Keresés

Részletes keresés

vörösvári Creative Commons License 2021.09.05 0 0 9113

Sassetta sienai festő képe a Szépművészeti Múzeumban 

 

Jól írtál rólam, Tamás” – szólt a legenda szerint Krisztus látomásképe Aquinói Szent Tamáshoz, mikor imában fordult hozzá, hogy adna jelet: igaz-e, amit nagy művében, a Summa Theologicá-ban leírt. A lírai hangú sienai gótikus festőiskola utolsó óriása, Sassetta ecsetjének “mágikus realizmusa” nyomán életre kel ez a varázslatos világ, ahol a hívő lélek nap mint nap megtapasztalja Isten valós fizikai jelenlétét a teremtett világban, s bensőséges dialógust folytat az isteni szférával. A szent most ihletért könyörög házioltára előtt, s meghallgattatik: az arany fényben megtestesült Krisztus elküldi hozzá a Szentlélek galambját. A csoda egy megannyi ismerős részlettel elevenné tett kolostorbelsőben játszódik. Az olvasópulton felejtett kódexek a barátokról mesélnek, akik máskor élettel töltik meg a könyvtárat. A háttérben pedig a kertre és abban egy kútra, a kolostori mindennapok központjára nyílik kilátás.Az apró remek egy szárnyasoltár predellájáról, vagyis a nagy képeket alátámasztó vízszintes talapzatról való. Az oltárképet a sienai gyapjúkereskedők céhe készíttette, s évente csak egyszer vették elő a céh székházában álló szekrényből, mégpedig az Oltáriszentség ünnepén. Ilyenkor a székház előtti téren állították fel, és szabadtéri misét celebráltak előtte az ünnepi körmenet részvevőinek. A hagyomány a 16. századig élt, akkor az oltár egy templomba került. Végül – mint annyi más középkori oltárképnek – az lett a sorsa, hogy darabjaira fűrészelve eladták a műgyűjtőknek.

 

https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/aquinoi-szent-tamas-imaja/?fbclid=IwAR1wSb4kfgIoELq37ScQWQXFzULz02bgDXxmHxsHCjJJLtubJk94Vd1dRbc

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.09.03 0 0 9112

Ez az alábbi hozzászólásomban említett paksi (életnagyságunál valamivel nagyobb) császárláb. 

 

 

foto panthera

 

 

Előzmény: Törölt nick (9111)
Törölt nick Creative Commons License 2021.09.03 0 0 9111

Amit még erről tudni kell. Pannoniában is voltak magas művészi értékű szobrok, beleértve a császárszobrokat is. Ebből éppségben semmi nem maradt fenn.

 

A legjobb állapotú és legmagasabb szintű Magyarország területén fennmaradt szobor ez, aminek csak a feje maradt fenn. (Hasonló szinvonalról árulkodik a Pakson őrzött bronz császárláb is).

 

Ami még ide tartozik, a szobrot a Pécsi Janus Pannonius Múzeum őrzi.

 

Azt irják fülkeszobor volt, mert a fej hátsó része kidolgozatlan, a képen látszik hogy kidolgozott és inkább sérült. 

 

Északon jártamban, járvány előtti időben fotoztam.

 

 

foto panthera

 

 

Előzmény: vörösvári (9110)
vörösvári Creative Commons License 2021.09.02 0 0 9110

