Keresés

Részletes keresés

k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49787

Szerintem össze tévesztesz a Vitray-val, ha jól emlékszem annak volt egy olyan müsora ahol mesélt

 

Vannak itt múzeulogusok, történészek, kutatók, én egy mezei amatőr vagyok, aki ráadásul nem is ért a vasúthoz

Előzmény: Divrotcé (49784)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49786

Jó, jó, de én mivel a kérdésed 600 mm-re terjedt ki ennek néztem utána

Előzmény: erdőszéli (49785)
erdőszéli Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49785

köszönöm a gyors reakciót.

 

idézek agy korábbi hozzászólásodból:

 

Krauss München (KrMu) 3827/1898; C-n2t+C-n2t ; 600 mm - már egyszer kitárgyaltuk

>> ??? DFB 108A+108B

>> ??? I. v.h. ki tudja, hol, mikor, miért?

>> 1923.03.27.: MÁV 399,201 (ex 108B); MÁV Északi Pályaudvar Építési Főnökség; átépít 760 mm-re

>> 1923: kölcsönadva Pallavicini Alfonz őrgróf Szilvásváradi Erdőgazdaság Erdei Vasútja

>> 1937.04.:  Budapesti Áruértékesítési Rt. (kereskedő)

>> 1937: Szállítási és kisvasútépítő Rt., Sümegi Bazaltbánya

>> 1943: Magyar Bauxitbánya Rt., Nyirád

 

akkor ez már esélyesen két gépet jelent. (a vasúton -ha nem is egy időben- dolgozott 3 motormozdony is)

 

a nyírádi bánya a negyvenes évek elején kötélpályás szállításra tért át, ami a kisvasúti szállítás végét is jelentette.

Előzmény: k.novotny (49780)
Divrotcé Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49784

No, akkor ezekből össze is jönne kilenc estére való mese.

Előzmény: k.novotny (49769)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49783

Ez ebben a formában nem igaz:-)))

 

A MÁV északi, illetve a Istvántelki főmühelyében lettek összerakva mozdonyok, ráadásul 375-ösök

Előzmény: sagia77 (49782)
sagia77 Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49782

Ezek gyárak. A MÁV egyetlen mozdonyt sem gyártott.

Előzmény: manhattani (49762)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49781

Meg nemsokára vettünk Bz-t is :-)

 

Mindenki tudta legalábbis vasúti berkekben azt, hogy az ABmot ideje lejárt. A világhirú járműgyártásunk nagy fellegvárában a Ganz-ban erre az időre képtelenek voltak egy olyan motorkocsi tipust kifejleszteni, esetleg megspékelve egy mellékkocsival, amely esetében nem kellett volna Bz-ket vennünk

Előzmény: manhattani (49777)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49780

találtam a spájzban egy 600 mm-es nyomtávú mozdonyt amely dolgozott a Sümegi Bazaltbányában, de arról nincs infóm, hogy ezt hivatalosan Samu-nak nevezték. (lehet, hogy csak becézték)

 

Vrabecz András, Apci akármilyen bánya, vagy mezőgazdasági, uradalmi birtokos rendelte meg az O&K-n keresztül 1911-ben a Mávagtól egy C-n2t 600 mm-es mozdonyt, amelyet a Mávag 1912.04.19-én számára leszállitott.

 

A mozdony számunkra ismeretlen időpontban Gróf Festetits Kristóf, Németládi uradalmára kerül, majd a 30-as években került Sümegre a Bazaltbányához.

 

A 40-es években a Magyar Bauxitbánya Rt. nyirádi telepén található, és innentől kezdve a mozdonynak nyoma veszett, azaz nem tudunk róla

 

Hogy ez e az a mozdony amire gondolsz azt nem tudom, de nálunk Sümegen ez az egy mozdony található 600 mm-en

 

 

Előzmény: erdőszéli (49779)
erdőszéli Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49779

karcsi, egy kérdés...

 

időpont: harmincas évek vége, negyvenesek eleje.

 

helyszín: sümeg-bazaltbánya máv átrakó - nyírádi bauxitbánya 600 mm-es kisvasút.

 

érintett vállalkozások: szállítási és kisvasútépítő kft. ill. magyar bauxitbánya rt.

 

és amit keresek: egy gőzmozdony, amit az iratok lazán csak SAMU néven kezelnek. van erről adatod?

 

köszönöm előre is a fáradozást!

 

 

Előzmény: k.novotny (49778)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49778

Szerintem még mindig nem válaszoltál a kérdésemre:-)))

 

A Mávag esetleg miért nem vette meg megörzés céljából az 1-es gyári számú mozdonyát??

