Egy érdekes eset. A Gyermekvasút Széchenyi-hegy állomásán történt meg, de bárhol megtörténhet, ahol ilyen biztber van.
"SZAKBARBÁRKODJUNK EGY KICSIT...
Az F2-es sz. Forgalmi Utasítás szerint váltóellenőrzést (gy.k.: helyes állás ellenőrzése) Siemens-blokkos biztosítóberendezés esetén a rendelkező a forg.ir-ban található ellenőrző berendezés helyzetének kiértékelésével (tológomb vagy kallantyú, illetve vágányúti blokkmező) köteles ellenőrizni.
Na most. Én bármelyik Siemensnél csinálok olyat, hogy az irodában a vg.úti blokk fehér, a váltókat meg közben össze vissza állítgatom.
Múltkor este az irodában az fszt. azt látta, hogy a másodikon van a tológomb, a vg.úti blokk fehér, a jelzőblokk is (!) fehér, az 1-es és 3-as váltó eközben kitérőben áll, és a tolatásjelző "Szabad a tolatás"-jelzést mutat.
Mielőtt a valódi VB-k sokkos hiperventillálásba fognának, a lesipuskás VBO-sok pedig jegyzőkönyvezésre rendelnének be, megnyugtatok mindenkit, hogy a bejárati jelző Megállj-állásban volt.
Hozzátartozik, hogy a berendezésen valamennyi ólom ép volt, nem bontottam le a hátulját, az oldalát, a blokkszekrényt, nem vágtam el a vonóvezetéket, és nem törtem le az emeltyűket. Biztosítóberendezési hiba nem állt fenn, és a kezelés is (majdnem) teljesen szabályos volt.
Mindenkinek kellemes gondolkodást és álmatlan éjszakát kívánok!"
Akkortájt kezdődött az a folyamat, hogy a zájelzőnek egyszercsak nem lett gazdája. Kb. három év után tavaly őszre - 2003-ban volt a mélypont - sikerült ezt a problémát megoldani. Azóta, csakúgy, mint a megelőző időszakben, meglehetősen nagy biztonsággal működik.
És ez nem szokott működni az esetek 99%-ában. 1998-ban Óbudán voltam nyári termelési gyakorlaton, és a 2 hét alatt tán 3x-4x oldott önmagától a kütyü. A többi esetben vonali KO-t kellett használni. A hibáskönyv emiatt nagyon hamar betelt.
Néhány szó az aktív zárjelzőről (farokmágnes, döngölő, stb.)
Tehát a szerkezetben nincs mágnes. Van benne viszont egy 9 kHz-re hangolt vevőtekercs. A pályán a foglaltságellenőrzés helyén van két rövid szigeteltsín. Amikor egy vonat elhaladásakor az első felszabadul és a második még foglalt, az aktív zárjelző pályaelemére 9 kHz-t kapcsolnak. Az utolsó vonókészüléken levő aktív zárjelzőben 9 kHz-s feszültség indukálódik. Ezt egyenirányítják és a tányérban levő 22 kHz-s oszcillátort működtetik vele. A kapott 22 kHz-s jel a tányérban az adótekercset működteti, és ez az erőtér az aktív zárjelző pályaelemének 22 kHz-re hangolt vevőtekercsében feszültséget indukál. Ez a feszültség erősítés és egyenirányítás után működteti a pálya felszabadulását jelző biztosítóberendezési elemeket.
Ki ellenőrzi (a sínáramkörön kívül) hogy tényleg nem maradt-e semmi az állmásközben? Jelzett helyen nincs jelenlétes (sem).
A tengelyszámláló. A két szomszédos állomás számlálói kapcsolatban állnak, és mivel mindegyik irányérzékeny, mindenkor kasszát tudnak csinálni arról, hány kerék van éppen közöttük.
A megállás úgy történt, hogy a mozdony kb. a TH-nál, az utolsó kocsi pedig kb. az utolsó váltón állt meg (nem haladt le róla minden tengellyel). Kezeletlen jelző mellett haladt ki ismét.
Ki ellenőrzi (a sínáramkörön kívül) hogy tényleg nem maradt-e semmi az állmásközben? Jelzett helyen nincs jelenlétes (sem).
M38:
A GySEV-en állomásközi közlekedés van, a pályasebesség 120 (egy szakaszon 100). KÖFI-FET rendszer van.
CD Jogtár "A gazdasági és közlekedési miniszter 103/2003. (XII.27.) GKM rendelete a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról." 4. melléklete, Országos vasúti Szabályzat I.
Ha az állmás területéről teljesen kihaladt, lehet, hogy semmi. A tengelyszámláló az érzékelője feletti haladási irányt is érzékeli, ide-oda mozgás során is képes a rajta átment tengelyek számának eredőjét megállapítani. Viszont, hogy repceföldön van-e valamilyen menetismétlő zár szerűség a teljes állomásközre vonatkozóan, azt nem tudom.
Várom segítséget kedves kedveztelen toticlaküknak abban a kérdésben, hogy 60 80 100 120 140 160 végsebességü vonalakra milyen biztosítás kelle kötelező illtve van a 5-ös vonal ami "karos" jelzős az eredetileg 100-as de emiatt 80 as? vagy egy mellékvonalat felltuningolna valaki (bármelyiket) mi a biztosító ber követelménmy?
100 120 nál lehet e állomásközi közlekedés?
Köszönettel M38
Ha ettől többet is tudtok kérlek osszátok meg velem és másokkal
Mi a teendő, illetve mit tesz a rendszer, ha állomásról kihaladva a szabad kijárati jelzőt meghaladja a vonat, és a tolatási határnál megáll. Van engedélye a szomszéd állomástól. Az állomáson Alcatel, a vonalon KÖFI van. Az állomásköz tengelyszámlálós.
Nem tudom, hogy ott milyen a pálya. Hol van ív, hol áll fenn a szabadlátás korlázottsága. Azt sem tudom, hogy rendesen meg volt-e fékezve az ic. Azt sem tudom, hogy mennyivel ment. Azt sem tudom, hogy ittas volt-e a vezér. Abban sem vagyok biztos, hogy átkapcsolta tolató üzemmódba az EÉVB-t (bár én mást nem tudok elképzelni). Ha jól emlékszem, akkor személyi sérülés történt, de nem emlékszem rá pontosan.