Viszont múltkor pinguru-é most meg a tiéd... Mindenkinek kell számítania előbb utóbb gyertyamenet javításra? Semmi kedvem hozzá. Kb. fél évvel ezelőtt kiszedtem-beraktam az összeset, semmi gondom nem volt velük. Mitől romlanak ezek el?
Érdekelne az üzemanyagszivattyús cég elérhetősége, mert bár az enyém (D2) még megy az ac pumpa vonyításával együtt, ki tudja meddig... Apropó, ki tudja meddig? :)
Uraim, rövid szöveges beszámoló a korábban említett "bibis" gyertyamenet javításáról. A vásárlás viszontagságairól már írtam, most a menetjavító készlet használatáról értekeznék, hátha valakinek még valamikor hasznára fog válni (ahogy nekem is pinguru múltkori helicoil-os beszámolója). Szóval én nem a Helicoilt választottam, hanem a BaerCoil névre hallgató cuccot, ami kb. ugyanazt tudja, de olcsóbb. Elvileg Made in Germany, amit annyi helyen hangsúlyoznak, hogy már gyanús, de a cég logóját adó német nemzeti színekre mázolt medve mégis a kifinomult német esztétikára utal. Itthon a nagycsavar.hu a forgalmazó, a baercoil.hu-n keresztül érhetők el a készletek és az egyes szerszámok. Én konkrétan az M14x1.25 gyertyamenet javítókészletet rendeltem, 15 rugóból jöttem ki házhoz szállítva. Kétféle M14-es javítókészlet van, az egyikhez van külön fúrószár és szimpla menetfúró jár, a kimondottan gyertyához való szettben viszont nincs előfúró, maga a menetfúró végez mindent, megvezeti önmagát. Ez azért előnyös, mert kevesebb fázisból áll a meló, illetve az én esetemben azért volt kimondottan fontos, mert így is alig fértem hozzá a gyertyamenethez (9 centis a menetfúró eszköz, 10 centi hosszú a behajtó eszköz), egy fúrógépet már semmilyen trükkel nem tudtam volna begyömöszölni a szűk helyre.
Addig oké a dolog, hogy a menetfúrót szépen elkezdjük betekerni, a keskenyebb orra belekap a régi, leamortizált menetbe a hengerfejen, onnét pedig csak hajtani kell. Csak hát a behajtás nem egyszerű mutatvány, ha kevés helyed van hozzá. Eleve a 10 mm-es oldalszélességű négyzetes fejre nem vagyok felkészülve (nincs túl sok szerszámom, japóautós vagyok :))), egy mezei 10-es villáskulcs fért csak oda, azzal negyed fordulatokat tudtam hajtani két fogás között. Nyilván egy 10-es kulcs hosszával nem lesz éppen nyomatékbajnok az ember, szóval frankó vízhólyag nőtt az ujjaimra, mire behajtottam a cuccot. Aztán kihajtás, szemrevételezés, vállveregetés. Ja igen: lusta bátor gyerek voltam, nem raktam a hengerbe semmit, majd kijön a forgács, ha nem akar bent lenni alapon. Na jó, az igazság az, hogy megnéztem, hogyan lehetne egy rongyot betömni a hengerbe, de macerásabbnak ítéltem, mint kifújni a meló végeztével az egészet. És valóban, a kompresszor+lefújópisztoly+porszívó kombóval röpködött kifelé a behullott fémforgács a hengerből, a porszívó meg szépen összekapkodta. Persze azt is elfelejtettem említeni, hogy az egész műveletsor előtt szépen beforgattam felső holtpont elé a dugattyút.
