> Magyarország a korai vásárlással segített talpon maradni egy európai csúcstechnológiai gyártókapacitásnak, akinek vannak gazdái, gazdáinak vannak barátai, üzletfelei, szövetségesei ...
Hu, b+, akkor mi most a Wallenbergeket segitjuk?
Azert micsoda jo erzes egy olyan europai nagyhatalom allamporgarainak lenni akik kihuzzak a csavabol a svedeket, a BAE-t ... (Szaros par gep lizingelesevel, nem is vetelevel).
Ha igy tett valoszinuleg rosszul tette. Mindketten tudjuk, hogy nincs ajandek Saab.
Nem hiszem, hogy en elvakultan latnam a dolgokat. ami rossz, az rossz. attol fuggetlenul, hogy orbanek, a komcsik, vagy barki is kovette el oket.
Ahogy irtam, a gripen vetel vagy abszolut hozzanemertes, vagy korrupcio eredmenye. Mas megoldasa ennek a kepletnek nincs. amit indokkent irsz az nevetseges.
Az csak magyar belpolitikai szarkenős propaganda része, hogy néhányak megpróbálták azt a látszatot kelteni, hogy Magyarország használtakat vásárolt, mert, hogy a svéd hadseregtől történt a beszerzés.
Akkor mivel magyarázod, hogy a magyar gépeken használt szárnyak vannak?
Az egymással versengő globális érdekcsoportok küzdelmében a monetarista pénztőke és csatolt részeinek érdekérvénmyesítő képessége és teljesítménye visszaszorulóban van, vele szemben egyes termelőtőkés jörök gazdasági potenciálja és érdeképvényesítő képessége erősödik.
Az F-16 és Gripen ebben a relációban érdekes. Magyarország a korai vásárlással segített talpon maradni egy európai csúcstechnológiai gyártókapacitásnak, akinek vannak gazdái, gazdáinak vannak barátai, üzletfelei, szövetségesei, akik komoly ráhatással bírnak lenni arra, hogy egy-egy termelő kapacitás hova telepszik, vagy mint Gyurcsányék alatt láttuk, hova nem telepszik szívesen.
>Te kezdted itt el lebegtetni a korrupció kérdését, ami mögött tettenérhető volt a korábbi panelekre építkező pártpolitikai sandaság.;)))
nagyon sajnalom, de a korrupcion kivul mas indokot a gripen mellett nem latok. (illetve latok meg egyet a feneketlen butasagot, es azt joszandekuan elvetettem).
nem tudom mi az az ok ami a gripen mellett szolt, de ezek szerint biztos van ilyen.
(csak az ellentetelezesi programot ne emlitsd, amibe pl. az elektrolux tovabbi fejlesztese volt a legnagyobb tetel, amit speciel konkretan tudok, hogy megletpek volna a gripen nelkul is).
Görögország és Törökország kilépett a Natoból? Na ugye.
Igen, az Orbán kormány döntése volt a fegyverkezési verseny és milyen jól tették... mint ahogy a következő kormányok is optimális módon használják fel a Gripeneket.
Igen, mi kényszer alatt tartjuk ezeket a kormányokat, hogy előbb-utóbb költeniük kell nekik is fegyverzet beszerzésre.
Ha ügyesek vagyunk, akkor olyankor kell ezt megtenniük, amikor Magyarország számára lesz előnyös, hogy adót kell emelniük a források előteremtéséhez, így versenyképességük csökken.
Nem latom miert lenne a gripen kerdes balos/jobbos kerdes. Megnyugtatlak akkor is baromsagnak mondanam a gripen vetelt ha azt maga horn gyula, vagy gyurcsany hozta volna teto ala. Ez egy olyan nyilvanvaloan ostoba dontes amit massal mint korrupcioval igen nehez magyarazni.
Ha jol ertelek az eredeti gripen veteli dontes szerinted is a fidesz kormany dontese volt. (ezen nincs mit vitatkozni, ugyanis az volt). Maximum a komcsik nem probaltak azt torolni a 2002-es valtas utan. (es ehhez kellett oket korrumpalni).
Legyen igy, nekem tokeletesen mindegy. Azt azert nehezen tudom elkepzelni, hogy a fidesz kormany miert dontott a gripen-ek mellett, hacsak nem korrumpaltak oket.
Ahogy korabban is irtam a gripen melletti orbani dontesnek maig hato politikai hozadeka van, es ez nem kellemes szamunkra. szamomra sem kellemes, hogy orban nem szalonkepes az usa-ban, noha nem ra szavaztam.