 

Pedig ekkor nincs szocializmus, azaz az igencsak szidott átkos:-))

 

 A MÁV 1934.04.12-től félre állitotta, és két évig rohasztotta félre állitva, majd érdektelenség miatt 1937.04.10-én selejtezte, és ezáltal kénytelen volt eladni Félix Benő és Grünwald Adolf (milyen csiszta magyarok:-)) ) ócskavas kereskedőknek szétbontás céljából.

 

Magyarországon nagysebességű vasúti járművek fejlesztése folyhatott volna.

 

Ne röhögtess már ki:-)) A mai napig nincs kiépitve a nagysebbeségű vonal, és amikorra ez kiépül, addigra újból kissebességű lesz a környező országokhoz viszonyitva (nyugatra gondolnék, mivel állitólag arra tartunk)

 

 

Előzmény: manhattani (49777)
manhattani Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49777

Az igazi baj szerintem az, amikor a "társadalom", egyes döntéshozók ezt a tevékenységet akadályozzák.

 

Az a rendszer, és zászlóshajója, a MÁV épp így működött. Talán hogy a megőrzött járművek látványa ne emlékeztessen arra a kontrasztra, hogy a II. VH előtt gyakran világhíres vasúti járművek készültek, és aközött, hogy Magyarországnak villanymozdonyra is külföldi licencet kellett vásárolnia.

 

Ha a korábbi színvonalon folytatódik a vasúti járműfejlesztés, akkor a Szili licenc vásárlása idején Magyarországon nagysebességű vasúti járművek fejlesztése folyhatott volna. Ehelyett a Gigant született. Ja! Meg nemsokára vettünk Bz-t is :-)

Előzmény: rezgaras (49775)
manhattani Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49776

:-))))))

Előzmény: rm40 (49767)
rezgaras Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49775

Egy gyárnak, termelő üzemnek sem a korábbi termékeinek a múzeális megőrzése a feladata, hanem a tulajdonosok, részvényesek számára a profit biztosítása hosszú távon. Ha múzeális tevékenységet végeznek, azt akkor teszik, ha 1./ nem kerül sokba, azaz a tevékenység költsége teljes mértékben elhanyagolható a főtevékenység pénzforgalmi volumene mellett, 2./ a múzeális tevékenység eredménye jól bemutatható, PR ill. reklám értéke van.

 

A múzeális tevékenységre normális viszonyok között vagy a múzeumok hivatottak az állam (önkormányzat, adakozól) pénzéből, vagy magánszemélyek, ill. ezek csoportjai a saját pénzükből. Az igazi baj szerintem az, amikor a "társadalom", egyes döntéshozók ezt a tevékenységet akadályozzák. Vagy éppen a két hivatott akadályozza egymást, akár mindenféle rendeleteket hozva és rájuk hivatkozva. A kár ilyenkor hatványozódik, mert nemcsak egy akció hiusúl meg, de a magánszemélyeknek talán örökre elveszik a kedvét attól, hogy ilyesmibe belefogjanak.

 

Itt tartunk.

 

Előzmény: manhattani (49762)
Zsoltikarus Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49774

Kedves Füttyvadász!

 

Talán már eleged van belőlem, de ezt az érdeklődést idén is megejtem, tisztelettel! :)

És tényleg elnézést kérek!

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=117980971&t=9036868

Előzmény: Törölt nick (49722)
Zsoltikarus Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49773

OFF

 

Hannoveriek eladták Bp.-nek az összes TW6000-üket, egy maradt csak

Azok még százon felüli darabszámban üzemelnek odakint...

 

ON

Előzmény: siófoki35 (49772)
siófoki35 Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49772

Eberswaldeiek eladták Bp.-nek az összes MAN trolit, egyet se tartottak meg.

Hannoveriek eladták Bp.-nek az összes TW6000-üket, egy maradt csak, de az sem a muzeális cél miatt, hanem mert az a tanulókocsi.

Előzmény: k.novotny (49758)
M.machinátor Creative Commons License 2013.02.02 0 0 49771

Kedves manhattani.Nem flusztrálni akarlak nade tulajdonképpen mit jelent az hogy megőrizni néhány darab  régi  jármüvet vagy egy egész flottát?amit aztán noszt.-.nak nyílvánitunk."Minden eggyes darabot nem lehet megőrizni!!"(ez egyébként nem személy szerint neked szól!).Namost egy -egy darabot vagy kettőt meg lehet tartani de sokkal többet minek??Ez csak rovására megy a többinek!(Szóval lessz sok nohab kevés Gőzös(ami még aránylag megmenthető)ez a kérdés)Én nem tudom hogy vannak ezek a tulajdoni viszonyok,de én úgy gondolom hogy nem úgy van mint a katasztrófa védelemnél hogy a legegyszerübben megmenthető a legjobb megoldás.Bár nagyon sajnálom a Nohabokat de a noszt flottának gyüjtögetni nem túlzottan akarok,termeljék ki a saját árukat(nem szégyenlősek),azt hiszem még néhány nohab várhat magára míg néhány GŐZÖS NEM.Üdv:M.m.

