Keresés

Részletes keresés

tycon2 Creative Commons License 2024.12.31 0 0 19671

Azt én pontosan tudtam, hogy a denszesz nem jó. De az én órámban a shellakk a dobozon van. Gyakorlatilag a kisjézus mellett volt a jászolban. Ja és ami miatt használtam: ott volt az ablakban. Meg a féktisztító. Azt sem láttam órásnál. És miitudomén miből van. Játszhat még hideg zsíroldó a konyhából. Vagy benzin, gázolaj. Azt sem láttam órásnál. Megnéztem a képeim dátumát: 2018. Ma 2024. Hat éve megy. Rá van csukva az ajtó. Garancia örök, amíg élek, és hozzá birok nyúlni. Másnak 0 garancia, nem is csinálok másnak. Ha igen, az egyrészt az ő kockázata, másrészt ingyen szívesség. Elrontani nem szoktam, mert szerencsém van.

Még nem voltam nyugdíjas, és csináltam a mindent, láttam ultrahangos tisztítót az Aldiban. De nem vettem. Pedig szerszámgyűjtő voltam.

Előzmény: APT (19669)
APT Creative Commons License 2024.12.31 0 0 19670

Hát... Nézd, ez egy szakmai fórum, így muszáj vagyok reagálni. A DOXA-nak a Molniához soha semmi köze nem volt, és egyetlen Doxa tengely sem csereszabatos semmilyen Molniával. Az órás egész egyszerűen becsapott - hogy lehúzhasson...

 

A Molniákhoz pedig még ma is könnyű tengelyt szerezni (hiszen még mindig gyártásban vannak), egyébként van valóban némi nyugati vonal - hiszen az eredeti Molnia werkek LIP licenc alapján készültek (amelyet a Cortebert is hasznosított - és jobb kivitelben kis számban ilyen Cortebert werkeket a Rolex is beépített - így van végül is egy Rolex-Molnia elméleti szál is...), de Doxa aztán nincs (a Doxa zsebóra-szerkezetek egyébként FHF eredetűek voltak, a Doxa SOHA nem volt szerkezetgyártó, saját werkje sosem volt).

 

Az ingaóra szerkezetéről pedig tényleg jó lenne azért látni pár képet.

Előzmény: RJancsi (19666)
APT Creative Commons License 2024.12.31 0 0 19669

Szakmailag a denaturált szesz nagyon nem javallott. Órás műhelyben nem is fogsz találni - vagy csak speciális célokra...

A denaturált szesznek két problémája van (no jó, a harmadik: nagyon büdös és tűzveszélyes is..) - az egyik, hogy az óraiparban máig elterjedten használt nem szintetikus, hanem állati eredetű pataolajokat egyszerűen nem oldja, tehát a beszáradt kenések, gyantásodott szennyeződések eltávolítására ezek esetében egész egyszerűen nem alkalmas. Még a sima szappanos víz is hatékonyabb ilyenkor.

A másik gond, hogy a nagy óráknál ugyan ritkán előforduló, de a kis (kar- és zsebóraszerkezeteknél) általánosan használt sellak ragasztásokat (a horgony emelőkövei, a billegő vezetőköve, sokszor a hajszálrugó a tőkébe is elterjedten ezzel került ragasztásra) viszont úgy kioldja, mint a huzat (konkrétan pont ezért használunk mégis denszeszt - ragasztáshoz, ebben oldjuk fel a sellakot), és ezzel igen komoly problémákat tud okozni. Némely esetben a felületkezeléseket is megtámadhatja.

 

Az órákat-szerkezeteket eleve úgy tervezik, már a koncepcionálás fázisában azzal számolnak, hogy az órás "kotyvával", vagyis szappanlúggal (szalmiákszesz és szappan keveréke), valamint tiszta, aromás szénhidrogéneket nem tartalmazó (ez is fontos, az aceton is gáz tud lenni !!) mosóbenzinben fogják őket tisztítani rendszeresen. Ezt bírniuk is kell - és bírni is szokták.