Na most a szívás második felét az adta, hogy a betétbehajtón van egy mélységállító (imbusz csavarral rögzíthető gyűrű). Ez nem fért be a gyertya "gödrébe", amit persze csak akkor vettem észre, amikor megszorult, mert a kiálló imbusz szépen belemart a hengerfejbe, szerencsére csak enyhe karcról van szó. Szívás 3.0: totál betekertem a betétet, aztán kihúztam volna a betétbehajtót (amit gyakorlatilag bármilyen megfelelő átmérőjű csőből el lehetne készíteni, szóval a közel 3000 Ft-os ára nem túl baráti, de legalább készen kapjuk), de az rohadtul beszorult. Biztos mindenkinek megvan az öregapó és a répa című sztori, na ez volt a következő műsorszám, és mivel ennek a szerszámnak a végén meg egy kb. 7 millis oldalhosszúságú négyzetes fej van, nem is nagyon volt mibe kapaszkodni (ezt egy mezei 8-as villáskulccsal hajtottam be, amihez igazából egy 7-es lett volna az ideális, de az éppen nincs, a menetjavító készlet szerszámai pedig olyan brutál acélból vannak készítve, hogy inkább a kínai villáskulcs deformálódott, a német cuccokon nyoma sem látszik a nem túl szakszerű használatnak). Fogóval jól rámarkoltam, aztán rángattam, már majdnem a motor jött ki mindennel együtt, mire végre megmozdult a behajtó, majd sikerült kihúzni.
Innét már egyenes út vezetett a dicsőségbe, csőrös fogóval benyúlva letörtem a betét végén a pöcköt, ami nem esett be a hengerbe, szóval elkészültem, még némi kompresszoros fújkálás következett, majd gyertyapróbálás. Elég nehezen ment bele a gyertya, legalább 3-4x kiszedtem és újra beraktam, nagyon passzentos a dolog. A végleges beszerelés előtt azért megjárattam önindítóval a motort gyertyák nélkül is, hátha van még mit kiköpnie, de a jelek szerint ami ki akart jönni, az ki is jött (na ugye). Gyertya be - indítás, tádááám! Megy, működik. Mentem egy tesztkört, királyság, gyertyát nem köpi ki, kompresszió van, gyújtás van, teljesítmény van. Azt azért érdemes megemlíteni, hogy délután 4 körül kezdtem, fél 8-kor végeztem, szóval aranyosak a reklámvideók, ahol egy asztalra kirakott 1 négyzetméteres sík fémlemezbe kell új menetet vágni és 3 perc alatt kész van a spíler, de ha picit eldugott helyen kell dolgozni, akkor ne reggel indulás előtt negyed órával akarjon valaki gyertyamenetet javítani!
Mindenesetre jó a cucc, mert hiába tűnik drágának, ha meg lehet úszni egy hengerfej levételt (márpedig a tapasztalatom azt mutatja, hogy simán meg lehet), akkor máris egy rakás Szent István marad a zsebben. Némi gyakorlattal és jobb szerszámozottsággal valószínűleg a szintidőn is lehet faragni, persze ez erősen függ az adott menet hozzáférhetőségétől, egyéb akadályoktól.
Eladóvá vált a Discovery kettesünk, erre még jobban vigyáztunk mint az egyesre (tehát nemcsak a karcoktól hanem a portól is óvtuk :) ), ennnek hála jó állapotban van, dupla tetőablakos, klíma, tempomat, kormányról vezérelhető gyári rádió (CD-t is kezel), vadi új gumik, félbőr ülések, automata váltó. Minden patentul működik benne, ha valaki ilyesmin töri a fejét, akkor biztosan meg tudunk egyezni. Ha kell képet e-mailben küldök, vagy Budapesten megtekinthető élőben is.
Hát eddig 3x kellett a csörlő (1 év alatt). Erről jut eszembe, elfelejtettem megünnepelni az 1. évfordulót, aug. 1-én...
Szóval, először volt fa. Két órával később a bakhát tréfált meg, mikor az 1. elakadás helyét akartam elkerülni... ott nem volt fa, ellenben volt aki tudta tolni hátra az autót...
Harmadszor meg rétben süllyedtem küszöbig, ott jött egy nívás kolléga és hozzá kötöttem a kötelet. Jó az a csörlő, ha balf@sz az ember...
Gallyvezető témához:
Bementem az Obiba munka után. 2 db kötélbilincs 2799,- 2 db kötélszív 499,- 1 db 6-os kötélfeszítő 1990,- (az árak fejből, kb. ennyi). Dobtam egy hátast és hazaszaladtam ijedtemben. Ugye ez a Tie által javasolt módszerrel ~8600 Ft.... plusz a kötél...