Ezek szerint mi kenyszeritjuk ezeket az orszagokat, hogy sokat koltsenek katonai kiadasokra? Mi ertelme lenne ennek? Nem lenne egyszerubb nem forszirozni a dolgot? De ha jol ertelek akkor az orban kormany dontese volt ez a "fegyverkezesi verseny" :).
Mi az a kozep, hosszutavu esemeny aminek hatasara Romania vagy Szlovakia (vagy Mo) kilephetne a NATO-bol? Vagy az EU-bol? Mert meg ha a NATO-bol barki is kilepne az EU nyilvan nem engedne ilyen lokalis fegyveres konfliktust.
Például azért, mert török gyártású F-16 azt eredményezte volna, hogy a törökökkel kellett volna bótolnunk a jövőben felújítás terén, miközben Izrael pedig lényegesen előbbrébb jár az avionika fejlesztésében... pl. Brazíliának szánt Gripeneket izraeli EADS radarral szerelve kínálták volna.
>>
ebben az az erdekes, hogy a "komcsik" mar sehol nem voltak a gripen uzlet bejelentesekor,
alairasakor.
Marhaság. 2003-ban tárgyalták a Gripent újra.
Nagyon elvakult baller kampfer vagy, ez az állapot nem fog segíteni a folyamatok megértésében.;)))
Szerintem is az lehet az oka a fődarabok üzemidő kirepülésének, hogy más típust szeretnének.
Úgy tudom, hogy a csehek bepróbálkoztak a svédeknél, hogy a saját gyártású L-159 Alca könnyű vadász/kiképző gépból lezsírozva álló 50 db-ot bevonják egy közös értékesítési programba. Ez nagyban segítethette a csehek Gripen döntését, de mivel senkinek sem kellenek még az igen olcsóra leengedett árú gépek sem, a csehek talán más partner felé nézegetnek, akivel közösködni tudnának és képesek lennének megmenteni a nagymúltú repülőgép iparukat.
A Skoda művek széthordása után ezt a haditechnikai potenciált láthatólag nagyon szertnék megőrízni.
A Lancer elég jó elektronikát és avionikát kapott a zsidóktól... szóval a fene tudja, de kétségtelen, hogy románoknál is folyamatosak a zűrök, mivel a hajtómű és sárkány üzemidők lejáróban, az oroszok pedig nem nagyon erőltetik meg magukat az ellátásban.
> A Saab cég mögött álló gazdasági csoport közelebb áll azokhoz a gazdasági csoportokhoz, amik a Fidesz politizálását segítik és távolabb áll azoktól, akik az SZDSZ/MSZP mögött tapinthatók.
> Nehéz lenyelni a békát, hogy a komancsokat kellett megkenni a gripen üzlethez? ;)))
- aha, szoval az orban kormany azert valasztotta a gripen-eket mert a saab ceg mogott
allo gazdasagi csoport kozelebb all hozzajuk. (vagyis ezek szerint a gripen vetel politikai
dontes volt, es nem technikai, gazdasagi, esszerusegi). es termeszetesen a fidesz ezert
semmit nem kapott.
- viszont a komcsikat meg kellett a gripen uzlethez kenni.
ebben az az erdekes, hogy a "komcsik" mar sehol nem voltak a gripen uzlet bejelentesekor,
alairasakor. az orban kormany tette ezt ugyanis. hol voltak ekkor a "komcsik" dontesi helyzetben??
az altalad leirtaknak semmi ertelme.
az vilagos, hogy itt a dontes nem technikai, gazdasagi, esszeruseg alapjan torteno
dontes volt. az is vilagos hogy ki hozta meg ezt a dontest. az is vilagos, hogy a donteshozot
kell korrumpalni, nem a dontesre befolyast nem biro ellenzeket. ("komcsikat")
"A csehek egészen biztosan lízingelik a gépeiket, tíz évre, és használják is őket gőzerővel semmi nem számít alapon, úgy látszik ki akarják repülni a sárkány és hajtómű üzemidejét addigra.(10 év 160 milliárd forint 2003-as áron)"
Valahol olvastam, hogy a szerződés lejárta (2014?) után egyáltalán nem biztos, hogy a csehek továbbra is a Gripent fogják üzemeltetni. Valószínű, hogy tendert írnak ki, amin akár az Eurofighter Typhoon is nyerhet.
"Ezzel a taktikával megvalósítható, hogy Magyarországnak rendelkezésre állnak a környezettől jobb gépek, amikkel folyamatos kényszerhelyzetet teremt, hogy ezen országok is a gazdasági erejüket meghaladó fejlesztésekbe kezdjenek, de még sincs használat során keletkező magas fajlagos költségünk."
