0478-ast 2011.06.26-án fotóztam. Valószínűleg azóta is ugyanott áll. A taskenti LV-0487-es valószínűleg szintén Taskentben áll még mindig. (Egyébként ennek a 0487-esnek ott a csillagja felett az a szám mintha 0486 vagy 0480 volna, de erősen nem 0487, mint a mellgerendán. A netes források szerint viszont az az igaz, ami a mellgerendáján van, vagyis a 0487.)

 

hm

Előzmény: k.novotny (49472)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49531

hogy csak 1969 márciusában vezényeltek haza titeket, hivatalosan 1968 okt. 31-ig az összes alakulatot hazahozták, Zalaegerszegen még visszafogadási ünnepséget is tartottak utcai katonai parádéval egybekötve. Privátban tudnál nekem erről írni? Igen érdekelne a dolog.

 

Ez igy ebben a formában nem igaz:

 

Jöttek haza alakulatok különböző időpontokban de nem úgy ahogy bevonultak csehbe tehát nem özönszerüen.

 

Mindig csak egy kicsi jött haza egy egy időpontban.

 

Én végig a hadtápnál szolgáltam ebben az időben, amellet nekünk maradt az a feladat is, hogy a az ugynevezett harcoló alakulatok hátrahagyott szemeteit is vissza kellet hozni Magyarország különböző területeire. A különböző helyeken, Békéscsabától kezdve, Miskolcig, Rétságig az egész kelet Magyarországot bejártam. És ez csak egy alakulat hátrhagyott dolgai voltak Én amikor arról irtam, hogy márciusban jöttem haza, akkor nem a Zalaegerszegi csapattal, hanem jóval később mivel csak Nagytapolcsányból kb 20 szor fordultam a hátrahagyott olyan anyagokkal, amit Zalaegerszegiek már nem hoztak haza. Amikor egy ilyen területtel a hátrahagyott kis csapat végzett (rakodok, tereprendezők stb.) akkor mentünk más helyre ahol korábban alakukat volt.

 

Én magamról irtam, és nem Zalaegerszegiekről, én csak Nagyorosziban csatlakoztam hozzájuk vezényeltként. Nagytapolcsányba az ott kialakitott hadtáphoz kerültem, ahol már semmi közöm nem volt hozzájuk. Mivel ez a hadtáp csapat nem egy nagylétszámú volt, gyakorlatilag kézi erővek történt minden rakodás, eléggé szépen elhuzodtak ezek a dolgok. (egyedül a tereprendezés volt gépesitve egy db lánctalpas dózerrel). De ehhez azért add hozzá a telet amikor egyáltalán semmit sem lehett csinálni, és nem is jöhettünk haza sem

 

Szeretném felhivni a figyelmedet, hogy Nagytapolcsányban a Zalaegerszegieket is szétszedték, azaz nem egy helyen állomásoztak, hanem durván 20-25 km körzetben Nagytapolcsány körül. Ez volt minden ugynevezett harcoló alakulatnál.

 

Tehát hadtápnak innentől kezdve nem a harcoló alakulatok ellátása volt a feladata, hanem azoknak a hátrahagyott dolgainak hazahozatala, illetve a terület visszalakitása az eredeti állapotra, sőt még szebben mint ahogy elfoglaltuk azokat a területeket.

 

Te amiről irsz az a harcoló alakulatokról szól. A hadtápról én nekem még sehol sem sikerült olvasnom

Előzmény: remotszergej (49526)
fantal Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49530

"Zala-hadművelet"

 

Az akciót indvégig "Zala-gyakorlat" néven említették, mivel de jure nem volt háború a bevonulás.

 

Az NDK is szívesen részt vett volna az akcióban, de Moszkvában úgy döntöttek, hogy nem tenne jót ha a németek 30 év után újra elárasztanák Csehszlovákiát és nem turistaként, hanem uniformisban.

 

Egy zászlóaljnyi erővel ők is ott voltak. Ezt az eseményekről készült hollywoodi filmben úgy mutatták be, mintha a Wehrmacht vonult volna be. :)

Előzmény: remotszergej (49526)
Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49529

Üdv! Ne lepődj mag ezen széles tűzsszekrényes gépeknél lehet 2 db tüzelőajtó- Amerikában a Wotten kazánokon gyakran volt.

Előzmény: V43-1123 (49524)
fantal Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49528

Akkor már csak a paksi 375-ös hollétét kellene kideríteni.

 

Istvántelken van a gőzös csarnokban, "felújításra vár"

Előzmény: Madrone (49484)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49527

Abban az időben, amikor ott dolgoztál, mennyire volt tabu a téma? Mert ugye nálunk '56-ról nem igazán lehetett nyíltan beszélni, igazat mondani meg aztán végképp nem volt előnyös.

Előzmény: manhattani (49520)
remotszergej Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49526

Ahogy manhattani topictárs is írja, először ejtőernyősök érkeztek a prágai repülőtérre An-22 szállítógépekkel. Hogy tankok hogy kerültek oda reggel 6-kor az már fogas kérdés. Lehet hogy BDM deszant ahrckocsik voltak, amiket szintén teherszállítókkal vittek Prágába. Csehszlovákia teljes szoci határán felsorakoztak a baráti segítséget nyújtó hadseregek, az NDK-ból is érkeztek szovjet egységek, lengyelek is bevonultak, még egy lövészezreddel Bulgária is megmutatta hűségét. Az NDK is szívesen részt vett volna az akcióban, de Moszkvában úgy döntöttek, hogy nem tenne jót ha a németek 30 év után újra elárasztanák Csehszlovákiát és nem turistaként, hanem uniformisban. Sajnos velünk nem tettek így kivételt. Az hogy mit mondtak nektek és mi volt a valóság... maradjunk annyiban, hogy sok okos ember beszélt sok okosságot összevissza. A Néphadsereg c. hetilap 1976-os számában egy olvasói rejtvényben harci repülőket kellett összekötni a megnevezéssel, a Mig-21 sziluettje egy Szu-7 vadászbombázó volt.