 

Nagy szerkezeteknél még hozzátenném, hogy bár általában nem szakszerű és alapból tilos egyben tisztítani egy szerkezetet (ezzel együtt esetenként célt lehet érni így is), de rugójáratú óráknál (akár kicsi, akár nagy) semmiképpen sem jó ez, mert a rugóház még akkor sem hermetikusan zárt, ha egyébként nincsenek rajta ablakolások (szoktak lenni amúgy), és a beszivárgó tisztítószer a menetek higroszkópos hatása miatt végleg ott marad, és idővel tönkre teheti az egészet. Súlyhuzamú órán ez a veszély nem fenyeget (bár a súlyhenger sokszor itt is üreges, és meg tud telni tisztítószerrel - akkor gondoskodni kell a kicsöpögtetéséről itt is).

 

Általában nem tud jól tisztulni egy csapágy, ha a csap is benne van - de mégis, lazább illesztésű és szélsőségesen elszennyeződött szerkezetnél célt lehet érni ilyen módon is - hobbistánál elfogadható lehet ez a megoldás, valódi szakember esetében ez olyan, mint ha az autóban a szerviz úgy cserélne olajat, hogy a szűrőket nem cseréli ki, és a régi olaj maradéktalan eltávolításáról sem gondoskodik, hanem mondjuk felülről a nívópálca fészkén keresztül leszívja az olajat (ilyenkor annak 5-10%-a bent marad). Persze ez is több a semminél, de ez akkor is legfeljebb esetileg és átmeneti megoldásnak fogadható el sajnos.

 

 

Külön hab a tortán, hogy az ilyen nagy szerkezetekre jellemző - bár sajnos a kicsikre is... - hogy nem tartják őket előírás-szerűen karban, nem kerül sor 5-8 évente a szerkezet szervizelésére, hanem addig használják őket folyamatosan, ameddig nem jelentkeznek működési zavarok. Azért mindenki gondolja végig, mivel járna, ha az autóját sem tartatná karban, csak akkor vinné-vitetné szervizbe, amikor elkezd akadozni, nota bene egy nagy füstfelhővel megállna az út szélén... És persze utána azt várná, hogy egy szokásos, normál olajcsere oldja meg a problémát...

A legtöbb ilyen öreg falióra-szerkezet az elhanyagoltság miatt csúnyán kopott, esetenként már a működésképtelenségig, és ezen egy tisztítás nem fog segíteni. És amikor egy összetettebb werken jó pár csapágyat kell perselyezni, csapokat korrigálni - az önmagában több napos munka tud lenni...

Előzmény: tycon2 (19667)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.31 0 0 19668

Sikerült dekódolni... :)

Előzmény: tycon2 (19667)
tycon2 Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19667

Összevissza írkál a gépem. Denaturált szesz és át is fordítható a másik végére..

Előzmény: tycon2 (19665)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19666

Igazad van, jól látod a helyzetet. Tudom, nem vagyok 100-as, de van egy molnija zsebórám. Amikor még építőanyag laborban dolgoztam, napi szinten használtam mert a karóra is veszélyes volt a sok forgó gép miatt. Egyszer elszakadt a lánca és ahogy illik a földön landolt, meg is állt. Elvittem egy óráshoz, aki gyorsan megállapította, hogy egy tengely vége letört. Mint mondta, eredeti orosz alkatrészt nem lehet hozzá kapni, de mivel az elvtársak egy doxa zsebórát "klónoztak", doxa tengellyel javítható lenne ami többe kerül mint amennyibe az óra új korában. Megjavíttattam, a mai napig jár és időnként még használom is. Szerintem nem sok molnija ketyeg a világon doxa tengellyel. :)

Az ingaórára visszatérve jó lenne valami kompromisszumos megoldást találni, "haveri/sporttársi" alapon elvállalva de nem szívességként hanem tisztes - de nem profitorientált - díjazásért. Ha 100 eFt lenne a javítás, cserébe 10 évig nem nagyon kellene hozzányúlni, az alig több, mint havi 800 Ft. Ennyit nekem megérne. Különösen, hogy biztos 10 évnél idősebb szerkezet és nem tudom az előző tulajdonos valaha foglalkozott-e a karbantartásával vagy csak felhúzta és kész.  