Viszont egyenlőre a környező országok nem nagyon sietnek, hogy gazdasági erejükön felül vásároljanak korszerű harci repülőgépeket - még a románok sem, pedig a MiG-21-esek (LanceR fejlesztés ide vagy oda) már nem mai "gyerekek"...
Kezed a bilibe lóg... biztonságpolitikát még szép, hogy nem alapoznak az egy csónakban összeboruló barátkozásra, mert bármi történhet, bármikor.
Magyarország Gripenjei némileg kényszerítő hatással bírnak, elsősorban Szlovákia és Románia jövőbeni katonai kiadásaira, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy gyengébbek legyenek sokáig.
A Saab cég mögött álló gazdasági csoport közelebb áll azokhoz a gazdasági csoportokhoz, amik a Fidesz politizálását segítik és távolabb áll azoktól, akik az SZDSZ/MSZP mögött tapinthatók.
Nehéz lenyelni a békát, hogy a komancsokat kellett megkenni a gripen üzlethez? ;)))
>>soha nem kerult komolyan megfontolasra a francia ajanlat. mindket amerikai ajanlat sokkal jobb volt
A belgák által felajánlott F-16 A olyan régi konstrukció, hogy pl. Izrael ugyanazt a változatot a rendelkezésre álló felújító kapacitások ellenére leselejtezi.
A másik ajánlat a törökországi gyártósoron készült F-16 C,D változat valamelyike lett volna, de itt szintén felmerülnek olyan kérdések, hogy milyen avionikával kaptuk volna azokat és pláne az, hogy a jövőbeni fejlesztésekhez milyen, efjlett technológiát birtokló együttműködő partnert találtunk volna.
Szlovakia, Romania NATO tagorszagok, nincs se rovid, se kozeptavu fenyegetes innen. (Az EU tagsagot mar ne is emlitsuk). Szerbia is tanult a multbol, NATO konfliktust nem fog kezdemenyezni. (Arrol nem is szolva, hogy nincs is olyan indok aminek alapjan megcsak tartani is kellene ezektol az orszagoktol.)
>>a hirtelen felindulas helyett igencsak alapos a korrupcio gyanuja (ismerve mind a magyar,
politikat, mind a sved gyartot)
A Fidesz politikai okból döntött a Gripenek mellett, korrumpálni a baloldalt kellett, hogy ne változtassanak a döntésen... mint ismert az osztrák sajtó szivárogtatásából.
A gépek lényegében ugyanazok, az már más kérdés, hogy a csehek mire használják őket, milyen fegyverzetet rendszeresítenek hozzájuk, illetve pontosabban az, hogy a csehek mit hazudnak erről a kérdésről.
A válaszom arra vonatkozott egyébként, hogy a magyar gépek a csehekhez hasonló állapotúak, tehát éppen olyan újak voltak a beszerzéskor.
Az csak magyar belpolitikai szarkenős propaganda része, hogy néhányak megpróbálták azt a látszatot kelteni, hogy Magyarország használtakat vásárolt, mert, hogy a svéd hadseregtől történt a beszerzés.
A szlovákok Mig-29, románok Mig-21 Lancer, szerbek Mig-21, J-22 Orao gépekkel rendelkeznek, de erősen leharcolt állapotú, kirepült fődarab üzemidejű gépek ezek is.
Szerbia 4 db Mig-29 gépe hosszú ideje áll, mert nincs forrás a felújításukra, románok ugyanezen okból kivonták a maguk Mig-29 gépeit és mint a cseh hadügyi államtitkártól tudjuk, Szlovákiának is csak 2 db bevethető Mig-29 gépe van és mint Janótól hallottuk, nincs pénzük "szárnyakra".
Ez a három ország az, amelyiknél elméletileg szóbajöhet egy Magyarországgal szembeni konfliktus.
>>2. Nem a használat, hanem a lízingdíjak és reosszul megrendelt gépek
talpalása miatt keletkeznek magas költségek.
Ha lízingelve lenne fix időre, 10 évre, akkor egy-egy repült órára annál kevesebb a költség üzemeltetésen felüli része, minél többet repülnek vele.
Ha megvásároltuk, akkor viszont a főjavításig hátralévő fődarab üzemidővel gazdálkodva, minél több évre elhúzható el a rendelkezésre állás, annál alacsonyabb az egy repült órára eső költség a nemzetgazdaság szempontjából.
