Keresek D1-hez oldalsó tetőablak befogó gumit kompletten! Ha van vkinek esetleg otthon elfekvőben, vagy tud hozzá elérhetőséget, vagy az angol nevét (... seal?) akkor megköszönöm!
Amikor a turbó felkapja az olajat, akkor nem ilyen történik, hanem leszabályzás fölé forog a motor, a fordulatszámnak tulajdonképpen csak a forgattyúsmechanika tehetetlensége szab határt, oszt egyszercsak vagy szétrepül az egész, vagy elfogy az olaj, és beáll a főtengely.
Bocsánat de a témaindító hozzászólásomban írtam hogy Discovery 2.5 tdi motorról van szó. Azt gondoltam hogy ez egyértelműen azonosítja a vasat. De tévedtem tényleg a 2.5 td5 a helyes megnevezés. A motorhangnál pedig azt írtam olyan volt mintha kártyalapokat pörgetnének, azaz nem fémes csörgés amit törött alkatész okoz. Azóta átgondolva talán a turbó által szétcsapott olaj hangja lehetett. Szóval köszönöm a tanácsokat! Jövő héten kiderül majd mi volt a hiba. Viszonzásul részletesen leírom majd a diagnózist.
Az autójavításra visszatérve.: Távol álljon tőlem a gondolata is, hogy szerelésben járatlan amatőröknél érdeklődj. Oszt úgy járnál, mint a menetjavító boltossal. :-)
Képzavarban vagy a 2,5 tdi az a 300 tdi és ott nincs ilyen amit írsz, akkor neked 2,5 -ös td5 van ott lehet hogy van ilyen mivel a szelep fedél alatt vannak az adagoló fúvókák:)
A 2.5 tdi nál a befecskendező nyomást az injektor állítja elő. A hengerfejben van a gázolajat az injektorhoz vezető járat. Ezt lefelé a henger felé egy rézkarika tömíti, míg a szelepemelők irányába egy O gyűrű. A gázolaj ebben a térben 4bar nyomáson van. Ha az O gyűrű ereszt akkor felhígul a motorolaj
de maga az autó működő marad. Egész addig amig a többlet olaj be nem jut a szívó ágba, nagy füstöt és bizonytalan leállást okozva. Egyelőre ez a hibaelmélet jobban tetszik, mert jóval olcsóbb mint a gyűrűtörés.
Ok, akkor nem sokkal előtte. Ettől még bőven van rá ideje, hogy lecsorogjon a karterba.
Nézd csak meg Alfréd fotóit a 300tdi-jéről, amiben akkora válla volt a hengernek, meg a gyűrűk is szarok voltak, és neki a gázolajtól SOKKAL sűrűbb napraforgóolaj csorgott le a karterba szépen, de annyi, hogy rövid úton úgy besűrítette a motorolajat, hogy a szivattyú nem tudta felkapni. Konkrétan egy kenőcsös kulimász lett a motorolajból.
Tévedsz, az injektor alsó felén csak egy vörösréz tűzkarika van, ami zár a henger felé. Ha az nem tömít akkor már a szabadba fújja ki a kompresszió vagy a robbanás az anyagot és a hengerfejen lévő furat amiben az injektor van, az lesz olajos-gázolajos. A szelepfedél alá nem jut be a cucc. Legalábbis ez 300 tdi-nél igaz.
Nem igazán, mivel nagyon kicsi térbe van befecskendezve 300 bar-ral 5 furaton keresztül, ráadásul a 300 tdi-nél direktbe a hengerbe, úgyhogy elkeveredik az egyből és még a dugattyú teteje is olyan kialakítású ami a keveredést segíti.
Attól még nem jutna le a gázolaj a forgattyúsházba. Ha a gyűrű jó, akkor megfogja a kompressziót és a gázolajat IS a hengerben. Elvégre ott a robbanáskor sokezer BAR nyomás alakul ki, és megtartja. Akármennyi gázolajat befecskendezel, ha jó a gyűrű, nem fog lejutni alulra, egyszerűen a kipuffogón fog feketén kifüstölni.
Ez elég ijesztően hangzik. Egy kompresszió mérés majd eldönti. Lehet hogy elég volna megnézni mennyi a kartergáz, de egyelőre nem merem beindítani a motort. De amig ment pl lassan hazafelé akkor nem volt darabos egyenetlen a motor járása, pedig ezt feltételezném ha nem járna egy henger.
Viszont kaptam egy másik ötletet: Tegyük fel hogy az ijektoron levő O gyűrű szakadt el és az injektor felefelé a szelepemelők irányába pisili az üzemanyagot. Ez szerencsés esetben csak a szelepfedél levételét jelent és egy filléres gumi gyűrű cseréjét.
Úgy érted, hogy egy toyotás topikot kellett volna megtámadni a kérdéssel, ugye? :)
Részben OFF:
Egyébként röhej ez a világ, kezdem azt hinni, hogy igazad van: a kereskedők jelentős része nem akar pénzt keresni. Sztori: megnéztem a neten, hol kapni a városban menetjavító készletet. Bemegyek a boltba, eladó éppen a haverjának ecseteli, hogy korábban mit sportolt meg ilyesmi. Mivel gyanúsan vásárlófejem van és erősen szugerálom, így abbahagyja a beszélgetést, hogy helló, mit szeretnél. Mondom neki, hogy Baercoil menetjavító készletet. Néz rám hülyén. Gondolom biztos az a baja, hogy nem mondtam meg, milyen átmérőjű és emelkedésű menetről van szó, mondom neki M14x1.25. Rávágja: nincs. Kínos pár másodperces csend, magamban eljátszom a gondolattal, hogy tényleg jó boltba jöttem-e, csak a címet tudtam, a bolt nevét nem. Ezért megkérdeztem, hogy de amúgy forgalmazzák? Igen, de neki nincs. És a pesti központi boltjukban? Ott talán van, de csak rendelésre tud hozni. Mondom király, mennyi idő alatt jön meg a cucc? Talán 1 hét. Szóval ha ma (péntek délelőtt) megrendelem, akkor még a következő héten megjön? Talán, de nem biztos. Mert az sem biztos, hogy van a pesti raktárban. Ha nincs, akkor több hét is lehet.