Előzmény: manhattani (49745)
M.machinátor Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49770

Kedves füttyvadász köszönőm a segítséget,de csak a gépem nem volt jól beállítva(a haver megoldotta) de mindenesetre köszönőm.Üdv:Péter.

Előzmény: Törölt nick (49684)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49769

Melyik Pestre gondolsz 7 db mozdony viselte a Pest nevet ebből 4 db magyar tulajdonban volt

 

Vác-ról nem tudok, de Váczról igen, de ebből is kettő mozdony viselte ezt a nevet:-))

Előzmény: Divrotcé (49768)
Divrotcé Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49768

Nem is rossz ahhoz képest, milyen gyors volt akkor a fejlődés.

 

Egy-két magyart kaphatnánk esetleg? (pl.: Pest, Vác és társai.)

Előzmény: k.novotny (49763)
rm40 Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49767

"Aa múltat végképp eltöröölni..."

Előzmény: k.novotny (49758)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49766

manhattani nak irt válaszomból kiderül minden

 

Azért irtam a neked irt válaszomban azt, hogy nem csak a MÁV-ra kéne mutogatni, ez egy összetett pröbléma, és ebben nem a csak a MÁV a ludas

 

Ha veszek egy mosógépet, és már annyiért javitom, hogy a javitás árából kettő újat veszek, függetlenül attól, hogy a korábbi mosógépen történelmi erekje, kihajitom a szemétbe. Aki esetleg megakarja örizni örizze ő meg, javitsa, tartsa karban. Szabad a gazda.

Előzmény: Mágus23 (49764)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49765

A Mávagnak eszébe jutott esetleg az első mozdonának a megmentése???

 

Amelyik cég vagy rendszer irtja az elődei teljesítményét, az a cég vagy rendszer halálra van itélve. Az a rendszer már megdöglött.

 

folytatom

 

Az a nép amely nem tud egyött élni a történelmi múltjával, az is elöbb utóbb ki rója magára a halálos itéletet

 

 

Előzmény: manhattani (49762)
Mágus23 Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49764

Tisztelt Károly ! Köszönöm soraidat . Csak annyit tennék hozzá,hogy volt lehetőség a történeti értékű járművek gondosabb válogatására 203 , 222 , 322 , 323 , 329 , 401 , 422  ,  601 . 651 ... sor. gépekből nincs! HA CSAK 1 DB MARAD EZEKBŐL AZZAL A SZÁLLÍTÁSI FELADATOK VÉGREHAJTÁSA SEMMI HÁTRÁNYT NEM SZENVEDETT.  

Előzmény: k.novotny (49758)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49763

A képeken szereplő mozdony 20 évig üzemelt mozdonyként.

Előzmény: Divrotcé (49760)
manhattani Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49762

... a MÁV-ot amikor az állam létrehozta, akkor nem az volt a cél, hogy a későbbiek folyamán járműveket őrizzen meg az utókor számára, hanem a feladatait úgy határozták meg, hogy  ...

 

Sok példa közül pl. a Boeinget sem azért hozták létre, hogy megőrizze korábbi működése eredményeit. Láttad a Boeing gyári múzeumát? A BMW-ét? A Heineken sörgyárét?

 

Aki úgy érzi, hogy egy vállalat élén jót próbál tenni, az megbecsüli az elődei tetteit, hisz' azok vállán áll, mikor a helyén működik.

 

Amelyik cég vagy rendszer irtja az elődei teljesítményét, az a cég vagy rendszer halálra van itélve. Az a rendszer már megdöglött.

Előzmény: k.novotny (49758)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49761

Miért, mit kellett volba felfesteniük???

Előzmény: Felek Ferenc (49759)
Divrotcé Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49760

Ezekről az ősmozdonyokról hallhatnánk még néhány mesét? (Mi lett velük, meddig húzták ki?)

Előzmény: k.novotny (49758)
Felek Ferenc Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49759

Nem te, hanem a pályaszám felfestők!

Előzmény: k.novotny (49703)
k.novotny Creative Commons License 2013.02.01 0 0 49758

ÜDV! Ne feledd a MÁV bontott,  bont, és ha majd valakik, valamilyen célból vagy érdekből úgylátják akkor elbontják még amit lehet tán még a füstit is járműveivel.

