Keresés

Részletes keresés

Tom_ Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3018
Néhány vasárnap délutáni kép. Kezd olvadni.
skaloz Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3017

De a saját hajó meg ember úgy látom, fogyóeszköz ;-)))

 

Na, azért nem így van! Az ember nem fogyó, és nem eszköz! Azon kívül a hajóknak sem lett különösebb bajuk, csak vissza kellett tenni őket a vízre, a bejáróhíd helyett meg csináltunk másikat (az is vízügyes volt egyébként)

Előzmény: BBlack (3003)
skaloz Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3016
Az az igazság, hogy elég nagy keveredés van a kifejezésekben: tábla, kapu, tiltó stb., és mindez szinte ugyanazt is jelentheti. A zsilipeket tudomásom szerint tiltókkal vezérlik, ami rendszerint egy felhúzható elzáróelem a beömlő csatornában. A felhúzás mértékével szabályozható a beömlő vízmennyiség.
Előzmény: TTAMAS (3015)
TTAMAS Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3015

Erre írtam:

 

"Tudomásom szerint van olyan működő zsilip, ahol víz alatti kapukat nyitnak ki a feltöltéskor. "

 

Ez kajakkal nagyon durva lenne...

 

 

Előzmény: skaloz (3013)
skaloz Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3014

Akit érdekel, a Tiszalöki Vízlépcső gáttábla-pillér kialakítása:

 

 

Előzmény: BBlack (3010)
skaloz Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3013

Hát ha felülről töltenék, akkor mindenki vizes lenne, a hajók meg elsüllyednének!

Egyébként a zsilipkamrák töltése a felvíz felől, és majd minden esetben vízalatti csatornákkal történik.

Előzmény: TTAMAS (3008)
zjakabfi Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3012
Akkor elértük a 2002-es maximumot. Most cél a 2001-es maximum a 91 cm elérése és túlszárnyalása. A 2004-es legmagasabb vízállás a  82 cm nem lehet már gond!
Előzmény: BBlack (3009)
BBlack Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3011

Én viszont sokat zsilipeltem kajakkal. Na ott nagyon is számít, hogyan töltik fel a zsilipkamrát.

 

Na igen, kajakkal-kenuval valóban nem mindegy. Hacsak nem bele van tervezve mint mesterséges vadvízi szakasz... :-)

Előzmény: TTAMAS (3008)
BBlack Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3010
Attól függ, mekkora. Küldd el az indexes címemre, aztán ha nem fér bele, majd kitalálunk valamit.
Előzmény: skaloz (3006)
BBlack Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3009

Már most. 78!

 

Előzmény: zjakabfi (3007)
TTAMAS Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3008

Kishajóval egyébként még nem zsilipeltem, csak nagyokkal, azokon nem sokat lehet észrevenni a mozgásból a feltöltés alatt.

 

Én viszont sokat zsilipeltem kajakkal. Na ott nagyon is számít, hogyan töltik fel a zsilipkamrát. Egyenletesen elosztva, alulról felfelé.

Előzmény: BBlack (2997)
zjakabfi Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3007
Kiváncsi vagyok az olvadás mikor jelentkezik a balaton vízszintjében. A Velencei tó kapott már tegnap +1 centit, ott 114 a vízállás. Bár ott a lemaradás is nagyobb, hiszen ott az alsó szabályozási szint 130 cm.
skaloz Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3006
Majd megpróbálok valami használhatóbbat előkeríteni. Ide tegyem fel,, vagy küldesz címet?
Előzmény: BBlack (3005)
BBlack Creative Commons License 2005.02.14 0 0 3005
Megnéztem a honlapotokat, van fenn fotó az alvízi elzáró táblákról. Viszont sajnos a metszetrajzok annyira le vannak kicsinyítve, hogy alig lehet kivenni rajtuk vmit...
Előzmény: skaloz (2999)
BBlack Creative Commons License 2005.02.13 0 0 3004

Azért korszerűbb, mert a vízbeáramlás egyenletesebb, így kisebb a hajók biztonságát veszélyeztető örvénylés.

