Mégegyszer utoljára a COMPUMAP-r?l itt a topic-on. A többit esetleg magánban. Se kritizálni, se okoskodni nem akarok, de a véleményem összegezve az eddigiekr?l:
Azért reagáltam az els? hozzászólásodra, mert ezt írtad: "ami loggerkiértékelésre is jó bizonyos szintig, els?sorban az a vonatkozás érdekes, hogy kutyaközönséges Garmin GPS-b?l is tud hitelesitett loggerfájlt csinálni."
Abben az idézetben két állítás is van, mai nem igaz. Loggerkiértékelésre ugyanis kizárólag a loggerekhez járó az IGC által elfogadott programok alkalmasak, amiknek nem kevés el?írást kell teljesíteni. A COMPUMAP a logger által szolgáltatott igc file tartalmát rajzolja ki térképre, ami nem loggerkiértékelés. Hitelesített loggerfájl pedig egyedül a logger képes csinálni. Éppen attol lesz hiteles, hogy már az igc fájl elkészültekor tartalmaz egy security sort (G rekord), amit még a logger készít el.
3.2 G RECORD - SECURITY. The G Record verifies that the data has not been altered during
or following the flight. The FR manufacturer must provide a VALI-XXX.EXE program file to check
the integrity of the file with the security code. The security code must be generated by the FR, not
the computer extracting the flight data. Flight analysis software from sources other than the
manufacturer should ignore the detailed data in this record, but can use the G record as a marker
for the position of other data and records in the IGC file. All records must be included in the
security mechanism, except the H records which have the O or P source, and any L records which
do not have the Manufacturer ID (because some L records may be put in by the pilot).
Format of G Record:
G S S S S S S S S S S S S S S S CR LF
G S S S S S S S S S S CR LF
Description
Size
Element
Remarks
Security code
<=75 bytes
SSSSS
Valid characters alphanumeric
The G Record may be extended to multiple lines if necessary, and must not use any non-printing
character. Whitespace is often removed when ASCII files are transmitted across data
communication networks.
Az idézet forrása: APPENDIX 1 TO IGC SPECIFICATION FOR GNSS FRs:
DATA FILE STANDARD FOR GNSS FLIGHT
RECORDERS - THE *.IGC FILE FORMAT
Így nyilvánvaló, hogy ha egy navigációs eszköz outputja nem tartalmaz védelmet, akkkor azt nem is lehet utólag beépíteni, hiszen az output utólagos szerkesztése nem mutatható ki. Tehát a "tud Garmin track fajlt loggerkent kezelni" állításodnak nincs sok köze a valósághoz.
A programot nyilván azért vettem meg, mert elötte más gépén láttam müködni. Installálni is nyilván próbáltam csak nem sikerült. Állítólag a hibaüzenetett kellett volna Nektek postán visszaküldeni, amire kaptam volna egy uj floppy-t
"Repül?fedélzeti használatra" szerintem minden olyan progi alkalmatlan, ami laptop-n fut. Márcsak azért sem, mert a legtöbb repül?gépen ezek használatát leginkább tíltják. Ha ilyen célotok van, akkor PocketPC-n kéne gondolkodni, PalmOS, WinCE oprendszerrel.
A DOS meg egyszerüen kiment a divatból. 100-ból 99 gépen ma már nincs is, és a felhasználok többsége sem ért a kezeléséhez. Egyszerüen haladni kell a fejl?déssel. Nincs ma a világon egyettlen olyan DOS-s program sem, amivel piacot lehet hodítani.
Bocs a hosszú hozzászólásért. Ebben a témában ez lesz az utolsó igérem.
A vitorlázórepül? ranglistával kapcsolatban a legújabb fejlemény, hogy a http://www.pilota.index.hu/ címen megjelent egy cikk a széles közvélemény tájékoztatására.
Ja igen, meg egy felvetesre nem reagaltam. Nem tudom, hogy a repulogepfedelzeti felhasznalasra szant programnal mi elonyt nyujt a kozismerten "szuperbiztos" Windows. A DOS alap biztonsagos es olcsobb hardveren is elfut. Szolgaltatasai ugyanazok, mint a windows-e (legordulo menuk, telefongombok, klaviatura nelkuli uzem), csak az ablakokat nem egymas fole nyitogatja. Viszont a program olyan szolgaltatasokkal rendelkezik, amik pilotak igenyei szerint keszultek es nem autos celra, mint a most kaphato konkurrensei. pl. mutass egy konkurrenss programot, ahol 9 kulonbozo terkepet tudsz egy-egy egerklikkelessel valtani. Igaz, hogy a konkurrens programoknak nincs 9 valtani valo terkepuk, a COMPUMAP-nek az araban vannak a 1:200 000 -tol 1: 200 000 ig terjedo repulo es foldrajzi terkepek, a fordulopont adatbazisok, a megkulonboztetett legterek stb.