 

Kedves Mágus!

 

Nem akarok senkivel sem vitatkozni, ráadásul úgy, hogy nem a kedvenc vasúttársaságom a MÁV.

 

De a legjobb tudomásom szerint, a MÁV-ot amikor az állam létrehozta, akkor nem az volt a cél, hogy a későbbiek folyamán járműveket őrizzen meg az utókor számára, hanem a feladatait úgy határozták meg, hogy utasokat, árút, az akkori követelmények megfelelően, a lehető leggyorsabban, és biztonságosabban szállítsa el A-B-ig. Ehhez pedig az szükséges, hogy mindenkori korszerübb ás újabb járművekkel pótolja az elhasználódott járműveket. Mivel a MÁV egy szolgáltató cég, ez által felettesei vannak, amelyek utasitásait korábban, és még jó ideig bekell tartania.

 

A MÁV vezérét is ez okból az állam nevezi ki, függetlenül attól, hogy szereti  e a vasutat vagy sem, akinek elsőrendű feladata az, hogy ennek a bizalomnak megfeleljen, és a felettesei elvárásait teljesitse.

 

Tehát a MÁV nem azért bontott mert ilyen kedve volt, hanem azért mert erre utasitották.

 

A MÁV a müködése folyamán, a leselejtezett mozdonyain úgy próbált segiteni, illetve hasznot húzni belőle, hogy megpróbálták, többnyire sikerrel is eladni, akár valamilyen ipari cégeknek, tolató mozdonynak, vagy éppen fütőkazánnak, sőt házon belül is alkalmazta a fütőkazánra való átminősitést. De ezt minden mozdonnyal nem tudta megtenni, tehát vágni kellett, mert a felettesei utasitásai ezt követelték meg tőle.

 

Ha csak figyelembe vesszük azt, hogy a különböző vonal bezárásokat sem a MÁV találta ki, 1968-ban, sőt a későbbiek folyamán sem, az utóbbi időben a járatok ritkitását sem, ez azért van mert a MÁV felettes szervei erre utasitották, és erre biztositanak anyagi feltételeket (illetve nem biztositanak anyagi feltételeket a bezárandó vonalak mükődéséhez). Az, hogy a mi szemszögünkben nézve ez mennyire gazdaságos vagy sem az már más téma. Tehát nem csak a MÁV-ot kéne szidni, de ez már politika lenne a továbbiakban

 

És akkor egy példa:

 

1848-ban amikor Petőfi szavalta a versét a Nemzeti Muzeumnál, a Henschel gyár legyártotta az 1 gyári számú mozdonyát, amely FWNB (Friedrich Wilhelms Nordbahn) mozdonya lett. A mozdony élete folyamán több társaság tulajdona lett, amelyet 1868-ban a BME (Bergisch Märkische Eisenbahn) selejtezte. Szerkocsiját elbontották, és magát a gépet más célra használták, és amikor ez a használat is megszünt, hagyták rohadni.

 

1897-98-ban a Henschel gyár úgy gondolta, hogy megkéne menteni ezt a mozdonyát a gyár 50 éves mozdony gyártásának évfordulójára . Ez sikerült is, és a gyár udvarán ki is állitották. Ez egész tartott a második vh.-ig amikor a gyár bombázásánál a mozdony súlyosa megsérült. 1948-ra a gyár mozdonygyártásának 100. évfordulójára a mozdonyt újból rendbe hozták, elöszőr szintén a gyár udvarán, majd később a Hesseni tartományi múzeumba került, majd több múzeum tulajdona lett időközben, de sokszor viszik időszakos kiállitásra különböző helyekre is.

 

A képen egy ilyen bemutató kiállitáson szerepel a mozdony, és ilyen állapotban van.

az első kép gyári fotó,

 

 

míg a második kép mint múzeumi tulajdon egy vándor kiállitáson az egyik állomáson

 

 

Csak azért irtam le ezt a pár sort, hogy nem csak a MÁV-ra kéne mutogatni, ez egy összetett probléma. A müszaki dolgok megmentésére, a korábbi törvények egyáltalán nem alkalmasak, ezeket drotózzák, fotozzák, és különböző bizottságokat állitottak fel korábban, meg ma is, amelyeknek egyáltalán semmi értelme nem volt. Egy idefogható törvénnyel rendet lehetne tenni, mert ez működésképtelen, föleg úgy, hogy még itt is nagyarányú lobbizás történik.

 

 

 

Előzmény: Mágus23 (49747)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!