Marcus Aurelius bronz portréja, Lugio. A Pannonia területéről előkerült kiemelkedő műalkotások egyike a lugiói (Dunaszekcső) Marcus Aurelius-portré. A másfélszeres élet-nagyságú bronzfej mind művészi, mind technikai szempontból mesterműnek számít, valószínűleg Itáliában vagy egy keleti tartományban készülhetett. Marcus Aurelius portréja a császár-kultusz kellékeként kerülhetett ebbe a pannoniai, limes menti katonai táborba. Lelőhelye alapján feltételezhető, hogy eredetileg a tábor központi épületében felállított császárszobor része volt. A nyak hátsó részének eldolgozott széle arra utal, hogy a fejet egy külön elkészített szobor-testhez illesztették. Mivel a bronzportré hátsó oldala nincs részletesen kidolgozva, ezért valószínűleg egy falfülkében vagy egy fal előtt helyezhették el. Marcus Aurelius híres, Róma városi lovas szobrához hasonlóan a filozófus császárt lugiói portréján is szakállal és dús, csigákba rendezett hajviselettel ábrázolták. Szöveg és kép forrása: Magyar Nemzeti Múzeum@magyarnemzetimuzeum

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.08.31 0 0 9109

Igen, ez már az Itálián kivüli római művészet, ennek kapcsán érdemes megnézni az 1642 sz. hozzászólást.  

Előzmény: vörösvári (9108)
vörösvári Creative Commons License 2021.08.30 0 0 9108

flamingót ábrázoló római mozaik, Tunisz, Bardo múzeum

 

vörösvári Creative Commons License 2021.08.30 0 0 9107

Összevonták a két múzeumot 2012-ben és a 1800 előtti tárgyak átkerültek a Szépművészetibe. 

 

https://www.szepmuveszeti.hu/gyujtemenyek/regi-magyar-gyujtemeny/

Előzmény: Törölt nick (9106)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.30 0 0 9106

Akkor erről a képről. Kicsit meglepődtem, mert ez a Nemzeti Galéria tulajdona vala, most átment úgy láccik a Szépművészetibe.

 

Igen, Pannoniai Mihály magyar renaissance festő. Kérdés: sorold elő a magyar renaissance festészet mestereit....

 

 

Valóban az Este hercegek szolgálatába szerződött és sokat dolgozott a Castello d'Este freskódíszítésén, ha Ferrarához érünk (Emilia Bologna tartomány) és ott is a renaissancehoz majd mutatom ezeket.

 

Ami méginkább meglepő, amit kideritettak erről a képről, hagyományosan ez a festmény ugy ismert,hogy a "Trónoló Ceres" (Ceres aka Gaia), a Föld istennő, innen magyarázatott a búzakoszorú és a szőlő.

 

Jut is eszembe, a veronai várban is van egy Pannoniai Mihálytól származó Madonna.

 

 

 

 

Előzmény: vörösvári (9105)
vörösvári Creative Commons License 2021.08.30 0 0 9105

A reneszánsz korban Itália jómódú városi polgárai előszeretettel kerestek menedéket vidéki villáikban a nyár melege vagy épp a járványok elől. Amint azt Boccaccio is elbeszéli a Dekameronban, itt tanulságos és tréfás történetek mesélésével, zenével, tánccal, szellemes társalgással kapcsolódtak ki – vagyis a múzsáknak hódoltak. Nem véletlen tehát, hogy a falakat gyakran a múzsák képeivel díszítették. Így történt a nyári lakok talán leghíresebbikében, a ferrarai hercegek Belfiore (“szép virág”) villájában is, ahonnan ez a kép származik.Michele Pannonio neve azt sugallja, hogy Magyarországon (Pannóniában) született. Talán barátság is fűzte a ferrarai udvar másik híres magyarjához, a költő Janus Pannoniushoz, akinek tanítómestere, Guarino da Verona dolgozta ki a Belfiore múzsaképeinek koncepcióját. A fennmaradt szövegből kiderül, hogy képünk Thaliát ábrázolja, aki itt azonban nem a komédia pártfogójaként, hanem a földművelés múzsájának szerepében jelenik meg. Ezt jelzi a mottó a kép alján (“Én tanítottam ültetni az embert”), de a Thalia fejét övező érett kalászok, a kezében tartott szőlővessző, és a trónusát övező dús gyümölcsök is. A múzsáktól szokatlan áldott állapot tovább erősíti a termékeny bőség gondolatát.Thalia testének nyúlánk formái, kecses hajladozása, lágy körvonalai még a késő gótikus ízlést idézik. A robusztus természethűséggel festett liliomok és gyümölcsfüzérek viszont modernebb stílusúak: ezeket talán Pannonio átütő tehetségű ifjú riválisa, Cosme Tura festhette.A Régi Képtár állandó kiállításon személyesen is megtekintheted Michele Pannonio munkáját. 1456-ban készült a kép.