Ha a fiokodban van a program, akkor nyilvan nem installatad fel, akkor honnan tudod, mit tud.
Egyebkent a regebbi kereskedelmi valtozat meg nem tartalmazta a loggerre vonatkozo reszt, mert meg nincs a VTSB altal jovahagyva VMK-hoz. Pontosan ott van a kotelhuzas targya, hogy hogyan lehet a vedetlen Garmin trackfajlt vedette tenni. Erre az uj valtozatban van egy megoldas, most azt vizsgaljak, be lehet-e csapni. De nem is allitottam, hogy mar jovahagyott, csak azt, hogy tud Garmin track fajlt loggerkent kezelni, mert tud.
Megbántani sem akarlak, és antireklámot sem szeretnék csinálni nektek de azért arról a progiról had mondjak pár szöszenetet.
Azon kevés programok közé tartozik, amikért pénzt adtam az életben. (Remélem a BSA nem olvassa a topicot). És egyben az egyetlen program amit soha sem sikerült elindítanom. Azóta is a fiókom alján hever. 3-4 éve még biztos nagy szám lett volna, de manapság a platformjával együtt (DOS) kicsit túlhaladt rajta a világ.
Ami pedig a logger kiértékelés témakörét illeti: loggerkiértékelésre nem alkalmas, és hitelesített loggerfájlt sem csinál. Kiértékelni ugyan lehet vele, de azt egy sima text editorral is lehet, mivel a Garminoknak is van text kimenete, csak nem SZABVÁNYOS. Ennek az az oka, hogy a kimenetében nincs semmilyen szabványos titkosítás ami pl egy igc filében benne van. Egy igc fájlban egyetlen karakter megváltoztatása is kimutatható. A Garminét viszont tetszőlegesen lehet szerkeszteni. Sőt a legtöbbe adatot is lehet visszatölteni, ami az IGC loggerekre vonatkozó szabvány is tilt.
A Garminok versenyen való használata csak egy átmeneti állapot azok számára akik annó ilyent vettek és még nem váltottak logerre. Egyébként jövőre már a klub kategória kivételével kötelező lesz a logger használata.
Mégegyszer nem bántó szándékkal irtam a hozzászólásomat, pusztán a tényszerű tájékoztatás volt a célom a topic olvasói számára.
A kéréseid szinte már teljesültek is. A ranglista ugyanis a nemzetközi ranglista elveinek egy az egyben történő átvételén fog alapulni. És pontosan az utolsó 3 év eredményei alapján határozza meg a ranglista helyezéseket, mint ahogy azt a korábbi hozzászólásomkor említett címen található rövid tájékoztatóból ki is derül.
Ami a válogatott keretet illeti az előzetes ranglista első 10 helyezettjéből kerül ki a 2001 év 7 válogatottja úgy, hogy a két kieső közül az egyok sajnos már nem él (Halasi Gábor), a kettő pedig már bár hosszú évekig kerettag volt annó, már a válogatottságtól visszavonult egy ideje (Dr. Nagy Sándor, Kassai Béla). Egyébként a 13. helyig bezárólag mint az utóbbi évek kerettagjai szerepelnek.
1 Gulyás György
2 Halász László
3 Szabó Péter
4 Verebélyi Zoltán
5 Halasi Gábor
6 Kubitsh György
7 Bartolf Richárd
8 Dr. Nagy Sándor
9 Marosi Péter
10 Kassai Béla
11 Laurinyec Sándor
12 Nagy Gábor
13 Varga Tibor
Ez több dolgot is jelent. Egyrészt nem annyira rossz a kerettagok válogatása, mivel az a nemzeti dobogósaiból kerül ki jórészt. A másik hogy a tervezett ranglista is nagyjából híven tükrözi az erőviszonyokat.
Ezen a topicon még nem csináltam rekámot magamnak, úgyhogy gyorsan pótolom, amig sokan vannak. Létezik egy COMPUMAP Navigátor nevű repülésorientált atlasz, mozgótérkép és útvonaltervező program, ami loggerkiértékelésre is jó bizonyos szintig, elsősorban az a vonatkozás érdekes, hogy kutyaközönséges Garmin GPS-ből is tud hitelesitett loggerfaájlt csinálni. Versenyen már ki lett próbálva, az nem nagy kunszt. Most megy a körbeszaglászása, hogy MVK-ban és koszrutávnál is használható legyen, talán jövő évadban már ez is meglesz.
A loggeren kivüli dolgokról a rsézleteket a
www.politext.hu
cimen tudhatjátok meg, röviden csak annyit, hogy 1:200 000 katonai topotérképekre és 500 000-es léginavigációs térképekre épül, de a felhasználó is bővítheti, úgyhogy ha valaki Dél-Afrikába vagy Új-Zélandra megy, az sem gond.