Ezzel a taktikával megvalósítható, hogy Magyarországnak rendelkezésre állnak a környezettől jobb gépek, amikkel folyamatos kényszerhelyzetet teremt, hogy ezen országok is a gazdasági erejüket meghaladó fejlesztésekbe kezdjenek, de még sincs használat során keletkező magas fajlagos költségünk.
1. Melyik környező orszgánál állnak rendelkezésünkre jobb gépek? (Szlovénia nem ér)
2. Nem a használat, hanem a lízingdíjak és reosszul megrendelt gépek
A cseheknek pont olyan gépeik vannak, mint nekünk,
Hát nem:
"Ellenben a magyar gépekkel, melyeket mindhárom alapvető feladatkörükben alkalmaznak (légi harc-csapásmérés-felderítés), a Cseh Légierő a Gripent csak légi harcra tervezi használni"
"A 2002-es választások után a hatalomra került szocialista-szabad demokrata koalíció a repülőgépek képességeinek jelentős növelése, és a megkötött szerződés módosítása mellett döntött, véleményük szerint ugyanis a felajánlott repülőgépek nem jelentettek volna képességnövekedést a MiG–29-esekhez képest, csak a korábban hangsúlyt kapott nemzeti légvédelmi feladatok ellátására lettek volna alkalmasak, a NATO által támasztott minimális igényeket (légi utántöltés lehetősége, adatátviteli rendszer) sem tudták kielégíteni, a szeptember 10-én megkötött szerződés ugyanakkor Országgyűlési Határozatot is sértett.[22] Mivel a megrendelt gépek a NATO-célok teljesítésére alkalmatlanok voltak"
Ez azért jó, mert a mienk nem alkalmas gyakorlatilag száratföldi caspásmérésre. És nem a pénz miatt.
Még az a szerencse, hogy az amik hittek az F 16 gyártása elött a gépben, mert amikor 0 légi győzelme volt az f16-nak, már akkor rendelt belőle az USA légiereje.
Pedig Spitfire-ek rengeteg igazolt légi győzelemmel rendelkeztek a II. világháborúban.
És mégis rendeltek az F 16 prototípusból!
Egy apró különbség azért van: ott több projekt futott párhuzamosan, ha nem
jó az XF-16, akkor jött volna a konkurrens projekt. Már csak emiatt is jobban
meg kellett tervezni az F-16-ot. Plusz az F-16 a rendelés előtt kemény csapatpróbán
volt, ami után a nullszériás gépek erősen módosítva lettek.
A Gripen-nél mi gyakoraltilag a nullszériát kaptuk meg, magyarán a próbagépeket.
A hülék.
Mi meg itt okoskodunk a JAS-39-ről, kazettás bombáról, meg mit tudom én miről.
Álmodik a nyomor.
Kazettás reptér bombázás, 700.000 usd rakéták (a hm hány éves költségvetése férne el 14 gép szárnya alatt?)
Nekem az a véleméyen, hogy jobb üzlet egy olcsó használt gép, ami konfliktus
helyzetben harcértékkel bír és képes szárazföldi csapásmérésre, mint ezek a
parádé gépek, amik drágák és erősen korlátozott a használhatóságuk.
>>Amúgy a csehek teljesen újépítésű Gripeneket lízingelnek? Mennyiért?
A cseheknek pont olyan gépeik vannak, mint nekünk, illetve nekik legalább egy gépük olyan, amit már a svéd légierő néhány éve használt, mert a hazarepüléskor az egyik új gép beadta a kulcsot és helyette a svéd tartalékból adtak nekik másikat.
A Saab gyár a svéd hadsereggel áll szerződésben és az összes legyártott gépet annak adja el, azok helyezik üzembe, repülik be.
A Gripenek vevői a svéd hadseregtől vásárolnak, tehát elméletileg mondhatjuk azt, hogy használtat, valóságban ezek a gépek újak.
Volt is valami ünnepség 2005-ben, amikor a nekünk készült első gép legördült a gyártósorról.
A csehek egészen biztosan lízingelik a gépeiket, tíz évre, és használják is őket gőzerővel semmi nem számít alapon, úgy látszik ki akarják repülni a sárkány és hajtómű üzemidejét addigra.(10 év 160 milliárd forint 2003-as áron)
2003-ban a Medgyessy kormány tárgyalásokat folytatott a svédekkel, hogy a lízinget vásárlássá alakítsák át, később Juhász 35 év rendelkezésre állásról beszélt.