 

Előzmény: APT (19664)
tycon2 Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19665

Ha jár akkor nincs annak semmi baja. Kifújkálni, kiáztatni a koszt. Én denszeát is fordítható a másik végére. Ha szt használtam. Meg féktisztítót, elpárolgót. A horgony szerintem nálad is állítható, és át is fordítható akár. Ha lépcső van rajta. De fenhető lecsiszolható ugyanolyan szögben. Az állítás, ha ilyen a két csavarral a csapot állítod hogy a ferdeséged helyrejöjjön. vizszintesre állítod az órát. Lóg az inga függőlegesen. Elnyomod egyik irányba, fülelsz a kattanásig. Ugyanezt megcsinálod a másik irányba. Azonos táv legyen az inga kitérésénél balra-jobbra, addig csavargasd az inga résében levő, a képen mutatott pöcköt.

Előzmény: dészáz (19661)
APT Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19664

A kalapácsokon a bőr az esetek többségében egy a kalapács menetes furatú végébe betekert kis dugó. Ha nem - akkor egy kis csavarral oldhatóan maga a kalapács feje levehető a száráról (ami végül is egy drót). Mivel ez súlyhuzamú óra, nincs zárt rugóház, amibe beszivárog a kotyva, aztán nem akar kijönni és lassan kivégzi a rugót - így megkockáztatható az egyben tisztítás.

Nem szakszerű, nem ajánlott - de rommá szétszedni, tisztogatni-összerakni egy ilyen szerkezetet kétnapos-háromnapos móka. Ha komolyabb kopások, bajok vannak, akkor a szakszerű restauráció egyhetes folyamatos munka is lehet. Az egész a súlya-mérete miatt egyetlen ember által biztonságosan nem is kezelhető-szállítható, stb...

 

A mutatókat-számlapot le kell venni - de ez szerintem kicsit kompetens hobbista szinten is kivitelezhető, komoly szerszámokat sem igényel még - talán érdemes lenne tenni vele egy próbát. Mert tényleg ott tartunk, hogy vagy ez, vagy megoldja neked valaki haveri/sporttársi alapon (tartok tőle, erre nem lesz vállalkozó, sajnos ez messze túlmutat már nagyságrendjét tekintve egy szívességen) - vagy üzleti alapon simán be fognak mondani rá 2-300 ezret, amit meg nyilván nem ér úgymond az egész.

 

 

Ez sajnos olyan dolog, mint amikor megtalálja az ember a fészerben a nagypapa erősen lerobbant-lefosztott bilizöld Trabantját. Vagy megy a bontóba - vagy lesz belőle egy több éves, több száz munkaórát, és még így komoly pénzeket elnyelő lelkes hobbiprojekt - vagy beadjuk egy ezzel foglalkozó profi restaurátor műhelybe, ahonnan pár hónap múlva újszerű állapotban, OT készen lehet elhozni, csak éppen egy vadonatúj középkategóriás kocsi áráért...

Előzmény: RJancsi (19662)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19663

Én '87 óta osztom az észt betonnal kapcsolatban. Sajnos időnként tevőlegesen is betonoznom kell. :)

Előzmény: dészáz (19661)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19662

Köszi! Napokig játszottam vele mire sikerült elérnem, hogy 1. ne álljon meg, 2. pontosan (heti 1-2 perc eltérés) járjon. Mivel "természetesen" a fal mellé van állítva, ha elhúzom (csak hátrafelé lehet kivenni az óraszerkezetet, mert a számlap nagyobb, mint az ablak), tuti, hogy fényképezés után megint szórakozhatok vele, hogy működésre bírjam. És még valami stabil állványt is össze kellene tákolnom, amire fel tudom rakni a szabályzáshoz/kipróbáláshoz. Mert bent a tokban már semmihez sem lehet hozzáférni. :(  A lavórban áztatás ellen az szól, hogy a 8 db kalapács (4 az órákat üti, 4 a dallamot játsza) finom bőrrel van bevonva. Gondolom nem tenne jót nekik az áztatás. És pont ezeknek a meghajtása ami erősen gondolkodóba ejt, hogy hozzá merjek-e nyúlni. 

Előzmény: APT (19660)
dészáz Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19661

kőműves vagyok,de vagy 15 évig csak betonoztam. :-))

Előzmény: RJancsi (19659)
APT Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19660

A középhelyzet hibája korrigálható, vagy magán az ingavezetőn, vagy a horgony-ingavezető elfordításával (ha nincs állítható ingavezető, akkor viszont csúszó a kapcsolat a horgony-tengellyel).

