Igaz hogy Tihanyban vannak, semmi közük a nagy projekthez, annál több a Börzsönyi Természetjárókhoz, ennek köszönhetően szépek, több jelzésesek és minden szempontból elfogadhatóak! :-)
Olyan jól csinálnak valamit a fiúk-lányok hogy a mai túrájukon több mint 2200 résztvevő volt, 20 km-en szinte végig libasorban mentünk, ami kissé már túlzásnak hatott, de ez a túra ma így is szuperjó volt. (bár nem ontopik, ezért bővebben itt erről nem írok)
Azt hiszem Egon bácsi lelkébe gázolunk megint, de hogy pozitívak is legyünk, tud valaki mutatni az országban egy több jelzéses ( mondjuk Foltán kereszt jellegű ) elágazást ami minden szempontból elfogadhatóan van kitáblázva?
Ha nincs egyeztetve akkor nem menj be mert egy elég embere sorompó van az út elején, általában zárva is van, szóval ha be is tudsz menni kifelé nem biztos hogy kijutsz.
A tarjáni útról a Koldusszállásra vezető úton a Google maps szerint van egy behajtani tilos tábla. Az a tábla még él, ott érdemes hagyni az autót vagy be szabad menni a vadászházig?
ráadásul egy csomó ilyen "táblacsomónál" ugyanaz ki van írva É-ról meg D-ről olvashatóan, az ember köröz az oszlop körül hogy elolvasson mindent de tökre összezavarodik mikor ugyanazt olvassa másodszorra
Én erre a helyre a következőt írtam volna ki: Csóványos, NHH (étteremjel, ágyjel), Kóspallag (buszjel)
Másik irány Foltán-kereszt, Nógrád (buszjel)
kész passz
ha ez turistaút csomópont lenne, akkor pedig még az összes ide érkező jelzéshez tartozó ilyen nevezetes pontot
ilyen tetőt, olyan tetőt csak akkor írnám ki ha csomópont és ott is van tábla (de csak a megelőző pontban tenném ki az égés-tetőre vonatkozó infót)
nagyjából ilyesmi van pl szlovákiában is, de nálunk is korábban készített táblázásoknál
ja és az MTSZ füzetben is le van ez írva, nem én találtam fel a melegvizet :-)
hogy is szólt a kritika?
ki kellett volna táblázni egy körzetet demó céllal és gyűjteni a véleményeket (na persze csak akkor ha érdekes a vélemény, de ugye nem az)
Az AK táblázását nézem. Miért ilyen egyenetlen az eloszlás? Északkelet-Békésben és Nyugat-Csongrádban egymás hegyén-hátán a táblák, Jász-Nagykun-Szolnok megyében meg egy darab sincs úgy 50 kilométeren, Hajdú-Bihar déli részén is alig.
Ki döntött arról, hogy hol legyenek oszlopok és milyen POI-ok szerepeljenek rajta?
Kiválasztottam találomra egy táblahelyet, megpróbálom összefoglalni, mi is vele a problémám.
Az EM1173UTJ kódjelűről van szó, a Csóványos és a Foltán-kereszt között van, „helyjelölő a Három-hárs”. Nem tudom, hogy ez a helyjelölő név szerepel-e a koordinátákat tartalmazó táblán, ha igen, elég zavaró, hiszen a tábla szerint a Három-hárs 920 méterre van. Ez egyébként miért 45 perc?
Nehezen érthető, miért ide helyezték ki a táblát, ahol nincs is más jelzés. Miért nem a Foltán-kereszthez, ami turistaút-csomópont (piros síút, Kngyzt)? A Foltán-kereszt egyáltalán nincs is feltüntetve a táblán, pedig valószínűleg van annyira fontos hely, mint pl. a Bárány-bérc, vagy az Őz-berek-forrás, amely nem is a Kék mentén van, hanem le kell térni a PirosX-re. A letérést a Foltán-keresztnél kellene jelezni, de ott az Egon által belinkelt adatbázis szerint nincs tábla.
A Csóványos 710 méterre van (20p), a Szabó-kövek 820 méterre (15p). A táblán semmi nem utal arra, hogy le kell térni a Piros síútra, ha valóban 15 perc alatt akarja elérni a Szabó-köveket. Mert ugye a Kék is érinti a Szabó-köveket, de előbb még felmegy a Csóványosra. Vagy kispistázásra buzdít az MTSZ? Ejnye… :-) Az OSM térkép szerint egyébként a síút ezen szakasza kidőlt fák miatt nem járható.
Nemcsak a Foltán-keresztet hiányolom a feliratok közül, hanem pl. a Nagy-Hideg-hegy th-t, ami a legközelebbi bélyegzőhely, és az tényleg a Kéken van. Saj-kút sem lenne túlzás (biztos vízvételi hely), vagy – ha már a Kéktúrát népszerűsítjük – Nógrád, mint másik irányba eső legközelebbi bélyegzőhely ( plusz vár, közlekedés, kocsma, étterem).
Összefoglalva tehát: felesleges helyre kirakott tábla (miért nem turistaút-csomópontba teszik?), hibás idő-adattal, a táblán szereplő nem Kék menti helyekhez a letérések nincsenek jelezve (ez alól kivétel az Árva-kút, mert a szomszédos EM864UTJ oszlopon ezt rendesen jelzik.
A letérések jelzésének hiánya már a napokban felmerült a recski emlékpark kapcsán, de szvsz olyan tömegesen kellene ezek miatt új oszlopokat és táblákat kihelyezni, amire én a projekt befejezése után már nem látok esélyt.