Illetve - gondolom - a nyílások elhelyezésével bizonyos mértékig irányítható is a vízsugár.

 

A monográfia 90 gépelt oldal...

 

Akkor nem kérem, hogy szkenneld be nekünk :-)

 

Alkalmasint beszkennelek majd egy metszetet vagy egyéb ábrát valamelyik szakkönyvből.

 

Köszi!

Előzmény: Törölt nick (3001)
BBlack Creative Commons License 2005.02.13 0 0 3003

...ha találok egy jó képet róla, akkor felteszem.

Köszi!

 

...az üzem hajói a parton...

...a vészleállási hullám által veszélyeztetett szakaszon idegen hajók nem tartózkodhatnak...

De a saját hajó meg ember úgy látom, fogyóeszköz ;-)))

 

Na, azért a becsei zsilipben, ha rendesen megengedik a vizet, igencsak kell kapkodni nagyhajókkal is.

Ott még pont nem voltam... ;-)

 

Előzmény: skaloz (2999)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.13 0 0 3002
A tiszalöki zsilip 50 éves, voltaképp a hajózsilipek már 100 évesnél is régebbi szerkezetek voltak a tervezése idején és azt hiszem, a tervezői igencsak odafigyeltek a korszerű technika alkalmazására.

Alkalmasint beszkennelek majd egy metszetet vagy egyéb ábrát valamelyik szakkönyvből.
Előzmény: skaloz (3000)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.13 0 0 3001
Azért korszerűbb, mert a vízbeáramlás egyenletesebb, így kisebb a hajók biztonságát veszélyeztető örvénylés.

A sodorvonal a tihanyi parttól mintegy száz méterre lehet, a legnagyobb vízmélységek vonalában. Az északi bójasor a 4 m-es vízmélységen, a déli a 2 m-esen van kihelyezve, e kettő között az északi oldalhoz közelebb.

A monográfia 90 gépelt oldal, a VITUKI kiadványa, 1973-ból. És persze ehhez jönnek a grafikonok, adatok.
Előzmény: BBlack (2997)
skaloz Creative Commons License 2005.02.13 0 0 3000

korszerűbb az a megoldás, amikor a betonszerkezetbe vannak beépítve a bevezetőnyílások

 

Hát a korszerűség elég tág kategória, ha azt vesszük, hogy a tiszalöki hajózsilip az 50-es években már így épült.

 

csak nagyokkal, azokon nem sokat lehet észrevenni a mozgásból a feltöltés alatt.

 

Na, azért a becsei zsilipben, ha rendesen megengedik a vizet, igencsak kell kapkodni nagyhajókkal is.

Előzmény: BBlack (2997)
skaloz Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2999

Huhh, ezt szívesen megnézném egyszer :-)

 

Sajnos garantálni nem tudom, mert nagyon sok mindentől függ, főleg a vízszintkülönbségtől, de ha találok egy jó képet róla, akkor felteszem.

 

A vészleállásról:

 

Hál' csak végeredményt láttam (még a 80-as évek elején), az üzem hajói a parton (az erőmű felett vannak kikötve, nem kell nagy hajókra gondolni, inkább csónakok kategória), egy tanyahajó bejáróhídját, ami az erőmű alatti részen volt kikötve (vagy 300 m-re) össze-vissza görbítette, szóval ilyenek. Az ok pedig: egy madár egy alumínium drótot ejtett a magasfeszültségű vezetékre, rövidzárlatot okozva ezzel, a védelem meg működött. AZóta ekkora méretű leállás nem volt, kisebbek előfordultak, de azok nem voltak ennyire látványosak.

 

Egyébként - itt nálunk - a vészleállási hullám által veszélyeztetett szakaszon idegen hajók nem tartózkodhatnak, így elvileg az ebből okozott kár lehetősége minimális. A távolabbi részeken ugyan hat még a hullám, de az már ott nem igazán veszélyes.

