Váltók, vágányzat otthoni készítése, gyári váltók átalakítása, javítása.
Ez a topic azoknak szól, akik nincsenek megelégedve a gyári váltók geometriájával, árával vagy minőségével, és maguk akarják megépíteni az elképzelt vágányelemeket, vagy üzembiztosabbá tenni a meglévő készleteket.
Bocs, hogy bele beszélek (írok). Elvileg lehet a gyantát szinezni anyagában Pl.: https://www.3djake.hu/resin/szinezekek. Biztos van más gyártó is, én ezt találtam korábban. Nincs tapasztalatom a gyanta nyomtatókkal, csak érdekelt.
(Továbbra sincs) valamilyen üzemkész H0-s váltód eladó...?
(Tudom, többször mondtad/írtad, hogy "nem győzöd" / "nincs" - de hátha... ha esetleg...volna, vevő lennék...Mivel sajnos nem vagyok egy "ügyes barkácsoló" így számomra csak a teljesen kész a megfelelő - merthogy valamikor valamilyen "egységcsomagot" is említettél/terveztél, amin a befejezést még egyénileg kell elvégezni...Nekem az nem megy...)
Köszönöm. A másik fórumon olvastam, hogy befűzhető a sín a sínleerősítés imitációba. Még nincs 3d nyomtatóm, gondolkodtam rajta, hogy így kinyomtatva befűzhető lenne-e a sín. Ezek szerint igen. Nagyon élethű így.
H0/H0e Tillig EW1 geometria alapján, a H0e kitérők szintén Tillig geometria, csak Peco code 80 sínből. A H0e kiágazás a kakukktojás, mert az egy 600mm-es ívvel ágazik ki.
Most nincs kezemben a kit, de emlékeim szerint rugalmas csúcssíneket adtak hozzá. Hogy mennyi meg milyen összekötő/betápláló lemezmütyürt adtak hozzá, arra pláne nem emlékszem, de ezek szerint nem lesz egyszerű menet...
A belső sínek táplálásával közel vagy a gyári megoldáshoz:
Amúgy amit néztem a gyári mozgatórúddal összerakott váltómon (az egyikből kihagyták), hogy a csúcssínek túl nagyot terpesztenek és mivel a szívdarabbal együtt azonos polaritáson vannak a kerék belső feléhez érve zárlatot okozhatnak.
Legújabb mű. Kisfaludy Zsolt felsővezetékes asztalára készül az állomás közepére. Tk. a személy és a teherpályaudvart köti össze, valamint a bázelin keresztül lehet majd eljutni a kirakodóhoz és egy kétállásos villany fűtőházhoz.
Nemrég raktam össze néhány öreg Pilz kitérőt. Horror munka volt, arról nem is beszélve, hogy egy csomót hellett reszelnem, feszegetnem rajta, hogy minden passzoljon, és külön árambetáp kellett a belső síneknek, mert amúgy csak a csúcssínen keresztül kaptak delejt. Ha jól tudom, a Tillig is ilyen.
Én Tillig Standard (ex Pilz) váltókat vettem építőkészletben, idáig hármat, alapjában véve nem lenne vele baj, de a csúcssínek rögzítését nehéz jól megoldani. A csúcssínek alján vannak kis csapok, az egyik a talpfarácson a szív felőli furatokba megy, a másik pedig a mozgató rúdba, a csapok vége be van mélyítve és egy pontozóval kell szétütni, hogy a perem kitáguljon és a helyén tartsa a csúcssínt, de tudjon mozogni. A probléma fő forráspontja szerintem, hogy a csapok nem a csúcssín hossztengelyén vannak, hanem oldalra tolva, így mikor a pontozóval ráütök ki akar fordulni a helyéről, második próbálkozásra már jobb lett, akkor egy hajlított végű kis fogóval hozzáfogtam a sínszálhoz a csúcssínt, miközben a maradék két ujjammal a pontozót egyensúlyoztam a helyén (a másikban kalapács volt ugye), és tettem mindezt vaslemez híján egy nagyobb kalapács fejének oldalán.
Pályába beépítve még nem voltak, így üzemi tapasztalatom nincs velük.
"bár azokat is magam fogom összerakni kitből, remélhetőleg sikeresen"
Ezt gondold végig a saját érdekedből. Az egyik győri modellező is ezzel próbálkozott a FREMO rendszerű modulján. Rengeteget szívtunk vele az üzemeltetéskor. A járművek siklottak, nem lehetett rendesen közlekedni rajta kitérő irányban. Nem tudom, hogy most hogy áll vele, lecserélte, vagy rengeteg küzdés után sikerült-e valami csinálnia vele. De korábban azt mondta, hogy lecseréli a váltókat.
Ami látható volt, hogy az alkatrészek nem passzoltak össze rendesen, és egy kittel szerintem még érdemben garanciát sem tudsz érvényesíteni. Olcsóbb, de a különbséget sokszorosan fizetheted vissza. (Lehet, hogy a hibás alkatrészeket adják el kittként?)
Nem teljesen váltóépítés (bár azokat is magam fogom összerakni kitből, remélhetőleg sikeresen), de mégis ez a legrelevánsabb topik.
Asztal alatti kézi váltóállító szerkezetet lehet valahol kapni vagy házilag csinálni valamiből? Tervezek egy kicsike TT asztalkát, amin az összesen három darab váltót az asztal széléről rudakkal állítgatnám (a la Paksinuti), ehhez kéne valamilyen végállást adó szerkezet a váltók alá. Egyúttal plarizálni is jó lenne a váltókat, mert rövid mozdony fog járni rajtuk. Kis elektromos kapcsolók meg tudnak tartani végállásban egy rugalmas csúcssínes váltót (Tillig Modell sín)? Mindezt valamennyire költséghatékonyan, mert ez amolyan ujjgyakorlat-féle mellékvágány :-)