Precíz helymeghatározásra ugyan nem alkalmas, de az utolsó váltó után számolni kell a szelvényköveket és még egyet rászámolni a biztonság kedvéért.
Így a 700 méteres teher utolsó járműve is lejön biztosan az utolsó kitérő irányban álló váltóról, pedig a tükörben sem látszik az utolsó kocsi, mert a pálya időközben kanyaroghat is, de a szelvénykövek mindig kéznél vannak.
És ebből mi következik? Tudja, hogy a vonat az eddigi utolsó kitérő állású kitérőről is lehaladt. De honnan tudja, hogy az állomásból kihaladt? Honnan ismeri fel a kijáró vonat vezére a háttal álló első bejárati jelzőt?
Igen, az a kérdés, hogy a vezér honnan tudja, hogy a vonat vége lejött az utolsó váltóról. Amit ő lát, hogy a vége már nem kanyarodik, az őrház mellett már elment, fogynak alóla a váltók, tőle balra egy jelző vörös fénnyel világít. Ebből ő honnan tudja, hogy mehet az alkalmazható legnagyobb sebességgel?
A jelzési kép értelmezése felől közelítve a kérdésedet...
A sebességjelzési rendszer szerinti 40 km/h vége volt az eredeti kérdés. A jelzésrendszerben szabály a 40 km/h végét nem definiálja. Hogy más esetekben, más korlátozás meddig tart, az teljesen más kérdés. Mellesleg: a "Szabad az elhaladás" jelzés nem tartalmaz sebességkorlátot.
A masiniszta feltételezi, hogy a nyílt pályán már nincs sebességkorlátozás, különben ki lenne tűzve és/vagy értesítették volna róla. Ugyanezt feltételezi az egyenes irányba álló váltókról is. Tehát, ha a vonat vége áthaladt az utolsó kitérő állású váltón, akkor már nincs olyan ok, ami miatt szükség lenne sebességcsökkentésre.
Tudom, csupa csupa feltételezés és hátulról előre gondolkodás és hátulról belemagyarázás amit mondok.
De lehet, hogy félreértettem a kérdést, és azt akartad tudni, hogy a gyakorlatban honnan tudja, hogy a vonat vége már átjött az utolsó váltón?
Az ajánlott irodalmat köszönöm, bele fogok olvasni.
Jogos, amit írsz. Ebben az esetben egy szabályzat lejjebb veszi azt, mint amit elbírna. (Nincs itthon a táblázat, de valami olyasmi a címe ennek az oldalnak, hogy kitérőkön alkalmazható sebességek.)
48-XI- kit. 50-nel járható, mert a megendhető oldalgyorsulás 5x km/h esetén lépi át a maximális értéket. Ha tehát egy db. kitérő állású 48-XI kit. fekszik a kijárati vágányútban, akkor a vonat azon 50-nel járhat ki pl. nem biztosított állomáson, ahol nincs kijárati jelző?
Tehát az eredeti "Mi oldja fel?" kérdésre én azt mondanám, hogy a sebességcsökkentés okának megszűnése oldja fel.
És szegény masiniszta honnan tudja, hogy a sebességcsökkentés oka megszűnt? Mi tájékoztatja róla és hogyan? (v.ö. vonalismeret nélküli vonattovábbítás)
Ebből az jön le, hogy 40-nel a köv. bejárati jelzőig, mert hiába a pálya, a váltó, a jármű sebessége, a legkisebbet kijelöli a jelző.
Nem egészen. Alapértelmezésben a vonatokat a menetrendben előírt sebességgel kell továbbítani. Ezt veszi lejjebb egy bizonyos szakaszra (szakaszokra) az általam nem pontosan idézett és erősen tömörített F2 szabály. De ez csak egy adott szakaszra (váltó) vonatkozik. Mivel a vonatba beletartozik az első és az utolsó jármű is, ezért a vonat elejével már ennyivel szabad ráhajtani a korlátozott szakaszra (váltó) és a vonat végével csak ennyivel szabad rajta átmenni (és természetesen a vonat többi részével is).
