Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 296

Akkor látod milyen gyorsan változik a világ

 

egyszer felforgatta az ipari forradalom

a 20. század elején az elektronika forradalma

a 21. században megjelenik az informatika forradalma

 

ezzel a sebességgel hol tart az igazábol csak 30 éves informatika ugy 197 év mulva? 

 

Előzmény: vörösvári (293)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 295

Én a felsoroltakat tartom feleslegesnek, a Bécs-Budapest gyorsvasút megépítése megérné, ki lenne használva és hasznot is termelne az államnak. 

Előzmény: Törölt nick (291)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 294

Azért nem nevezném őket öregnek, tényleg így volt.

Előzmény: Törölt nick (291)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 293

Én éltem akkor és két csatorna volt és hétfőn adásszünet :) 

Előzmény: Törölt nick (292)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 292

Még élnek emberek, akik még abban a korban születtek, amikor még fekete-fehér televiziozás volt és volt vagy 3 csatorna?

Előzmény: vörösvári (290)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 291

igen gyorsan változnak az idők.

 

öregek azt mesélik, hogy 30 éve még mobiltelefont sem használtak és hogy 20 éve még otthoni net sem létezett. 

 

 

Előzmény: vörösvári (290)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 290

A kormány eddig csak Erdélybe és Lengyelországba akar építeni gyorsvasutat ( teljesen feleslegesen, annyi értelme van mint a Belgrád-Budapest kínai vasútnak. semmi ).

Előzmény: Törölt nick (288)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 289

jelenleg is kocsival Bécs-Győr 1 óra, Pozsony - Bécs kb 35 perc.

 

Nagy sebességű vonat ezért nem fog megállni.  Ezért egy 350-400 km/h-t nem szabad elpocsékolni és lelassitani az egészet.

 

De meg fogják oldalni erre a gyors csatlakozást Győrből és pozsonybol is Bécsbe, hogy onnan pozsonyiak és gyáriek is "repülhessenek" Münchenbe, Párizsba, Berlinbe etc.

 

Quasi a nagy sebességű megnetic suspension vasutak a repülögépeket tudják helyettsiteni, egyszerűbb felszálással és belső veárosi pályaudvarral.

 

 

Csak mert a repülésnek a legföbb gondj:

 

1. messza ki kell utazni a reptérre

2. legalább másfél órával előtte ki kell érni

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (287)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 288

600 km/h Japánban realitás, de az EDS (electromagnetic suspension?)  technologia messz nem uj és 15 éven belül Kelet-Europában is megjelenik.

 

Ha reálisabban 350 km/h-val kalkuláljuk a pályát akkor Budapest-Bécs - Munchen -Párizs meg fog valosulni az elkövekező 15 évben.

 

Igy Bécs 40 perc, Muchen 90 perc és Párizs 3 ora lehet csupán.

 

Tehát a Louvre meglátogatása bele kell férjen például egy vasárnapi programodba.

Előzmény: vörösvári (287)
vörösvári Creative Commons License 2021.02.12 0 0 287

Hajlok rá hogy igazad van, de mindegy, belátható időn belül nem fog megépülni, szándék sincs rá a kormány részéről. 

Előzmény: Törölt nick (285)
schlumberger Creative Commons License 2021.02.12 0 0 286

Meg hát pálya is kéne ahhoz, nemcsak vonat!

Előzmény: Törölt nick (285)
Törölt nick Creative Commons License 2021.02.12 0 0 285

Ma a nagysebességű vonatok 600 km/h-ra képesek.

 

Ez azt jelenti: Bécs-Budapest 25 perc.

 

Ha kanyarog még Pozsony felé és időt veszt Győrben, akkor feleslegessé válik.

 

Lényeg hogy Bécsből Budapest és Budapestből Bécs azon időhatáron belül eléthető legyen, mintha csak egymás külterületén lennének.

 

Pozsony és Győr amugy is Bécs mellett fexik, ebbe a relácóban szükségtelen a nagy sebsségü vasut.

 

 

Előzmény: Voxio (275)
Alasencor Creative Commons License 2021.02.12 0 0 284

 

 

Igazad van, egyet értek

Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 283

Hát valamennyire igen, nyilván mérlegelni kellene egyesével a megállásokat.