És mivel a jelenlegi táblák a letéréseket nem mutatják, a mostani jelzésrendszer a kezdő túrázókat félre fogja informálni. Akik meg rendszeres túrázók, azoknak úgyis van térképe és/vagy GPS-e, nekik ezek a táblák nem sok plusz információt nyújtanak. Legfeljebb bosszankodhatnak, hogy meg lehetett volna ezt jól is csinálni…
Olvastam egyszer egy köszönő levelet. (Nem találtam meg a forrást.) Egy fiatal apuka írta le történetét, miszerint karácsony körül a feleségével, a még ovodás gyerekkel szállást foglaltak a Hármaskúti (volt) erdészházban. Gyalog indultak el Szilvásváradról úgy 15 óra körül. Felmentek az Istállóskőre, és onnan akartak Hármaskútra eljutni. Hamar leszállt az este, lámpa minek? el is tévedtek rendesen. Szerencsére működött a telefonjuk, volt térerő, és igy tudtak segítséget kérni. Nem részletezem, megtalálták őket, és elvezették az onnan kb. 3 km-re lévő szállásukra. Ingyen. A tanulság? Vonjuk le. :-(
Mi hiányzott? (Na ugye, milyen jó hogy van a táblákon GPS kordináta.)
A bükkszentkeresztesi erdőjáró nyugdijasokról si hallottatok biztos.
A következő hsz-ében betett egy műholdas képet, berajzolva rajta az objektumok helyét. Ezek a várrom alatt északra találhatók, tehát biztos a rálátás miatt lett a vár lezárva.
Ez jó térkép? Kapásból van rajta húsz hiba. Információtartalom? Galyatetőt szajkózzák mindenhol, ott is, ahol bőven van más látnivaló is. Úgy látszik, nem is találtak mást, ezért benyomták a sárgahasú unkát. Ez aztán az információ!
A Kaposváron zajló jelzésfestő vezetői tanfolyam táblás anyagát két kép erejéig már említettem. A mostani kép mutatja, hogy statisztikailag a terepi tájékozódás legfontosabb eleme a jelzőtábla. Németországban készült ez a felmérés de gyanítom, hogy nálunk sem lenne kevesebb azt ezt választók aránya sőt!
Papir térképe gyakorlatilag az átlagembernek nincs. Okostelefonos térképe annak van aki rendszeresebben kimozdul a terepre, és aki biztosan nem szeretne eltévedni és az üzembiztonság is fontos túra GPS-t használ. A harmadik kategóriának nincs szüksége az útjelző táblákra a másodiknak kis mértékben az elsőnek viszont csak az jut. Nem magunkről beszélek!
Csak azért elmélkedtem, hogy mennyire jelenthet problémát a nem egyértelmű táblázás? Magán véleményem, hogy ez nagy probléma de sajnos akiken múlik ezt nem érzékelik. Ha saját zsebből kellene finanszírozni a javítást talán legközelebb a közelébe se mennének ilyen feladatnak.
Szerintem esélytelen. Annyi fát hoz le egyszerre, mint egy fél megyényi favágó. A fafeldolgozók is az ipari termelésre vannak ráállva, nem fognak várni, hogy apránként becsorogjon a faanyag. Az mondjuk elég ijesztően néz ki, amikor ezek a böszme gépek egy délután alatt kivágnak egy fél hegyoldalt.
Minden bizonnyal az van, amit Pulmy is mond, hogy nagyon rövid időkeretük van, és ha akkor épp olvad, tocsog, akkor megszívta mindenki. Ezt mondjuk lehetne jobban is szervezni.
Ki lehet, csak az nem gazdaságos (sajnos). Azt hiszem vagy a gemenci vagy valamelyik őrségi erdészet állt vissza a lovas fakihúzásokra, mondjuk azért, mert rákényszerültek a szigorúan védett terület miatt, nem mehetnek be a munkagépekkel :)
Személy szerint nagyban tolerálom az erdészetet, és tudom, hogy nem ők döntenek a legtöbb dologban - kényszerpályán mozognak erősen -, de azért mindig ledermedek, amikor ilyen dolgok jönnek szembe.
Mondtam a területgazda erdésznek, hogy jártam tegnap a Kígyó-völgyben. Megkérdezte, az micsoda és hol van... No komment.
(Felröhögtem, amikor ezt írták a cikkben: "Ráadásul nem túrja fel a talajt, amely sok apró lény élőhelye, mert mindent a hátára, azaz rakoncáira véve visz, és széles tappancsaival csak minimális mértékben tapos." Pont így. Felázott talajon, 40 köbméter fával hátul.)
Pont erről mesélt nekem egy erdész még ősszel az Őrségben.hogy a Természetvédelmi Hatóság különböző indokokkal nem hagyja őket akkor dolgozni amikor ideális lenne és többek közt ilyen csapákat kénytelen "alkotni",mert csak időszakra van engedélyük amikor laza a talaj. Utána meg ezeket az árkokat még el is kell tüntetni,mert a későbbiekben ők sem tudják használni. Jó az a rész Nemzeti Park,de lehet,hogy itt is ilyen dolgok állnak a háttérben?
Ha már itt jársz,egy más témájú kérdés. Új igazolófüzetről(OKT,RP-DDK),ami már az az új útvonalat is tartalmazza van valami infód? Várható a megjelenése a közeljövőben?