 

https://www.szepmuveszeti.hu/mutargyak/thalia-muzsa/?fbclid=IwAR0pco6t47WyuLIrHHX5-LQJAqKymjkKltwFZVjsePGPKPVvoz4-R0KdZ84

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.08.28 0 0 9104

Igy van és azóta az amerikai pizza és az itáliai pizza teljesen elkülönült és ma már nem is tekinthető azonos ételnek.

 

Az itáliai pizza tésztája szinte hártyavékony, vastag feltétekkel és pizzakrém nálkül készül.

 

Mig az amerikai pizza tésztája vastak és a feltétek alatt pizzakrém van.

 

 

Előzmény: vörösvári (9103)
vörösvári Creative Commons License 2021.08.28 0 0 9103

Sok embernek a pizza jut eszébe az olaszokról, ez is egyfajta kultúra.

 

Ha azt nézzük, hogy a görög alapítású Nápoly város büszkesége a szegények eledele, és a pizza ott, Nápolyban nyerte el nagyjából ma ismert formáját, akkor nem is járunk messze az igazságtól. A fránya görögöknek megint igazuk volt. Időszámítás előtt 600-ban alapították a várost, és a népesség nagy része szinte az utcán élt, otthonaik gyakran kisebbek voltak, mint egy szobányi odú. Itt az utcán készítették a világ legősibb ételét a lepényt, vagy lapos-kenyeret. Eleinte a jobb fajta lepényeket meglocsolták olívaolajjal, friss fűszernövényeket szórtak rá, ami ott termett vadon, és a luxus netovábbja volt, ha datolya is került a lepényre.

A „pizza” szó a latin „pix”, vagy a görög „pitta” szóból származhat, ez utóbbi a valószínű. Apicius is említi a kerek, lapos lepényt, amit csirkehússal, fenyőmaggal, fokhagymával, mentával, borssal, olajjal ízesítenek csakúgy, mint a mai pizzákat, de Apiciusnál hidegen szervírozzák, hóban hűtve.

 

Aztán történt, hogy az 1880-as években az olasz királyi pár, Umberto és Margit, az egyesült Itália uralkodópárja ellátogatott Nápolyba, ahol a legenda szerint őfelsége a királynő nagyon megunta az affektáló francia konyhaművészet mindennapos fogyasztását, besokallt és látván, hogy az olasz parasztok az egyszerű lapos kenyeret eszik, megkívánta a nép egyszerű, de nagyszerű ételét, a pizzát. Lett is sürgés-forgás, küldöttek mentek Nápoly legrégebbi pizzeriájába és vittek kóstolóba Margit királynőnek több különböző feltéttel készült pizzát. Az egyik különösen ízlett őfelségének, talán nem véletlen, hogy éppen az, amelyik az olasz trikolor színeiben virított: volt rajta mozzarella, paradicsom és bazsalikom. Margit királynő annyira megszerette a pizzát, hogy néhány túlbuzgó udvaronc mély aggodalmát fejezte ki afelett, hogy vajon illendő-e a királynőnek a pórnép ételét ennie. Amikor Nápoly népe tudomást szerzett arról, hogy királynőjük tiszta szívéből lelkesedik az ő szerény utcai ételükért, azon nyomban

A MOZZARELLÁS, PARADICSOMOS, BAZSALIKOMOS PIZZÁT ELNEVEZTE MARGHERITA PIZZÁNAK.

