Az utolsó idézetem ebben a témában, és egyben kívánom, senkinek ne legyen problémája az autójával a jótállási idő alatt!
"mivel a garancia igény a nem megfelelő karbantartás esetén elutasításra kerül, kérjük, mutassa be a gépjárművön addig történt beavatkozásokról a jogosultsággal rendelkező gépjármű szerviz által kiállított számlát (számlákat) és így igazolja, hogy a gépjármű karbantartására vonatkozó ajánlásokat a gyártó által meghatározott mértékben és időszakonként, az összes gyártói műszaki és technológiai utasítás betartása mellett teljesítették"
Mint írtam, jelezték, hogy visszahívás van motorvezérlő sw frissítés miatt.
Megkérdeztem, a régebbit is érinti (2018-as) őt már nem márkaszerviz kezeli.
Hátha van más is akit érint azért szólok, érdemes rákérdezni.
Esetleg nem tudod, mit jelent az, hogy "kék" visszahívás? Valami színskála, ahol mondjuk a vörös az azonnali mert kigyulladsz, meghalsz a kék meg csak olyan jó, ha van?
Ma megvolt a 2 éves szervíz 16123 km-nél, olaj, olajszűrő csere, és "átvizsgálás" történt, az autóval minden rendben nem találtak semmi rendellensséget, ca. másfél órig tartott a kötelező szervízelés.
Azt nem tudják ők sem, hogy a világoszöld hűtőfolyadékból hogyan lett rózsaszín.
Az utántöltögetésre sincs magyarázatuk, nem találtak semmi szivárgásra utaló jelet, nyomot, én pedig mondtam, hogy ahol az autó áll mindig csontszáraz a beton alatta.
ui: azért szerződéses, mert az importőr/forgalmazó felelős a gk-ért, a márkakereskedés jogilag viszonteladó. Ugyanaz mint a sarki teló bolt. A hibás mobilt gari alatt a kiejelölt (szerződött) partner javítja.
Autó esetében a szerződött partner a márkakereskedéssel egybenőtt márkaszerviz.
Én csak vagy a 30 ezer km (long life olaj), ill. a másik opció a 15 ezer km-es ( 5W30 olaj) olajcsereperiódus közül választhatok, persze az ezidáig megtett km-ek nem városi körülmények között történtek, ezért ilyen még mindig az autó/motor állapota.
Nem teheti, EU-s direktíva. Oda viszed, ahova akarod, ha szakszerűen és mindenre kiterjedően elvégzik a karbantartást, a gyári előírásoknak megfelelően.
Kérdés persze, hogy KisPista honnan fér hozzá a gyári előírásokhoz? Ha menet közben mondjuk a második évben kitalálnak új dolgokat, hasalok valamit: 40e-nél a főtengelyszíjtárcsarögzítőanyameghúzásánakellenőrzése45 Nm-el... Kimarad, elromlik, mutogatnak - gari oda, mert nem végezték el.
Bosch pl azt mondja magáról, hozzáférnek ezekhez az adatokhoz - nyilván pénzért veszik.
150 ezer km-ig márkaszervízben ( garanciaidő ) 30 ezrenkénti olajcsere, utána 15 ezrenként ( több 100 ezer km ), olajcserék között nem kell utántölteni, nincs olajfogyasztás.
Tény: a 150 ezer km-ig történt 30 ezres olajcsereperiódus nem volt negatív hatással a motor élettertamára, semminemű káros hatását sem lehet észlelni mivel olajcserék között még mindig nincs olajfogyasztás.
Mindez közel az 500 ezer km-hez.....
Tehát az nem szentírás, hogy megöli a motort a 30 ezres csereperiódus....ezek már nem a 70-80-as évek motorjai, és motorolajai.
Biztosíték nincs a motor élettartamának növelésére, csak a hibamentes működés valószínűségének mértékét lehet megnövelni. Szerintem az előírtnál sűrűbb karbantartás azért több, mint a puszta reménykedés.
" Ezen nem fogok spórolni, ha meghosszabbíthatom ezzel a motor élettartamát (az első nagy javításig), ennél sokkal több az egyéb kiadás. Az autóm magamnak tervezett élettartama alatt (tehát eladásig) nem fogok annyit olajcserére költeni még így sem, mint pl. egy turbó felújításra. "
Mi a biztosíték arra, hogy ezzel jelentősen megnöveled autód élettartamát, kitolod az első "nagyjavítás" időpontját?