A "Zala-hadművelet" történetét alaposan feldolgozta Pataky Iván, a Vonakodó szövetséges című könyvében, 1998-ban, majd 2008-ban is megjelent -utóbbi kibővített kiadás. Csehszlovák szempontokat bemutatva tudom ajánlani Kun Miklós: Prágai tavasz, prágai ősz című könyvét, szintén 1998 körül adták ki és 2008-ban újabb könyve jelent meg a témában. 

Az viszont érdekes, hogy csak 1969 márciusában vezényeltek haza titeket, hivatalosan 1968 okt. 31-ig az összes alakulatot hazahozták, Zalaegerszegen még visszafogadási ünnepséget is tartottak utcai katonai parádéval egybekötve. Privátban tudnál nekem erről írni? Igen érdekelne a dolog.

 

De hogy ne csak OFF-oljak megint:

Magyar Rendőr 1966 márciusából riport a ZÁK-ról. 510-es(?) és egy Ganz-Mávag motorvonat

 

Előzmény: k.novotny (49522)
V43-1123 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49525

Na, a második link nem sikerült, talán most:

http://www.railfaneurope.net/pix/be/steam/1002/pix.html

Előzmény: V43-1123 (49524)
V43-1123 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49524

Tisztelt Urak!

Mi látható a képen? Már azon túl, hogy egy gőzmozdony vezető állása. Tényleg két tűzszekrény-ajtót láthatunk, vagy csak én ittam sokat :-)

A mozdonyról készült képek itt találhatóak.

Mágus23 Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49523

Nagyon kösz Jó történet . Igen igen vegyük csak észre nem szergely minőség !

Előzmény: Bárdos Imre (49515)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49522

Jó, jó amit irsz de az orosz Prágában reggel hatkor tankokkal volt (legalábbis ekkor mi úgy tudtuk)

 

Találgatni talalgattunk, sokak szerint az NDK-ból jöttek át, és voltak olyanok is akik azt mondták, hogy jóval korábban már felvonultak a cseh-lengyel határ közelében, de ezek mind találgatások voltak

Előzmény: manhattani (49520)
k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49521

:-)))

 

Sejteni minden sejtettük a nagy centi vágások közben, hiszen se kimaradásra, sem eltávra nem engedtek ki, megtiltották az alkohol fogyasztást (ami abból állt, hogy a kantint is bezárták), nem telefonálhattunk, nem volt látogatás sem, Ez már julius végével elkezdödött.

 

Engem augusztus 14-15 körül küldtek ki Budafokra, valami utász laktanyához, ahol kaptam egy kocsiparancsnokot, majd irány a Nagyvásártelep, a konzervekért, meg egyéb dolgokért. Rakodás után már mentünk is fel Nagyorosziba (ekkor tudtam a Nagyvásártelepről telefonálni), na nem a muteréknak, (azok melóztak), hanem szomszédba.

 

Innentől semmi kapcsolatom nem volt velük. Amúgy nagyon jó sorom volt a körülményekhez képest Nagytapolcsányból minden nap lejöttem Cifare (Csifár) helység melletti hadtápközpontba (ez Nyitra-Verebély közt volt) és innen vittem fel a különböző kaját Nagytapolcsányba. 1969. márciusában jöttünk haza, ráadásul az utolsók közt.

 

 

Előzmény: Bárdos Imre (49518)
manhattani Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49520

OFF: Hogy hogyan értek oda ilyen korán a mai napig nem tudtam megfejteni, ...

 

77-ben és 78-ban Csehszlovákiában dolgoztam, az ottaniak sokat meséltek 68-ról. A Varsói Szerződés támadásának megindulásakor a menetrend szerinti moszkvai repülőjárat leszállt Ruzinén. Igazából két gép volt, de olyan közel repültek egymáshoz, hogy a radar egynek mutatta. A gépekből katonák özönlöttek ki, és elfoglalták a reptér irányítási pontjait. Egy órával később a repülőtér nyugati menetrend szerinti járatot fogadott, de már orosz irányítással. Aztán fogadtak még sok szovjet gépet.

 

Talán így.   ON

Előzmény: k.novotny (49516)
vasutTOM Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49519

Könnyen előfordulhat, hogy akkor már a Ludmillákról folyt a tárgyalás

 

Ez így igaz Imre! Ez a Bolgár-Magyar-Szovjet egyezkedés a Ludmilla (Terv. M63) időszakban volt.

 

akartunk venni, de helyettük is Szergejeket kaptunk

 

Olyannyira akartunk, hogy a magyarok ötlete alapján kezdték kifejleszteni. Ez lett volna nálunk az M63-s. (Lásd: "Az olajkirály" M63-as Extra)

Egy 1970 körüli ügyírat már említi az 50 db. gép állomásítását. Egy nemsokkal későbbi (talán 1972?) majdnem szó szerint ezt írja:

"A megrendelt nagyteljesítményű dízelmozdonyok helyett a szovjet fél továbbra is a beszerzési tervben már nem szereplő M62 soroztatot szállítja."

Előzmény: Bárdos Imre (49512)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49518

Hogyan is szólt a régi mondás?

 

"Látogass el a Szovjetunióba, mielőtt a Szovjetunió látogat el hozzád!"

 

Ezek szerint ez nálad majdnem bejött.

Előzmény: k.novotny (49516)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!