Előzmény: BBlack (2998)
BBlack Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2998

A hajózsilip feltöltésekor a töltő-ürítő rendszerben kialakuló nyomásváltozás a vizet a biztonsági nyílásokon 2-3-4 m magasságba is képes fellőni, mint egy gejzírt.

 

Huhh, ezt szívesen megnézném egyszer :-)

 

A kosütés az erőmű vészleállásakor a leglátványosabb (szerencsére nagyon ritka).

 

Tényleg szerencse :-) Szemtanúja is voltál már ilyennek? Mi volt a vészleállás oka (már ha publikus)?

 

És mit csinálnak, ha éppen van vízijármű a közelben, és már nincs idő megvárni, míg elhúz? "Járulékos kár?"

Előzmény: skaloz (2996)
BBlack Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2997

Aha, stimmt. Valakitől hallottam még régebben, hogy zsilipeknél a kapus megoldásnál korszerűbb az a megoldás, amikor a betonszerkezetbe vannak beépítve a bevezetőnyílások, de azt nem fejtette ki, hogy miért korszerűbb. Erről jutott most eszembe, hogy biztos azért, mert a betonszerkezetbe egyúttal csillapító berendezést is be tudnak építeni, ami kapuknál nehezen lenne megoldható (megoldható egyáltalán?).

 

Kishajóval egyébként még nem zsilipeltem, csak nagyokkal, azokon nem sokat lehet észrevenni a mozgásból a feltöltés alatt.

 

Tudsz esetleg olyan helyet a neten, ahol zsilipek metszetrajzát és a feltöltési módszereket meg lehetne nézni?

 

Más. Hol van a sodorvonal a Tihanyi-szorosban? Van esetleg szinttérképed a Balatonról? A Muszkalay-monográfia milyen terjedelmű; elérhető valahol a neten? Most már komolyan kíváncsi lettem rá :-)

 

 

Előzmény: Törölt nick (2994)
skaloz Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2996

Néhány érdekesség a témához:

A hajózsilip feltöltésekor a töltő-ürítő rendszerben kialakuló nyomásváltozás a vizet a biztonsági nyílásokon 2-3-4 m magasságba is képes fellőni, mint egy gejzírt.

A kosuütés az erőmű vészleállásakor a leglátványosabb (szerencsére nagyon ritka). A turbinák védelmi rendszere igen rövid idő alatt képes üzemzavar esetén elzárni a nyílásokat a szerkezet védelme céljából. El lehet képzelni, hogy 300m3/sec áramló vízmennyiség másodperc alatti lezárása mit tud művelni! A közelben semmilyen vízijármű nincs biztonságban a méteres, többméteres hullámoktól. Szerencsére nagyon ritka jelenség, főleg, hogy egyszerre minden turbinát így kelljen lezárni.

Előzmény: Törölt nick (2994)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2995
... még soha nem sikerült megfigyelnem a víztükörkilendülést... amit írsz, az irtó érdekes.

A Tihanyi-szorossal kapcsolatban a monográfia leírja, hogy a mérési időszakban, a hatvanas évek során többször mértek a sodorvonal közelében az 5 m-es vízmélység vonalában, később pedig a 4 m-es vízmélység vonalában, mert a forgalom zavarása miatt ki kellett költöztetni a mérési pontot a hajózóútból. Mindenesetre a főbb megállapítások a következők voltak:

A sodorvonali sebességmérések az 5 m-es vízmélységű mérőhelyen mért értéknek jellemzően kétszerese volt.
A 4 m-es vízmélységben mért sebesség a korábbi 5 m-es mélységű mérőhelyen észlelt sebességek kb. 75%-a volt

A sodorvonalban mért eseti maximális sebesség 1,4 m/s volt közepes szélsebesség mellett. Valószínű. hogy ritkán, szélvihar idején 2 m/s sebesség is kialakulhat itt, de ennek mérése biztonsági okok miatt nem történhetett meg, egyszerűen a hullámzás miatt életveszélyes lett volna.

