Fantasztikus hely ez az Olaszország, hogy ilyen régi épületek is fennmaradtak. Ez a görög templom is elképesztő, jó érzés lehetett tényleg ott járni, ilyen emberek után.
Itália szerintem és a földrajztudósok túlnyomó részének véleménye szerint is az Alpok déli lábainál kezdődik és nem Firenzénél.
Ha Milánóban van is egy kevéske németes jelleg, Torinoban meg egy kis franciás, Velence, Genova, Parma, Ferrara, Padova, Bologna, Ravenna stb. már tipikus olasz városoknak tekinthetők.
Igen és ez német topik, és várjuk szeretettel németországi fotóidat a német történelem és művészet helyszíneiről.
.
Itália itt csak marginális mint a német-római császárság emlékei illetve Mailand, Turin és Venedig az történelmileg német kultúrterület és Itália Firenzénél kezdődik.
Itália egyszerűen csodálatos és varázslatos is egyben, tele vannak a városok ókori és középkori műemlékekkel és a legtöbb olasz városnak nagyon sajátos, csodálatos légköre van.
Még nekünk is, akik alapvetően germanofilek vagyunk, el kell ismernünk, hogy az olaszoknak valami hihetetlen érzékük van az építészethez és a képzőművészetekhez, bizopnyos értelemben több, mint a németeknek:-)
Sajnos ennek a gyönyörű félszigetnek én is csak kisebb szeleteit láttam eddig, pl. jártam Rómában, Milánóban, Torinoban, Velencében és Ravennában, ill. a ligur tengerparton több kisebb városban, de pl. a gyönyörű Toszkána, a déli részek és a szigetek (Szicília, Szardínia) teljesen kimaradtak eddig.
Élni mondjuk nem szívesen élnék Olaszországban, annyira azért nem vagyok mediterrán lelkialkat :-), de turistaként azért nagyon szívesen bebarangolnám az ország nagy részét és persze nemcsak a tengerparton heverészéssel tölteném el az időmet :-)
" Más olasz városban is vannak templomok a 4.századból ? "
Igen, elég sok és fel sem bírom sorolni.
A legtöbb Rómában van.
Ezek közül is a legfontosabb a Konstantin idején épített lateráni Szent János Bazilika ami a hivatalos pápai főtemplom (nem a Szent Péter Bazilika). A falai eredetiek, de Bernini teljességgel barokkizálta.
.
Aztán ami eredeti formájában maradt fenn a Szent Cosma és Szent Damian templom. 310 körül épült. Pogány templomként és nemsokára keresztény templom lett.
.
Aztán Romulus temploma, teljes épségében és eredeti állapotában fennmaradt a Forum Romanumon. 310-ben épült és nemsokára ez is keresztény templom lett.
.
A Szent Péter altemploma, ez még Konstantin Bazilikájának fennmaradt részeit őrzi, a grották pedig római kori.
.
Aztán lehet sorolni a templomokat az 5 és 6. századi római ókeresztény bazilikákkal. Ilyen a monumentális Santa Maria Maggiore Bazilika
.
Vagy az 5. századi Santo Stefano Rotondo ami az egyik legépebben megmaradt római ókeresztény templom, mellesleg az esztergomi érsekek római temploma.
.
Aztána vi. századi Santa Maria in Cosmedin templom
.
és még számtalan más........
.
Megj. Itália legősibb olyan temploma ami folyamatosan működik mint templom az Syracusa katedrálisa, hátborzongató volt azok között az oszlopok között járni ahol valamikor Archimedes lépkedett és azokon a lépcsőkön ahol Szent Pál prédikált. 2550 éve mint templom működik. Kezdetben mint Athene temploma.
.
Syracusa katedrálisa oldalfal és belső tér részlet, a katedrális ógörög oszlopcsarnoka (foto saját).
Erről nem tudtam tényleg, fantasztikus hogy ezek az ókori templomok megmaradtak. Más olasz városban is vannak templomok a 4.századból ? Lehet hogy vissza kellene menned még a kimaradt templomok pótlására :)
Itt pedig további képek a Szent Ambrus bazilikáról (Basilica di San Ambroggio).
.
A felső két képen, hogy látni lehessen az arany oltár elhelyezkedése. Az apszisban felül a 12. századi császármozaik. Alatta a középkori aldachin és alatta az aranyoltár. Az aranyoltár alatt a kriptában padig ott fekszik Szent Ambrus (püspöksüvegben) jobbján és balján két ókeresztény mártír. foto saját.
Teszem majd föl és még a Szent Ambrus (San Ambroggio) Bazilikáról is sok van.
Amit én tudok.
1. Mint írtam: a milánói ókeresztény bazilikák 200 évvel idősebbek Ravenna templomainál. Mégis kevésbé ismertek: ennek az oka, hogy turisztikai szempontból elhomályosítják olyan világhírű épületek mint a gót milánói dóm, Bramante és Leonardo bazilikája Az utolsó vacsora freskója, Milano világhírű festészeti galériája és nem utolsó sorban a Milanoi Scala az operák operája... nem meg a Sforza család monumentális vára a számtalan műalkotásával, Viktor Emanuel bevásárlócsarnokáról meg nem is beszélve.... a turista ezeket csodálja nem az ókeresztény és római emlékeket.