Honnan lehet(ne) ezt előre is tudni?
Persze reménykedni lehet, hogy a gyakoribb olajcserékkel évtizedekig semmi gond nem lesz az autóval.
Családi autón betartom a gyári csereintervallumot, az autón/motoron minden originál, kettőstömegű, kupplung, DPF, turbo, motor sosem volt megbontva....majd 500 ezernél.....éppen ezért eszem ágában sincs megválni tőle.
Ez a pontos megfogalmazás. Ami nem kötelező, azt amúgy bárki megcsinálhatja, legyen akármilyen mechanikus, villamos, karosszéria vagy fényezési munka az autón. Garanciát abban az esetben, vagy csak adott részegységre bukja a tulaj, ha valami nem szakszerű volt.
Az biztos, hogy az elmúlt kb. 20 évben sokat fejlődtek a kenőanyagok, de fizika nem cáfolja meg önmagát. Kopás volt, van, lesz a motorban, csak a mértéke csökken. Véleményem szerint annyit nem javultak a kenőanyagok, hogy 20 év alatt a 3x-osára ugorjon az olajcsere periódus. Ez inkább csak marketing fogás, mert csak így adható el a "zöld" elveknek is megfelelő autó. Az, hogy a tulajdonosnak ez kárt is okozhat hosszútávon, az már senkit nem érdekel. Elvégre fogyasztói társadalomban élünk: vegyen mindenki másik autót!
Az olajcsere anyagáron kevesebb, mint 20eFt-omba kerül (RN17 olajjal). Ezen nem fogok spórolni, ha meghosszabbíthatom ezzel a motor élettartamát (az első nagy javításig), ennél sokkal több az egyéb kiadás. Az autóm magamnak tervezett élettartama alatt (tehát eladásig) nem fogok annyit olajcserére költeni még így sem, mint pl. egy turbó felújításra. Szerintem a számok önmagukért beszélnek, de ezt a döntést mindenkinek magának kell meghoznia.
A 30 ezres csereperiódust én is eltúlzottnak tartom, de a saját magam cserélném 10 ezrenként, azt is.
Az o.k., hogy már nem az automobil őskorban vagyunk ahol pl. 7500 km-enként kellett olajat cserélni egyes motorokban majd jött a 10 ezres intervallum, és stb...stb...., szerintem a 15 ezer km-enkénti ( nem gyári ) csereperiódus megfelelő a motornak.
Persze van aki csak 30 ezrenként cseréli ( flottaautók) mert ennyi a gyári előírás, ezt be lehet tartatni vagy ettől eltérni is lehetséges főleg ha vki magánszemély, ha éppen kedve van akár 10 ezrenként is cserélheti az olajat.:)
Alapesetben, ha szerviz nyúl hozzá, akkor nem. Ha te magad autószerelő vagy, akkor sem. De ha kideríti és bizonyítja az importőr, hogy szakszerűtlen beavatkozás miatt van baja a verdának, akkor azt leverik rajta(d), azaz övék a költség, pereskedhetsz.
Pl ha elviszed 10 ezrenként olajcserére mondjuk egy bosch szervizbe a kötelezőn kívül, akkor szerintem még örülnek is, hoyg nem jön elő garis probléma, kopás, stb az ő kontójukra :)
Nekem most volt a minap a Dusterem az első éves szervizén. Én már telefonon egyeztettem, hogy mi lesz a kötelező program. A szabadon választottból meg nem kértem semmit. Fizetéskor egyeztettük, hogy 1 év műlva, vagy 30000km-nél kell ismét menni, ekkor már lesz olajszűrő és olajcsere is a pollenszűrő cserén felül. Csak egy kis hűtőfolyadékot öntöttek még bele, bár szerintem nem kellett volna, de csak így él a garancia. Ez így 42eFt volt. Olajcserével már kb. 100eFt lesz jövőre. A kötelező szervizen túl én magam még le fogom cserélni az olajat, olajszűrőt (10000km-nél), mert nem tetszik, hogy egy vadiúj kocsinál nem cserélik ezeket. Álláspontom szerint akármilyen pontos és finom manapság a gyártási technológia, de ettől még be kell kopnia a motornak, legfeljebb kevesebb és kisebb lesz a kopadék. Egy biztos: én nem fogom tartani a 30000km-es szerviz ciklust az olajcserénél (a garancia lejárta után). Majd az első tapasztalatok alapján eldöntöm, hogy 10000 vagy 15000km-enként cserélem.