Az meg ténykérdés, hogy egy ilyen szerkezetet is szervizelni kell 5-6, de maximum 8-10 évenként (valahol ott múlik el végleg a nyoma is bármiféle olaj kenőképességének, és lesz belőle már csak a kopást növelő koszos fekete massza - vagy tűnik el nyomtalanul). Sajnos sok évtized szervizelés nélküli működés után maguk a horgonyon lévő emelősíkok is kikophattak kritikus mértékben - akkor ez a horgony kialakításától függően nem is mindig egyszerű javítás, adott kialakítású és kopottságú horgony esetén akár új horgony elkészítését is kikényszerítheti.

 

Nehezen tudok mit mondani arra, hogy ki foglalkozik ezzel - mert az ilyen nagy órákkal foglalatosságot már én is feladtam. Egyszerűen túl sok helyet foglalnak, már a szállításuk is problémás, az ilyen összetett szerkezetek korrekt javítása-szervizelése olyan idő-, hely-, tisztítószer-igényes, ami semmi mással nem összevethető, és csak úgy lehet felelősséggel bármiféle garanciát vállalni aztán a működésre - ha az ember a helyszínen, az ügyfélnél beállítva adja át az órát.

Amit ezért üzleti alapon kérni kellene (százezres nagyságrendű tételről beszélünk már alapesetben is) - azt nem fizeti meg senki sajnos. 

 

Ha kiveszed a werket és befotózod, talán tudunk tanácsot adni nem is biztos, hogy haszontalan "homemade" megoldásokra... A horgony beállítására talán távsegítség is elég - és megkockáztatom, ha a leszerelt szerkezetet egyben bevágod egy nagy lavór kotyvába egy hétre, utána rendesen átmosod, hajszárítóval garantáltan és gyorsan kiszárítod (elkerülendő bármi korróziót), és utána egy adag műszerolajjal szépen átkensz minden kritikus pontot - lehet, hogy feléled.

Előzmény: RJancsi (19650)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19659

Elárulok egy nagy titkot (az adatlapomon is szerepel). Az építőiparban, azon belül is betonnal foglalkozom. Nem feltétlen érzek ingert arra, hogy ilyen mélységben hozzányúljak egy órához. Főleg, hogy minden baja ellenére is (még) jár. Tartok tőle, hogy csak rontanék rajta, különösen, hogy a szerszámaim többnyire építőipari méretűek/minőségűek. 

Előzmény: dészáz (19657)
dészáz Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19658

Ez is állítható körmös, bár itt finom menet van,amin lehet állítani az inga helyzetét,hogy függőlegesen járjon,ne sántitson.

 

Előzmény: dészáz (19657)
dészáz Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19657

a horgonyt lehet állítani. a réz perselyezés elfordul az acélrudon.

Előzmény: RJancsi (19656)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19656

Az a helyzet, hogy mint írtam nem csak az a baj, hogy ki kéne tisztítani utána olajozni, de valamitől csak akkor megy, ha szemmel láthatóan ferdén áll. Ennek kijavításához már hozzáértő kellene. Lehet, hogy a gátszerkezet horgonya van megkopva/sérülve és cserélni kellene. Azt már megnéztem, hogy a réz horgonyban acél emelők vannak, tehát elvben cserélhetők. Csak legyen aki meg tudja csinálni és van neki olyan amilyen kell... 

Ráadásul semmi felirat nincs az óraművön, se gyártó se gyári szám vagy kaliber. Így elég nehéz bármit is találni róla. 

Előzmény: dészáz (19655)
dészáz Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19655

fotózni szoktam,mikor szedem szét. de van olyan,hogy a neten kell kutakodnom utána,ha hiányosan,avagy rosszul összerakva kapom meg.

Előzmény: RJancsi (19654)
RJancsi Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19654

Szia! Persze, emlékszem rá. Az az igazság, hogy bár eléggé vállalkozó természetű vagyok és egy "sima" ingaórát még megpróbálnék kitisztítani, de ennek a negyedütős dallamjátszó izének elég elvetemült szerkezete van. Ezt már inkább egy szakemberre bíznám. Egy ideje keresgélek a neten, de nem sok sikerrel. :(

Előzmény: tycon2 (19652)
dészáz Creative Commons License 2024.12.30 0 0 19653

G.B.-t csináltam egy ismerősnek pomázon,az is ilyen súlyhozamú volt. hiányos volt,+ rosszul volt a számlap alatt összerakva.