Azért Győr csak egy 130 ezer fős város, ott mindenképp megállnék, Tatabánya már határeset.

 

Előzmény: vörösvári (282)
vörösvári Creative Commons License 2020.12.22 0 0 282

Ez egy jó ötlet. Nem lassítaná jelentősen a sebességet, ha három megálló lenne Bécs előtt ? 

Előzmény: Voxio (281)
Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 281

Azt is lehetne, hogy Hegyeshalom térségéig a jelenlegi bécsi fővonalon menne a gyorsvasút nyomvonala és csak Rajka - Oroszvár (Rusovce) térségében lenne átvezetve szlovák területre.

 

Ennek az előnye az lenne, hogy a 3 fővároson felül 2 magyar megyeszékhely is bekapcsolható lenne a gyorsvasúti hálózatba: Tatabánya és Győr.

Előzmény: vörösvári (277)
Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 280

Miért szűnne meg?

 

Vannak olyan gyorsvasúti pályák, ahol a gyorsvasúti forgalom mellett hagyományos gyors- és személyvonati forgalom is van.

Illetve olyanok is, ahol a lassabban közlekedő hagyományos vonatoknak külön vágány vagy vágányok vannak fenntartva.

 

Az egyik ökölszabály, amit figyelembe kell ilyenkor venni, hogy az adott pályán közlekedő leglassabb szerelvény sebessége nem lehet alacsonyabb a leggyorsabban közlekedő vonattípus sebességének felénél.

 

Tehát, ha mondjuk 300-as a nagysebességű pálya és a leggyorsabb vonatok annyival mennek, akkor ezen a pályán a leglasúbb vonatnak is legalább 150-nel kell mennie...

 

Ha túl nagy a sebességkülönbség, akkor a lassabban közlekedő hagyományos vonatok részére vagy külön vágányokat vagy egy teljesen külön vonalvezetésű pályát kell építeni - ami ugye a sűrűn lakott és sűrűn beépített régiókban nem egyszerű feladat.

 

Németországban a rendkívül sűrűn lakott Rajna-vidéken vannak ilyesmikre példák.

Előzmény: vörösvári (279)
vörösvári Creative Commons License 2020.12.22 0 0 279

Na jó,

de akkor nem szűnne meg a vasúti forgalom az érintett települések közt ? 

Előzmény: Voxio (278)
Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 278

Van azért realitása, persze nem rövid távon, hanem kb. 20-40 év időtávlatában.

 

Talán részben a már most is meglévő vasúti pályák helyét kellene felhasználni, úgy nem kellene annyi új területet feláldozni a gyorsvasút nyomvonalának.

Előzmény: vörösvári (277)
vörösvári Creative Commons License 2020.12.22 0 0 277

Kétségtelen lenne benne ráció, hogy három fővárost lehetne elérni a vonattal, persze nem most fog megépülni ez, lehet hogy 30-40 év múlva, nagyon drága egy gyorsvonat és sok hely is kell az új pályának, komoly gond lenne megtalálni a nyomvonalat, elég sűrűn lakott, beépített terület.

Előzmény: Voxio (275)
vörösvári Creative Commons License 2020.12.22 0 0 276

Szerintem is, nagyon szép lehetett a hegyek mellett vonatozni, mint most egy alpesi vonatút :) 

persze a Dunának is megvan a varázsa

Előzmény: Voxio (274)
Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 275

Bár úgy értesültem, hogy a szlovák kormányzat eléggé tornászik azon, hogy az egyelőre még csak papíron létező Bécs - Budapest nagysebességű vonal a bal parton, Pozsony (aka Bratislava, aka Pressburg) érintésével épüljön meg.

 

Namost, én nem vagyok olyan szlovakofób, mint sokan pl. az őstörténeti topikban, ezért azt mondom, hogy a szlovákok kihagyásával, főleg megsértésével ebben az ügyben sem szabad fontos döntéseket hozni.

Előzmény: Voxio (274)
Voxio Creative Commons License 2020.12.22 0 0 274

Hű Vörösvári kartács!

 

Az mekkora élmény lehetett, az első Pest - Bécs közvetlen vonaton utazni.