Ezek után azt gondolhatnánk, hogy Margit királynő őfelsége áldásával hódító útjára indulhatott a pizza, de ezzel szemben az igazság az, hogy Itáliában Nápolyon kívül még évtizedekig nem sokan ismerték a pizzát.

Ezzel szemben egy óceánnal arrébb, Amerikában a több milliónyi olasz bevándorló jóvoltából már a múlt század tízes éveiben elterjedt a pizza, amíg Olaszországban csak a háború után. Az amerikai felszabadítók hiába ismerték már a pizzát otthonról, legnagyobb meglepetésükre olasz földön alig találkoztak ezzel a készítménnyel.

Aztán, ahogy minden szinte, a rock and roll, a blue jeans, és sok más„ áldás″, úgy a pizza is Amerikából kiindulva terjedt el Olaszországban és az egész világon, majd ezt követően fedezték fel az olaszok a saját ősi, nápolyi pizzájukat. De addigra a pizza nemzetközivé lett, és Brazíliától Indonéziáig minden nemzeti gasztronómia a saját ízlésére formálta, amit kiváltképp a feltétek végtelen variációival próbáltak elérni. De azért az olasz-amerikai eredet halványan ott pislákolt mindig ezekben a mutációkban is.

Csak ezután következett az olasz pizza profiltisztítása, látván, hogy a pizza, az olasz nemzeti egység demokratikus alapétele meghódította a világot határozott olasz kulináris álláspont kialakítására volt szükség. Sikerült az eredetinek mondott nápolyi pizzát etalonnak hirdetni, bár a világ pizza evőit, akikből számosan vannak, ez nem nagyon érdekli. A pizza elszabadult, önálló útját járja, és ez így van jól.

https://index.hu/kultur/degusztator/2021/08/28/kell-e-a-pizza-az-olaszoknak-/

vörösvári Creative Commons License 2021.08.26 0 1 9102

A Vatikán múzeum lépcsőháza

 

Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9101

A belső tér részletei

 

Előzmény: Törölt nick (9100)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9100

renaissance freskódiszek maradványai láthatóak

 

Előzmény: Törölt nick (9099)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9099

Egyetlen hajós, csarnoktemplom. 

 

Előzmény: Törölt nick (9098)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9098

A 13. és 14. század fordulóján épült.

 

Előzmény: Törölt nick (9097)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9097

Tuscania-nak van egy harmadik jelentős középkori temploma is, a Chiesa di Santa Maria della Rosa. képek letöltöttek

 

Előzmény: vörösvári (8973)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9096

Érintetlen középkor. Santa Maria Maggiore, Tuscania. 

 

Előzmény: Törölt nick (9095)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9095

Diszes középkori szószék

 

 

Előzmény: Törölt nick (9094)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9094

13. századi keresztelőmedence

 

Előzmény: Törölt nick (9093)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9093

renaissance freskok

 

Előzmény: Törölt nick (9092)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9092

 

a 16. századi renaissance freskok alkotóit nem ismerjük, vagy csak én nem tudom. 

 

Előzmény: Törölt nick (9091)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9091

Azért renaissance freskók is akadnak. 

 

Előzmény: Törölt nick (9090)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9090

A feltámadásés a pokol a freskókon

 

Előzmény: Törölt nick (9089)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9089

1280 és 1320 között voltak aktivak. 

 

Előzmény: Törölt nick (9088)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9088

A freskók mestereit is ismerjük, Gregorio és Donato D'Arezzo.

 

Előzmény: Törölt nick (9087)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9087

Hamisitatlan középkor. Tuscania, Santa Maria Maggiore. 

 

Előzmény: Törölt nick (9086)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9086

A belső tér. 

 

Előzmény: Törölt nick (9085)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9085

A romanika stilusának rózsaablaka

 

Előzmény: Törölt nick (9084)
Törölt nick Creative Commons License 2021.08.22 0 0 9084

a kapuzatok diszes faragásai

 

Előzmény: Törölt nick (9083)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!