2. Ravenna templomai, épüóletei késő római v. századi: pl. Galla Palicidia császárlány sírmléke és mozaikjai, arianus és ortodox keresztelőkápolna v. a Szent Apollonius Bazilika és vi. századi mint a Szent Vitus Bazilika. Addig milano ókeresztény bazilikái iv. századiak.
3. Három korra oszlanak milano ókeresztény emlékei:
1. Konstantin császár kora és építkezései, 300-as évek eleje (310 és 337 között): ebből a korból a Szent Lőrinc Bazilika maradt fenn (a Basilica major és a Basilica vetus elpusztult).
2. Szent Ambrus építkezései, 375-399 között: legszebb példája a Szent Ambrus Bazilika ami ma is sértetlenül áll, a Basilica Santa Maria Maggiore-t a gótika idején lebontották helyér e épült a felséges dóm, a San Nazaro in Brolo és a Basilica San Simpliciano is áll.
4. Későbbi bazilikák 400-as évek eleje: Szent Calimero Bazilika, Szent Vince temploma és Szent Orbán temploma.
Ezek közül a fontosabbakat magam is kifotóztam, egy hetet jártam Milanot, de nem elég a végignézéséra.... pedig az olaszok Olaszország legrondább városának tartják és ezek ellenére van ebben valami... túl németes és ez nagyon érződik. Ez nem Milano, ez Mailand.
Méghozzá egy egész sor, majd megírom Neked. Csak azért nem tudtál róla, mert két milánói épület elhomályosítja őket, az egyik a híres és monumentális gót milánói dóm a másik Bramante bazilikája és kolostora, amelynek ebédlőjének falán van Leonardo utolsó vacsorája.
.
"Ezek szerint bejártad egész Olaszországot, nemcsak a déli részt"
.
Igen és Dél-Itália úgy kapcsolódik Németország történelméhez, hogy a Hohenstauf dinasztia idején 1194 és 1266 között, a Német-Római Birodalom "fővárosa" (helyesebben császári udvara és kormányzati központja) Szicíliában volt, egész pontosan Palermoban, Cataniában és Roccavaldinában (képek róla később). A Hohenstaufok szakrális központja és eredeti temetkezőhelye pedig Monreale (szintén Szicilia, Palermo fölött).
.
A másik Dél-Itáliai német kapcsolat pedig 10 év mikor is a magyar király és német-római császár III. (VI.) Károly (pl.Pragmatica Sanctio) uralkodott Szicília felett, de ekkor a központ már Bécs.
.
Észak Itália pedig végig a Német-Római császárok fennhatósága alatt volt egész a pápai területekig. Amíg a központi hatalom fel nem oszlott és az egymással rivalizáló (d'Este (Ferrara), Scaligeri (Verona, Padova), , Sforza (Milano, Parma)) hercegek uralma következett. Majd újra, csak a Habsburg Birodalomban csatlakozott É-Itália (Mailand, Turin, Venedig) vissza Németországhoz, illetve az Osztrák.Magyar Monarchiához amíg Garibaldi le nem nyúlta.
Más, ha már a Szent Ambrus bazilikánál tartunk, a 12. századi mozaik a bazilika apszisán a 12. századi mozaik egy német császárt ábrázol csak épp nem jut eszembe melyiket, szerintem valamelyik Staufot.
Erről nem tudtam, hogy Milánóban ilyen ókeresztény templomok léteznek, csak Ravennáról hallottam eddig. Ezek szerint bejártad egész Olaszországot, nemcsak a déli részt, jó ez a kép.
Milanoról annyit kell tudni, hogy tele van ókeresztény műemlékekkel is és ha a gót Milanoi dóm alapítását is tekintenénk, az még ezzel is csak a fiatalabb épületek között lenne.
A Szent Ambrus bazilika jól mutatja a Konstantin kori és azt közvetlenül követő építészetet.
Ha jól emléxem v. századi a templom. Itt a nartex (előudvar) látható és a bazilika két tornya közül az eredeti (a régi) a másik amit a gép nem tud befogni az 12. századi. foto saját
Ezt nem könnyű fényképezni, az arany fedőlemez kissé öregebb mint a honfoglalás, sajna üveggel van takarva és állandóan becsillogott, de talán egy két jobban sikerült saját fotó....
talán ezen több részlet látható ha fel tudod nagyítani.
Amikor a kódexlapokat kifotóztad a könyvtárakban ezeket kezedbe adták?
A Karoling kor kéziratai főleg bibliák és evangeliáriumok. A festők átalakították az ótestamentumi jeleneteket a korabeli történelem ábrázolására. Kopasz Károly első bibliája 851 körül készült. Az egyik képen Marmoutier apátság szerzetesei átadják az általuk illusztrált kéziratot a császárnak. Az uralkodó itt zenészek és a fő erények társaságában hárfán játszik, ez a ótestamentumi Dávid király ábrázolásaira vezethető vissza.
A második biblia 871 és 877 közt készült a Tournay melletti Szent Amand kolostorban.
A harmadik bibliát 870-ben rendelte meg, amikor házasságot kötött Richildisszel. Itt a képen trónján ül miniszterei és fegyverhordozói társaságában.
Eredetileg Nagy Károly tulajdona volt, a fia Jámbor Lajos 827-ben ajándékozta a soissonsi Szent Medárd kolostornak. Bizánci minták alapján készült. Az egyik miniatúrán ábrázolták az élet forrását, amelyhez egzotikus madarak és más állatok járulnak. Egy másik miniatúrán Szent Jánost ábrázolták.