Az fel sem merül a gyíkban, hogy esetleg megnézze a számítógépben vagy rátelefonáljon a pestiekre. Láttam, hogy nem megyek így semmire, megköszöntem az alapos, mindenre kiterjedő és udvarias segítséget, aztán elhagytam a helyszínt. Csávókám arcán látszott, hogy "végre elhúz ez a köcsög, bazz', már dumálni sem lehet a haverokkal, mindig jön valami gyökér, aki vásárolni akar, 'aszkivan".
Irány haza, internet. Találok egy budapesti webshopot. Rutinos játékosként felhívom őket, hogy van-e, vagy csak papíron. Mindjárt megnézi, hátra kell mennie a raktárhoz, de mindjárt mondja a tutit - igen, van, ha 13 óráig megrendeltem volna, akkor már hétfőn itt lenne, így sajnos csak keddre ér ide futárral. Micsoda különbség a kiszolgálásban! De bezzeg panaszkodni tudnak ám a helyi boltokban, hogy a sok hülye mindent az internetről rendel...
"Gondold végig, hogyan működik a direktbefecskendezéses dízelmotor.
Szívóütem: szívószelep nyitva, dugó megy lefele. Valamikor a szívóütem végén, vagy a sürítés elején besprickoljuk a gázolajat.
Sűrítés: Szelepek zárva, dugó elindul felfelé, elkezd nőni a nyomás a hengrben, amit a gyűrűk hivatottak megtartani. De azok el vannak törve, szarok. Úgyhogy a nyomás szépen el is kezdi tolni lefelé a gázolajat.
Ami esetleg a hengerben marad, az meg a kipuffogóütemben kimegy a szelepen, és a kipuffogóban meg jól füstölve elég."
Nem a sűrítés elején fecskendezi be a gázolajat, hanem a sürítés vége előtt kicsivel, mivel az össze sűrített levegő a sűrítés miatt felforrósódik, emiatt van a nagyobb sűrítési arány a benzineshez képest, és a megfelelő pillanatban beporlasztott gázolaj öngyullad.
Elnézést, hogy ebéd előtt rakok be gyomorforgatót, de én festés előtt flexszeltem volna. Az itteni bádogos még a Zettort is extrás cinkes alapozóval csinálja.
Ha bal hátulról jön és jobbra kormányzásnál felelrősödik, szerintem inkább a kerékagynál keresendő a probléma. Kérj meg valakit hogy vezesse és beülsz hátra és kinyitod az ajtót és hallgatózol pontosan honnan jön. Aztán kívülről is meghallgatod mikor elmegy előtted. Mondjuk ettől függetlenül én nem járnék vele, hogy ne legyen belőle nagyobb baj, mivel itt valami erősen rongál valamit:(
Gondold végig, hogyan működik a direktbefecskendezéses dízelmotor.
Szívóütem: szívószelep nyitva, dugó megy lefele. Valamikor a szívóütem végén, vagy a sürítés elején besprickoljuk a gázolajat.
Sűrítés: Szelepek zárva, dugó elindul felfelé, elkezd nőni a nyomás a hengrben, amit a gyűrűk hivatottak megtartani. De azok el vannak törve, szarok. Úgyhogy a nyomás szépen el is kezdi tolni lefelé a gázolajat.
Ami esetleg a hengerben marad, az meg a kipuffogóütemben kimegy a szelepen, és a kipuffogóban meg jól füstölve elég.
Az olajad meg hígul, mint a kurvaélet.
A motor rendberakása...
Ha csak a gyűrűk fosták el magukat, akkor kell egy szett gyűrű. Az nem nagy tétel. Nyilván kell egy hengerfejtömítés, meg némi gépmunka, síkba köszörülni a blokk tetejét, és a hengerfej alját.
Csak éppen ugye teljesen szét kell fűzni a motort, és akkor már, mivel nem fiatal gép, illenék nem a régi csapágyakkal összerakni, mert kapásból lesz 0,5bar olajnyomás-veszteséged. Szóval nem ártana egy teljes csapágysor alulra. Akkor jön egy főtengely-köszörülés is.
Ezek így együtt nem olyan borzalmas összeg, a gépmunka, a csapágyak, a tömítések és a főtengelyköszörülés megáll mindenestül nagyságrendileg egy százasból.
Ami sok, az a szerelés. A gépműhely a motor szét-összeszerelését általában huszon-harmincezerért megcsinálja, anélkül nem is vállal rá garanciát, viszont attól még a motort ki kell szerelni, le kell róla bontani generátort, önindítót, turbót, leömlőt, minden kurvaistent, és az azért nem kevés meló.
Ha viszont a gyűrűk meggyalázták a hengerfalat is, akkor kezdj el keresgélni bontott motort, mert akkor a blokkot is fúrni kell, meg kell négy új dugattyú, amiket nem szeretnéd tudni, hogy mennyibe kerülnek.