Hazaérve bementem a barkácsboltba, mondom mi kéne. Végül fizettem 575 Ft-ot!!!
A kötelet viszont megveszem az obiban, mert ott van gumi borítású. Így nem kell bajlódnom, hogy tegyek alá "festékvédő eszközt". Ja, métere a 3mm-esnek 320 Ft....
Én is csak dísznek rakom fel a csőrlőt, mert ugye, egyszer sárga, meg amúgyis jól mutat a parkolóban, de az esetek nagyrészében itt a pusztában, ott döglik halvával halva, hogy "közelébb kéne állnom a fához".
Én is éppen az előbb néztem szét a boltban: Lendróveres tolltartó, Lendróveres füzet, Lendróveres iskolatáska, aztán Discovery 1:24, Discovery RC 1:18, Defender 1:16, Sport Range RC 1:18, Disco 1:87, Defender 1:24...stb.
Minnyá kiírom, hogy LR shopp, oszt bontok egy sört. Faccom. :-)
Amúgymeg: A Bukfenc színe Lángos gyöngyház metál lett. :-)
AZért óvatosan azzal a dögráccsal, valamilyen ejruőpauniós baromság miatt most istentelenül ránk fognak szállni a hatóságék, gyakorlatilag ha valamilyen nem bejegyzett átalakításod van, akkor akár még karóba is huzathatnak ott helyben.
Célszerű a kasztnihoz rögzíteni a sodronyt, persze levehetően, ha nem terepezel érdemes összecsomózni. A Definek jó erős az aluminium lemez, Rezső Discojánál is ez a variáció van, bírja szegény, pedig kapott az élettől az a kocsi rendesen.
Marha egyszerű. Bemégy a praktikerbe, és veszel rozsdamentes 3mm-es acélsodronyt, néhány métert, egy darab sodronyfeszítőt, meg néhány darab sodronybilincset.
Oszt felrakod mindenhova úgy, hogy elindulsz a dögrács jobb oldaláról, oda jön egy darab sodrony, két-két bilinncsel, ráhurkolod a dögrácsra a sodronyt, megbilincseled, beleakasztod a sodronyfeszítőt. Ide nem kell hosszú, elég egy 10 centis darab sodrony. A sodronyfeszítő másik oldalára megint rábilincseled a többi sodronyt, elmégy vele a dögrácsig, átbújtatod rajta, továbbmész vele a bal oldalra, ott megint áthurkolod, és lejött a dögrácsig, ott megint meghurkolod a dögrácson, és sodronybilinccsel rögzíted. A feszítővel meg feszesre húzod, oszt kész.
De egyébként megfelelő a célra a burkolt hangszóróvezeték is, ha elég erős. De érdemes, és kulturált a dögrács csücskére apró pici szemeket hegeszteni egy-egy pöttyel, fejrefordított U formát, és abba tudod akasztani a sodronyfeszítőt, és akkor az úgy kulturált is.
Na, úgy tűnik a konverterrel megszívtam : ) nem a megfelelő jött a váltóval. Így máris eladó egy szuper kis ZF4HP22-höz való konverter beszerzési + szállítási áron. De akár cserélhető is 99-ig összeszerelt P38-as konverterére. Csak gyorsan, mert rendelem a következőt.
Egyébként végül nem az Árvatranssal hozattam a váltót, hanem a Csomagfutárral, és teljesen meg vagyok elégedve velük.
Élőben nem tűnik úgy, hogy megtörne. Mindenesetre megpróbálom majd egy madzaggal, mielőtt bevásárolok hozzá.
Egyébként elég meredek lesz a kötél, legalábbis úgy tűnik.
Hegeszteni, fúrni több okból sem akarok. Főleg a tetőcsomagtartót nem. Arra gondoltam, hogy valami bilincsszerű dologgal oldanám meg, az alá meg valami olyan anyag, ami védi a festést - a tetőcsomagtartón, a gallytörő nem számít annyira :)
Tényleg a Halásztelki találkozóról nincsenek képek? Vasárnap lent voltam én is a homokon starandolni a családdal. Nagyon jó kis hely, csak ajánlani tudom!!!!