Előzmény: tycon2 (19652)
tycon2 Creative Commons License 2024.12.30 -1 0 19652

Szia! Boldog új évet!

Nekem csináltál szelepsapkát.

Érdekességképp: https://videa.hu/videok/tudomany-technika/ora.mp4-kontariaim-sB7AUurWCpYjDr2r

De már tropa vagyok, nem vállalok, nem birok. Hobbiból csináltam, ki akarta dobni a barátom. Nyár, 2-3 hónap szórakozás. Politúrral együtt.

De drukkolok, találj valakit.

Előzmény: RJancsi (19650)
Törölt nick Creative Commons License 2024.12.30 -1 0 19651

Hogy lehet felismerni a hamisitvànyokat.

RJancsi Creative Commons License 2024.12.29 0 0 19650

Sziasztok! Először is boldog békés ünnepeket és eredményekben gazdag újévet!

Tudtok ajánlani nekem egy olyan órást Délbuda környékén aki hagyományos mechanikus ingaórákkal is foglalkozik? 

Van egy negyedütős Westminster dallamot játszó háromsúlyos álló óránk, amire nagyon ráférne egy tisztítás/karbantartás. Használtan vettük (magánszemélytől) pár éve és azóta sem látta órás.

Ami eleve hibája volt/van, hogy csak akkor megy, ha szemmel láthatóan oldalra dől a szerkezet. Telefonommal mérve kb. 4 fokot kell jobbra dőlnie. Persze ilyenkor sántít, de legalább megy és pontos. Ha kicsit is vízszintesebbre állítom megáll. Újabban pár naponta magától is megáll, ilyenkor az inga meglökése magához téríti. Gondolom már "szorulása van", határeset az erő ami az ingát mozgatja. Ugyan nem antik, az óraszerkezetet rétegelt lemez "polc" tartja, de mégiscsak mechanikus szerkezet, nem ingásnak álcázott kvarcóra.

 

 

dészáz Creative Commons License 2024.12.25 0 0 19649

Viszont!

 

Előzmény: Tsaby Motors (19648)
Tsaby Motors Creative Commons License 2024.12.24 0 0 19648

BOLDOG KARÁCSONYT MINDENKINEK!

 

landtorpedo Creative Commons License 2024.12.19 0 0 19647

Köszönöm szépen. Akkor körülbelül ennyivel kell számolnom,

Előzmény: APT (19646)
APT Creative Commons License 2024.12.19 0 0 19646

Amennyire látom a tényleg szép és jó darabokért 30-40 ezret most már csuklás nélkül elkérnek.

Előzmény: landtorpedo (19645)
landtorpedo Creative Commons License 2024.12.19 0 0 19645

Érdeklődni szeretnék a tisztelt fórumtársaktól, hogy reális áron mennyiért lehet mostanában hozzájutni egy kifogástalan Molnija zsebórához?

Tsaby Motors Creative Commons License 2024.12.10 0 0 19644

Látom már APT mester válszolt.

Én is úgy látom, hogy ebben az állapotban már el kell engedni.

Előzmény: Hajnal Gábor (19641)
Hajnal Gábor Creative Commons License 2024.12.10 0 0 19643

Köszönöm szépen, ez rossz hír. Keresek akkor Dunaújváros vagy környékén egy órást, és oda ajándékozom neki. Reménykedtem, hogy talán szaloncukrot kapunk érte. :)

Előzmény: APT (19642)
APT Creative Commons License 2024.12.10 0 0 19642

Nem, sajnos ez "felejtős". Eléggé hétköznapi "tisztviselő-óra" volt ez annak idején, egyszerű fémtokban - egy ilyen zsebóra ma szép, hibátlan állapotban is legfeljebb 10-30eFt közötti összeget ér. Viszont ez sajnos eléggé "hervadt", és a képek alapján bizony megrágta a rozsda is a szerkezetet. Valójában az első látásra is feltűnő, a kilincskerekeken lévő rozsda még nem is nagy gond, de a rozsdás billegő és főleg hajszálrugó...

Ezt az órát nem lehet annyiból még működőre kipofoztatni sem - amennyit utána érni fog. Sajnos.

Előzmény: Hajnal Gábor (19641)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!