Nyilván ezek az adatok csak kiemelések, lényegesen több részlet található a könyvben.
Előzmény: edesviz (2992)
Törölt nick Creative Commons License 2005.02.13 0 0 2994
A töltő-ürítő rendszerben kialakuló kosütés elsősorban a szerkezetre veszélyes, mivel a nyomáshullám elsősorban a zárt vezetékben okoz(hat) károkat. A bevezetés vízalatti elrendezése és a bevezetések kiosztása azt a célt szolgálja, hogy az áramlás a lekötött hajókat ne hozza olyan mozgásba, amely károsdásukat okozhatná. A folyami, nagyméretű hajózsilipek, melyek elsősorban géphajók átemelésére szolgálnak, a kishajókra veszélyesek lehetnek, ezért különösképp be kell tartani a kezelő személyzet utasításait.

Előzmény: BBlack (2993)
BBlack Creative Commons License 2005.02.12 0 0 2993
??? Ezt most nem értem. Tudomásom szerint van olyan működő zsilip, ahol víz alatti kapukat nyitnak ki a feltöltéskor. Ezek szerint az a hajókra is veszélyes? Miért?
Előzmény: TTAMAS (2991)
edesviz Creative Commons License 2005.02.12 0 0 2992
Szia Robitcar,
tehát megjött az elsö délnyugati nyomás Szemesen, asszony, gyerek be a hajóba, két tizévkétévesgyerek a mosdóban. A nyugati molón egyszerüen keresztül folyta a viz.Öt-hat percen belül azt veszem észre, hogy az addig kikötött hajó a keresztmolóra nem merőlegesen hanem kb 30-45 fokkal elhajolva áll, és az orrával veri a mólót. Szél felöli oldalon melletem a Soponyai müanyag ötvenese ugyanigy áll. Valamennyire megfeszitettem a macskakötelet, eredetileg kb 25 méter volt, de a Soponyi hajójától nem tudtam, mert annak a bólyája sem tartott. Ugyanis az emelés után minden ellazult. A vihar akkor Szemesen kb 12 fát tört ki a kikötő 200 méteres körzetében. Gyakorlatilag az akkori kikötőmesterrel az összes hajót ujra kellett kötnünk.
A tihanyi folyáshoz meg annyit, az kb 1980-ban volt, valamilyen két futamos nagyhajós verseny két futama között, a ráinditásra várva a leszerelt hajón a a legnagyobb macskával kellett macskázni, és kb 2 -es félszélben a szélre álltunk a folyással szemben. A folyás iránya akkor délnyugati volt.

Édesviz
Előzmény: Törölt nick (2986)
TTAMAS Creative Commons License 2005.02.12 0 0 2991
Nem, az a hajók biztonsága miatt van.
Előzmény: BBlack (2990)
BBlack Creative Commons License 2005.02.12 0 0 2990

Vagy hajózsilipek töltő-ürítő rendszerében, ahol a zsilipmedencék töltő ürítő rendszerével a lehető leggyorsabban kell áttölteni 10000 m3 nagyságrendű víztérfogatot.

 

Ezek szerint emiatt próbálják a zsilipeket úgy megoldani, hogy a zsilipkamrát a vízszint alatt elhelyezkedő nyílásokon keresztül töltik fel, mielőtt a zsilipkapukat kinyitnák?

Előzmény: Törölt nick (2987)
BBlack Creative Commons License 2005.02.12 0 0 2989

Ugyanez a helyzet pl. szivattyúk előtt-mögött, hirtelen indításnál a kosütés előáll.

 

Igen, szivattyúknál indításkor jól lehet látni, hogy elég erősen megrándul.

Előzmény: Törölt nick (2987)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!