Sziasztok!
Pl en sem vagyok ocsenyi!
Errol a ranglistarol viszont orommel hallok! Szerintem jo otlet, de persze akkor lenne igazan ertelme, ha mondjuk ez alapjan vallogatnak ossze a valogatott keretet. Ugyanis ez a mostani belterjes malev valogatotnak semmi ertelme! Szerintem kene egy ilyen ranglistat csinalni, amin az emberek elmult 2-3 evi erdmenye sulyozva szerepelne, (ugyanugymint a vilagranglistan) es ez alapjan lehetne pl nemzetire menni, vagy valogatottba jutni, tamogatast kapni, kulfoldi versenyre menni. Igy sok ertelmet latnam.
Látom kicsit megmozdult a topic. Próbálok rajta egy új témafelvetéssel én is lökni egyet. A téma: vitorlázórepülő ranglista.
A lényeg röviden. A Fejcsi (Fejes Attila) kezdeményezésére újra felvetődött az ötlet, hogy kéne magyar vitorlázórepülő ranglistát csinálni. Annál is inkább, mivel erre már több nemzetközi példa is van. A terv, hogy a nemzetközi, illetve francia lista elveire alapulva szeretnénk a listát megalkotni. Erről múlt szombaton tartottam egy kis tájékoztatót a VTSB-n, melynek az anyaga a http://www.elender.hu/~rumpler/ranking/index.htm
címen megtalálható, sőt le is tölthető.
További fejlemény, hogy a január végi VSZB-re meghívtak, ahol szükebb szakmai körben a ranglista részletesebb megvitatása várható. Addig is a fenti címen az aktuális információkar igyekszem kitenni.
Namostan én is józsi vagyok, és nem ugyanott.
mindent egybevetve én valószínű fogok itten is repülni, de csak halikopterrel, uh-1-el.
amennyiben sikerül néhány képet csinálni róla, akkor közkinccsé tudom tenni, de nem itt, hanem emilen.itt ugyanis fogalmam sincs, hogy hogyan lehet ilyet csinálni. műszerfalfotót biztosan tudok csinálni, még repülés közben is.
a repülésről, meg a hullámról csak azért kérdeztem, mert érdekel, repülni nem tudok hazamenni.azt majd jövőre, ha itt befejezem a küldetést. addig is marad a duma a dolgokról.
Node Pimpi, szezonon kivul vagyunk, mit meseljenek az emberkek. Klaus Ohlmann meg nem topictag:)
A hullamtabor iden Fejcsi maganszama lesz. Nala erdeklodd meg az arakat, de nagy vonalakban annyit, hogy fix beugro van az elejen ami letszamfuggo. Asszem 10 lesz egy vontatas, vagy mi(?). Gepet illik magaddal vinni, bar jo pe'ze'r biztos azt is berelhetsz tole. Rpisti tud neked segiteni ami a telefonszamokat illeti.
A versenyeket szerintem meg majd csak mostanaban kezdik kiirni. Indulni akarsz valahol?
Odakint nem tudsz repulni? Ugyanott vagy ahol a "Draga pilotam, Jozsi" van?:)
Udv,
Na csákó mindenkinek.
Nem nagyon töritek magatokat az itteni levelezéssel, pedig biztosan lenne miről írogatni. Pl mi lesz a helyzet az idei hullámrepüléssel? Meg mi lesz a gépekkel. Hol lesznek versenyek, meg hol lehet majd repülni?
szóval csupa mellékes dolog.
őcsényiek, mi lett a klubközgyűléssel, meg volt, vagy csak lesz, mert itt minden nap egyforma, aztán csak a napozásra jut idő, a naptárnézegetésre nem
azért egyszer csak hazajutok
pimpi
Az márpedig annyi az ujság szerint. De ez igazábaól a projektbe való bezsálási költség, előjegyzési ár. Kb egy fél tucat jelentkezőnél tartanak. Hiába: kis pénz kis foci, nagy pénz....
Ne felejtsd el, hogy ez nem egy hetkoznapi masina!! Ebbe igyekeztek belegyomoszolni minden tudast ami csak osszegyult az elmult nehany evtizedben. Gondolok itt a kulonleges anyagokra (ekkora szarnyat eleg nehez mereven tartani) es az aerodinamikara (tobbezer gepora a szamitogepes modellezeshez, no meg egy kis o'cso' szelcsatornateszt). A gyartastechnologiajahoz is ujat kellett kitalalni, mivel olyan vekony profilt valasztottak, hogy a hagyomanyos fotartogyartast mar nem lehetett kivitelezni.
Szoval ez a gep a vitorlazorepules forma1-e. A mi szempontunkbol ugyanazt a szerepet tolti be ez is:uj technologiakat hoz amivel olcsobban, nagyobbakat tudunk majd repulni.
Csak gyozzuk kivarni:)
Udv,