De mivel megszűnik a korlátozott szakasz, ezért újra a menetrend szerinti sebességgel kell továbbítani a vonatot.
A jelzési kép értelmezése felől közelítve a kérdésedet számomra ez úgy jött le, hogy 40-el kell érkezni, elhaladni mellette, áthaladni az utána következő váltókon, és ha adott előjelzést a következő jelzőre, csakis akkor kell a felső fény alapján továbbközlekedve közelítenem a következő jelzőhöz. Ha nincs egymással szerkezeti függésben, akkor azt a vonal/állomásismeretből úgyis tudnom kell és aszerint veszem figyelembe.
Pl. Rétszilasról Mezőfalva felé nem kell 20 km-t 40-el ballagni, ha 100-as a pálya.
Tehát az eredeti "Mi oldja fel?" kérdésre én azt mondanám, hogy a sebességcsökkentés okának megszűnése oldja fel.
Alapértelmezésben 40-re építik őket, al- és felépítmény, illetve felsővezeték szempontjából. De hogy pontosan, hol is szerepel ez a bűvös szám, azt valahol a MÁV Műszaki és Üzemi Szabályzat című barnaborítós (vagy azóta már esetlegesen más színben vagy más néven kiadott) könyvben kellene keresgélni, de azt is lehet, hogy ez sem tartalmazza. Esetleg valamilyen ma is érvényben lévő száz éves MÁV-Szabvány írhatja elő, amit a MÁVTI (beleértve elődeit és utódait) naponta használ, de a végrehajtás sosem olvasta.
Ha valamilyen okból kifolyólag nem tudja teljesíteni a 40-et, akkor a havonta kiadott lassújelkimutatásban szerepeltetik és kitáblázzák, ennek megtörténtéig Irásbeliket osztogatnak és ha van raktáron, akkor kitáblázzák :)
A kitérő irányban álló kitérőkön alkalmazható sebességeket a Műszaki Táblázatok Pályás fejezete tartalmazza. Ez erősebb szabály mint az, hogy a jelző meghaladása után "nem szokás egyből gyorsítani". (F2 is azt mondja, hogy pálya, jelző, jármű, rendelkezések sebessége közül a legkisebbel kell menni)
De ha ez így nem érthető, akkor mondok pár példát:
Közös kijárati jelzőn egy zöld fény.
Nem átmenő fővágányról mennyivel haladunk ki és meddig megyünk annyival?
Közös kijárati jelzőn egy vörös fény.
Írásbeli rendelkezés a jelző használhatatlanságáról és a kézijelzés adásáról.
A bakter adja a "Szabad az elhaladás" jelzést a jelző mellett szabályosan.
Menesztés után meddig mennyivel haladhatunk átmenő és nem átmenő fővágányról?
Vegyük figyelembe, hogy a vágányutat lezárták, csak a jelzőkezelés nem lehetséges!
Pótkérdés:
A kijárati jelző után önműködő térközös pálya követekezik.
Mennyivel haladunk az első térközben?
Ugyebár nem kaptunk előjelzést a következő térközjelzőről, de a VB felveszi a zöldet.
A vonat végét mennyivel húzzuk el a vörös kijárati jelző oszlopa mellett?
Nagyon bugyuta kérdéssel hozakodnék elő megint. (Nem vagyok szakember, csak vasútrajongó/modellező ezért talán megbocsájtható).
Adott egy állomásközi közlekedésre berendezett vonal. Az egyik állomáson a kijárati jelző 40km/h-val engedi a kihaladást, mert kitérőben, 40 km/h-s váltón van kijárat.
A kérdésem az lenne, hogy mi oldja föl a 40-es jelzést, mert - gondolom - biztos nem a következő állomás bejárati jelzője.