Sokunk gyermekkorát idézik ezek a képek, melyeket sokan szívesen nézegetünk: milyen is volt akkor a vasút, amikor még komoly teherforgalom volt, a járműpark a jelenleginél sokkal színesebb és nagyobb darabszámú volt. Az Interneten - és a fórumokban is - szinte vadászni kell ezekre a képekre, ez a fórum az ilyan képek gyűjtóhelye lehet.
"Készült a budapesti Ganz gyárban. A magyar gépipar rohamos fejlődése, térhódítása a legszámottevőbb bizonyítéka annak,
hogy erős akarattal, szaktudással és természetesen kellő vállalkozási szellemmel lehet teremteni magyar ipart,
s nemcsak kiszoríthatjuk az idegen gyártmányt, hanem messze az ország határain túl is versenyképessé tehetjük iparczikkeinket.
Alig négy éve, hogy a budapesti Ganz-féle vasúti kocsigyárban elkészült az első motoros vasúti kocsi, mely az „Alföldi első gazdasági vasút'
keskenyvágányú pályáján Kovácsháza és Csaba között, a kezdet nehézségeivel küzdve tette meg próbameneteit. Számos ellenvetés,
kicsinylés daczára, mondhatni lépésről-lépésre kellett néhány erős meggyőződésű, kitartó szakembernek a gépberendezés hibáit, kezelésének
nehézségeit megismerni és kiküszöbölni, míg végre 1903 márcziusában az akkori kereskedelmi miniszternek egy próbameneten már
meglepően szép eredményt mutathattak be. Azóta rövid három év telt el, s ma már több mint száz Ganz által készített motoros kocsi van üzemben,
részben hazai vasutakon, részben Németországban, Szerbiában, Bulgáriában, Romániában és Oroszországban.
Sőt nemrég szállítottak egyet Francziaországba és Angliába, hol próbameneteket tartottak vele, s azután elküldték az Oczeánon át rendeltetési helyére, Floridába.
Az összes eddig gyártott motorkocsik között azonban legérdekesebb az orosz czár szalonkocsija, mely most készült el, s mielőtt útnak
indították, szakkörökben általános érdeklődés tárgya volt."
Az írás többi része több érdekes részletet tartalmaz, érdemes elolvasni, mert olyan dolgokat tudhatunk meg, amire soha nem is gondoltunk volna
Például:
A kocsi 75 kilométer óránkénti sebességgel járhat és két 50 lóerejű gőzmotor hajtja, melyek a kocsi alatt az első forgóvázba vannak beépítve olyképen, hogy egymástól teljesen függetlenül hajtanak egy-egy kerékpárt.
„Legérdekesebb azonban a kocsi végén levő ládaszerű kis perron, melyben egy fegyveres kozák fog állni, megfogódzva a kocsi falára erősített fogantyúban oly módon, miként a díszhintókon a lakájok állanak a kocsi felé fordulva. Ez a katona állandóan benéz a terembe, mintha csak az lenne a feladata, hogy a czárt a kiséret tagjaival szemben is őrizze.”
Az írás teljes terjedelemben a mellékelt képekkel együtt:
. A pécsi vonalat erôteljesen átépítették, a nyomvonalat is megváltoztatták. Nem lehet esetleg, hogy a kép a régi vonalon olyan helyen készúlt, ahol ma már nem megy vonat?
Az első kép szerintem Bükkösd és Abaliget között készült, méghozzá a régi nyomvonalon - ahogy rézgaras is írta. Kb ott, ahol most nemrég a kőbányai iparvágány készült. Ezt arra alapozom, hogy jobbkéz felől a fák lombjai alatt látható egy pici víztükör, ami a Bükkösd patak lehet. Továbbá igen beszédes a szemközt domb tetején látható magas fehér toronyszerűség, ami az ércbánya V. sz. aknájához igen csak hasonlít. Nem tudom az pontosan mikor épült, de talán akkoriban készülhetett, lévén az utólsó akna volt a sorban. Persze, lehet, hogy az csak egy flt az ég és a füld találkozásánál. :-)
A második az épület és az ív alapján lehetene akár Abaliget is, csak a mögöttes domb nem passzol....szóval mégsem az. Mint ahogy Sáregres biztosan nem!!
De az 50 -as vonal is lehet, ott is vannak dombok, ívek, patak rendesen.
Lásd: "Soproni vasutas képeskönyv 1937-1987", 20. oldal alsó kép. A képen a keresett házikó, előtérben a cukorgyár egyik gőzöse. A könyv függeléke tartalmazza a mozdony teljes életét.