Igazából nem tudom, hogy lízing vagy megvétel lett a dologból, de nagyon úgy tűnik, hogy az optimálisnál amúgy kilenc évvel korábban végrehajtott gépvásárlás következtében kialakult helyzetet egy nagyon takarékos elhasználási ütemben működteti az MH.
Valószínű, hogy a fődarabok, tíz év rendelekzésre állást meghaladó üzemidejével gazdálkodnak úgy, hogy a pilóták keveset repülnek. Tippem szerint 15-17 év felújítás előtti használhatósággal kalkulálnak.
Ezzel a taktikával megvalósítható, hogy Magyarországnak rendelkezésre állnak a környezettől jobb gépek, amikkel folyamatos kényszerhelyzetet teremt, hogy ezen országok is a gazdasági erejüket meghaladó fejlesztésekbe kezdjenek, de még sincs használat során keletkező magas fajlagos költségünk.
az esélye, hogy találok egy üres rétet az orosz pusztákon, mint egy meg nem
rongált autópályát...
Ez azért manapság már messze nem műxik.
A pápai 3.századnak annó Kenyeri volt a tartalékreptere, de emlékszem, hogy egy pénteki napon kellett hazamenetel helyett másolnom egy hadgyakorlat során megvalósítandó áttelepülés tervtáblát, amit aztán a következő hét elején mégsem repültek meg a századom gépeivel, mert vasárnap volt egy órás eső, ami elverte a port, így tartottak tőle, hogy a MIG-21 fejreáll a legelőn.
A megfelelő alapozással készített autópályák, pontosabban azok a szakaszok, ahol a megerősítés erre a célra elkészült, messze alkalmasabbak mint a bizonytalan talaj adottságú legelő, amit, ha sík és bokormentes, akkor általában szántóföldnek is használhattak akár néhány évvel korábban.
Nem mellékesen a repülőgépek üzemanyag, levegő és egyéb szerekkel, fegyverzettel történő feltöltéséhez, az aggregátor auto gyors odaérkezéséhez sem árt a jo talajú útszakasz.
Az autópályán megvalósítható, hogy leszáll a gép, begurul a technikai pontra, feltöltik és ahogy az orra áll gurulni kezd az autópálya felszállási szakaszára és utána elemel. Akár 8-10 perc alatt harckész állapotba helyezhető.
A legelős reptereken a le és felszálláskori bonyolult átgurulások ezt az időt minimum duplázzák.
egyrészt politikai okokból (nyugatra közeledés fegyverzetben, NATO elvárásoknak történő megfelelés - na, nem kell nagy dolgokra gondolni, alibi volt ez is, mert a NATO valami olyasmit várt el, hogy ütőképes hadsereg, meg képes legyen részt venni egy közös hadműveletben, meg iylenek - az elképzelés meg a mi részünkről az lett volna, hogy akkor majd mutogatunk a Gripenre)
másrészt meg csak konstatálta a katonai/politikai vezetés, hogy a Szu22-esek kivonásával sikeresen kiherélték a légierőt (tudom, ez régi mániám, állandóan felhozom), földi csapásmérő képessége gyakoraltialg nincs (mert ugye vala Mig21, ami már öregecskedő volt eléggé, UB-blokkal-gravitációs bombákkal, gyakorlatialg golyófogó kategória volt már akkor, meg a 29, amit erősen nem túl optimális földi támogatónak használni ugyanazokkal a fegyverekkel)
szóval, kell egy nyugati (ez adott volt, politika) többfeladatú, modern gép
és a jelentkezőkből hirtelen felindulásból ki lett választva a Gripen (az amik elcseszték, a franciák csillagászatiak voltak, a svédek meg jól lobbiztak, olajozták a bizniszt, meg ráadásul rengeteg befektetést vállaltak - ez így együtt verhetetlen volt)
szóba került a mig29 alkatrészellátása - nos, alapvetően semmi gond nem lett volna vele, csak éppen fizetni kellett volna érte, dollárban - ez nem ment
érdekes adalék: mig29-esekkel ellentétben a Gripenek azért vannak hangárban, mert a tulajdonos svédek kikötötték, hogy hogy kell tárolni a gépet... megvettük volna (nem lízing) tartotok tőle, hogy...
A lengyelek még egyszer nem akarják csak az európai szövetségi kapcsolatokra bízni a biztonságukat. Hiszen Fr, GBR beszállása a II VH-ba mit sem változtatott a helyzetükön, a háború utáni szovjet megszállásról nem is beszélve...
Ezért komolyan gondolják a saját biztonságukat (nem úgy mint mi) és mindent elkövetnek a védelmi képességeik önálló javítására.