 

Ma már teljesen más nyomvonalon közlekednek a bécsi közvetlen vonatok, mert Budapest - Bécs között a Budapest-Keleti - Ferencváros - Budapest-Kelenföld - Győr - Hegyeshalom - (országhatár) ÖBB Nickelsdorf - Wien Hauptbanhof lett a fő csapásirány.

 

Már a 19 sz. vége óta ez a fő közvetlen bécsi vonal.

 

Tehát a Duna-balparti vonalak és a szlovákok - mondjuk úgy Mikszáth kifejezésével, hogy a tót atyafiak - elkerülésével.

Előzmény: vörösvári (273)
vörösvári Creative Commons License 2020.12.20 0 0 273
Voxio Creative Commons License 2020.11.28 0 0 272

Nem vasúttörténelem ugyan, hanem a tervezett jövőbeli vasútfejlesztések egy fontos eleme, ezért gondoltam, hogy megosztom:

 

https://magyarepitok.hu/kirakat/2020/11/ujabb-konkret-lepes-a-budapesti-elovarosi-vasuthalozat-fejleszteseben

Előzmény: vörösvári (264)
Voxio Creative Commons License 2020.10.09 0 0 271

Igen, épp tegnap került a kezembe egy előadás anyaga, amelyben az állt, hogy a Nyugatiban a mechanikus biztosítóberendezés 1881-ben lett telepítve.

Fel lett már újítva néhányszor, de az alap még mindig ugyanaz, mint akkor. Azaz cirka 140 éves.

 

Kivételt képeznek a West End alatti 1-8. sz. vágányok, ahol a West End építésekor, 1999-ben korszerűbb, jelfogós, elektrodinamikus biztosítóberendezést telepítettek.

 

Mondjuk, már ez sem a legkorszerűbb technológia, az új vasúti biztosítóberendezések már elektronikus alapon működnek.

Előzmény: vörösvári (262)
Voxio Creative Commons License 2020.10.09 0 0 270

Így van, ilyesmire gondoltam én is.

 

Nálunk pl. a szomszédos Pest - Hatvan - Salgótarján fővonal már 1867-ben megnyílt.

 

Bár közvetlenül nem érintette a települést, de a falutól kb. mindössze 3,5 - 4 km-re lévő bagi vasúti megállóhely akár lovaskocsival, akár gyalog könnyen elérhetővé vált.

 

Így már lehetővé vált a lakosságnak, hogy feljárjanak piacozni Gödöllőre, Pestre, vagy pl. hogy a megtermelt többlet búzát az aszódi állomásra lovaskocsikkal behordva fel tudják adni a vasútra.

 

Szóval minden tekintetben óriási változásokat hozott, sokkal mobilisabbá tette a társadalmat.

Előzmény: vörösvári (269)
vörösvári Creative Commons License 2020.09.30 0 0 269

Igen így van, Vörösvárra is a vasút és a bánya hozta el a kapitalizmust, akkor kezdtek tömegesen dolgozni Budapest gyáraiban, ahova eljutottak gyorsan a vasút segítségével.  előtte alapvetően a paraszti társadalom volt, plusz néhány kiegészítő ipari foglalkozás, mint a molnár, kovács, cipész és hasonlók. 

Előzmény: Voxio (268)
Voxio Creative Commons License 2020.09.30 0 0 268

A magyar vasúttörténelemnek, azon belül is a mellékvonali rendszer, az ún. HÉV-hálózat kiépülésének egy érdekes szegmense, hogy ezeknek a vasútvonalaknak a megjelenése vajon mennyiben alakította át az addig eléggé zárt életet élő falvaknak az életét, életmódját, kultúráját.

Végül is a legtöbb településen a gőzvontatású vasút volt az ipari forradalom egyik legelső kézzelfogható megnyilvánulása. :-)

Előzmény: vörösvári (265)
vörösvári Creative Commons License 2020.09.15 0 1 267

Visszapillantás az angliai kezdetekre, hát azért ma már szerencsére tisztább egy vasútállomás levegője :)

 

https://mult-kor.hu/halal-es-lazongas-kiserte-az-elso-angliai-varoskzi-vasutvonal-1830-as-megnyitasat-20200915

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!